Toon posts:

*degelijke* AMD systemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is niet helemaal het goede forum, maar hier krijg ik tenminste niet het gezeik dat ik maar een comprak ofzo moet kopen.

We hebben hier op het werk een stuk of 5 w2k terminal servers / linux servers staan. Dat waren 800MHz Athlon Slot-A gevallen op een Abit KA7. Dit bord heeft als voordeel dat je er 2GB aan RAM op kunt duwen (wat we dus ook doen). Helaas is inmiddels van alle 5 de PC's het mobo overleden.

Door de winkel waar we ze gekocht hebben zijn 3 Abit borden vervangen door de ASUS slot-A variant (heb 't typenummer niet in m'n koppie), en die systemen lijken nu redelijk goed te draaien. Met als nadeel dat er maar 1.5GB aan RAM op kan. In andere systemen is het mobo vervangen door een EPOX 8KTA3 met een TBird 1.4GHz erop. Helaas pindakaas, dit overlijd dus ook gewoon.

Alle systemen zijn uitgerust met een setje extra 80mm fans, maar toch overlijd het. Ik vind het vreemd.

Iemand nog ideeen over hoe dit kan komen, en wat eraan te doen is? Let wel: 't zijn bedrijfs-PC's, dus gaten zagen en 300mm fans monteren zit er niet echt in.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:47

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Hou eens een keer de temperatuur van je proc's in de gaten, als deze te hoog worden kun beter wat geld steken in een goede cooler.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31

mvds

Totally awesome!

Word de temp wel in de gaten gehouden? En wat voor voeding zit erin? Veel last van spanningspieken/dalen?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:49
Op woensdag 08 augustus 2001 11:15 schreef Hurricane het volgende:
Hou eens een keer de temperatuur van je proc's in de gaten, als deze te hoog worden kun beter wat geld steken in een goede cooler.
een "proc" en "te heet" gaat niet samen bij dabit...(denk ik)

• Twynn
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 08 augustus 2001 11:11 schreef DaBit het volgende:
Dit is niet helemaal het goede forum, maar hier krijg ik tenminste niet het gezeik dat ik maar een comprak ofzo moet kopen.
Wordt toch wel gemoved :)
een "proc" en "te heet" gaat niet samen bij dabit...(denk ik)
Zal wel meevallen.. Het blijven bedrijfs pc's, dus geen getweak :)

Maareh, wat ik nou begrijp is dat de mobo's overlijden, niet de proc's
Worden de mobo's/chipsets dan zo warm??

Lijkt me namelijk dat als het gewoon standaard draait met een extra 80mm fan er toch geen echt hitteprobleem kan zijn..
Ik weet dat die dingen echt zwaar belast worden, maar dan nog..

Kunnen ze niet goed overweg met zoveel geheugen? (daardoor chipset te warm ofzo?)

En geen problemen met de voedingen?

En wat is de omgevingstemperatuur van de ruimte waarin ze staan???

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Misschien domme vraag, maar kan het niet toevallig zijn dat een van de x.xV lijntjes die hoeveelheid RAM niet trekt? Als ik het goed lees blijft alles met 1.5 GB leven en gaat alles met 2.0 GB dood.
Probeer anders ook een PC die 2.0 GB hebben kan met 1.5 GB t laten draaien en kijk hoe lang die het trekt.

Probeer ook eens om de PCŽs te laten draaien achter een overspanningsbeveiliger, die filtert de pieken/dalen van een slecht stroomnet nog net effe extra weg. Voor Delftenaren helaas een aanrader.

Probeer anders bij de mobofabrikant/importeur eens los te peuteren welk deel van de mobo`s overlijdt. Als dat bij alle 5 hetzelfde is kom je misschien wat verder.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
Proctemp valt wel mee. Ergens rond de 40-50 graden dacht ik. (nou weet ik dat jullie dat hoog vinden, maar 't is way binnen spec. Denk eraan: die dingen lopen geen MHz harder dan gespect).

De voedingen zijn niet allemaal hetzelfde merk, dus dat valt eigenlijk wel uit te sluiten. 't zijn wel gewoon 'standaard' 300W ATX voedingkjes, geen Enermaxen oid. Verder kun je zien dat een voeding overbelast word als de +12V gaat stijgen en de -5V gaat dalen. Dit is niet het geval.

