Website gegevens van gisteren terughalen uit geschiedenis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mactweaker
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-02 17:14
Mijn vraag:
Op een website blijkt de prijs ineens veranderd te zijn van een item. Gisteren was deze echt lager! Het bedrijf beweerd van niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Chrome

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb zowel in het Nederlands als Engels op Google gezocht maar zonder resultaat. Ik wil dus eigenlijk uit mijn geschiedenis een webpagina terug halen die ik bezocht heb met de prijsgegevens die er op dat moment op stonden (waar dus hopelijk ook cookies van zijn) waardoor ik alsnog die oude prijs tevoorschijn kan halen en het bedrijf kan confronteren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20

4POX

Everybody is wired

Denk dat je weinig kans maakt. Ik zie mensen die de source code van de html aanpassen met de development tools in chrome en daarna een screenshot maken.

Sommige buitenlandse websites hebben een automatische prijsaanpassing met de huidige valuta. Misschien is de prijs voor de verkopende partij hetzelfde maar zie jij een andere prijs.

Je kan altijd Google Cache proberen.

[ Voor 32% gewijzigd door 4POX op 05-07-2020 10:08 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:34
Prijzen mogen veranderen, omhoog en omlaag.
Wat is exact de achtergrond van jouw vraag? heb je iets besteld of wil je iets bestellen?
En als de prijs gisteren lager zou zijn geweest maar jij toen niets besteld hebt, denk je dan dat je vandaag recht heb op de prijs van gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mactweaker
4POX schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:07:
Denk dat je weinig kans maakt. Ik zie mensen die de source code van de html aanpassen met de development tools in chrome en daarna een screenshot maken.

Sommige buitenlandse websites hebben een automatische prijsaanpassing met de huidige valuta. Misschien is de prijs voor de verkopende partij hetzelfde maar zie jij een andere prijs.

Je kan altijd Google Cache proberen.
Ok dank voor je info!

Ik heb gelijk gegoogled.
https://support.google.com/websearch/answer/1687222?hl=nl

Druk op de groene pijl naast de url? Ik heb geen groene pijl 8)7

Verder zit ik in de library te zoeken maar hier kan ik ook zo even niks vinden.

Trouwens een goede tip om in de source het aan te passen maar in mijn situatie zou dat oneerlijk zijn naar de verkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Mactweaker op 05-07-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je zou archive.org kunnen proberen, maar kleine kans dat het erop staat.

Wat is het verhaal, je hebt gisteren iets besteld en moet opeens bijbetalen?

Als je gisteren hebt besteld moet je de prijs van dat moment betalen. Wordt de prijs niet aangegeven op je bestelling ergens of mail?
Als je het vandaag wil bestellen moet je de prijs van vandaag betalen, natuurlijk, je kan niet vandaag bestellen met de prijs van gisteren.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mactweaker
canonball schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:10:
Prijzen mogen veranderen, omhoog en omlaag.
Wat is exact de achtergrond van jouw vraag? heb je iets besteld of wil je iets bestellen?
En als de prijs gisteren lager zou zijn geweest maar jij toen niets besteld hebt, denk je dan dat je vandaag recht heb op de prijs van gisteren?
Laten we deze vraag even buiten beschouwing. Het komt wel vaker voor dat ik iets wil terug zien op een webpagina terwijl de gegevens van die pagina helaas veranderd zijn.

Hoe vind ik dit terug?

ps: Prijzen mogen zeker veranderen! Ik wil echter bewijs hebben zodat ik (bijvoorbeeld) terecht om een korting kan vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mactweaker op 05-07-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mactweaker
anandus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:17:
Je zou archive.org kunnen proberen, maar kleine kans dat het erop staat.

Wat is het verhaal, je hebt gisteren iets besteld en moet opeens bijbetalen?

