Vraag : Heeft een tv met HDR dolby vision zin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:53
Mijn vraag is of het NU van belang is om een tv met dolby vision of laat staan HDR in welk formaat ook.. ALs je gewoon kabel tv (ned 1,2,3, rtl4, etc, etc) kijkt.
Films die via deze kanalen te zien zijn,.. worden toch niet in dolby vision of HDR doorgegeven. Ik denk dat dit alleen via netflix of disney of via blue rays gaat ?
En/of zal dit in de toekomst via ziggo kabel veranderen ! EN ik kijk geen netflix of anderen.

[ Voor 4% gewijzigd door belmonde op 05-07-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ligt eraan hoe lang jij met een tv doet, en hoeveel waarde je hecht aan hdr.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Bart ® schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:16:
Ligt eraan hoe lang jij met een tv doet, en hoeveel waarde je hecht aan hdr.
Er wordt in reviews heel veel waarde aan hdr gehecht.. Maar als ik geen hdr via ziggo kabel-box krijg.. dan,.. heb ik er in de tv ook niks aan. Maar elke tv heeft hdr.. dus dat is het punt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:08
belmonde schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:19:
[...]

Er wordt in reviews heel veel waarde aan hdr gehecht.. Maar als ik geen hdr via ziggo kabel-box krijg.. dan,.. heb ik er in de tv ook niks aan. Maar elke tv heeft hdr.. dus dat is het punt niet...
Als je een feature niet gebruikt dan heb je er niets aan nee. Met jouw gebruik is 4k zelfs al overbodig. 1080p is via lineaire tv al bijzonder. Dus voordat het hdr krijgt zijn we wel een paar jaar verder (als het al zou komen)

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 05-07-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07 12:20
belmonde schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:19:
[...]
Maar elke tv heeft hdr.. dus dat is het punt niet...
Sinds wanneer heeft elke TV HDR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
418O2 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Als je een feature niet gebruikt dan heb je er niets aan nee. Met jouw gebruik is 4k zelfs al overbodig
Nou, ik kijk nu wel youtube op mijn qwhd (1440p) computer monitor.. En ik zal wel youtube kijken op de nieuwe tv.. Dus daar is 4k wle van betekenis. Ik geloof dat op youtube ook wel eens hdr toegepast wordt..
Maar dan is dolby vision,.. of hdr10 in geval van samsung niet doorslaggevend.
1 deel van de vraag blijft of hdr via ziggo kabel doorgegeven kan worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:08
belmonde schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:26:
[...]

Nou, ik kijk nu wel youtube op mijn qwhd (1440p) computer monitor.. En ik zal wel youtube kijken op de nieuwe tv.. Dus daar is 4k wle van betekenis. Ik geloof dat op youtube ook wel eens hdr toegepast wordt..
Maar dan is dolby vision,.. of hdr10 in geval van samsung niet doorslaggevend.
1 deel van de vraag blijft of hdr via ziggo kabel doorgegeven kan worden ?
Via YouTube is er wel hdr en 4k.

Nee, Ziggo geeft geen hdr door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
418O2 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:27:
[...]

Via YouTube is er wel hdr en 4k.

Nee, Ziggo geeft geen hdr door.
Ik las op avorum in engeland dat sky daar wel hdr ging doorgeven... Maar dit was ook alleen maar via on demand :
copy : It should be noted that, according to the available information, HDR content will only be delivered via the on demand programming sections of the service rather than being actually broadcast

https://www.avforums.com/...red-for-27-may-2020.17615

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nee. Format ondersteuning is het minst belangrijk. De tv moet überhaupt hardwarematig capabel zijn om hdr zonder problemen te kunnen weergeven. En je komt dan al gauw uit op het upper-mid en high-end segment lcd's met fald of op oled's.

Daarnaast zullen tv uitzendingen op den duur gebruik maken van hlg voor hdr. Kortom kies een tv met het type lcd, functies en features die bij jou past en negeer de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
benbaba schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:26:
Nee. Format ondersteuning is het minst belangrijk. De tv moet überhaupt hardwarematig capabel zijn om hdr zonder problemen te kunnen weergeven. En je komt dan al gauw uit op het upper-mid en high-end segment lcd's met fald of op oled's.