De koelers op de slot-A's zijn Coolermaster dingetjes met 2 fans. Dat zou zat moeten zijn. 't zijn nogal lompe dingen, eigenlijk best wel. De 80mm fans zijn ook Coolermasters.

Niet in al die PC's zit 2GB/1.5GB. Er zitten er ook bij met maar 768MB. En die gaan ook dood.

spanningspieken/dalen zou voor een aantal van die servers een probleem kunnen zijn, maar ook een linux server (Athlon 800, 1.5GB) achter de UPS is overleden... En dan nog: waarom die bakken wel, en onze 'oude' dual-P2-350's, PPro200's en SUN Ultra's niet?

• mvds

mvds

Totally awesome!

En je zei dat ze allemaal kapot gingen? Wat ging er precies kapot dan?

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

Wat ze bij bedrijven doen, dus ook waar ik werk, is niet alleen zorgen voor voldoende koeling in het systeem. Want als je 5 systemen in een server ruimte heb dan wordt dit WARM, dus helpt die koeling ook niet meer.
De beste oplossing hier lijkt mij het aanschaffen van een airco, en die 24/7 te laten draaien, dit scheelt een HOOP.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Misschien zijn dat soort moederborden niet geschikt voor de zakelijke markt.

Kijk anders eens naar een Dual Intel-bak,
of Dual Thunderbird bak,

Koop dan een goed server bordje en ik denk niet dat dat probleem nog voorkomt.

BTW: Koop goede koelers. (globalwin ofzo)
BTW2: Zorg ervoor dat de chipset en je RAM! goed gekoeld word! (ram door middel van ... heatsinks?, fan?)

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord gaat kapot.

En nu heb ik hier een dooie TBird 1.4GHz op een Epox 8KTA3. Geen idee wat daar aan kapot is: dat ding gaat gewoon weer terug. Maar ik schat weer het moederbord, omdat de bios-status-code-onzin-led-displays braaf op 88 blijven staan.

Deze bak heeft het precies 5 dagen volgehouden....

Btw, zijn dat een beetje fatsoenlijke moederbordjes, die epox dingen?

edit:

Airco aanleggen is geen optie. Dat kan niet in dit gebouw.

Andere mobo's is een optie, maar dan nog. Waarom kunnen die andere mobo's niet 24/7 draaien?

Dual systemen hebben niet zoveel nut op het moment. De software die erop draait ondersteunt toch geen dual-proc, en 2 losse machines zijn samen sneller dan 1 dual-machine.

Verwijderd

Wat is dat voor een amateuristisch bedrijf?

Maar goed, aangezien het een bedrijf is wat met kloonbakken als servers werken, dan kan de server ruimte (als die er is) ook erg el cheapo zijn. Ik denk dat er teveel stroom geleverd moet worden voor alle systemen. en daardoor stroompieken worden veroorzaakt.

5 Mobo's kapot komt echt niet door te hete proc's mensen, dus er is iets in de omgeving verkeerd, eerste waar je aan moet denken is de stroomvoorziening.
Hangt er teveel op 1 groep?

Ik zou daar gaan zoeken.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Niet beginnen te zeiken op dat bedrijf joh, daar schiet dabit niks mee op.

Misschien een te hoge/lage netspanning? Te hoge luchtvochtigheid?

En kan je meer info geven over wat er precies kapot gaat aan het mobo? Spanningsegulator ofzo? Zit er oxidatie op de mobo's?

Verwijderd

Je zegt het denk ik zelf al coolermaster. Zijn je procs al es dood gegaan want ik heb zelf namelijk problemen gehad met de coolermaster. Ten eerste die dingen koelen gewoon slecht en ten tweede wat ik nogal vaak had en wat ook vrij vervelend was dat die waaiertjes ineens stoppen met draaien en na een tien sec weer begonnen. Ik heb zo 2x alles dood gehad (mobo en proc dan)

Verwijderd

Koop eens een Asus K7V, die heb ik ook een die ziet er nog als nieuw uit en werkt ook als nieuw.