Als je gisteren hebt besteld moet je de prijs van dat moment betalen. Wordt de prijs niet aangegeven op je bestelling ergens of mail?
Als je het vandaag wil bestellen moet je de prijs van vandaag betalen, natuurlijk, je kan niet vandaag bestellen met de prijs van gisteren.
Archive werkt hierin helaas niet.
Ik heb verder nog niets besteld. In het spel van de onderhandeling wil ik vooral het bedrijf niet vals beschuldigen. Bedrijf beweerd dat de prijs gelijk is en ik heb gisteren iets anders gezien. Nu zoek ik naar bewijs in de geschiedenis van mijn computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Leftyblanco schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:25:
[...]

ps: Prijzen mogen zeker veranderen! Ik wil echter bewijs hebben zodat ik (bijvoorbeeld) terecht om een korting kan vragen.
Vragen kan je altijd. Daar hoef je geen "bewijs" voor te hebben. Dat we het in NL niet doen in de supermarkt of bij de Footlocker is raar; de gemiddelde auto-verkoop is 100% een spelletje van prijsbepalen en vaak is dat met bouw-offertes ook vaak "een beetje schuiven met tarieven".

En dan nog? Stel dat je kan bewijzen dat de prijs gister 12% lager is. En dan? Bedrijf kan vandaag gewoon zeggen "nee, krijg je niet".

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 05-07-2020 10:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Leftyblanco schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:25:
[...]

Laten we deze vraag even buiten beschouwing. Het komt wel vaker voor dat ik iets wil terug zien op een webpagina terwijl de gegevens van die pagina helaas veranderd zijn.

Hoe vind ik dit terug?

Je zou ChromeCacheView kunnen proberen maar op het moment dat de prijzen bijvoorbeeld door Javascript via een REST api opgehaald worden na/tijdens laden van de pagina heeft dat al geen nut meer. Als je de pagina al weer bezocht hebt dan is de meeste lokale data van gister ook overschreven.

Daarnaast, wat al gezegd is, heb je geen enkel bewijs met het terughalen van de data. Je kunt net zo makkelijk via de DevTools even de prijs van gister invullen en een screenshot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het komt inderdaad vaak voor voor dat gegevens op internet veranderen of helemaal verdwijnen. Niet alleen bij prijzen op webshops, maar zelfs belangrijke informatie van de overheid is soms een paar jaar later al helemaal niet meer te vinden op internet.

Voor zover ik weet bestaat er geen tool waarmee je alle websites die je bezoekt automatisch kunt archiveren. Ik zoek daar zelf namelijk al heel lang naar en heb nog niets gevonden. Wat je wel kunt doen is als je iets ziet dat je bewust wilt bewaren, dit snapshotten, bijvoorbeeld met de "clipping" tool van Evernote. Er zijn nog meer tools waar dit mee kan. Dit is eigenlijk de next-level van het maken van een "bookmark" in de browser, wat vroeger populair was.

Eventueel zou je kunnen overwegen om een videocapturecard of een videocamera permanent mee te laten lopen met je computer. Diskruimte is immers goedkoop genoeg om gewoon letterlijk alles dat je in je hele leven gezien hebt op video te bewaren.

Overigens veranderen prijzen vaak automatisch, op internet net zoals in echte winkels. Prijzen zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de voorraad en van de concurrentie, wat je bijvoorbeeld bij Amazon goed kunt zien (check camelcamelcamel voor de prijswijzigingen die zij hebben kunnen capturen). Bij een webshop kan een prijs afhankelijk zijn van het tijdstip van de dag, van de browser waarmee je de website bezoekt, het merk van je computer, of dat je een prijsvergelijkingswebsite bezocht hebt, of je de afgelopen week een affiliate link aangeklikt hebt, het land waar je woont, je leeftijd, hoeveel tijd je op de site hebt gezeten, welke producten je bekeken hebt en wel/niet in je winkelmandje gestopt hebt en nog veel meer subjectieve dingen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

aawe mwan schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:53:

