Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDtothebone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-11-2021
Mijn vraag

Ik heb wat hulp/assistentie nodig om mijn netwerk te configureren.

Relevante software en hardware die ik gebruik

* Connect box (ziggo) in bridge mode;
* Linksys EA6900 Wifi router;
* Netgear JGS516PE switch;
* Unifi AP AC LR access point.

Ik ben nu al 3 dagen aan het stoeien met deze hardware om een perfect netwerk te configureren.
Het probleem was dat ik voorheen alleen de connect box & linksys wifi router had.
Echter de wifi router kon niet het perfecte wifi signaal creëren binnen ons huis.
Na lang zoeken ben ik uitgekomen op de Unifi AP AC LR als access point, omdat we het netwerk behoorlijk zijn uit aan het breiden en er ook nog wat beveiligings camera's op komen had ik de Netgear switch er bij gekocht.

Ik zal even per dag aangeven wat ik heb gedaan zodat jullie eventueel een idee krijgen waar ik op uit ben gekomen tot nu toe.

Dag 1:

De Netgear switch & Unifi AP zijn geleverd en ik ging gelijk aan de slag. Het zou allemaal plug & play zijn en enkel de AP moest nog geconfigureerd worden.
Zo gezegd zo gedaan router weg, switch op de connect box gezet en alles op de switch aangesloten inclusief de AP. Internet op mijn laptop getest en die was prima. Alleen op alles andere geen internet.
Na lang zoeken tot de conclusie gekomen dat de router er toch nog tussen connect box en switch moet.
Router er tussen alles testen en ja internet op alles behalve de AP, die kon ik nog steeds niet adopteren.

Dag 2:

Gezin al lichtelijk geïrriteerd omdat de wifi nog steeds niet werkt (had de wifi op de router uitgezet voor het geval dit tot conflicten kon leiden bij de AP). Alles gereset & opnieuw aangesloten en daar was het moment dan eindelijk de AP kon ik adopteren en het wifi bereik was enorm. Voor mijn gevoel werkt nu alles TOP.

Dag 3:

In de ochtend had ik nog internet/wifi, in de middag was alles weg. De switch geeft aan op de router poort dat hij niet verder komt dan een netwerk van 10/100M (geel lampje). Speedtest gedaan en inderdaad kom niet hoger dan 80 Mbps terwijl ik op de router 240 Mbps haal. Ik kom ook niet meer in de switch instellingen via Discovery Tool. Hij geeft aan geen switch te vinden. Heb mijn laptop al een statisch IP toegewezen maar ook dat geeft geen verbetering op het netwerk.

Wat zijn nu de problemen:

Geen toegang tot de Netgear switch.
Access Point is niet meer te configureren zelfs niet na de reset.

Wie kan mij helpen?????

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-06 16:40
Het is inderdaad bridged modem, dan je router, switch en dan de ap. Denk dat je door met de instellingen te spelen de afgelopen dagen wat dingen hebt veranderd waar je beter niet aan had kunnen zitten. :) Oplossing reset je router en switch naar de fabrieksinstellingen.

Dan je ap. Omdat je die al gereset hebt moet je hem opnieuw adopteren. Wat altijd werkt is ssh-en in de ap en een set-inform doen (Google maar op set inform unifi). Na het adopteren pakt ie automatisch de instellingen vanuit de controller dus je hoeft niet opnieuw een netwerkje aan te maken. Als het niet werkt dan natuurlijk wel je instellingen weggooien en opnieuw beginnen. (wat er waarschijnlijk gebeurt is dat je controller een ander ip adres gekregen heeft en daarom kan je ap hem niet meer vinden. Unifi spullen hoef je bijna nooit te resetten, in dit geval had je het met een set-inform gewoon kunnen oplossen.)

[ Voor 15% gewijzigd door Laagheim op 05-07-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik snap je echt niet. Je wilt de wifi van de connectbox niet gebruiken, je wilt de wifi van je router niet gebruiken.
Dus je hebt 3 wifi stations maar je wilt er perse maar één gebruiken; da's smeken om moeilijkheden

Laat je connectbox terug in routermode zetten en sluit de linksys aan als access point en de unify en plaats ze op strategische plaatsen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is de reden dat je een Long Range Ap van Ubiquiti hebt en niet bijvoorbeeld de AP AC Lite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
Dat je de Ziggo spullen in bridge modus heb snap ik helemaal, ik wil het ook zelf regelen. Maar waarom je Unify met Linksys zit te mengen en je jezelf zulke restricties stelt, snap ik totaal niet. Leg uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Brahiewahiewa schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:32:
Ik snap je echt niet. Je wilt de wifi van de connectbox niet gebruiken, je wilt de wifi van je router niet gebruiken.
Dus je hebt 3 wifi stations maar je wilt er perse maar één gebruiken; da's smeken om moeilijkheden