Ik heb nu een Epox EP-7KXA liggen en die ziet er frikandel uit.... lees maar eens me post die ik hierover heb gemaakt en de reacties tonen dat er meer moederborden zijn waar de condensators bij de CPU bol staan of uitelkaar klappen... mischien dat dit ook wel bij jou het geval is.

[topic=199599]

• Twynn
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 08 augustus 2001 12:10 schreef Mr_Hiney het volgende:
Je zegt het denk ik zelf al coolermaster. Zijn je procs al es dood gegaan want ik heb zelf namelijk problemen gehad met de coolermaster. Ten eerste die dingen koelen gewoon slecht en ten tweede wat ik nogal vaak had en wat ook vrij vervelend was dat die waaiertjes ineens stoppen met draaien en na een tien sec weer begonnen. Ik heb zo 2x alles dood gehad (mobo en proc dan)
Het is juist niet de proc, zoals je kunt lezen.. Dus die prockoeler kan het probleem niet zijn..

En ik ken het bedrijf waar het over gaat.. Nou niet bepaald amateuristisch, maar als je niet zo ruim in je geld zit kun je nou eenmaal geen dure serverruimtes met airco's etc. aanschaffen..
Bovendien laat het gebouw dat gewoon niet toe (da's denk ik nog het grootste probleem! Ik weet dat de luchtverversing ronduit slecht is!!)

Spanningspieken zou ook heel erg vreemd zijn omdat machines achter een ups ook overlijden..

Misschien moeten ze DaBit gewoon uit de buurt van de machines houden ;)

Maar serieus, ik verwacht haast dat het toch met de ambient-temperatuur in combinatie met luchtvochtigheid te maken heeft.. Een veel logischere verklaring heb ik er niet voor.. Zeker niet als machines na 5 dagen all het loodje leggen!

Maakt het nog iets uit of je de machines met open kap laat draaien?

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 12:19 schreef Twynn het volgende:

[..]

Het is juist niet de proc, zoals je kunt lezen.. Dus die prockoeler kan het probleem niet zijn..

En ik ken het bedrijf waar het over gaat.. Nou niet bepaald amateuristisch, maar als je niet zo ruim in je geld zit kun je nou eenmaal geen dure serverruimtes met airco's etc. aanschaffen..
Bovendien laat het gebouw dat gewoon niet toe (da's denk ik nog het grootste probleem! Ik weet dat de luchtverversing ronduit slecht is!!)

Spanningspieken zou ook heel erg vreemd zijn omdat machines achter een ups ook overlijden..

Misschien moeten ze DaBit gewoon uit de buurt van de machines houden ;)

Maar serieus, ik verwacht haast dat het toch met de ambient-temperatuur in combinatie met luchtvochtigheid te maken heeft.. Een veel logischere verklaring heb ik er niet voor.. Zeker niet als machines na 5 dagen all het loodje leggen!

Maakt het nog iets uit of je de machines met open kap laat draaien?
Als de lucht heel erg vochtig is, dan kun je alvast beginnen met van die "vochtvreters" in de ruimte te zetten... deze kosten niets en is alvast een begin (en maybe wel het einde v.h. Probleem *D )

Verwijderd

Topicstarter
italiano:

We hebben het hele riedeltje van PC's al ooit gehad hier. Dell, Compaq, HP, SGI, IBM. Geen van deze machines was betrouwbaarder of sneller dan een niet met rotzooi in elkaar gezette kloon. (enkele uitzondering: HP Vectra XU PPro200 werkstations. Daar zit ik nu nog achter, en die bak is al 6 jaar oud). Sterker nog: alle IBM's en Compaqs zijn inmiddels overleden. Ook is de support van de klonenbakker/onderdelenwinkel heel wat sneller (ja, we gooien die kaart wel even op de post. Die heb je morgen. Stuur de kapotte kaart maar terug).

Beetje offtopic allemaal , maar hiermee wil ik dus aangeven dat merk-PC's gewoon te weinig meerwaarde bieden. Van een ABIT bord verwacht ik ook dat het langer meegaat dan een paar maanden.

Onze stroomvoorziening is wel in orde denk ik. Een van de PC's die kapot ging hing achter een UPS. Mocht de prik rot zijn, dan doe ik daar weinig aan. Verdr wel typisch dat de rest van het computerpark er geen last van heeft. Overbelasting is ook geen issue; er komt een schone 3x32A binnen in het serverhok.

