Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekniek123
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-01 21:46
Beste tweakers,

Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis en daar wil ik graag zonnepanelen op leggen. Nu kom ik er niet helemaal over uit wat ik nu het beste kan doen en daarom wil ik jullie vragen om advies.

Ik heb al een aantal offertes opgevraagd (verschillende scenario's) en ook het e.e.a. zelf bij elkaar geklikt. Nu kan ik de volgende dingen op een rijtje zetten:

- Momenteel(nieuwbouw appartement) verbruik ik ca 2200kwh op jaarbasis, ik verwacht wel wat meer te gaan gebruiken dus ik mik op circa 3000kwh opbrengsten op jaarbasis van de zonnepanelen.
- Dak en carport van mijn huis zijn gericht op het zuidoosten. Nu heb ik een aantal dakramen en kleine pijpjes (zie foto)
- exacte maten en gegevens heb ik (nog) niet echter in mijn zelfde rijtje is 2x portrait geinstalleerd en een ander huis heeft ook een aantal panelen op de carport gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71qZOAxo0K40a84sT246Je5jALo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wTpaOqJl0Owr3dbyXrjnxT8n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1IyfD5dPBMou8kq1thAXh_kDxc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6tk3lqVyuiNJcOuevDzs7oAC.png?f=user_large

-Mijn huidige keuze is om 2x5 panelen in portrait mode op te stellen enkel op mijn schuine dak. Qua installatie is mijn eerste gedacht om gebruik te maken van micro omvormers(ook al heb ik weinig schaduw). Dit omdat micro omvormers een langere levensduur hebben en veiliger zijn\. Na 10 jaar is een omvormer aan vervanging toe terwijl micoromvormers wel 25 jaar meegaan.

Het volgende heb ik bij elkaar geklikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rxjouSbNmQfS-682MmEb2ZqGoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xJpBPXrZwRKAJo3NHZGMYLXb.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de volgende vragen:
- Met oog op het wegvallen van de salderingsregeling: zou het verstandig zijn om 1x5 panelen op het schuinedak te doen en een deel (4 of 6 panelen) in een oost/west opstelling op de carport(plat dak)?
- Maakt de keuze van type (merk)zonnepanelen nog veel uit? Alle datasheets die ik tot nu toe bekijk geven aan na 25jaar nog 80% output te genereren? m.b.t. hoe mooi de panelen zijn maakt mij niet zo veel uit als me dit minder Wp oplevert.
- Ik lees veel bij optimisers en microomvormers dat deze ontworpen zijn voor 60/72 zonnecellen. De panelen zijn vaak 120 zonnecellen. Kan je dit wel op elkaar aansluiten of heb je 2x zoveel microomvormers/optimisers nodig als panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Je mist volgens mij nog een Enphase relay en monitoring unit.
Die heb je nodig zodat je weet wanneer er een micro kapot is en je garantie moet claimen.
Met weinig schaduw is de ROI met een string omvormer beter denk ik, maar dat mag je zelf weten.

Misschien beginnen met het schuine dak, dan kun je later nog uitbreiden op het platte dak.

Hoe oud is de CV ketel? Komt er een warmtepomp voor in de plaats wanneer die kapot gaat?

Merk zonnepanelen maakt niet zoveel uit.

120 of 144 cells zijn half cel panelen. Die passen op micro's voor 60 of 72 cellen omdat de voltages en stromen gelijk zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
niekniek123 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:08:

- exacte maten en gegevens heb ik (nog) niet echter in mijn zelfde rijtje is 2x portrait geinstalleerd en een ander huis heeft ook een aantal panelen op de carport gezet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt toch ook gewoon een Funda plattegrond? Anders maximaal vergroten in maps van recht boven en dan die schaal ernaast houden. Weet je of en wanneer het huis schaduw geeft op de carport?
-Mijn huidige keuze is om 2x5 panelen in portrait mode op te stellen enkel op mijn schuine dak. Qua installatie is mijn eerste gedacht om gebruik te maken van micro omvormers(ook al heb ik weinig schaduw). Dit omdat micro omvormers een langere levensduur hebben en veiliger zijn\. Na 10 jaar is een omvormer aan vervanging toe terwijl micoromvormers wel 25 jaar meegaan.
Wie zegt dat? Je hebt veel meer apparaten en als er eentje kapot is, is het veel lastiger vervangen. Of ga je dan zelf het dak op om dat ding van onder een paneel uit te frutselen?
Nu heb ik de volgende vragen:
- Met oog op het wegvallen van de salderingsregeling: zou het verstandig zijn om 1x5 panelen op het schuinedak te doen en een deel (4 of 6 panelen) in een oost/west opstelling op de carport(plat dak)?
Ik zou zeggen zuid-west op de carport en zuid-oost op je schuine dak (op een string omvormer met 2 MPPT's). Als je O-W doet op je carport houdt je daar veel driehoekjes over. En je hebt 's ochtends al opbrengst van Oost vanaf je schuine dak.

Je kunt ook het platte dak eerst laten voor wat het is en ook je schuine dak op NW vol leggen. Levert nog iets van 65% op tov ZO, maar spaart uit op omvormer. Naja, niet als je micro's doet..
- Maakt de keuze van type (merk)zonnepanelen nog veel uit? Alle datasheets die ik tot nu toe bekijk geven aan na 25jaar nog 80% output te genereren? m.b.t. hoe mooi de panelen zijn maakt mij niet zo veel uit als me dit minder Wp oplevert.
Hoeveel waarde heeft het als een Chinees bedrijf wat net 10 20 jaar bestaat iets garandeerd over 25 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-07 22:27
- Over de micro-omvormers maakte ik in hier https://gathering.tweaker...message/62787918#62787918 een vergelijkbare opmerking als kabeltjekabel. Daar kwam een overzicht van de voors en tegens van micro-omvormers uit. Uiteindelijk is de keuze aan jou. Een tussenoplossing is nog optimizers aan enkele panelen

- Een string omvormer die defect gaat, vervang je in een hooguit 2 uurtjes.