Daarnaast zullen tv uitzendingen op den duur gebruik maken van hlg voor hdr. Kortom kies een tv met het type lcd, functies en features die bij jou past en negeer de rest.
Waarom adviseer je alleen lcd ? EN geen oled. Als in mijn geval HDR niet snel aan de orde komt via gewone kabel-tv... Zou hoge helderheid//nitwaarden ook van lagere betekenis zijn.
Ik lees altijd dat SDR op 100 of 120 nits is afgesteld.. Dat zal dan op een totaal volledig wit beeld zijn ??
Hoe hoog gaan de maximale helderheden op ziggo kabel-tv ? Bij tv-shows.. Of eventueel bij films die op rtl 4 of ned 3 of bedenk ander content ??
Ik lees altijd dat oled net even beter beeld heeft.. En niet alleen vanwege de absolute zwartwaardes.
Ik heb dat zelf ook wel eens gezien. Daarbij leek me de panasonic oled ook beter dan de lg.. Upscaling op de philips oled beter dan de lg. Maar een lcd zoals de sony 950G lijkt mij ook wel te passen gezien de goede upscaling.
Je koopt een tv voor vele jaren. Maar voor nu lijkt me elke lcd of oled voldoende kwa helderheids-capaciteit als je geen netflix hdr kijkt. EN dus geen 1.000 nits in de highlights op SDR op kabel-tv opgewekt zal zien worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 11:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voor televisieuitzendingen is HLG de enig toegestane norm en dat ondersteunen alle HDR-televisies. Alle televisiezenders die iets met HDR doen (en daar heb je een schotel voor nodig) gebruiken dan ook HLG. Dolby Vision zal nooit gebruikt worden voor televisie.

HLG gaat tot twaalf maal referentiewit. Als je SDR vaststelt op 1200 cd/m², dan gaat HLG tot 1200 cd/m², maar niemand kijkt SDR op 100 cd/m², dus stel je kijkt SDR op 250 cd/m² dan gaat HLG tot 3000 cd/m². Als het nog feller moet (maar vind maar eens amusementsmateriaal dat dat gebruikt), dan is dat een casus voor Dolby Vision. Dolby Vision vooral een platform dat bedacht is vanuit het oogpunt van een filmregisseurs i.p.v. de televisiekijker en het zal dan ook met name op media gebruikt worden die door de filmindustrie worden gepropageerd, zoals BluRay, eventueel streamingdiensten, maar streamingdiensten passen zich toch wel aan aan wat je apparatuur ondersteunt.

Voor streamingdiensten en Youtube spelen HDR10 en HDR10+ nog een rol.

Samenvattend: Voor een filmliefhebber heeft Dolby Vision een bepaalde rol, maar voor een televisiekijker is het niet van belang. Zodra je TV HLG kan, en dat doen alle HDR-televisies, ben je voorbereid op zenders die in HDR uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:21
Ik snap steeds minder van wat je wilt.
Je geeft zelf antwoorden op je eigen vraag. En post ook onwaarheden. Wat verwacht je nu te bereiken?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Okay, bedankt voor je heldere antwoord.
Waarom spreken ze dan altijd over dat crt -tv's (vroeger) op 100 nits afgesteld stonden. Ik kijk nu nog naar een crt sony trintron. En kom geen algemene helderheid tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Cyriel85 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:50:
Ik snap steeds minder van wat je wilt.
Je geeft zelf antwoorden op je eigen vraag. En post ook onwaarheden. Wat verwacht je nu te bereiken?
De aanleiding was mijn vraag of ik ooit dolby vision of ander hdr kan verwachten via kabel-tv.> Dat is mijn vraag... Dan zou een hogere klasse lcd ook geen toegevoegde waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou, volgens mij is het langzaam ontstaan dat SDR is vastgesteld op 100cd/m², het is nooit dat ergens in de begintijd van televisie iemand gezegd heeft dat beeldbuizen 100cd/m² moest zijn, al denk wel dat dat tot in de jaren '80 een redelijk gemiddelde is van hoe fel een beeldbuis brandde. In de jaren '90 en '00 gingen beeldbuizen omhoog. Een trinitron was altijd de beeldbuis die het meeste licht gaf en geeft aanzienlijk meer licht dan 100cd/m², het zou zo maar kunnen dat die de 250 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
belmonde schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:54:
De aanleiding was mijn vraag of ik ooit dolby vision of ander hdr kan verwachten via kabel-tv.> Dat is mijn vraag... Dan zou een hogere klasse lcd ook geen toegevoegde waarde hebben.
Poeh, ik gok dat je hier nog veeeele jaren op kan wachten. Een fatsoenlijk 1080p signaal krijg je zelfs amper. Laat staan 4K en HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
belmonde schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:27:
[...]

