Toon posts:

Aansluit tips Onkyo, TV, Next en Apple TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26
Hi,

ik heb sinds gisteren een 4K tv en wil van de oude setup af waarbij ik schakelde tussen de diverse apparaten middels de Onkyo TX-NR609 (géén 4K !).

Ik heb de Next rechtstreeks naar de Sony TV met een 4K compatible HMDI kabel, de Apple TV 4K is ook rechtstreeks naar de TV aangesloten met een 4K compatible HDMI kabel. De PS3 heb ik aangesloten met een HDMI kabel op de Onkyo omdat deze toch geen 4K ondersteunt.

Nu wil ik wél het geluid van de Next en de Apple TV via de Onkyo weergeven en ik heb begrepen dat dit middels ARC zou moeten/kunnen. Hoe sluit ik dit precies aan, is dat dmv een HDMI kabel van de Onkyo (VCR/DVR bijvoorbeeld) naar de ARC aansluiting op de Sony TV ?
Ik heb nu een glaskabeltje van de TV naar de Onkyo lopen, maar die doet waarschijnlijk niets met bovengenoemde setup of is dat ook aan de praat te krijgen (zou me wel werk schelen).

Ik ga eea bedienen met een Logitech Harmony zodat ik niet hoeft te jongleren met meerdere afstandsbedieningen.

Of zouden jullie het helemaal anders aansluiten en zo ja, hoe dan?

¯\_(ツ)_/¯

Beste antwoord (via M.v.Veelen op 06-07-2020 14:20)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

M.v.Veelen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:19:
Thanks, maar ik gebruik de TV toch verder niet als hub?

Next is aangesloten op de TV, ik wil alleen het geluid via de Onkyo weergeven.
Apple TV 4K is aangesloten op de TV, ik wil alleen het geluid via de Onkyo weergeven.
Dan is je TV toch hub voor het geluid :). Anyway, doet er niet toe. Zo aangesloten moet werken.
De S/PDIF heeft wat mij betreft ook de voorkeur en die is ook al aangesloten, maar ik zie niet hoe ik het geluid van de Next / Apple TV 4K uit de Onkyo krijg (kan dat wel op deze manier?).

Je verwijst naar de handleiding, maar dat is nogal een boekwerk en ik hoop eigenlijk dat iemand adhv de afbeeldingen al kan vertellen hoe / wat :-).
Ik zie niet welke TV het is, maar je TV zou op de optical out gewoon geluid moeten doorgeven. En je receiver kan in de optical in gewoon geluid weergeven.

Kijk in de onkyo handleiding hoe je geluid dat via optisch binnenkomt kan weergeven als je niet zeker weet of dat nu goed werkt.
Kijk in de hanleiding van je TV hoe je die optical out aan de praat krijgt als je niet zeker weet of daar nu geluid uit komt.

Daar hoef je niet de 150 pagina's voor te lezen, alleen het juiste hoofdstukje. Het lijkt al goed aangesloten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

M.v.Veelen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:07:

Hoe sluit ik dit precies aan, is dat dmv een HDMI kabel van de Onkyo (VCR/DVR bijvoorbeeld) naar de ARC aansluiting op de Sony TV ?
Nee. HDMI Out van de Onyko zal HDMI ARC moeten hebben (nu staat dat er veelal bij maar bij de 609 zie ik dat zo iets staan, de handleiding geeft wel aan dat HDMI ARC aanwezig is) en die sluit je aan naar de HDMI ARC van de TV. NoFi, maar dit zou toch gevonden moeten worden in de handleiding.
Ik heb nu een glaskabeltje van de TV naar de Onkyo lopen, maar die doet waarschijnlijk niets met bovengenoemde setup of is dat ook aan de praat te krijgen (zou me wel werk schelen).
Wederom, handleiding? Daar moet in staan hoe je dat soort connecties werkend krijgt. Puur qua functionaliteit maakt het in deze niet uit of je S/PDIF gebruikt of HDMI ARC.
Of zouden jullie het helemaal anders aansluiten en zo ja, hoe dan?
Indien mogelijk met een digitale kabel van de bron naar de receiver en niet via de TV. De TV als hub kan enkele nadelen hebben. Zo moet de TV altijd aan staan indien je deze als hub gebruikt. Voor video natuurlijk geen issue maar als ooit alleen even muziek wilt luisteren is het zonde. Tevens kan een TV beperkingen hebben in wat deze door-/uit kan voeren. Rechtstreeks vanaf bron naar de receiver heb je dat niet. Denk bijvoorbeeld aan het niet door kunnen gen van DTS. Verschilt per TV of dat het geval is. Sommige TV's sturen helemaal geen 5.1 door maar zetten terug naar 2.0. Even testen wat jouw TV doet. Indien deze DD en DTS 5.1 doorzet dan heb je niet de beperking van terugschalen. Ander dingetje is en blijft dat HDMI ARC (soms verplicht samen met HDMI CEC) hit or miss is. Het kan de ene dag werken maar de andere dag omvallen. Ik heb ook HDMI ARC maar gebruik gewoon een S/PDIF tussen TV en receiver.

