Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CPU gebruik+temp droppen, met als gevolg FPS drops.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fappppp
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 18-02 18:32
Hallo Tweakers,

Ik heb al een tijdje last van een probleem waarover ik maar weinig kan vinden op het internet.
Tijdens het spelen van voornamelijk PUBG en COD heb ik af en toe last van FPS drops.
Drivers allemaal up to date, van alles al geprobeerd..
Het eerste potje valt het nog mee maar naarmate ik langer speel word het naar mijn idee steeds frequenter,
het gebeurd ook vaak als ik net oog in oog sta met een tegenstander.
Als het goed loopt heb ik gewoon 120 fps, maar tussentijds dropt hij soms tot 10-20 fps.
Erg irritant.

Temperatuur van mijn GPU is steady rond de 77 graden, maar mijn CPU op het moment van die drops valt van rond de 80 dan een paar seconden naar 56 graden terug. Daarnaast dropt het gebruik van de CPU ook drastisch op het moment van de fps drops. [zie foto onderaan bericht]

Ik heb naar mijn weten alles al geprobeerd, maar kom er niet meer uit.
Iemand enig idee of dit toevallig zelf ook meegemaakt?
Diegene die met de oplossing komt stuur ik met alle liefde een doos gevulde koeken.

Mijn setup is als volgt:

Mobo: MSI H110 PRO-D
Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz
Crucial 16GB DDR4-2133
Nvidia GeForce GTX 1080 8GB
256GB SSD
1 TB

Vriendelijke groet,
Geert

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18-06 01:30
Niet meteen een oplossing, maar :

Probeer eens een andere utility om de temperatuur te monitoren.
cpu's droppen nooit van 80 naar 56 graden in die 2-3 seconden tijd, tenzij er een freezer op staat.
Dat gaat normaal veel langzamer.dan dat.

Als dit exact samenvalt met de fps en perfomance-vermindering zou ik eerder gokken op een algemener probleem. Is het stof overal uit de koelers ? Zijn de voedingsspanningen ok ?

Ik zie ook nogal wat andere taken actief, probeer die eens te stoppen waar mogelijk?
Misschien "knijpt" een van de andere taken de CPU

[Voor 14% gewijzigd door floorcleaner op 05-07-2020 01:55. Reden: extra info]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
floorcleaner schreef op zondag 5 juli 2020 @ 01:52:
Niet meteen een oplossing, maar :

Probeer eens een andere utility om de temperatuur te monitoren.
cpu's droppen nooit van 80 naar 56 graden in die 2-3 seconden tijd, tenzij er een freezer op staat.
Dat gaat normaal veel langzamer.dan dat.
Dit is totaal niet waar. Doe maar eens een CPU stress test bij je eigen processor. Ik deed dat net, en bij mij ging de temperatuur van 34 graden naar 62 graden binnen nog geen 2 seconden, en weer terug naar beneden naar 38 graden 2 seconden nadat ik de stresstest stopte.

Temperaturen kunnen flink fluctueren, en zeker als je van volledige belasting naar geen belasting gaat, of andersom, kan dat in luttele seconden makkelijk 10-20 graden schelen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18-06 01:30
Hahn schreef op zondag 5 juli 2020 @ 02:01:
[...]

Dit is totaal niet waar. Doe maar eens een CPU stress test bij je eigen processor. Ik deed dat net, en bij mij ging de temperatuur van 34 graden naar 62 graden binnen nog geen 2 seconden, en weer terug naar beneden naar 38 graden 2 seconden nadat ik de stresstest stopte.

Temperaturen kunnen flink fluctueren, en zeker als je van volledige belasting naar geen belasting gaat, of andersom, kan dat in luttele seconden makkelijk 10-20 graden schelen.
Voor ik poste getest, en bij mij deed ie er toch tussen 10 en 15 sec. over. (Met standaard intel stock cooler)
Zal ook afhankelijk zijn van andere factoren , mijne steekt in een ITX behuizing...

[Voor 0% gewijzigd door floorcleaner op 05-07-2020 02:06. Reden: typo (2)]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
floorcleaner schreef op zondag 5 juli 2020 @ 02:05:
[...]

Voor ik poste getest, en bij mij deed ie er toch tussen 10 en 15 sec. over. (Met standaard intel stock cooler)
Zal ook afhankelijk zijn van andere factoren , mijne steekt in een ITX behuizing...
Wat Hahn zegt klopt. Heb het zelf met 100'en systemen gezien. CPU temps kunnen in minder dan een seconde met 30 graden omhoog gaan om 2 seconden later weer 20 graden lager te zijn. Als je ineens 100W of meer door een CPU pompt in plaats van de idle 10W, dan schiet de temp als een idioot extreem snel omhoog. Dat het 10 seconden zou duren klopt niet met alle PC's die ik ooit heb gezien. Dat het bij jou langer duurt is eerder dat het laten zien van de temps achter loopt dan dat de temps daadwerkelijk er langer over doen. Een CPU gaat van 10W naar 100W in minder dan 0.1 seconde waarbij de temps net zo hard omhoog gaan. Dat software er langer over doet om dit te laten zien maakt het nog niet waar. Je kan niet van 10W naar 100W gaan in 0.002 seconde en dat de temps niet mee omhoog gaan.

Aan de TS: Ik zie op je screenshot dat de snelheid van de CPU ook omlaag gaat. Ik weet niet waar je 80 graden mee aan het meten bent, maar dat het 100 graden is en de CPU zich terug klokt is een grote kans hier. Check je koeling en kijk eens wat de temps met een stresstest als LinX doen en meten met CoreTemp. Ik gok er op dat je CPU te heet wordt en zich terug klokt. Mocht dit het niet zijn kunnen we verder kijken, maar zoek dit eerst even uit :)

[Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 05-07-2020 02:38]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik denk eerder dat je een VRM probleem hebt, die throttlet je processor om zichzelf te beschermen, een low end bord met de meest snelle processor is vragen om problemen.

Zet een fan direct over de VRM en test nogmaals. Als het dan niet meer gebeurt heb je je probleem gevonden.

Beste oplossing is een ander bord met fatsoenlijke VRM, anders actief gaan koelen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:04
+1, dat bord is helemaal niet geschikt voor een 7700k.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True