Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste PC build - Rond 2k - 3900X

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VforVendetta
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 03-05 14:03
Beste Tweakers,

De vakantie komt er bijna aan voor mij. Na een lange tijd zeer druk te zijn geweest, wordt het weer eens tijd voor wat ontspanning en wil ik graag mijn eerste PC zelf bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wil ik voornamelijk gebruiken voor gamen. Daarnaast moet het ook Adobe Photoshop zonder enige moeite kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van rond de 2000 euro. Ik heb al een goede muis, toetsenbord en monitor. Oftewel, het volledige budget kan worden gestoken in de PC zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals boven al vermeld beschik ik over;
Muis: Razer Deathadder Elite
Toetsenbord: Razer Huntsman Elite
Monitor: MSI Optix MAG271CQR

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
PC moet moeiteloos;
- Call of Duty MW/Warzone kunnen draaien.
- Photoshop kunnen draaien. (Ook 3D modeling)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt voorkeur aan bepaalde merken. Wel wil ik graag een build maken waar de Ryzen 3900X in wordt verwerkt. RGB vind ik totaal niet interessant.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn voornamelijke eis/wens is dat de PC een aantal jaren mee kan gaan. Daarnaast vind ik het zeker belangrijk dat mijn PC niet al te veel geluid maakt.

Ga je overklokken?
Overklokken ben ik in eerste instantie niet van plan. Tenzij ik merk dat overklokken dusdanig de prestaties verbetert of dat jullie dit wellicht aanraden?

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb geen ervaring in het bouwen van PC's. Ik heb zelf een componenten-lijst samengesteld en ik ben erg benieuwd of mijn build überhaupt in de goede richting is of dat ik totaal de plank missla. Ik zou heel graag tips, opmerkingen en suggesties ontvangen om deze build te optimaliseren naar mijn gebruik. Zie onderstaande tabel voor mijn gekozen componenten.

Alvast bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 429,90€ 429,90
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS (WIFI)€ 219,48€ 219,48
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 813,-€ 813,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 144,90€ 144,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 84,40€ 84,40
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ€ 139,90€ 139,90
1VoedingenSeasonic Focus PX-850€ 149,89€ 149,89
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 194,31€ 194,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.175,78

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• shadow4thedark
  • Registratie: augustus 2013
  • Niet online
Je voeding kan goedkoper. pricewatch: Corsair RM650 (2019)

Vorige Seasonic Focus series hadden problemen die door Seasonic ontkent werd zelfs hier op Tweakers. Laat ze eerst maar weer opnieuw bewijzen dat het betrouwbaar is. @-The_Mask-

If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09:58
Of pak een ion+ platinum, die is nog wat beter :).
Voor rest heb je een erg dure SSD gepakt, waarbij je in praktijk niet echt het verschil met de non plus merkt.
Crucial is wat stabieler, zeker als je je mogelijk gaat overllokken.
Dat je de ryzen 9 graag hebt is belangrijkste reden dat hij erin zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VforVendetta
Bedankt voor jullie reacties.
De voeding en SSD zal ik nogmaals herzien. Ik heb gekozen voor een 850 Watt voeding, dat mocht ik willen uitbreiden, ik in ieder geval 'save' zit. Of is 850W overkill? @shadow4thedark

Qua SSD had ik gekozen voor de plus variant omdat deze een 10tje in prijs verschilde met de non plus variant. Als ik zou overstappen naar Crucial dan moet ik bijvoorbeeld kijken naar de MX500 1tb? @99ruud99

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13-06 19:10
Ik vind dit een interessant topic, dus heb even de tijd genomen om te reageren:

Voeding: 850W is overkill. 650W of meer is voor 2 videokaarten of voor een high-end videokaart (300W +) met energie slurpende randapparatuur die voeding vraagt over USB 3.2. Neem een kwalitatieve voeding van ongeveer 550W. (Met 450W draait het trouwens ook gewoon). Beste voedingen op dit moment rond de 100 euro:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
De be quiet! is iets beter dan de ION+. Echter met de ION+ krijg je wat langer garantie vanwege de 80 plus platinum certificering

Geheugen: Je hebt goed geheugen uitgekozen met Samsung B-Die's erin. Die kan je mooi overklokken. Nog beter dan de Crucial's die @99ruud99 aanraadt. Echter voor de prijs is wellicht 2x 16GB interessanter (vooral in combinatie met de R9 3900x) en met de goedkopere Crucial's Micron E-Die's lukt het ook. Bovendien moet je weten dat de resultaten met overklokken bij de Ryzen 3xxx serie gering zijn. Dit doe je meer voor de leuk of de maximale paar procenten extra eruit te persen. Voor 32GB RAM (Photoshop lust het wel bij 3D taken) is dit een goede optie (3200 MT/s is de sweetspot):
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B

