OLED of QLED voor scherpst/meest gedetailleerd beeld?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-iNdO
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11-2024
Hallo,

Waarschijnlijk is deze vraag al eerder gesteld maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Eigenlijk ben ik benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen.

Eerdaags wil ik overstappen naar een maatje groter tv. Momenteel heb ik een LG Oled C8 55 inch tv.

Dan zou je zeggen ga dan weer gewoon voor een OLED. Echter, hoor ik ook dat QLED ook veel verbeterd is (met name de topmodellen). Daarom twijfel ik ook.

Hoewel OLED schitterend is qua zwartwaardes/kijkhoek en design weet ik niet of OLED ook het scherpste/meest gedetailleerde plaatje geeft. Wat mij zelf is opgevallen is dat ik het beeld van mijn moeder's tv, de Samsung Q7 Qled tv (uit 2017) scherper/gedetailleerder beeld vind geven dan mijn huidige LG Oled C8 tv.

Met name bij reguliere/lineaire tv uitzendingen zie ik het verschil echt. Nu vraag ik me af of jullie dit ook zo ervaren? Vandaar de twijfel om weer voor een OLED te gaan.

Hoor graag jullie bevindingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Als je het weet moet je mij ven bericht doen ! Ik kijk ook vooral bijna alleen kabel tv.. Ik wilde vorig jaar de lg c9 kopen.. Maar in de winkel stond deze naast de Philips oled 804/845. De tv's stonden op kabel-signaal van ziggo. EN de philips was zoveel beter in uoscaling dan de lg c9.. Dat ik die C9 heb laten staan.. Ik heb het er maar bij gelaten.. Nu nog even weer kijken. Dus als je binnenkort ervaring hebt.. Geef het door.
Maar als je een maatje groter gaat naar 65 inch.. Dan wordt je beeld een stuk(je) onscherper op kabel-tv. Ik zag in die winkel een sony 55 inch en daaronder een SOny ag9 oled.. Die 65 inch was een stuk minder strak.. Dus voor scherp beeld op kabel-tv moet je een kleinere tv nemen.
De vraag is of je moeder ook een kleiener tv dan 55 inch heeft.. Maar ik denk dat een samsung Q7 ook alleen vanaf 55 inch verkrijgbaar was.. dus dat zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:59
Als de Q7 scherper leek is dat gewoon een setting. Beide tv’s zijn 4k dus kunnen even scherp. Ik durf zelf te zeggen dat de Q7 aan oversharpening deed want de Qleds hebben qua standaardwaardes een andere filosofie dan oleds.

[ Voor 19% gewijzigd door Pufster op 05-07-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:51
In theorie is OLED scherper omdat elke individuele LED uitgezet kan worden, dat is bij QLED niet het geval. Dat zal echter verwaarloosbaar zijn voor het blote oog, want je ziet dit vooral als je je ogen dichtbij het scherm houdt. Het zit veel meer in de processor, upscaling, etc. Het kan bijv. zijn dat een Sony OLED daar beter in is dan een LG OLED. Het is bijna onmogelijk om TV's hierop te vergeleken, zeker als het niet naast elkaar is. Op welke afstand zit je van de televisie af?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-07 20:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ook de kwestie glas versus plastic speelt een rol: Het glas van de oled verstrooit het licht minder dan het plastic van de qled, en dus oogt het resultaat scherper. Die kwestie speelt evenwel vooral bij 4K-bronmateriaal, bij materiaal in lagere resolutie is het effect van het opschalingsalgoritme groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 19:58

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Scherp is je TV bijna altijd. Pixels zijn pixels, losse vakjes die van kleur veranderen, en iedere pixel heeft scherpe lijnen waarbinnen ze gekleurd zijn. Dat is ongeacht of je nu 720p hebt, HD, 4K, of zelfs 1 enkele pixel. Ongeacht of je LCD of OLED hebt. Enkel als je responstijd heel slecht is, is het onscherp, doordat het scherm last heeft van ghosting. Dat wil zeggen dat het oude beeld nog even blijft staan wanneer het nieuwe beeld wordt getoond. Echter, ghosting is vrijwel nooit merkbaar tenzij je echt een extreem slecht scherm hebt. Dat geldt voor zowel QLED als OLED, en elk ander beeldscherm. Resolutie wordt wel soms incorrect "scherpte" genoemd door mensen, maar elke beeldtechnologie heeft tegenwoordig een variant met hoge resolutie (tenminste 4K). Elke 4K TV is even scherp als elke andere 4K TV.

