Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Importkosten personenauto berekenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09-04 19:33

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Momenteel woon ik nog in Tsjechi√ę en ben op zoek naar een tweedehands auto. Omdat ik over 1-2 jaar naar Nederland hoop te remigreren wil ik alvast uitzoeken wat mijn importkosten gaan worden. Dan heb ik het niet over een tijdelijk kenteken/verzekering/vervoer want ik kan als reeds eigenaar van de auto uiteraard deze gewoon zelf naar Nederland rijden. Dus enkel kijken naar het process van overschrijven kenteken en rest BPM berekening.

BPM berekenen
Dit vind ik een lastig iets. Op de website van de belasting staat uitleg en een rekenvoorbeeld, maar wat daar uit komt rollen komt niet overeen met de BPM calculator van Autoweek. Wanneer ik bijvoorbeeld kijk wat een Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium met eerste tenaamstelling oktober 2017 moet kosten, dan komt er via Autoweek een bedrag van 1800-2000 uitrollen (aangiftedatum 1.1.2022). Bij de belastingdienst wordt echter enkel nog naar de uitstoot gekeken, niet meer de leeftijd. In dit geval zou dat dus 127 g/km zijn, en dat zou volgens de berekening uitkomen op 3.302 euro.

Wat zie ik hier over het hoofd?

Kenteken overschrijven
De website van het RDW geeft veel informatie. Volgens mij zijn dit de kosten:
  • Keuring: 7,50-55 euro
  • Eventueel APK keuring (ik zou de huidige over kunnen laten zetten, wellicht is die dan echter bijna verlopen)
  • Identificatie voertuig licht: 51 euro
  • Kentekenbewijs: 40,70 euro
  • Tenaamstelling: 10,70 euro
  • Kentekenplaten: 25-40 euro (online aanbieders bekeken)
In totaal dus een kleine 200 euro + eventuele APK

Zie ik hier nog iets over het hoofd?

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Beste antwoord (via LankHoar op 05-07-2020 15:10)

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@LankHoar
De tool van Autoweek is globaal, net als alle andere. Het heeft ook geen nut dit nu te gaan berekenen als je pas over 1-2j op NL-kenteken gaat rijden.

Gebruiker van het echte spul, dus zonder suiker

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:51

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:50

Honesty

kattenneus!

Belangrijk is dat er dan niemand in mag rijden op je huishouden na.

festina lente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:17:
@LankHoar
De tool van Autoweek is globaal, net als alle andere. Het heeft ook geen nut dit nu te gaan berekenen als je pas over 1-2j op NL-kenteken gaat rijden.
De reden waarom ik dit nu al uitreken is omdat ik niet voor gekke verassingen wil komen te staan. Ik wil nu een jonge auto kopen met het doel er ~10 jaar in te rijden. Stel ik moet zoveel BPM betalen omdat het een jonge auto is dat dit niet meer gunstig is, dan koop ik liever nu een oudere auto die het een jaar uithoud en dan direct in Nederland een andere auto i.p.v. importeren ;)
Dank! Dit is precies wat ik niet wist en wel heel gunstig, dus dan hoef ik me hier geen zorgen meer over te maken! :o
Honesty schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:56:
[...]

Belangrijk is dat er dan niemand in mag rijden op je huishouden na.
Dat niet mogen uitlenen is wel nasty. Ik ben daar normaliter erg makkelijk in, dus moet daar dan even goed rekening mee houden. Snap het idee er achter (voorkmoen van onderhandse verhuur) maar zuur is het wel een beetje.

[Voor 15% gewijzigd door LankHoar op 05-07-2020 15:09]

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:50

Honesty

kattenneus!

LankHoar schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:08:
[...]

De reden waarom ik dit nu al uitreken is omdat ik niet voor gekke verassingen wil komen te staan. Ik wil nu een jonge auto kopen met het doel er ~10 jaar in te rijden. Stel ik moet zoveel BPM betalen omdat het een jonge auto is dat dit niet meer gunstig is, dan koop ik liever nu een oudere auto die het een jaar uithoud en dan direct in Nederland een andere auto i.p.v. importeren ;)

[...]

Dank! Dit is precies wat ik niet wist en wel heel gunstig, dus dan hoef ik me hier geen zorgen meer over te maken! :o

[...]

Dat niet mogen uitlenen is wel nasty. Ik ben daar normaliter erg makkelijk in, dus moet daar dan even goed rekening mee houden. Snap het idee er achter (voorkmoen van onderhandse verhuur) maar zuur is het wel een beetje.
Was wel voor 1 of 2 jaar daarna mag je hem verkopen en weer uitlenen.

festina lente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

LankHoar schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:08:
[...]

[...]

[...]

In 2 jaar tijd, kan er nog veel veranderen

Gebruiker van het echte spul, dus zonder suiker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:30:
[...]

In 2 jaar tijd, kan er nog veel veranderen
Uiteraard. Maar dat betekend niet dat ik nu niet alvast kan plannen a.d.v. de huidige regels. Ik heb geen glazen bol dus geen idee hoe het over 1-2 jaar zal zijn qua regelgeving. Denk echter niet dat de EU zomaar dit soort dingen overboord gooit aangezien het goed past bij de gedachte dat de EU vrije doorgang van goederen en diensten heeft.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True