WiFi of kabel trekken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-07 06:15
Mijn vraag
Hoi Tweakers: in verband met te traag internet om te fatsoenlijk te kunnen gamen in de woonkamer (PS4) wil ik graag mijn netwerk verbeteren. De 2 opties die ik overweeg zijn: of een betere router plaatsen in de meterkast (waar de huidige standaard T-Mobile router zit) of een kabel onder de grond door trekken (en deze zelf van een connector voorzien omdat de connector niet door het gat in de grond zal passen).
Welke van de 2 opties zou het beste werken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Standaard Zyxel T-mobile router.
Ik heb nog een Hub maar weet niet zeker of die goed genoeg is: dat is deze.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat ik zelf al gevonden heb is:
Ik denk dat een router de duurdere oplossing is en ik verwacht dat dit niet de meest ideale oplossing is: maar wel het makkelijkst.

Anders ben ik van plan met een Cat6 kabel van 12 meter met 2 Gereedschapsloze aansluitingen de kabel de trekken. Dan in mijn dressoir een splitter/hub voor m'n Playstation en PC om een volledig bekabelde verbinding te hebben beneden.

WiFi via de standaard router en versterker voor mobiele apparaten werkt verder voldoende.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij de aankoop van een splitter/hub en de 12 meter kabel/aansluitingen. Dat ik bijvoorbeeld een Cat5e of Cat6 aansluiting en kabel moet hebben snap ik nog. Maar het verschil tussen flexibele en vaste kern en het omhulsel van de kabel heb ik geen kaas van gegeten.

Alvast bedankt!

Groetjes Rikkert

[ Voor 5% gewijzigd door rrikkert op 05-07-2020 11:57 ]

Beste antwoord (via rrikkert op 08-07-2020 10:53)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rrikkert schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:31:
Bedankt voor de behulpzame en snelle reacties.

Powerline heb ik ook wel in overweging maar dat is zoals hierboven aangegeven sterk afhankelijk van de staat van de elektra. Nou is ons huis relatief nieuw (2001) dus ik denk dat dat wel goed zit. 2 aansluitingen is dan voldoende.
Valt tegen. Of het werkt of niet heeft uitermate weinig te maken met de elektrabekabeling zelf en alles met de andere apparaten die op dat net aangesloten zitten en storen. Heb ooit onderzoek gedaan naar PLC in ~83 huizen. Er was totaal geen statistisch significant verschil in gemiddelde performance tussen nieuwbouw, jaren '60 of vooroorlogse woningen. Ik zou het iig afraden als je de optie hebt voor een kabel.
2 kabels trekken lijkt me eerlijk gezegd niet ideaal. Ik werk dan liever met 1 goede kwaliteit kabel en een switch.
Eens. De fetish van netwerkadmins om alles op een enkele grote switch te doen in de meterkast is in bedrijfsperspectief verstandig, maar voor thuisgebruik volkomen overbodig, met veel teveel getrokken kabels tot gevolg.
Als ik voor een Netgear Wac104 zou gaan krijg ik dan een extra Wifi punt in de woonkamer? Dat is misschien ook weer niet handig vanwege intereferentie met het aanwezige Wifi punt in de meterkast, of zie ik dat verkeerd.
Je hebt alleen interferentie als ze op dezelfde/overlappende kanale ingesteld staan. Dat heb je dus zelf in de hand.
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik voor een bekabelde verbinding (onder de vloer) met een goeie switch er tussen. Weet iemand dan of de Edimax waar ik naar gelinkt heb volstaat? In principe heb ik T-mobile thuis 1Gbps, dat is natuurlijk overkill voor alleen een potje gamen. Maar ik wil natuurlijk wel profiteren van een groot gedeelte van de snelheid die ik nu heb, en niet dat de switch een sterk beperkende factor is in het netwerk.
Edimax is bottom-feeder low-end. Ze maken zelf niets, kopen partijen op in China/Taiwan en stoppen hun sticker erop. Soms vrij acceptabel, soms waardeloos.

Dat gezegd, zo ingewikkeld is een switch niet. Enige vraag: gebruik je IPTV van je provider, of denk je dat in de toekomst te willen doen, en dat over dezelfde kabel te vervoeren? Zo ja krijgt die switch multicast te verduren en kan het zijn (afhankelijk van provider) dat je VLANs moet kunnen ondersteunen.