Waarom adviseer je alleen lcd ? EN geen oled. Als in mijn geval HDR niet snel aan de orde komt via gewone kabel-tv... Zou hoge helderheid//nitwaarden ook van lagere betekenis zijn.
Ik lees altijd dat SDR op 100 of 120 nits is afgesteld.. Dat zal dan op een totaal volledig wit beeld zijn ??
Hoe hoog gaan de maximale helderheden op ziggo kabel-tv ? Bij tv-shows.. Of eventueel bij films die op rtl 4 of ned 3 of bedenk ander content ??
Ik lees altijd dat oled net even beter beeld heeft.. En niet alleen vanwege de absolute zwartwaardes.
Ik heb dat zelf ook wel eens gezien. Daarbij leek me de panasonic oled ook beter dan de lg.. Upscaling op de philips oled beter dan de lg. Maar een lcd zoals de sony 950G lijkt mij ook wel te passen gezien de goede upscaling.
Je koopt een tv voor vele jaren. Maar voor nu lijkt me elke lcd of oled voldoende kwa helderheids-capaciteit als je geen netflix hdr kijkt. EN dus geen 1.000 nits in de highlights op SDR op kabel-tv opgewekt zal zien worden !
Oled kan prima, maar kwam niet als eerste bij mij op bij enkel kabel tv kijken. Overall zal het je door de technologie wel het beste beeld geven. Bij lcd's tv's zal het verschil onderling klein zijn bij gewone tv als bron. De verschillen daar liggen voornamelijk bij hdr prestaties en inderdaad ook de beeldprocessor die o.a. zorgt voor upscaling. Verwacht bij dat laatste echter geen wonderen. Mocht je nu of later ook een 4K decoder hebben dan is het helemaal niet meer relevant aangezien het dan bij de bron gebeurd en niet de tv.

Wat betreft hdr en kabel tv. HLG zal hiervoor gebruikt worden. Wanneer? Geen idee, voorlopig nog lang niet. Een tv met HLG ondersteuning en wellicht nog een breed rec.2020-kleurbereik is voldoende. Bepaal je budget en kies een tv die wat features en functionaliteit bij je past. Uiteindelijk zal in de meeste gevallen je bronmateriaal toch de zwakste schakel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
benbaba schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:12:
[...]

Oled kan prima, maar kwam niet als eerste bij mij op bij enkel kabel tv kijken. Overall zal het je door de technologie wel het beste beeld geven. Bij lcd's tv's zal het verschil onderling klein zijn bij gewone tv als bron. De verschillen daar liggen voornamelijk bij hdr prestaties en inderdaad ook de beeldprocessor die o.a. zorgt voor upscaling. Verwacht bij dat laatste echter geen wonderen. Mocht je nu of later ook een 4K decoder hebben dan is het helemaal niet meer relevant aangezien het dan bij de bron gebeurd en niet de tv.

Wat betreft hdr en kabel tv. HLG zal hiervoor gebruikt worden. Wanneer? Geen idee, voorlopig nog lang niet. Een tv met HLG ondersteuning en wellicht nog een breed rec.2020-kleurbereik is voldoende. Bepaal je budget en kies een tv die wat features en functionaliteit bij je past. Uiteindelijk zal in de meeste gevallen je bronmateriaal toch de zwakste schakel zijn.
Okay, ja. Ik kwam ook nog meer tot mijn vraag vanwege dat mijn moeder (77 jr) mij melde dat ze na de zomer (of nu) toch wel graag een groter tv wil dan haar lcd philips 32 inch van al even oud..
Ik had al een paar kartonnen van 55 inch en 49 inch en 43 inch voor haar oude tv gezet en ze vond bij nader inzien dat 55 inch een beetje te groot en 49 inch een mooie maat.
Ik zag dat de 50 inch,...Panasonic GXW-804 lcd-tv nu bij platte tv voor slechts 549 euro op de website staat. Deze tv is slechts edge-lit en wordt in de test van hardware-info op max 296 nits in SDR gemeten. En voor HDR op net onder de 380 nits.. Houdt allemaal niet over na wat ik altijd lees over 1.000 nits.. Maar goed HDR is voor haar niet aan de orde.. Kijk een sony in 49 inch zoals de sony xg9005 staat voor 895 euro in de lijst. Lijkt me wel beter... Al is HDR voor haar al helemaal niet aan de orde..
https://nl.hardware.info/...nch-panasonic-tx-50gxw804

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 23:43
Evan wat knuppels in het hoenderhok gooien...

De 4K resolutie is voor de meeste mensen (tv 65" of kleiner, kijkafstand 4 meter) zinloos. Want je hebt niet meer pixels nodig, je hebt betere pixels nodig.

HDR was op FHD een zeldzaamheid, op 4K is het gemeengoed.

Zoals al eerder gezegd: HDR technisch kunnen verwerken is deel 1, het gaat om deel 2, het daadwerkelijk beelden met meer dynamisch bereik kunnen laten zien.

