Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-07 08:41
Ik heb een DS214+ draaien met 2x 2TB hdd. 1x Samsung en 1x Seagate.

Via de interface kon ik niet meer op de NAS komen en na wat reboots werd dit niet anders. Om die reden heb ik een DS218 gehaald gister met 1 nieuwe HDD aangezien ik het idee had dat er in ieder geval 1 schijf niet goed was (7250 uur+ per HDD).

Nu met de nieuwe NAS en de nieuwe HDD (WD RED 2 TB) werkt alles prima, maar ik wil graag mijn files van mijn oude HDD over gezet hebben naar de nieuwe zodat ik niet een paar honder gb kwijt ben aan data.

Als ik de oude HDD in de NAS schijf, dan vind ik geen files en als ik de oude HDD als enige in de NAS hang moet ik DSM opnieuw installeren en ben dan alles kwijt. Ik heb dus geen idee hoe ik mijn bestanden terug kan krijgen van mijn 2 oude drives (Stond op Raid 1).

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:58
Heb je al geprobeerd de oude NAS, met slechts één van de twee schijven geïnstalleerd, te starten? Je OP is niet helemaal helder wat dat betreft. Ik meen dat DSM op alle schijven staat en dat dus zou moeten werken. Je kunt ze allebei proberen zo. Alternatief is de schijven via PC benaderen, dus op SATA of USB aansluiten. Met een beetje geluk is het FS gewoon EXT4.

Die 7250 uur is op zich overigens geen reden tot zorg. Ik heb nog een DS110j draaien met een Samsung schijf. Die zit op een Power-on-Time van 68.505 uur. Werkt nog perfect.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-07 18:47
@nldls Als ik de handleiding van synology goed begrijp moet je beide hdd's uit de oude in de nieuwe nas zetten (er van uitgaande dat je nieuwe nas ook een plus model is anders werkt het sowieso niet)
Important:

If you see a warning message, similar to Note: All data on the hard drive(s) will be deleted, this means data on the installed hard drives will be deleted. In this case, please stop, close the browser, and make sure you have installed hard drives in the same order as they were installed in the source Synology NAS.
https://www.synology.com/..._NAS_DSM_6_0_and_later#t3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:35
Als je een SATA Docking Station koopt en aansluit op je PC, kan je daarin één van je oude harddisks steken en die rechtstreeks uitlezen.
Voorbeeld: https://www.coolblue.nl/p...g-station-2-5-en-3-5.html

Achterhaal vooraf welk type formattering de oude harddisk is, als dat bv. EXT2/3 is, kan de gratis tool Ext2FSD.exe je helpen: http://www.ext2fsd.com
- tool downloaden en installeren onder Windows
- tool opstarten en in het menu de server opstarten
- in het scherm aan de partitie op de oude aangesloten harddisk die je wil lezen, een schijfletter toekennen en in de Verkenner je data eraf kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Ik heb vanavond de Ewent dockingstation ontvangen van Bol in de hoop dat ik hem kan clonen, danwel via USB zichtbaar kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27

KrazyJay

nldls schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:28:
Ik heb vanavond de Ewent dockingstation ontvangen van Bol in de hoop dat ik hem kan clonen, danwel via USB zichtbaar kan krijgen
Als je zegt dat het in Raid 1 stond, dan ben je niets kwijt want deze twee schijven hadden een mirror, en snap ik het probleem niet zo. Als het Raid 0 geweest zou zijn, dan had je geen enkele data terug gevonden op je goede schijf want met 1 striped disk kom je niet ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Ik had hem in raid 1 draaien (1x 2tb beschikbaar) maar als ik ze in de nieuwe NAS plaats, krijg ik een melding dat de pool corrupt is geraakt. Hier gaat dus iets fout. Als ik de nieuwe WD RED erin stop werkt de pool wel weer (raid 0 uiteraard).

Clonen loopt nu van de oude naar de nieuwe HDD. Hopelijk werkt dit en kan ik 1 van de oude drives formateren.

Oke, update.
Ik heb 1 van de oude HDD's gecloned naar de nieuwe WD Red en deze in de oude NAS gestopt. Als ik de NAS benader (wat lukt) dan krijg ik de melding dat ik eerst DSM moet installeren (lijkt dus niet compleet). aangezien dit de nieuwe HDD is, heb ik dit gedaan, 15 minuten gewacht en ingelogd. Nu zit ik weer in mijn oude NAS, maar heb ik geen data terug. Als ik 1 van de oude drivers in bay 2 stop, dan zie ik nog steeds geen data. Ik kan hier wel initialiseren oid maar dan krijg ik de melding dat de nieuwe drive word gewist wat ik dus niet wil.

Als ik overigens de HDD docking aan de PC hang via de USB, dan wordt deze niet herkend in verkenner als externe HDD en via computerbeheer zie ik wel partities maar die zijn niet benaderbaar.

Iemand enig idee wat nu handig is?

[ Voor 52% gewijzigd door nldls op 07-07-2020 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47
Misschien voor TS niet meer zinvol, maar voor iemand die de zoekfunctie gebruikt nog wel...