Vorige stukje typte ik overigens wel onder aanname dat het beeld dat wordt getoond, dezelfde resolutie heeft als de TV. Toon je 1080p of 720p beeld op een 4K TV, dan moet de TV het upscalen naar 4K. Sommige TV's kunnen dit beter dan andere. Dit speelt dus wel een rol. Sowieso is het niet verkeerd om naar hardware en software te kijken. Tegenwoordig is elke TV een smart TV, maar sommige TV's hebben smart functies die gewoon minder lekker werken dan andere. Dat kan komen door tragere hardware, maar ook door software die je gewoon niet helemaal ligt.

Wat het grootste verschil is tussen OLED en andere technologieën (die andere technologieën zijn meestal varianten op LCD), is dat bij OLED een zwarte pixel ook echt zwart is. Elke pixel is zijn eigen lichtbron, dus als een pixel uit is, is die ook echt pikzwart. Bij LCD technologieën zoals QLED heb je een lichtbron, met daarvoor een filter. Dat filter bevat de pixels, en die gaan aan of uit. Maar als de pixel uit staat, schijnt er door de lichtbak erachter nog steeds licht. Je hebt dus eigenlijk een donkergrijs, en geen zwart. QLED is dus ook gewoon LCD, maar dan een doorontwikkelde versie die een wat hogere kwaliteit levert dan je standaard LCD.

Dit alles betekent dat OLED simpelweg het best haalbare contrast heeft. Dat betekent ook dat OLED het makkelijkst écht HDR haalt. Veel LCD schermen ondersteunen HDR in hun software, maar omdat het contrast zoveel slechter is krijg je geen echt HDR uit je TV. Wel heb je tegenwoordig LCD schermen met dimbare zones. Dan kan het zijn dat de verlichting van een deel van het scherm minder hard brandt dan bij een ander deel. Dit verhoogt het contrast van het scherm enorm, maar het zal lang niet zo goed zijn als bij OLED. Ook bestaan er schermen met een dubbele LCD laag. Een laag is voor kleuren, en de tweede is voor contrast. Dit is een erg slimme methode om met LCD toch in de buurt te komen van OLED, maar deze methode zie je nog niet heel veel.

Dus OLED is per definitie beter, hoor ik je zeggen? Nou... In zekere zin ja. Je hebt er een geweldig contrast mee, en in die zin is het beter. Ook is de responstijd vaak beter, al is die bij een degelijke LCD ook erg strak. Maar OLED heeft wel 1 groot nadeel: burn-in. Je moet er voorzichtig mee omgaan. De pixels van een OLED slijten namelijk, langzaamaan gaan ze minder licht geven, en hoe vaker/langer ze aanstaan, hoe meer slijtage. Laat heel vaak hetzelfde beeld staan, en dat beeld brandt in je scherm, en je krijgt het er zelden nog uit. Als je altijd naar dezelfde zender kijkt, kan het zijn dat op den duur het logo van die zender permanent in beeld staat. En als je altijd hetzelfde spel speelt, dan wordt de HUD van dat spel in je scherm gebrand. Dat is wel iets waar langere tijd overheen gaat. En die burn-in zal niet zo extreem zijn dat je het altijd ziet. Maar het is er wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Amanoo op 05-07-2020 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
Met name bij reguliere/lineaire tv uitzendingen zie ik het verschil echt
Dit zijn dus 1080i uitzendingen. Als je daar echt verschil inziet is het eerder intressant hoe je kijkt, decoder of direct en wie het beeld upscaled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Hoe en/of wat weet ik niet, ik zie gewoon echt verschil tussen het beeld van genoemde Q7 Qled tv en mijn huidige LG C8 OLED. Persoonlijk denk ik dat het komt door verschil in techniek en de upscaling/processor.

Ik had voor mijn huidige LG C8 OLED even een Philips 803 OLED tv gehad en zelfs daar zag ik het verschil tussen beide tv's. De Philips kon toch een scherper/gedetailleerder plaatje weergeven dan de LG C8. Nog steeds niet zo scherp/gedetailleerd als de QLED Q7 maar toch...

