Momenteel woon ik nog in Tsjechië en ben op zoek naar een tweedehands auto. Omdat ik over 1-2 jaar naar Nederland hoop te remigreren wil ik alvast uitzoeken wat mijn importkosten gaan worden. Dan heb ik het niet over een tijdelijk kenteken/verzekering/vervoer want ik kan als reeds eigenaar van de auto uiteraard deze gewoon zelf naar Nederland rijden. Dus enkel kijken naar het process van overschrijven kenteken en rest BPM berekening.
BPM berekenen
Dit vind ik een lastig iets. Op de website van de belasting staat uitleg en een rekenvoorbeeld, maar wat daar uit komt rollen komt niet overeen met de BPM calculator van Autoweek. Wanneer ik bijvoorbeeld kijk wat een Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium met eerste tenaamstelling oktober 2017 moet kosten, dan komt er via Autoweek een bedrag van 1800-2000 uitrollen (aangiftedatum 1.1.2022). Bij de belastingdienst wordt echter enkel nog naar de uitstoot gekeken, niet meer de leeftijd. In dit geval zou dat dus 127 g/km zijn, en dat zou volgens de berekening uitkomen op 3.302 euro.
Wat zie ik hier over het hoofd?
Kenteken overschrijven
De website van het RDW geeft veel informatie. Volgens mij zijn dit de kosten:
Zie ik hier nog iets over het hoofd?
BPM berekenen
Dit vind ik een lastig iets. Op de website van de belasting staat uitleg en een rekenvoorbeeld, maar wat daar uit komt rollen komt niet overeen met de BPM calculator van Autoweek. Wanneer ik bijvoorbeeld kijk wat een Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium met eerste tenaamstelling oktober 2017 moet kosten, dan komt er via Autoweek een bedrag van 1800-2000 uitrollen (aangiftedatum 1.1.2022). Bij de belastingdienst wordt echter enkel nog naar de uitstoot gekeken, niet meer de leeftijd. In dit geval zou dat dus 127 g/km zijn, en dat zou volgens de berekening uitkomen op 3.302 euro.
Wat zie ik hier over het hoofd?
Kenteken overschrijven
De website van het RDW geeft veel informatie. Volgens mij zijn dit de kosten:
- Keuring: 7,50-55 euro
- Eventueel APK keuring (ik zou de huidige over kunnen laten zetten, wellicht is die dan echter bijna verlopen)
- Identificatie voertuig licht: 51 euro
- Kentekenbewijs: 40,70 euro
- Tenaamstelling: 10,70 euro
- Kentekenplaten: 25-40 euro (online aanbieders bekeken)
Zie ik hier nog iets over het hoofd?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!