Bij mijn DS211j, (Raid 1) had ik hetzelfde probleem. De NAS start wel op, maar is eigenlijk niet bereikbaar via het netwerk. (dus ook niet via de DSM beheerwebsite op xxx.xxx.xxx.xxx:5000).
In het software pakket "synology assistent", verschijnt de NAS soms, om vervolgens direct te melden "verbinding verbroken". Het enige wat wel continu goed reageerde was de PING response.
Ik kreeg hierbij het vermoeden dat de DSM ergens corrupt geraakt is.

Gelukkig had ik het meeste al gebackuped naar een USB HD, maar wou toch nog wel ff de laatste dingen er af halen. Helaas was SSH niet geactiveerd, dus moest wat anders proberen.

Oplossing 1: Een nieuwe lege schijf in de NAS stoppen in slot 1 (andere schijven er uit), en hierop een nieuwe DSM installeren (via het software pakket "synology assistent"). Maak hierbij GEEN nieuw volume aan.
Nadat dit gereed is, de NAS uit zetten en in slot 2 een oude schijf met data plaatsen.
Hierna de NAS opstarten. Deze geeft wel een foutmelding dat zijn volume beschadigd is, maar de data kon er weer afgehaald worden.

Oplossing 2: De NAS voorzien van 1 schijf (met data) in slot 1. Hierna de NAS resetten (resetknop achterop 4 seconde vast houden tot hij piept en vervolgens nog een keer vast houden totdat hij drie keer piept).
Hierna een nieuwe DSM installeren (via het software pakket "synology assistent"). Na installatie en opstarten waren mijn bestanden weer te bereiken.

Helaas ben je met beide oplossingen wel alle instellingen en geinstalleerde packages kwijt.

Hierna had ik nog het probleem dat ik mijn logging (van de slimme meter) in de mySQL (MariaDB10) nog niet ergens gebackuped had. Dit ging eigenlijk verrassend eenvoudig. Na het installeren van de packages MariaDB en phpMyAdmin, kon ik de database zo weer opnieuw benaderen. Tijdens het installeren wel ff kiezen dat je een bestaande database wilt gebruiken ipv een nieuwe aanmaken.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Ik heb uiteindelijk een nieuwe HDD gekocht en met software (gekocht) en de oude HDD gebackupt op die manier. Synology kon niets meer betekenen voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent78_2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 21:39
Zou ik hier een nieuw probleem mogen aankaarten? Ik heb even geen idee waar en hoe ik het op een andere manier kan posten.

Ik heb een heel groot probleem met mijn DS214 Play. Die is sinds vandaag niet meer te benaderen!
Hij draaide jaren op 192.168.0.109. Sinds ik deze week een nieuw ecosysteem heb (alles van Unifi) heb, ging mijn intranet van 192.168.0.x naar 192.168.1.x. Op zich niet zo erg dus ik heb op alle apparaten met een vast ip adres de "0" veranderd naar een "1" en daarmee werden alle apparaten weer zichtbaar in mijn nieuwe netwerk.

Bij de NAS ging het helaas anders. Terwijl ik al mijn apparaten dus al gemigreerd had naar het 192.168.1.x netwerk, moest ik even tijdelijk een laptop het adres 192.168.0.100 geven om via een domme losse (niet-Unifi) switch daarmee weer in contact te komen met de NAS 192.168.0.109. Ik kwam op het bureaublad van de NAS en ging naar de instellingen om daar het vaste ip adres te wijzigen van 192.168.0.109 naar 192.168.1.20. Instellingen op de NAS toegepast. Daarna viel natuurlijk de verbinding weg omdat de laptop niet in het 1.x bereik zat. Dus daarna weer de laptop ingesteld op het 1.x netwerk. Toen kwam ik echter niet meer op de NAS.

het gekke is dat de NAS niet meer te pingen is in de CMD prompt, maar het NAS ip adres 192.168.1.20 is wel te vinden als je met een ipscanner app het netwerk afzoekt. Het zou kunnen dat ik in de NAS heb ingesteld dat hij ping verzoeken moet blokkeren (ergens bij de NAS netwerk/instellingen zoals DDOS blokkade enzo), maar als ie wel gewoon in leven is op 192.168.1.20, waarom kom ik er dan niet in?

Ik heb expres een domme losse switch gebruikt tussen de laptop en de NAS om uit te sluiten dat er iets tegen gehouden wordt door VLANS ofzo.

HELP ?!!! :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Probeer dit eens:

https://www.howtogeek.com...%20let%20go%20immediately.

Het reset de netwerk-instellingen naar default.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincent78_2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 21:39
TMDC schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Probeer dit eens:

https://www.howtogeek.com...%20let%20go%20immediately.

Het reset de netwerk-instellingen naar default.
THANKS , dat werkte !!! kennelijk werkt de assistant app alleen maar als je ook die reset knop indrukt.

PROBLEEM OPGELOST,
Pagina: 1