-Je moet vooral even kijken of de spanning die panelen maximaal (!) op kunnen wekken (nullastspanning) onder de maximale spanning van je omvormer ligt.

- Die garanties zou ik me niet blind op staren en ik sluit me bij kabeltjekabel aan. Stel dat over 5 jaar wordt ontdekt dat in panelen die in 2020 naar Nederland zijn geleverd, een constructiefout wordt ontdekt. Denk je echt dat een Chinese partij die dan allemaal gaat vervangen? Ik zie de Belbus van Kassa al naar Shanghai rijden. Die gaan de gevangenis in omdat ze de Chinese industrie een slechte naam zouden gaan bezorgen. Verder staat de Chinese industrie nu niet echt erom bekend dat hun specificaties heel erg nauwgezet zijn. Nog 80% over 25 jaar? Wie dan leeft, die dan zorgt. Vooral nu geld verdienen. Enige wat je kunt doen is om panelen van een fabrikant (en geen labeltjes plakker als AEG en Denim) te kopen die al meerdere
jaren zonnepanelen naar Europa levert en dan hopen dat je geluk hebt.

- De half-cel panelen resulteert erin dat er twee parallel strengen van cellen in de panelen zitten Daardoor reageren ze volgens mij ook anders op schaduw. Als dat tot een helft beperkt is, (onder of boven als ze in portrait staat) betekent dat ze nog steeds iets meer dan de helft van het vermogen opleveren. Ik denk dat je bij de normale cellen dan praktisch het hele vermogen kwijt bent.

- Lees ook even goed na wat dat garantiefonds duurzame energie voorstelt en of je het nodig vindt. Dit is opgericht als concurrent /alternatief voor Stichting Garantiefonds ZonneEnergie door BudgetSolar. Het aantal deelnemers is inmiddels wel wat toegenomen sinds ik heri zelf naar keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:11

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@niekniek123

Je dak is 5m40 breed en 5m75 van nokvorst tot half onderste dakpan

Goverwelle hé ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WackoH schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:37:
[...]

- Die garanties zou ik me niet blind op staren en ik sluit me bij kabeltjekabel aan. Stel dat over 5 jaar wordt ontdekt dat in panelen die in 2020 naar Nederland zijn geleverd, een constructiefout wordt ontdekt. Denk je echt dat een Chinese partij die dan allemaal gaat vervangen? Ik zie de Belbus van Kassa al naar Shanghai rijden. Die gaan de gevangenis in omdat ze de Chinese industrie een slechte naam zouden gaan bezorgen. Verder staat de Chinese industrie nu niet echt erom bekend dat hun specificaties heel erg nauwgezet zijn. Nog 80% over 25 jaar? Wie dan leeft, die dan zorgt. Vooral nu geld verdienen. Enige wat je kunt doen is om panelen van een fabrikant (en geen labeltjes plakker als AEG en Denim) te kopen die al meerdere
jaren zonnepanelen naar Europa levert en dan hopen dat je geluk hebt.
[...]
Denim heeft ook een in de EU gemaakte serie. Maar wie die dan maakt voor ze; geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:12:
@niekniek123

Je dak is 5m40 breed en 5m75 van nokvorst tot half onderste dakpan

[...]
Maar die dakpannen en dakdoorvoeren tbv MV, rioolontspanning en CV houden zich natuurlijk niet aan het mooie raster van 15 panelen :P

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-07-2020 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:15:
[...]

Maar die dakpannen en dakdoorvoeren tbv MV, rioolontspanning en CV houden zich natuurlijk niet aan het mooie raster van 15 panelen :P
Alleen cv en mv, ik had ze ook en zaten op noord.
Die laatste heb ik onder de panelen, cv is inmiddels weg maar hij heeft hem nog origineel hoog zitten, binnen zit daar zeker 2meter pijp aan en kan dus ook naast de ramen ergens.

Gewone 1m65 panelen, boven de ramen past ook 2 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZWMTE3uYaULRek6ec5C9nlP69Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dXDMhMNP6v2KzvuZpKyDdwJu.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 05-07-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-07 22:27
kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:13:
[...]Denim heeft ook een in de EU gemaakte serie. Maar wie die dan maakt voor ze; geen idee.
Klopt. Dat stukje ging ook niet expliciet over China. Denim is een label van een groothandel, net als AEG. Dat maakt ze niet per definitie slecht, maar bouwt een extra onzekerheidsfactor in. Je weet niet of ze morgen hetzelfde stickertje op panelen (en omvormers) uit een andere fabriek plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WackoH schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:06:
[...]

Klopt. Dat stukje ging ook niet expliciet over China. Denim is een label van een groothandel, net als AEG. Dat maakt ze niet per definitie slecht, maar bouwt een extra onzekerheidsfactor in. Je weet niet of ze morgen hetzelfde stickertje op panelen (en omvormers) uit een andere fabriek plakken.
Als ze dat deden zouden ze niet iederen twee weken een nieuw type paneel in het assortiment hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@niekniek123

En? Al begonnen?
Wat is de status inmiddels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zo te zien heeft niek en de buren een paar panelen laten plaatsen, beetje jammer dat het hier stil blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Als ik wist dat TS nooit meer zou reageren had ik me de moeite van mijn post bespaard.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1