Laat je connectbox terug in routermode zetten en sluit de linksys aan als access point en de unify en plaats ze op strategische plaatsen
Sorry hoor maar je wil zo min mogelijk AP's in je huis hebben. Elk AP neemt een deel van het spectrum in beslag en maakt ruzie met de buren. 1 UAC-AP-LR (longe range) kan indien strategisch een hele woning voorzien van wifi. Dit beveel ik vaker aan bij familie en gaat altijd goed. (advies is meestal midden in het huis plaatsen, vaak netjes dichtbij of op de overloop 1e etage tegen het plafond)
Dan in alle andere apparatuur wifi uit. Routers zijn meestal wifi punten met een vrij plat zendbereik en niet geschikt om hele huizen mee te dekken. Repeaters ook niet aan beginnen. Die houden alleen het spectrum maar bezet met onderling naar elkaar communiceren. Zoals gezegd; beter 1 goedgeplaatste kwalitatief goede ap dan 3 of 4.

TS heeft zijn idee goed in zijn hoofd zitten, is alleen vergeten dat zijn modem in bridge staat. Een kwestie van Ziggo even bellen en zeggen dat je je modem in router-mode wil hebben. Daarna wifi uitzetten in het modem en alles is zoals het moet zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door rdfeij op 05-07-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
als je ziggo modem in bridge staat , heb je inderdaad zelf wel een router nodig (de linksys dus) die alles inhuis beheerd...

de linksys zorgt dan in huis ervoor dat er ip adressen worden uitgedeeld aan de apparaten , en dat er verkeer is van WAN (buiten) naar LAN (binnen)

je switch zorgt er dan voor dat internet verdeeld kan worden over alle apparaten in huis , en je accespoint zorgt ervoor dat er wifi (of extra wifi) is ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
rdfeij schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:51:
Sorry hoor maar je wil zo min mogelijk AP's in je huis hebben. Elk AP neemt een deel van het spectrum in beslag en maakt ruzie met de buren.
Je moet het met beleid doen. Een huis met 3 etages en betonnen vloeren, en liefst inclusief de tuin, is niet te doen met éé access point. Bedenk dat het signaal ook terug moet van device naar access point. Alleen een sterke zender volstaat niet.
1 UAC-AP-LR (longe range) kan indien strategisch een hele woning voorzien van wifi. Dit beveel ik vaker aan bij familie en gaat altijd goed. (advies is meestal midden in het huis plaatsen, vaak netjes dichtbij of op de overloop 1e etage tegen het plafond)
Dat kan in een huis met houten vloeren. Voor andere huizen volstaat het doorgaans niet.
Dan in alle andere apparatuur wifi uit. Routers zijn meestal wifi punten met een vrij plat zendbereik en niet geschikt om hele huizen mee te dekken. Repeaters ook niet aan beginnen.
Ja, daarin heb je gelijk: geen repeaters. Nodes bedraad aansluiten, mesh als noodvoorziening, nooit een simpele repeater.
Die houden alleen het spectrum maar bezet met onderling naar elkaar communiceren. Zoals gezegd; beter 1 goedgeplaatste kwalitatief goede ap dan 3 of 4.
3 goed geplaatste, waarvan 2 op 5GHz als je moet kiezen, heeft wel mijn voorkeur.
TS heeft zijn idee goed in zijn hoofd zitten, is alleen vergeten dat zijn modem in bridge staat. Een kwestie van Ziggo even bellen en zeggen dat je je modem in router-mode wil hebben. Daarna wifi uitzetten in het modem en alles is zoals het moet zijn.
Of de connect box als router, of de linksys. Da's lood om oud ijzer.

Ik had voor een mesh set gekozen, connect box laten zoals hij is, en de nodes bij voorkeur bedraad met elkaar verbinden. Laat de mesh set het uitzoeken, daar is-ie goed in! En de ethernet switch sluit je aan op je router, en dat is (in de huidige situatie) niet de connect box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-06 12:25
Ik weet niet hoe goed die linksys is. Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ziggo box in bridge modus, een asus nighthawk ac1900 met open wrt. Heb 2 Unify lite accesspoints genomen, 1 in het trapgat op de eerste verdieping en 1 in de keuken(voor tuin en woonkamer).

Daarnaast gebruik ik een netgear GS108PEv3 die de ap voedt.

Ook ik had last van niet stabiele verbindingen, bleek uiteindelijk dat de switch een DHCP functie had, die uitgezet en daarnaast de accesspoints een vast ip adres gegeven zowel in de router als in het accesspoint.

daarna waren mijn problemen voorbij.

Met de instellingen van de radios een beetje spelen, ik gebruik op 2,4 GHz kanaal 1 en 2 en medium op 5,0 GHz gebruik ik auto channel en high dat werkt bij mij uitstekend.
Pagina: 1