Moederbord: Een paar maanden geleden was het logisch om een R9 3900x te combineren met een X570 moederbord. Echter de nieuwe B550 borden zijn vaak net zo goed, hebben meer features waar je wat aan hebt en zijn goedkoper. Bovendien hebben ze geen moederbord ventialtor die je niet wil hebben bij een stil systeem! (ook al gaan ze pas vervelend draaien bij een zekere load). Tips voor als je geinteresserd blijft in een Asus bord:
pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming. Deze is iets goedkoper en heeft exact dezelfde VRM stroomvoorziening als het bord wat je hebt gekozen en hetzelfde overklok potentieel. Echter heeft het ook 2,5 Gb LAN met Intel NIC i.p.v. Realtek Gigabit LAN en niet die ventilator op het moederbord. Het heeft geen 2x pcie 4.0 M.2 x4 poorten wat niet uitmaakt met al één nvme pcie 3.0 ssd. Kun je in de toekomst alsnog een pcie 4.0 bijplaatsen. Het enige gemis is de pcie 4.0 x16. Dit moet je zelf overwegen of je dit belangrijk vindt.
pricewatch: Asus TUF Gaming B550-PLUS. Ook een optie. Deze heeft 10 fase VRM i.p.v. 14 fases zoals hierboven en de X570 bord. Overklokken gaat wat minder, maar is dus serieus goedkoper. Voor de rest heeft het ongeveer dezelfde specs als de X570 versie, behalve dan de pcie 4.0 x16
Voor beide Asus borden is er trouwens momenteel een actie met cashback als je een review schrijft.

SSD: Alternatief is een pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB. De Samsung is gewoon te duur en de extra snelheid t.o.v. Adata XPG merk je echt niet. Het kan zelfs nog goedkoper met een WD Blue of Kingston A2000 als je nog wat inlevert op snelheid.

Dit zou dan een mogelijke build zijn die in je budget past:
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 429,90€ 429,90
1MoederbordenAsus ROG Strix B550-F Gaming€ 197,16€ 197,16
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 144,90€ 144,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 161,24€ 161,24
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.972,50

Acties:
  • +1Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 09:48
Die ryzen 9 lijkt mij zwaar onnodig als je voornamelijk gaat gamen. Beter 3700x pakken of 3600.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
soldin schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:52:
Die ryzen 9 lijkt mij zwaar onnodig als je voornamelijk gaat gamen. Beter 3700x pakken of 3600.
@VforVendetta Dit is natuurlijk ook waar, mits je geen echt zware photoshop gebruiker bent. Ik zou het budget dan wel fors omlaag brengen (max 1500 euro) of nog even wachten op de nieuwe Nvidia's.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• VforVendetta
@Djarune Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie!

Voeding
Ik heb mij net wat extra ingelezen over de voeding en 850W is inderdaad wat teveel van het goede. Ik zal die van @shadow4thedark en jouw twee genoemde eens bekijken en dan een nieuwe keuze maken.

Geheugen
Wat betreft het geheugen heb ook overwogen om in eerste instantie 32GB ram te nemen. Echter had ik het idee dat 16GB voldoende moest zijn. Als ik jou zo hoor is overklokken wellicht wat overbodig. Die paar extra procenten zijn de moeite niet helemaal waard?
Photoshop gebruik ik de laatste tijd veel. Niet voor werk maar het is een serieuze hobby geworden en daarbij neig ik steeds meer naar de 3D kant te gaan.

Moederbord
Ik was zelf niet op de hoogte van de nieuwe B550 borden. Overstappen naar zo'n bord klinkt als een goede oplossing om te besparen in (onnodige) kosten.

SSD
Voor mij is nu duidelijk dat de gekozen SSD te duur is. Dit ga ik nogmaals bekijken met jullie suggesties in acht genomen.

En op reactie van @soldin, Naast het feit dat ik de 3900X gekozen heb voor het gebruik van PSD, leek het mij slim om een vooraanstaande processor te nemen die een lange tijd met de technologische levensduur meegaat. Zoals ik al eerder had vermeld wil graag dat deze PC een aantal jaren mee kan gaan.

Bedankt voor alle input iedereen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VforVendetta
@Djarune Ik heb nog eens nagedacht over je opmerking dat 3200 MHz de sweetspot is. Ik heb zelf toch het idee dat 3600 MHz meer de sweetspot is voor de 3900X. Zou jij mij misschien kunnen uitleggen waarom in jouw optiek 3200 MHz beter is dan 3600 MHz?