Wat er kapot gaat aan het mobo is niet te zien. Ze doen het gewoon niet meer. Geen stof, oxidatie, whatever te zien.

Wat btereft coolermaster koelertjes: tsja, ik denk er hetzelfde over als jullie. Maartoch, er draaien heel wat PC's met dat spul, en het koelt goed genoeg. Lijkt me niet de oorzaak van de problemen.

Wat betreft het klimaat in het gebouw: De lucht in het gebouw is een compleet rampenplan. De luchtverversing is oud en kapot, maar daar is even niks aan te doen. Toch blijft de luchtvochtigheid binnen redelijke grenzen. Ik schat 70% of lager. Nog vrij vochtig, maar niet condenserend.

Machines met open kap laten draaien is geen optie. Dat kan niet richting bezoekers/klanten, en is te gevaarlijk.

Verwijderd

Hmm, ik denk dat het niet ligt aan de PCs maar meer de omgeving idd.
Koud, warm vochtig, vieze netspanning (drop en spikes) misschien eens laten meten hoe het zit met de kwaliteit van je spanning.

Aarding?
Netwerk galvanische gescheiden?

• Bert
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 21:52

Bert

nee, geen banaan in m'n oor

Op woensdag 08 augustus 2001 14:32 schreef DaBit het volgende:
Machines met open kap laten draaien is geen optie. Dat kan niet richting bezoekers/klanten, en is te gevaarlijk.
Gevaarlijk ??? Oke, dat het er misschien niet professioneel uitziet, a la. Maar gevaarlijk moet je me toch eens uitleggen.. mijn 2e systeem doet het daar al jaren prima op en ik ben nog nooit aangevallen :+

Verwijderd

extra setje 80mm erop? Pas op! te veel fans op een mobo betekent mobo opblazen! (uit eigen ervaring!)

Verwijderd

Een 'lullige' oorzaak kan statische ontlading zijn. Bij een klant staan de servers gewoon bot op de projectvloerbedekking, en 1x per week reboot een server 'spontaan', en regelmatig treden er vreemde defecten op. Nadat ik um zover had dat hij in ieder geval as-matjes onder de servers had gelegd, zijn de problemen 'spontaan verdwenen.

Nog een leuke: lekspanning over de aarde. Heel veel moederborden en voedingen kunnen daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht tegen! Wanneer je een circuit hebt, bijv. alle servers op 1 aarding, krijg je helemaal leuke verschijnsels, omdat ze dan met condensator emulatie de lekspanningen aan elkaar gaan doorgegeven. De meeste UPS'en helpen je dan nix, omdat het aardsignaal daar vaak rechtstreeks is.

Wat de omgeving aangaat kan je inderdaad een simpele vochtvreter van de GAMMA neerzetten, en er bestaan zelfs closed-circuit-coolers, een soort airco's die middels een waterreservoir in een andere ruimte werken en dan redelijk koelen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is dus de reden dat wij alleen maar "echte" servers nemen en niet die goedkope zelfbouw, zoiets kun je dus gewoon niet hebben in bedrijfskritische omgevingen.

Compaq rotzooi? Hmm nee, in de 486 day wel maar tegenwoordig niet meer. Ik werk hier nu een jaar Server slechts 1 keer down geweest en dat voor een upgrade! Dus zo slecht is dat spul niet (en Novell rules!)

Je hebt dan wel lekker goedkoop spul gekocht, maar hoeveel geld ben je nu al kwijt aan die downtime??

Echter een MB mag niet zomaar kapot gaan, en zeker niet zoveel verschillende.
Waarschijnlijk is er echt iets mis in die serverruimte!!!!!!

Laat een technicien komen en de netspanning + contacten eens doormeten, dit gaat op deze manier veel geld kosten.

Sterkte

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Hoewel ik zelf een gelukkige bezitter ben van een AMD TB900@1Ghz met allerlei fratsen, zou ik als enterprise level server geen AMD systeem of zelfbouw systeem nemen.