Maar koop vooral een tv waarvan je het beeld mooi vind en welke binnen je budget past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-07 20:35
Heel eerlijk, voor je moeder van 71 jaar hoef je echt geen dure TV te kopen als ze alleen gewoon normale TV kijkt.
Zelfs als HDR over een aantal jaar uitgezonden gaat worden (KPN forceerde al HDR maar heeft dat weer een optie gemaakt) dan heb je daar nog alleen maar echt profijt van bij bepaalde content. Een gewoon spelletjes programma, het nieuws of wat dan ook, daar mis je niets aan als het niet/beperkt met HDR is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
ARD en RAI experimenteren al met HDR. Waarschijnlijk zijn dat de eerste omroepen die reguliere HDR-uitzendingen zal doen. RAI had beloofd de olympische spelen in 8K en HDR uit te zenden, die zijn niet doorgegaan, maar goede kans dat ze dat volgend jaar alsnog gaan doen. Het medium daarvoor is de schotelantenne, de kans dat op korte termijn via de kabel te zien is, lijkt me nihil.

De HDR-zenders op satelliet zijn nu al prima te gebruiken om je televisie eens te laten doen waar hij voor gemaakt is, maar er zijn nog geen of amper HDR-zenders met reguliere programmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
dmantione schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:14:
ARD en RAI experimenteren al met HDR. Waarschijnlijk zijn dat de eerste omroepen die reguliere HDR-uitzendingen zal doen. RAI had beloofd de olympische spelen in 8K en HDR uit te zenden, die zijn niet doorgegaan, maar goede kans dat ze dat volgend jaar alsnog gaan doen. Het medium daarvoor is de schotelantenne, de kans dat op korte termijn via de kabel te zien is, lijkt me nihil.

De HDR-zenders op satelliet zijn nu al prima te gebruiken om je televisie eens te laten doen waar hij voor gemaakt is, maar er zijn nog geen of amper HDR-zenders met reguliere programmering.
Okay,.. Nu wil het geval dat mijn moeder wel via de schotel (canal+) kijkt.. Omdat ze veelllvuldig naar duitse muziek kijkt/luisterd. Maar zoals gezegd.. Voor mijn moeder is veel al overbodig in moderne tv's..
Vanwege de kleinere 48 inch oled.. dacht ik in 1e instantie dat interessant was.. Maar het is zoveel overbodig als je prima VA (zwartwaardes) tv's kunt kopen voor 600 euro i.p.v. de 1600 voor de lg oled 48 inch nu.
Ik denk dat dit voor veel oudere mensen telt.. In reviews worden tv's voor zo groot deel op max nits en hdr gereviewed, etc.. Dat je daar zo snel in meegaat.. Terwijl in de praktijk de tv voor alleen voor sdr gebruikt wordt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 10:44

Major_ton

Shoot!

Wat een hoop technisch geraaskal voor een vraag waarop het antwoord gewoon 'nee' is. Koop voor je moeder een TV die groot genoeg is zodat ze de ondertiteling en evt Teletext kan lezen en die makkelijk in de bediening is, dus een Samsung of LG TV. Vergeet AnfroidTV als OS. Of de TV nou een OLED, VA of IPS paneel heeft maakt niks uit, tenzij je uitgaat van een erfenis binnenkort.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:18
Major_ton schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:11:
Wat een hoop technisch geraaskal voor een vraag waarop het antwoord gewoon 'nee' is. Koop voor je moeder een TV die groot genoeg is zodat ze de ondertiteling en evt Teletext kan lezen en die makkelijk in de bediening is, dus een Samsung of LG TV. Vergeet AnfroidTV als OS. Of de TV nou een OLED, VA of IPS paneel heeft maakt niks uit, tenzij je uitgaat van een erfenis binnenkort.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik moest hier smakelijk om lachen. Manmanman, wat een topic.

Maar ben je nou op zoek naar een tv voor jezelf of je moeder. Dit topic gaat alle kanten op tussen de nits, HDR, OLED, codecs en andere krachttermen.

[ Voor 20% gewijzigd door aschja op 06-07-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benzed
  • Laatst online: 11-05 11:15

Benzed

LG65C8 owner

Ik denk dat het hier vooral gaat om 4k UHD. Over een paar jaar zullen er vast wel wat 4k zenders komen op bijvoorbeeld kpn en ziggo sport. Maar zie niet zo snel rtl4 uhd. laat staan met HDR. koop gewoon een leuke leuke led 4k tv en je kan weer even vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.N.Brinkman
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-07 14:57
Adviseer je moeder een lcd en geen oled, anders erf jij dadelijk een tv met ingebrand max logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
A.N.Brinkman schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:29:
Adviseer je moeder een lcd en geen oled, anders erf jij dadelijk een tv met ingebrand max logo.
Kijk, dat is nog eens goed advies.. haha. Daarbij al die duitse melodiezenders hebben ook vaste logo's. Maar met zoals eerder opgemerkt deze fantastische lopende discussie levert wel veel inzicht gebracht.
Pagina: 1