Geen IPTV? Dan zou ik goedkoopste TP-Link Gigabit switch met gewenste aantal poorten aanraden.
Wel IPTV? Dan wil je iets met goed werkende IGMP snooping en mogelijkheid tot VLANs. Ik zou kijken naar de Netgear GS-105E.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:19
Als stelregel: als je bedraad kunt, is dit altijd de stabielere/snellere optie. Heeft alleen ook wat meer inspanning nodig, zoals je zelf ook al aangeeft

Om je keuze moeilijker te maken: een powerline netwerk adapter is ook nog een optie. Qua moeite ongeveer gelijk aan wifi, maar wel 'bekabeld'. Hoe goed deze werken hangt wel erg af van de staat van je electra en of je over verschillende fases of (in mindere mate) verschillende groepen gaat.
Degene die ik gebruik heeft 2 ethernet uitgangen en wifi. Wil je meer ethernetpoorten, dan heb je dus een kleine hub of switch nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:06
altijd kabel ...en ik vind draka uc400 prima kabel om vast te installeren (geshield hoeft niet in thuissituaties)

zou je ipv een switch bv geen netgear wac104 kopen.. heb je ineens 2 reserve poorten + extra wifi accespoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-07 18:53
+1 voor een kabel, is de meest stabiele verbinding.
Om te trekken altijd vaste kern gebruiken. Tussen de toestellen losse kern gebruiken.
Voor de afwerking kan je ok een opbouw wandcontactdoos zetten zoals deze

Discogs collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:33
Sowieso voor de kabel gaan.

Is het mogelijk om 2 kabels te trekken? Dan heb je geen switch nodig.
Ik zou die dan aan beide kanten afmonteren op een opbouwdoosje (https://www.netwerkproduc...x-keystone-jacks-dig.html) en keystones (https://www.netwerkproduc...t-6-utp-toolfree-wit.html)

Qua kabel neem je dan CAT6 solid/stugge CU, geen CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert

Powerline heb ik ook wel in overweging maar dat is zoals hierboven aangegeven sterk afhankelijk van de staat van de elektra. Nou is ons huis relatief nieuw (2001) dus ik denk dat dat wel goed zit. 2 aansluitingen is dan voldoende.

2 kabels trekken lijkt me eerlijk gezegd niet ideaal. Ik werk dan liever met 1 goede kwaliteit kabel en een switch.

Als ik voor een Netgear Wac104 zou gaan krijg ik dan een extra Wifi punt in de woonkamer? Dat is misschien ook weer niet handig vanwege intereferentie met het aanwezige Wifi punt in de meterkast, of zie ik dat verkeerd.

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik voor een bekabelde verbinding (onder de vloer) met een goeie switch er tussen. Weet iemand dan of de Edimax waar ik naar gelinkt heb volstaat? In principe heb ik T-mobile thuis 1Gbps, dat is natuurlijk overkill voor alleen een potje gamen. Maar ik wil natuurlijk wel profiteren van een groot gedeelte van de snelheid die ik nu heb, en niet dat de switch een sterk beperkende factor is in het netwerk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rrikkert schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:31:

Valt tegen. Of het werkt of niet heeft uitermate weinig te maken met de elektrabekabeling zelf en alles met de andere apparaten die op dat net aangesloten zitten en storen. Heb ooit onderzoek gedaan naar PLC in ~83 huizen. Er was totaal geen statistisch significant verschil in gemiddelde performance tussen nieuwbouw, jaren '60 of vooroorlogse woningen. Ik zou het iig afraden als je de optie hebt voor een kabel.
Eens. De fetish van netwerkadmins om alles op een enkele grote switch te doen in de meterkast is in bedrijfsperspectief verstandig, maar voor thuisgebruik volkomen overbodig, met veel teveel getrokken kabels tot gevolg.
Je hebt alleen interferentie als ze op dezelfde/overlappende kanale ingesteld staan. Dat heb je dus zelf in de hand.
Edimax is bottom-feeder low-end. Ze maken zelf niets, kopen partijen op in China/Taiwan en stoppen hun sticker erop. Soms vrij acceptabel, soms waardeloos.

Dat gezegd, zo ingewikkeld is een switch niet. Enige vraag: gebruik je IPTV van je provider, of denk je dat in de toekomst te willen doen, en dat over dezelfde kabel te vervoeren? Zo ja krijgt die switch multicast te verduren en kan het zijn (afhankelijk van provider) dat je VLANs moet kunnen ondersteunen.

Geen IPTV? Dan zou ik goedkoopste TP-Link Gigabit switch met gewenste aantal poorten aanraden.
Wel IPTV? Dan wil je iets met goed werkende IGMP snooping en mogelijkheid tot VLANs. Ik zou kijken naar de Netgear GS-105E.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 20:29
Alleen als het niet anders kan Wifi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Top, dan denk ik dat ik eruit ben.

Aangezien ik mogelijk wel IPTV erbij zou willen afnemen in de toekomst is het denk ik beter om voor de bovengenoemde Netgear Switch te gaan. Kost me ook de kop niet.

Tevens ga ik dan voor een kabel ipv powerline aangezien ik dan zeker weet dat een kabel goed werkt. Ik ben het met je eens dat 1 kabel voldoende zou moeten zijn.

Ik ga de boel bestellen en dan laat ik weten hoe het werkt als alles eenmaal geïnstalleerd is👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Hoi allen,

Ik heb nou mijn netwerk geinstalleerd zoals hierboven genoemd. Oftewel:

Ik heb een CAT6 kabel gekocht in de lengte die ik nodig had en onder de vloer getrokken. Deze aangesloten middels 2 keystone (CAT6 afgeschermde) connectoren. En in de woonkamer een Netgear GS-105E als switch.

Echter ben ik nu bang dat ik een verkeerde kabel heb besteld (flexibel ipv vast).
Ik heb namelijk deze besteld.
De naam zegt al: Patchkabel. Maar ik wist niet zo goed wat dit betekende.

De kabellengte is 12 meter. Kan dit veel kwaad? Oftewel: raden jullie aan deze kabel alsnog te vervangen voor een "juiste" kabel?

Ik moet het netwerk nog aan een goeie test onderwerpen door een potje te gamen en kijken hoe dat in de praktijk gaat. Maar qua snelheid (speedtest etc.) leek het allemaal wel OK te zijn.

Als jullie toch zeggen: beter vervangen die kabel. Dan ben ik van plan om deze kabel te kopen met 2x deze connectoren.
Een afgeschermde kabel lijkt me niet nodig omdat ik niet in een fabriek woon :+ de kabel gaat wel de meterkast in (naar het modem) maar kan hem eventueel zo leggen dat die niet tegen andere elektriciteitskabels komt te liggen.

[ Voor 24% gewijzigd door rrikkert op 08-07-2020 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Stranded vs Solid maakt geen snelheidsverschil (op korte afstanden in ieder geval). Solid heeft meestal een wat lagere weerstand en is wat stugger, wat makkelijker is bij het installeren.
Maar als jij die stranded kabel er al in het liggen, en hij doet het goed: lekker laten liggen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:56
Het zwakke punt is de keystones, die zijn gemaakt voor solid kabel.
Je loopt kans dat die op de lange duur problemen gaan geven en dat krijg je heel onverklaarbare storingen.

Persoonlijk zou ik het nu zo laten, maar dit wel in je achterhoofd houden waar je moet zoeken als je ineens onverklaarbare problemen met je netwerk krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Ik dacht dat de keystones juist ook voor flexibele kabels bedoeld waren. Ik zal het in het achterhoofd houden, en dit zal het eerste zijn waar ik aan denk als ik problemen ga krijgen.

Vanmiddag ga ik testen hoe goed het netwerk werkelijk is met een potje gamen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De gewone Rj45 connectors zijn gemaakt voor flexibele kabel, keystones werken met LSA aansluitingen zoals die in patchpanels en utp dozen zitten.

Bij LSA systemen wordt de kabel tussen de V-vormige contacten geperst, die dan de kabel insnijden en zo een koude las maken.
Je begrijpt dat als je dat met soepele kabel doet (die uit heel veel kleine draadjes bestaat) dat insnijden niet werkt en er alleen oppervlakkig contact gemaakt wordt.

Dat gaat op den duur corroderen (ja koper corrodeert ook) en kun je zomaar ineens een degraderende netwerk verbinding krijgen na een paar jaar.