Gewoon een Compaq Proliant of Dell PowerEdge server. Deze zijn niet alleen van zeer goede kwaliteit (geen van onze proliant 3000-serie of kleine 800s zijn ooit bezweken) maar je kan er ook zeer goede service contracten voor afsluiten.

Ik heb veel projecten gedaan .. van klein tot erg groot..en voornamelijk Compaq en Dell servers zijn veel gebruikt, en men is er altijd wel goed te spreken over. HP zie ik niet zo heel vaak, meer als desktops (Kayaks) en ook deze voldoen prima.

Kost ff wat geld maar ik zou inderdaad geen zelfbouw geval als server gebruiken. Ik heb zelf sysbeheer en consultancy gedaan bij een klant die een paar zelf-bouw dual PII servers had..en ik geloof ik dat elke vergadering begon met "laten we die servers alsjeblieft vervangen door Compaq of Dell servers.. " want die krengen happerde altijd wel ergens. Zo heeft er 1 van de dual's gewoon 2 maanden op *1* CPU gelopen omdat de andere dood was.. . Bleek dat de CPU niet dood was maar het mobo gewoon compleet gaar .. want beide CPU's deden het perfect in een ander systeem. Van die rare dingen ..of ze bleven gewoon hangen, terwijl ik NT4.0/SP6.0A een week daarvoor gewoon helemaal met het handje overnieuw geinstalleerd had (we dachten dat er een fout zat in onze install scripts maar nee hoor).. dat soort grappen moet je echt niet hebben met je main database en fileservers.

We hadden daar ook een stokoude Compaq P166 server als exchange doos....met 64MB geheugen.. dat ding stond altijd te stampen maar heeft nooit een krimp gegeven. :) Dapper bakkie hoor.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

kan de voeding niet het probleem zijn? ik weet niet wat voor'n voedingen het zijn, maar als die niet helemaal lekker zijn kan dat behoorlijk wat invloed hebben op de mobo's

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Vind het maar vaag. dus alles gaat daar verrot ?..., zou toch maar eens de 230v nakijken hierzo is de 230 ook 244, en alle lampen fikken altijd door, gelukkig vind mijn pc het extra voltage niet erg :)

• Speedy-J
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op woensdag 08 augustus 2001 16:55 schreef Carel het volgende:
gelukkig vind mijn pc het extra voltage niet erg :)
Nog niet bedoel je >:)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Het moet haast wel aan je stroomvoorziening liggen als je het mij vraagt...

Verwijderd

Topicstarter
Mjagh, de omgeving verdenk ik ook, maar daar kan ik niks aan veranderen zonder het gebouw op een niet door de verhuurder toegelaten manier te 'modden'.

Aardlussen zijn altijd goed voor een hoop ellende, en kunnen best een oorzaak zijn voor crashende PC's en een zeer sloom netwerk. Maar ze slopen geen moederborden.

Open PC's zijn gevaarlijk in die zin dat een schoonmaakster de boel iets te grondig afstoft, dat er koffie in terecht komt, whatever.

Extra setje 80mm is een optie, maarja, 2x80mm zou al zat moeten zijn.

Ik zal de situatie hier op het bedrijf even uitleggen, da's ook makkelijk. In grote lijnen komt het hierop neer: Wij, de werknemers, zitten achter relatief trage PC's (P90 - P2-350. Overigens wel allemaal met 21" monitor en Matrox kaartje). Deze machines zijn snel genoeg voor wat textverwerken en C++/Verilog code kloppen, maar niet voor het echte werk: namelijk hardwaresimulatie, synthese van hardware, het draaien van het C++ model van de proc, en meer van dat soort klusjes. Hiervoor heb je een krachtigere machine nodig. Dit is waar de terminal servers, linux bakken en SUN's in actie komen. We kunnen dus allemaal 1, 2, 3, 5 of 10 machines gebruiken, naar gelang we ze nodig hebben (ja hoor, ik gebruik best wel eens 5 of meer machines tegelijk). Het machinepark word zo dus veel efficienter benut dan wanneer we iedereen maar een PC geven die we om de 2 of 3 jaar vervangen.