Ik vind het beeld van OLED over het algemeen altijd een beetje 'soft' i.v.m. QLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
belmonde schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:37:
Als je het weet moet je mij ven bericht doen ! Ik kijk ook vooral bijna alleen kabel tv.. Ik wilde vorig jaar de lg c9 kopen.. Maar in de winkel stond deze naast de Philips oled 804/845. De tv's stonden op kabel-signaal van ziggo. EN de philips was zoveel beter in uoscaling dan de lg c9.. Dat ik die C9 heb laten staan.. Ik heb het er maar bij gelaten.. Nu nog even weer kijken. Dus als je binnenkort ervaring hebt.. Geef het door.
Maar als je een maatje groter gaat naar 65 inch.. Dan wordt je beeld een stuk(je) onscherper op kabel-tv. Ik zag in die winkel een sony 55 inch en daaronder een SOny ag9 oled.. Die 65 inch was een stuk minder strak.. Dus voor scherp beeld op kabel-tv moet je een kleinere tv nemen.
De vraag is of je moeder ook een kleiener tv dan 55 inch heeft.. Maar ik denk dat een samsung Q7 ook alleen vanaf 55 inch verkrijgbaar was.. dus dat zal het niet zijn.
Ik weet wat je bedoelt qua upscaling. Ik heb eventjes de Philips 803 Oled tv gehad en die vond ik echt een scherper/gedetailleerder beeld geven dan mijn huidige LG C8 OLED tv.

Het ligt er volgens mij ook aan hoe kritisch je bent. Veel mensen zien niet eens verschil tussen Full HD en 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:29

Felyrion

goodgoan!

Het is ook een kwestie van smaak volgens mij. Sommige tv's vind ik echt overdreven "scherp" maar dat is gewoon post-processing wat door de TV gedaan kan worden. Ik ben zelf altijd van mening dat de TV er eigenlijk zo veel mogelijk af moet blijven. Ik heb alle "beeldverbeteraars" uit staan en dat vind ik zelf het mooist, meest prettig kijken.

Een bekende heeft bijna dezelfde TV, maar die vindt het kunstmatige sharpening wat de TV kan heel prettig en zweert dat dat scherper is. Maar het is dan wel scherpte die niet in het bronmateriaal aanwezig was. Van mij hoeft dat niet.

Maar het is wat dat betreft nog mogelijk dat je met het spelen met verschillende settings nog tot een vergelijkbaar resultaat kunt komen.

Een (wat extreem) voorbeeld:
https://www.cnet.com/how-...our-tv-sharpness-control/

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Felyrion schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:49:
Het is ook een kwestie van smaak volgens mij. Sommige tv's vind ik echt overdreven "scherp" maar dat is gewoon post-processing wat door de TV gedaan kan worden. Ik ben zelf altijd van mening dat de TV er eigenlijk zo veel mogelijk af moet blijven. Ik heb alle "beeldverbeteraars" uit staan en dat vind ik zelf het mooist, meest prettig kijken.
Dit dus. Ik heb een QLED en kijk via de 'Film' modus met heel veel opties uitgeschakeld. Als je dit dan vergelijkt met de andere modi zoals 'Dynamisch' of 'Standaard' is dit een wereld van verschil. Daarmee vergeleken is de Film modus vrij flets. Schakel je tussen die modi, dan zie je bij de 'Standaard' stand overdreven veel kleur (rode gezichten) en een helderheid waarmee je 's avonds een zonnebril op moet. Niet realistisch, wel heel scherp en indrukwekkend, alleen wel kunstmatig. Ik weet niet in hoeverre OLED deze opties ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Felyrion schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:49:

Een bekende heeft bijna dezelfde TV, maar die vindt het kunstmatige sharpening wat de TV kan heel prettig en zweert dat dat scherper is. Maar het is dan wel scherpte die niet in het bronmateriaal aanwezig was. Van mij hoeft dat niet.

Maar het is wat dat betreft nog mogelijk dat je met het spelen met verschillende settings nog tot een vergelijkbaar resultaat kunt komen.

