Bsod’s en Black screens na AMD driver installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-07 11:06
Mijn vraag

Afgelopen week heb ik een Gaming itx pc gebouwd met de NZXT H1 case met ingebouwde 650w voeding en waterkoeler. Het bouwen ging prima en het ziet er geweldig uit!

Echter na de installatie van W10 is er niks aan de hand, ik kan gewoon internetten, video’s kijken, steam en m’n games enz installeren. Echter als ik de AMD Adrenaline software heb geïnstalleerd krijg ik random Ballack screens en zeer regelmatig bsod’s met de meldingen:

Video Scheduler Internal Error

En soms met dit eronder:

Amdkmdag.sys

Ik denk dus dat het aan m’n GPU ligt. Erg irritant dit, ik kan niet eens meer fatsoenlijk m’n pc gebruiken überhaupt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
M’n setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT€ 430,68€ 430,68
1BehuizingenNZXT H1 Zwart€ 345,95€ 345,95
1Geheugen internG.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB€ 73,14€ 73,14
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 113,-€ 113,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.336,77

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Bios update. Meerdere malen W10 opnieuw geïnstalleerd. DDU’s uitgevoerd. AMD cleanup utility. Andere versies van Adrenalin (20.5.1, 20.2.2 en 20.4.1) HDMI poort aangesloten, zit nu op display Port overigens. Ik heb de hoop opgegeven. Misschien hebben jullie nog tips? Heb wel op Google soortgelijke situaties opgezocht en veel mensen hadden een Asus versie van deze GPU, nu weet ik dat die erg slecht is en de Powercolor als 1 van de beste uit de test komt. Alle onderdelen zijn splinter nieuw!
Nogmaals; als ik de DDU heb uitgevoerd of nog geen adrenalin heb geïnstalleerd is er niks aan de hand. Dan werkt hij vlekkeloos...

Ik heb gisteren overigens wel een tijdje kunnen gamen na het installeren van Adrenalin; dit ging prima. Toen ik een andere game (Far Cry 5) opstartte viel deze game ook uit, de game crashte meerdere malen. En vervolgens de bsod’s.

[ Voor 4% gewijzigd door Enzollo op 05-07-2020 10:41 ]

Beste antwoord (via Enzollo op 06-07-2020 13:59)

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-07 17:37
Enzollo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:28:
Ik denk dus dat het aan m’n GPU ligt.........
Ik kan je niet helpen maar ik denk dat het niet aan je GPU ligt maar aan de manier waarop Adrenalin deze aanstuurt. In mijn beleving is de AMD software geavanceerd maar bepaald niet storingsvrij. Je hebt mogelijk net die hardware combinatie waar ze nog geen rekening mee gehouden hebben.

Mijn zelfbouw configuratie is een stuk eenvoudiger Ik heb twee identieke gigabyte RX550 kaarten op op een gigabyte x470 auros ultra gaming. Gaming doe ik niets mee. Ik heb er twee omdat ik 6 hi-res monitoren tegelijk wil kunnen aansturen. Het systeem doet precies wat ik wil met de software van de bijgeleverde CDRom. Maar oh wee indien ik er een "update" op los laat. De tweede videokaart blijft dan categorisch onvindbaar voor W10. Alles geprobeerd, niets helpt behalve een downgrade naar de CD versie software.

Ik heb het probleem uitvoerig gedocumenteerd aan AMD opgestuurd. Dank daar voor ontvangen. Maar verder vegen ze er hun R. mee af. Denk ik dan.

Verder ben ik wel content met mijn systeem. Wel regelmatig een vertraagde start wegens een "Default Radeon WattMan settings have been restored due to unexpected system failure”. Maar daar valt mee te leven.

Ik kan me je frustratie voorstellen. Hopelijk is er iemand anders met een goed idee.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-07 17:37
Enzollo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:28:
Ik denk dus dat het aan m’n GPU ligt.........
Ik kan je niet helpen maar ik denk dat het niet aan je GPU ligt maar aan de manier waarop Adrenalin deze aanstuurt. In mijn beleving is de AMD software geavanceerd maar bepaald niet storingsvrij. Je hebt mogelijk net die hardware combinatie waar ze nog geen rekening mee gehouden hebben.

Mijn zelfbouw configuratie is een stuk eenvoudiger Ik heb twee identieke gigabyte RX550 kaarten op op een gigabyte x470 auros ultra gaming. Gaming doe ik niets mee. Ik heb er twee omdat ik 6 hi-res monitoren tegelijk wil kunnen aansturen. Het systeem doet precies wat ik wil met de software van de bijgeleverde CDRom. Maar oh wee indien ik er een "update" op los laat. De tweede videokaart blijft dan categorisch onvindbaar voor W10. Alles geprobeerd, niets helpt behalve een downgrade naar de CD versie software.

Ik heb het probleem uitvoerig gedocumenteerd aan AMD opgestuurd. Dank daar voor ontvangen. Maar verder vegen ze er hun R. mee af. Denk ik dan.

Verder ben ik wel content met mijn systeem. Wel regelmatig een vertraagde start wegens een "Default Radeon WattMan settings have been restored due to unexpected system failure”. Maar daar valt mee te leven.

Ik kan me je frustratie voorstellen. Hopelijk is er iemand anders met een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je hebt de laatste grote windows update? Zet Hardware Scheduling eens af https://www.tenforums.com...eduling-windows-10-a.html

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
@OttiglioM Ahh dat zou idd goed kunnen dan! Ik neem wel even contact op met AMD hierover. Hopelijk doen ze er dan iets aan.
Bedankt voor je advies en verhaal!

@Damic Net geprobeerd, heb de nieuwste update en hardware scheduling is alleen voor Nvidia voor zover ik kan zien overal. Toch bedankt voor je advies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-07 10:52
Enzollo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:29:

@Damic Net geprobeerd, heb de nieuwste update en hardware scheduling is alleen voor Nvidia voor zover ik kan zien overal. Toch bedankt voor je advies!
Nee, de 20.5.1 Beta ondersteund dit ook.

Wat je ook kan proberen is de drivers installeren zonder de bijhorende software. Download de laatste drivers en sla deze op, verwijder de huidige drivers (incl Adrenalin) met DDU, start weer op zonder drivers en ga naar Apparaatbeheer, installeer de drivers door manueel te zoeken naar de eerder gedownloade.
Normaal gezien heb je op deze manier enkel de drivers geïnstalleerd zonder de bijhorende software. Als je wil kan gebruik maken van MSI Afterburner ipv Adrenalin.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Het kan ook aan je geheugen liggen. Al eens zonder XMP geprobeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Installeer jij ook je AMD chipset van AMD's site zelf?
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
Ik heb vanochtend een 2060 super op de kop weten te tikken en deze nu geplaatst. Totaal geen problemen meer, alles loopt vlekkeloos en zonder enige crash of bsod. Gelukkig natuurlijk.

Ik ga dus een RMA aanvragen voor de 5700XT en op zoek naar een degelijke NVIDIA. De samenwerking verloopt nog niet goed tussen AMD en B550 ITX moederborden.

Nogmaals bedankt allemaal voor de hulp en adviezen!
Pagina: 1