Nu staan de meeste dedicated UNIX/Linux masjientjes in de serverruimte, maar er staan ook een hoop PC's in de cursusruimte. Als er cursus is, dan hebben de cursisten 800MHz Athlons met 1GB+ geheugen ter beschikking ipv die halfgare notebooks die je normaal krijgt tijdens een cursus. Is er geen cursus (da's maar een paar keer per maand), dan gebruiken wij deze machines als extra terminal servers.

Als er eentje uitvalt, is dat dus ook geen absolute ramp. Dan neem je gewoon een andere. Hooguit dat je je jobs die al een dag aan het draaien waren overnieuw op kunt starten.

Alle kritische delen, zoals opslag van de homedirectories, NFS, YP, license managers, mail, backup, etc. draait op SUN's. Die dingen zijn wel betrouwbaar. Windows machines zijn nu eenmaal een noodzakelijk kwaad.

Het geld ontbreekt gewoon om al die computers te vervangen door Compaq Proliant's oid. Dan zou ik zelfs nog liever gewoon alle PC's het raam uit mieteren en er SUN's neerzetten ipv dure Compraks. En tot deze AMD's toe hebben we minder problemen gehad met klonen (waar ik overigens meestal wel zelf de componenten voor uitzoek), dan met Dell en Comprak.

Ik hoorde zojuist van onze systeembeheerder dat spanning geen probleem kan zijn omdat er inderdaad piekspanningsbeveiligingen tussenzitten.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
IK zou gewoon ff de spanningen zelf opmeten, het moet toch iets zijn, aangezien het allemaal andere pc's zijn, en de uitlval normaal niet zo hoog is, lijkt mij het de spanning, maarja, het zou ook te vochtig kunnen zijn ofzo,maar dat lijkt me errug sterk ?..

Verwijderd

zijn die pc's wel geaard en zoja is het mobo op de kast bevestigd met meerder metalen schroeven ? dus geen plastic busjes.
?

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 17:19 schreef DaBit het volgende:
Mjagh, de omgeving verdenk ik ook, maar daar kan ik niks aan veranderen zonder het gebouw op een niet door de verhuurder toegelaten manier te 'modden'.

Aardlussen zijn altijd goed voor een hoop ellende, en kunnen best een oorzaak zijn voor crashende PC's en een zeer sloom netwerk. Maar ze slopen geen moederborden.

Open PC's zijn gevaarlijk in die zin dat een schoonmaakster de boel iets te grondig afstoft, dat er koffie in terecht komt, whatever.

Extra setje 80mm is een optie, maarja, 2x80mm zou al zat moeten zijn.

Ik zal de situatie hier op het bedrijf even uitleggen, da's ook makkelijk. In grote lijnen komt het hierop neer: Wij, de werknemers, zitten achter relatief trage PC's (P90 - P2-350. Overigens wel allemaal met 21" monitor en Matrox kaartje). Deze machines zijn snel genoeg voor wat textverwerken en C++/Verilog code kloppen, maar niet voor het echte werk: namelijk hardwaresimulatie, synthese van hardware, het draaien van het C++ model van de proc, en meer van dat soort klusjes. Hiervoor heb je een krachtigere machine nodig. Dit is waar de terminal servers, linux bakken en SUN's in actie komen. We kunnen dus allemaal 1, 2, 3, 5 of 10 machines gebruiken, naar gelang we ze nodig hebben (ja hoor, ik gebruik best wel eens 5 of meer machines tegelijk). Het machinepark word zo dus veel efficienter benut dan wanneer we iedereen maar een PC geven die we om de 2 of 3 jaar vervangen.

Nu staan de meeste dedicated UNIX/Linux masjientjes in de serverruimte, maar er staan ook een hoop PC's in de cursusruimte. Als er cursus is, dan hebben de cursisten 800MHz Athlons met 1GB+ geheugen ter beschikking ipv die halfgare notebooks die je normaal krijgt tijdens een cursus. Is er geen cursus (da's maar een paar keer per maand), dan gebruiken wij deze machines als extra terminal servers.

Als er eentje uitvalt, is dat dus ook geen absolute ramp. Dan neem je gewoon een andere. Hooguit dat je je jobs die al een dag aan het draaien waren overnieuw op kunt starten.

Alle kritische delen, zoals opslag van de homedirectories, NFS, YP, license managers, mail, backup, etc. draait op SUN's. Die dingen zijn wel betrouwbaar. Windows machines zijn nu eenmaal een noodzakelijk kwaad.