Een (wat extreem) voorbeeld:
https://www.cnet.com/how-...our-tv-sharpness-control/
Ik begrijp wat je bedoelt. Persoonlijk hou ik ook niet van overdreven scherpte/edge sharpness. Dat is ook niet wat ik bedoel. Ik doel meer op de detaillering en niet hoe scherp de 'randjes' zijn bv.

Uiteraard heb ik een beetje gespeeld met verschillende settings maar ik krijg niet een vergelijkbaar resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:36
De bron is wel identiek? Dus dezelfde provider en kastje of CI?

[ Voor 14% gewijzigd door NotSoSteady op 07-07-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
coazter schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:05:
[...]

Dit dus. Ik heb een QLED en kijk via de 'Film' modus met heel veel opties uitgeschakeld. Als je dit dan vergelijkt met de andere modi zoals 'Dynamisch' of 'Standaard' is dit een wereld van verschil. Daarmee vergeleken is de Film modus vrij flets. Schakel je tussen die modi, dan zie je bij de 'Standaard' stand overdreven veel kleur (rode gezichten) en een helderheid waarmee je 's avonds een zonnebril op moet. Niet realistisch, wel heel scherp en indrukwekkend, alleen wel kunstmatig. Ik weet niet in hoeverre OLED deze opties ook heeft.
Een OLED heeft deze opties ook en ik ken de verschillende modi en persoonlijk hou ik ook niet te dynamisch/schreeuwerig beeld maar ook niet van standaard instelling. Ik laat ook veel instellingen uit (zoals ruisonderdrukking, motion, etc.).

Het is ook lastig uit te leggen wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
NotSoSteady schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:08:
De bron is wel identiek? Dus dezelfde provider en kastje of CI?
Ja, de bron is ook identiek. Eigenlijk zie ik het verschil met alle bronnen maar met name reguliere (digitale) tv valt het mij nog meer op.

Even iets positiefs m.b.t. OLED....vind wel dat de upscaling/processor flink verbeterd is t.o.v. de LG Oled950V die ik gehad heb. Van de OLED tv's die ik gehad heb stak de Philips 803 er wel bovenuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-07 13:40

Major_ton

Shoot!

Settings, settings, settings... En natuurlijk de bron. Wie is de signaal aanbieder? (Vroeger zat er een groot verschil in beeldkwaliteit tussen UPC en Ziggo bijvoorbeeld). Welke decoder wordt er gebruikt en wordt er dan 1080i of 720p gekeken? Of door een foutje misschien zelfs 576p? Kan zomaar.

Alle high-end TV's zijn min of meer gelijk wat upscaling betreft. Testpatronen laten nog wel eens een minimaal verschil zien, maar met gewone content is dat echt te verwaarlozen. Een Philips OLED TV is ook echt niet scherper dan een LG OLED TV. Door middel van verschillende settings kan er echter wel een waarneembaar verschil te zien zijn, zowel in statische resolutie als in bewegingsscherpte.

Veel LG OLED eigenaren hanteren de settings van Rtings.com en die geven voor sharpness een setting van '0' aan. Dat klopt niet en deze moet op '10' staan. Dat is de default setting en hierbij wordt de bron 1:1 overgenomen. Shaprness op '0' maakt het beeld onnodig soft. Zet de sharpness op '20' of hoger en je krijgt halo's en vooral flashing in donkere scènes te zien.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Major_ton schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:03:
Settings, settings, settings... En natuurlijk de bron. Wie is de signaal aanbieder? (Vroeger zat er een groot verschil in beeldkwaliteit tussen UPC en Ziggo bijvoorbeeld). Welke decoder wordt er gebruikt en wordt er dan 1080i of 720p gekeken? Of door een foutje misschien zelfs 576p? Kan zomaar.

Alle high-end TV's zijn min of meer gelijk wat upscaling betreft. Testpatronen laten nog wel eens een minimaal verschil zien, maar met gewone content is dat echt te verwaarlozen. Een Philips OLED TV is ook echt niet scherper dan een LG OLED TV. Door middel van verschillende settings kan er echter wel een waarneembaar verschil te zien zijn, zowel in statische resolutie als in bewegingsscherpte.