[Voor 3% gewijzigd door FeaR op 05-07-2020 12:54]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.v.Veelen

Apple TV 4K is aangesloten op de TV, ik wil alleen het geluid via de Onkyo weergeven.

PS3 is aangesloten op de Onkyo, dit is geen issue van het beeld en geluid.
Radio luisteren doe ik gewoon via de Onkyo, dat is geen issue.

De S/PDIF heeft wat mij betreft ook de voorkeur en die is ook al aangesloten, maar ik zie niet hoe ik het geluid van de Next / Apple TV 4K uit de Onkyo krijg (kan dat wel op deze manier?).

Je verwijst naar de handleiding, maar dat is nogal een boekwerk en ik hoop eigenlijk dat iemand adhv de afbeeldingen al kan vertellen hoe / wat :-).

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

M.v.Veelen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:19:

Dan is je TV toch hub voor het geluid :). Anyway, doet er niet toe. Zo aangesloten moet werken.

Ik zie niet welke TV het is, maar je TV zou op de optical out gewoon geluid moeten doorgeven. En je receiver kan in de optical in gewoon geluid weergeven.

Kijk in de onkyo handleiding hoe je geluid dat via optisch binnenkomt kan weergeven als je niet zeker weet of dat nu goed werkt.
Kijk in de hanleiding van je TV hoe je die optical out aan de praat krijgt als je niet zeker weet of daar nu geluid uit komt.

Daar hoef je niet de 150 pagina's voor te lezen, alleen het juiste hoofdstukje. Het lijkt al goed aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.v.Veelen
Het is de Sony Bravia AG8 65" en ik zie nog niet hoe ik dit op de Onkyo kan selecteren of in de Sony kan instellen. ;(

Edit: eigenlijk hoefde ik alleen op de TV aan te geven dat ik het geluid niet via de TV maar via het audiosysteem wilde weergeven.

[Voor 24% gewijzigd door M.v.Veelen op 05-07-2020 17:43]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan met de functie "input assign" ervoor zorgen dat je optische ingang op je onkyo wordt toegewezen aan een input. Handleiding P44/P45 wordt dat uitgelegd.

• M.v.Veelen
Inmiddels is eea aangesloten en heb ik de optische kabel voor het geluid vervangen door een high speed HDMI kabel en ARC geactiveerd in de Onkyo.
Werkt gelukkig erg goed.

Ik heb echter een vraag mbt het surround geluid. Ik heb via de Youtube app op de TV een aantal demo filmpjes voor Dolby 5.1 gekeken en daarin doen de surround (rear) speakers niet mee. Ik heb diverse instellingen op de Onkyo geprobeerd en het lijkt bij ingang TV/CD met de "TV Logic" instelling het beste resultaat te geven als ik een stukje film bekijk / beluister. Het lijkt dan surround, al is het lastig goed te bepalen zonder overduidelijk stukje waaruit ik het goed op zou kunnen maken. De testfilmpjes laten echter nog steeds de rear-speakers met rust tot mijn spijt.

Wat zou ik nog kunnen doen mbt de instellingen om er zeker van te zijn dat het surround geluid volledig wordt ingeschakeld? En, staar ik me soms blind op die test-filmpjes op Youtube?

¯\_(ツ)_/¯

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou het met Netflix of iets met je appleTV testen. YT kan surround maar lastig is mijn ervaring.

• M.v.Veelen
JvS schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:17:
Ik zou het met Netflix of iets met je appleTV testen. YT kan surround maar lastig is mijn ervaring.
Zou mooi zijn als daar ook iets van surround-test-app's oid voor zouden zijn.

Edit:

Die zijn er......

Echter, de rear speakers werken als ze alle 4 worden aangesproken, maar als de rear speakers 1 voor 1 worden aangesproken dan wordt het geluid weergegeven via de 2 links-rechts speakers.
Wat kan het nou zijn ?!?!?

Edit: bleek gewoon goed te zijn allemaal maar ik moest alleen de settings op THX (Cinema) zetten waarna ik een film heb gepakt met daarin een goed stuk surround (auto race) en alles is helemaal OK nu.

[Voor 46% gewijzigd door M.v.Veelen op 26-07-2020 12:41]

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee