Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dcatwoman
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 07-07-2020
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
De bedoeling is om de laptop hoofdzakelijk te gebruiken voor het bewerken van foto's. Ik gebruik hiervoor Capture one (en af en toe ook Lightroom/photoshop). Bewerken van vele RAW-files.

Wat is je budget?
Budget: tot +- 2500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal af en toe worden meegenomen, maar voornamelijk van thuisuit gebruikt worden.

Op termijn zal ik een monitor aankopen voor fotobewerking, maar dit is nu nog niet aan de orde wegens geen plaats in huis hiervoor. Nu wil ik graag mijn fotobewerking op een laptop uitvoeren (max. 15 inch, gezien deze grootte nog hanteerbaar is mocht ik de laptop willen meenemen).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Al twee jaar wat aan het rondkijken naar een laptop voor voornamelijk fotobewerking. Nu de indruk dat de nieuwe XPS 15 van Dell een goede aankoop zou zijn.

Schermresolutie?
Bijkomende vraag is of 4K op een laptopscherm van 15 inch een aanzienlijke meerwaarde is voor fotobewerking? Of volstaat een Full HD+-beeldscherm (1920 x 1200)? En heeft dit FULL HD+-beeldscherm nog steeds 100% Adobe RGB (ik vind dit alleen terug bij de 4K-versie)?
Een mogelijkheid is om nu een FULL HD+-beeldscherm te kiezen voor de laptop en later als ik een monitor aankoop (die aanzienlijk groter is) een 4K-scherm.

Glans/mat?
Ik heb de indruk dat het beeldscherm redelijk glanzend is (ookal staat er "antiereflectiecoating). Bestaan hier oplossingen voor om een scherm alsnog een matte "look" te geven?

RAM?
Volstaat 16GB RAM geheugen voor intense fotobewerkingen uit te voeren? Alleen de 4K-versie is verkrijgbaar in een 32GB RAM versie.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Vriendelijke groeten,
Dcatwoman

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-05 09:52
4k beeldscherm van de XPS is inderdaad van betere kwaliteit en kleurechtheid. Dus sowieso die kiezen. Daarnaast is 4K denk ik ook gewoon voor het bewerken zelf heel prettig.

Ik ben zelf ook in deze prijscategorie aan het shoppen -ook fotograaf- al zou ik de laptop voornamelijk op locatie gebruiken voor tethered. Of hij ook een vergelijkbaar krachtige MacMini (late 2018, i7 32GB) thuis gaat kunnen vervangen weet ik niet, zal vooral aan Windows liggen (al heel lang niet meer gebruikt).

Had net voor het uitbreken van Corona al een XPS 15 met 4K en 16GB besteld die met enkele dagen leverbaar zou zijn, maar Dell had een probleem met het verwerken van de betaling (wel afgeschreven, bij hun kennelijk niet zichtbaar) en toen dat na twee weken eindelijk verholpen was toen was mijn laptop niet meer in voorraad. Toen bestelling geannuleerd en weer weken moeten wachten op terugstorging van het bedrag. Ik denk dat ik nu voor een Gigabyte Aero 15 ga. Niet zo fancy om te zien, maar betere specs. En ik ben een beetje klaar met Dell :X

[Voor 4% gewijzigd door Enzo Dizono op 06-07-2020 13:20]

www.jessekraal.nl

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True