Veel LG OLED eigenaren hanteren de settings van Rtings.com en die geven voor sharpness een setting van '0' aan. Dat klopt niet en deze moet op '10' staan. Dat is de default setting en hierbij wordt de bron 1:1 overgenomen. Shaprness op '0' maakt het beeld onnodig soft. Zet de sharpness op '20' of hoger en je krijgt halo's en vooral flashing in donkere scènes te zien.
Ik zie verschil en dat heeft volgens mij niet te maken met de bron en de instellingen. Tenzij bv. de Philips een beter effect met settings kan creëren dan bv. mijn LG. Met settings kan ik het beeld wel 'kunstmatig' scherper maken maar dat is helemaal niet wat ik bedoel.

Overigens had ik sharpness al op 10 staan en zie ik geen noemenswaardig verschil als ik daar overheen ga (tenzij het boven de 25 is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dre111
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-01-2024
ik heb een week of wat geleden voor soortgelijke keuze gestaan. Ik wilde van 55 naar 65inch. Ik had een LG C7, nu gekozen voor een Philips 854, dus ook wee OLED.

Mijn overweging: ik kijk meer films, series dan gewone tv. Het beeld van een oled vind ik (laat ik zeggen) mooier, rustiger aan de ogen, contrast e.d.
Maar ik moet zeggen dat de QLED wel een goede concurrent was, keuze niet eenvoudig. De QLED heeft zeker een mooi beeld.
Nadeel van de oled, zowel mijn ervaring bij de C7 en de 854: als je gewone TV kijkt, komern er vage vlekken rondom de logo's. De software in de tv probeert daar inbranden te voorkomen. Mij viel het op, maar mijn gezinsleden niet. De 854 geeft wat minder vlekken dan de C7, de Philips is daar wat beter. Helaas kun je deze functie niet uitzetten. En dit heb je bij een QLED dus niet.

Kijk eens bij rtings.com daar staat ook veel info over OLED en QLED.

Lastige keuze.... succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:08
Neem de proef op de som en vraag of je een proef periode kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MaXeRs schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:02:
Neem de proef op de som en vraag of je een proef periode kan krijgen.
Of wissel de C8 en Q7 een week om in de vakantie ofzo? Kan moeder ervaren hoe een C8 is en kan @M-iNdO ervaren hoe de Q7 is. In ieder geval is dan alleen de TV van plek verandert en zijn alle bronnen, kabels, etc. gelijk voor een "betere" vergelijking?

Mijn E7 staat relatief "dufjes" ingesteld want ik hoef geen hoogtezon, de C9 van moeders is factory-default. Als ik al iets cast van mijn phone, zie ik een enorm verschil in bepaalde foto's. Het is ook gewenning; de C9 geeft best gebalanceerd beelt maar alsnog te "scherp" voor mijn voorkeur.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:33
@M-iNdO

YouTube: In HDR 8K QLED vs 4K OLED TV | Unexpected Fail! What Happened?

In hdr heeft een 4k oled scherper beeld dan een 8k topmodel qled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
'Scherper'? Even snel gekeken heeft ie het alleen over highlight clipping (disappearing pixels :D ), wat je gewoon kan wijten aan de Samsung tonemapping die dingen helderder maakt dan ze horen te zijn? Als je daar een Sony naast zet die zich veel strakker aan de curve houdt dan ga je wel verschil zien ja (al zou die eerder highlights moeten clippen dus zonder te weten hoe helder dat stukje precies had moeten zijn kan je daar eigenlijk ook niet alles over zeggen). Dan gaat ie het verklaren aan de hand van dimming zones waar je volgens mij toch eerder details in het donker mee verliest bij Samsung dan in de highlights?
Als je dat plaatje op 2:14 neemt kan je wel begrijpen waarom een QLED er scherper uitziend gevonden wordt (juist omdat er al dan niet pixels missen). Maar, verder kijkend, gaat het hier vooral om het 8K aspect icm QLED paneel.
LG zelf heeft een hele andere verklaring waarom QLED 8K geen echte 8K is maar met dimming zones heeft het niets te maken.

In z'n nieuwe video is de QLED blijkbaar wel ineens goed na een firmware update :+ YouTube: 75” 8K QLED or 65" 4K OLED TV| Similar Prices: How, When & Which One?

[ Voor 39% gewijzigd door apis29 op 12-07-2020 03:08 ]

Pagina: 1