Voor zover ik weet bestaat er geen tool waarmee je alle websites die je bezoekt automatisch kunt archiveren.
Volgens mij lijkt me dat geen rocket-science maar tegelijkertijd ben ik dan wel op zoek naar het nut ervan? Ik ken de tool FireShot (voor Firefox) en daar kan ik met 1 druk op de knop 1 hele pagina opslaan. Tegelijkertijd, en dat is vast programmeerwerk, je kan bijvoorbeeld (nadruk) met het Linux-commando WGET ook "gewoon" een pagina / set-pagina's / site "wegkopieren". Daar heb je alsnog geen klap aan want je hebt een berg met code / pagina's en bijvoorbeeld niet de achterliggende databases met prijzen :).
Eventueel zou je kunnen overwegen om een videocapturecard of een videocamera permanent mee te laten lopen met je computer. Diskruimte is immers goedkoop genoeg om gewoon letterlijk alles dat je in je hele leven gezien hebt op video te bewaren.
Onder Windows eens proberen of "Steps Recorder" voor je werkt? Met elke muisklik die je doet wordt er een screenshotje gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:58
Leftyblanco schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:14:
Ik heb gelijk gegoogled.
https://support.google.com/websearch/answer/1687222?hl=nl

Druk op de groene pijl naast de url? Ik heb geen groene pijl 8)7
Als je Chrome gebruikt: even cache: voor de url zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1rlxzxYoeghfON1ZnW1MXx6z4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHU4id39gY4QmKijDAMVyvKD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_m23sBFkoVglVEYXc1VPEqsgJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vjdd2fXLEo8FOUk2H1pbuPuf.jpg?f=fotoalbum_large
Zoek de verschillen; kostte me nog geen 10 seconden om jouw tekst te veranderen. Wat kan ik nu eisen aan "bewijs"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20

4POX

Everybody is wired

Mag ik vragen hoeveel het verschil is?

Een oled televisie die gisteren 1999,- kostte, maar vandaag 5999,- is?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

MAX3400 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:57:
Voor zover ik weet bestaat er geen tool waarmee je alle websites die je bezoekt automatisch kunt archiveren.
[...]
Volgens mij lijkt me dat geen rocket-science maar tegelijkertijd ben ik dan wel op zoek naar het nut ervan?
Het is niet de bedoeling om dit topic te kapen, maar voor mij zijn er 3 redenen om dat te willen:
  • Soms weet ik zeker dat ik gisteren iets op mijn scherm gezien heb, ik weet alleen niet wat het exact was en/of op welke site (de History van de browser is niet voldoende om het terug te vinden);
  • Soms wil ik een bericht van jaren geleden uit een krant of op een site van de overheid terugzoeken, ik heb dan destijds een stukje tekst gecopy-paste dus ik weet zeker dat het bestaan heeft, maar het is gewoon niet meer met de zoekfunctie op de site, of met Google, terug te vinden. Informatie op dit soort sites en in Google wordt soms na een paar jaar geschoond (om wat voor reden dan ook).
  • Als ik een onderwerp aan het researchen ben, wil ik er gewoon lustig op los kunnen surfen, zonder me over notities druk te hoeven maken. Er zou een tool kunnen bestaan die automatisch registreert waar ik geweest ben en hoeveel tijd ik elke pagina gelezen heb, inclusief inhoud voor later, omdat die nou eenmaal veranderlijk is door bijvoorbeeld databasekoppelingen zoals eerder in dit topic aangegeven.
Ik gebruik zelf "exporteren naar pdf" als ik een webpagina wil bewaren, misschien wel erg ouderwets.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vooraf nadenken over opslaan tijdens de sessie is idd het enige. En dan nog illustreert @MAX3400 dat het nog geen “keihard” bewijs is.

M.i. zinloos om te proberen. Zelfs als het “bewezen” was (door te wijzen om een ergens gecachte versie) dan helpt het niet de prijs per se te verlagen. Lagere prijs vragen kan ook als het gister duurder was. De verkoper vraagt wat die vraagt. Onderhandelen kan ook door te dreigen bij een ander te kopen. Als je het niet wilt voor de vraagprijs, koop niet en loop weg, next. ;)

@aawe mwan prima vraag als je dat eenvoudiger zou willen maken, maar maak dan even een eigen topic aan ajb. :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1