Omgekeerd heb je ongeveer hetzelfde probleem.
Een gewone RJ45 connector heeft een enkele V-vormige pin die tussen de draadjes van een soepele kern geduwd wordt en zo rondom contact maakt.
Dus als je die gebruikt voor een stugge kabel gaat dat ook maar zeer matig werken want zo'n pin maakt weer alleen aan een enkele buitenkant contact.

Dat is ook de reden waarom zelf aangeknepen Rj45 connectoren altijd van slechte kwaliteit zijn, die maken alleen aan de buitenkant contact, terwijl LSA connectoren altijd de stugge kabel insnijden en zo een koude las maken.

Kortom bij zelf kabels trekken altijd stugge kabel en LSA aansluiting (keystone, utp-doos of patchpanel).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Ben(V) schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:54:

Dat is ook de reden waarom zelf aangeknepen Rj45 connectoren altijd van slechte kwaliteit zijn, die maken alleen aan de buitenkant contact, terwijl LSA connectoren altijd de stugge kabel insnijden en zo een koude las maken.
Bedoel je hiermee te zeggen dat je met een flexibele kabel eigenlijk nooit een goede connectie kan maken? Want Keystone en dergelijke (die bedoeld zijn voor "stugge" kabels werkt hierbij matig) en de kwaliteit van Rj45 connectoren is altijd slechte (mede door het zelf inknijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Klopt flexibele kabel zijn patchkabels die moet je gewoon kant en klaar kopen met RJ45 eraan gespoten.
Die worden in de fabriek op een degelijke manier gemaakt.

Nooit zelf gaan prutsen met Rj45 aanknijpen is mijn menig en ik heb uitgelegd waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:28:
Nooit zelf gaan prutsen met Rj45 aanknijpen is mijn menig en ik heb uitgelegd waarom.
Voor thuisgebruik ben ik het grotendeels met je eens, maar in bijvoorbeeld server- en patch-ruimtes wil je je kabels gewoon op maat hebben, en geen onnodig lange kabels hebben hangen.
En het ‘prutsen’ is gewoon een handigheidje die je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik ken geen enkel zich zelf respecterend bedrijf dat zelfgemaakte patchkabels gebruikt.
Die hebben altijd voorraden patchkabel op een aantal standaard maten.

En patchkabels wil je helemaal nooit op maat hebben in een patchruimte.
Dan krijg je een verschrikkelijke warboel als je een paar keer wat gepatched hebt.

Heeft niks met handigheid te maken, blijkbaar heb je ofwel niet gelezen wat ik schreef ofwel niet begrepen.
Dat prutsen slaat op de pruts verbinding die je dan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-07 13:35
dion_b schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:46:

Kleine opmerking is dat t-mobile nog steeds bridge iptv gebruikt en dus een switch met igmp snooping niet nodig is omdat de tv en internet al gescheiden wordt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:10

FreakNL

Well do ya punk?

Patchkabels op maat maken? _O-

Wij hebben gewoon 0.25/0,5/0,75/1/1,5/2/2,5/3/5/10/15/20 meter liggen.. Daar zit altijd wel iets tussen.

Wij zetten inderdaad geen connectors aan soepele kabel, dat koop je gewoon prefab.

Stugge kabels uiteraard wel, hangt van de situatie af. Ik ben het meest van van keystones en bijpassend patchpaneel.

Wij zijn inmiddels ook af van guide-rails bij client patching, tegenwoordig prakken we de switches tussen de patchpanelen. Dan krijg je dus dit:

https://5.imimg.com/data5...-and-patching-500x500.jpg
https://www.tachytelic.ne...pped-Tidy-Cabinet-3-1.jpg
https://imgur.com/CKaLVNX.jpg

ipv dit:

https://i.pinimg.com/orig...4f7b069cb01d569587a70.jpg

[ Voor 80% gewijzigd door FreakNL op 08-07-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb aparte RJ45 connectoren liggen voor patchkabels met zachte kern en voor overige kabels met harde kern en eigenlijk nog nooit problemen gehad. Afgezien bij het knijpen zelf waar er wat fout kan gaan uiteraard. Maar corrosie na jaren, nog niet meegemaakt.
Pagina: 1