Het geld ontbreekt gewoon om al die computers te vervangen door Compaq Proliant's oid. Dan zou ik zelfs nog liever gewoon alle PC's het raam uit mieteren en er SUN's neerzetten ipv dure Compraks. En tot deze AMD's toe hebben we minder problemen gehad met klonen (waar ik overigens meestal wel zelf de componenten voor uitzoek), dan met Dell en Comprak.

Ik hoorde zojuist van onze systeembeheerder dat spanning geen probleem kan zijn omdat er inderdaad piekspanningsbeveiligingen tussenzitten.
ik denk dat de moederbordjes niet geaard zijn dus in de pc zelf.
of de voeding is niet voldoende.
ps kijk eens hoe ze de proc en fan hebben bevestigd.
kan best beschadigd zijn en later overlijden.
gezien de pc flink aan het rammelen zijn en een hevige load hebben zou ik eens naar de temp kijken van dat ding.
er draait linux op dus dat is cool.
enable de temp meters in linux.
dan kan je het zien.

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op woensdag 08 augustus 2001 11:53 schreef DaBit het volgende:
Airco aanleggen is geen optie. Dat kan niet in dit gebouw.
Als je geen "vaste" airco in het gebouw kwijt kunt heb je ook nog verrijdbare airco's. Alleen moet er dan wel gezorgd worden voor het water afvoer (vocht dat uit de omgeving wordt gehaald).

Als je zeker weet dat de temp. in het hok niet het probleem is, dan zou ik zoals iemand eerder in deze draad heeft gezegd, gaan voor vochtvreters om de lucht te ontvochtigen. Maar toch zou ik kijken of er op de een of andere manier toch een airco geplaatst kan worden, anders ben ik bang dat dit probleem niet snel opgelost wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Airco plaatsen is absoluut onmogelijk. We hebben namelijk geen wateraan- en afvoer in onze vleugel. Wel in het keukentje, zo'n 30 meter verderop, maar daar krijg ik geen slang heengelegd omdat er zo hier en daar een stuk beton in de weg zit. Ramen die open kunnen hebben we ook niet, dus da's ook al niet mogelijk.

Vochtvreters, tsja. Ik kan m'n glas koud water daar neerzetten zonder dat het vocht er echt vanaf loopt, dus de luchtvochtigheid valt opzich ook wel mee.

Verwijderd

Nog een mogelijkheid die ik niet gehoord heb is het geheugen zelf.

Ik weet niet of je steeds het geheugen over zet of dat je het allemaal tegelijkertijd gekocht heb, maar misschien zijn het 5v dimms ofzo.

De enige manier om een probleem als dit op te lossen, is om alle verschillende factoren te veranderen. De enige factoren die hier hetzelfde lijken te zijn, zijn de omgeving en het geheugen (en misschien de proceesors, zijn die allemaal uit dezelfde batch?). Dus probeer eens ander geheugen en laat die bakken eens op een andere locatie draaien.

Het is misschien een beetje ver gezocht en de oplosmethode kost misschien wel heel veel mobo's, maar er klopt gewoon iets niet.

suc6

Verwijderd

FF wakker blijven/worden. 5v dimm's passen niet op mobo's die met 3,3v werken... OK en nu to the point: Hebben jullie wel een beluchtingssyteem? Anders moet je eens gaan kijken waar die lucht vandaan komt... Mischien "waait" er iets mee de server ruimte in. En kijk ander eens naar de standplaats van de machine's. Anders zou ik het ook niet weten. :?

Verwijderd

ik zou idd zeggen iets in de omgeving, of zet er eens een ups-psu bij aan. Eens kijken wat tie doet. Houd overspanningen en "onderspaningen" tegen.

of als je die pc's nu eens in een andere ruimte(2 kamers verderop ofzow) zet, die goed geventileerd zijn en redelijk koel zijn?

ow jah, misschien is dit ook iets voor je. We hebben hier thuis zo'n digitale stroommeter. Ding geeft netspanning/verbruik/enz aan, kostte een paar tientjes. Misschien handig om de boel eens te "monitoren" :?
Pagina: 1