Daarnaast heb ik ook nog een beetje moeite met het kiezen tussen CL15 vs 16 vs 17 etc. Klopt het simpelweg dat een lagere CL in de meeste gevallen beter is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
VforVendetta schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:23:
@Djarune Ik heb nog eens nagedacht over je opmerking dat 3200 MHz de sweetspot is. Ik heb zelf toch het idee dat 3600 MHz meer de sweetspot is voor de 3900X. Zou jij mij misschien kunnen uitleggen waarom in jouw optiek 3200 MHz beter is dan 3600 MHz?
RAM kloksnelheden zijn gelimiteerd door het moederbord en niet door de cpu. De X570 / B550 borden kunnen tot wel 4400MHz en meer aan! Echter de CL heeft ook invloed..

Crucial Ballistix 3200MHz CL16 kan makkelijk op 3733Mhz CL16 stabiel geklokt worden. 3800MHz CL16 lukt ook nog aardig. De Ballistix 3600MHz op 4000MHz CL16 lukt ook, maar daarna is de rek er een beetje uit. Het verschil tussen de sets is 30% in prijs. Voor mij is daarom 3200MHz C16 de sweetspot. Nog niet zo lang geleden was het trouwens 3000MHz CL16 geheugen dus het kan in de nabije toekomst zo veranderen.
Daarnaast heb ik ook nog een beetje moeite met het kiezen tussen CL15 vs 16 vs 17 etc. Klopt het simpelweg dat een lagere CL in de meeste gevallen beter is?
Wat betreft de CL. Kloksnelheden geven niet de prestatie aan. CL ook niet. Samen geven ze de “true latency” aan wat een beter getal is om de RAM prestatie aan te duiden. Hoe lager, hoe beter. Deze is gemakkelijk zelf te berekenen met de volgende formule

2000 x CL / kloksnelheid = true latency (in nanoseconde)

3000MHz CL15 geeft dezelfde true latency als 3200MHz CL16 of 3800Mhz CL19. Een lage CL in combinatie met een hoge kloksnelheid + een goed merk “die” (deze Crucials zijn Micron-E) is dus gewenst. Sommige kijken gewoon naar de prijs. Dat is soms een raadgever of iets goed is. Hoewel misschien betaal je dan wel voor de RGB :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VforVendetta
Bedankt voor de uitleg. Het verschil in prijs tussen 3200 en 3600 is duidelijk merkbaar inderdaad. Ik denk dat ik ondertussen een goed beeld heb van mijn uiteindelijke componentenlijst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 09:48
Je kan ook eens op youtube benchmark videos bekijken waar ze de verschillende CL's en snelheden vergelijken in verschillende games. Als ik het me goed herinner win je maar een paar frames wat je sowieso niet gaat merken op 100+ fps.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
soldin schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:35:
Als ik het me goed herinner win je maar een paar frames wat je sowieso niet gaat merken op 100+ fps.
Dit herinner je goed. Ik heb recent op een forum gelezen dat iemand met ram geheugen van 3600 CL16 naar 4100MHzCL16 geklokt had. Winst was 1 fps :p. Daarna terug gegaan naar 4000Mhz omdat het niet stabiel was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11-05 17:18
Niet dat je er heel veel van gaat merken hoor maar kan je voor games niet beter een pricewatch: Intel Core i7-10700K Boxed of een pricewatch: Intel Core i5-10600K Boxed pakken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 19:45
Immanent Ike schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:00:
Niet dat je er heel veel van gaat merken hoor maar kan je voor games niet beter een pricewatch: Intel Core i7-10700K Boxed of een pricewatch: Intel Core i5-10600K Boxed pakken?
Verschil in games is niet perse merkbaar, je hebt het op relatief lage resoluties over enkele FPS. In onder genoemde review is t het verschil in 7 games op 1440p ongeveer 5% in het voordeel van de 10700K.
Daarentegen is de 3900X veel sneller in al het andere.
Intel is van nature sterk in photoshop, maar uiteindelijk is de 10700K even snel als de 3900X hierin.

https://www.techspot.com/review/2030-intel-core-i7-10700k/

[Voor 22% gewijzigd door Arjant2 op 06-07-2020 14:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
Arjant2 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:37:
[...]

Verschil in games is amper merkbaar, als er al een verschil is heb je het over enkele FPS.
Daarentegen is de 3900X veel sneller in al het andere.
Veel sneller in wat? Aangezien photoshop nauwelijks gebruik maakt van die extra cores is het verschil hier te verwaarlozen.

Overigens is de kast echt een bakbeest, als je er geen radiatoren in gaat hangen is dit misschien een beetje overdreven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arjant2
Immanent Ike schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:54:
[...]

Veel sneller in wat? Aangezien photoshop nauwelijks gebruik maakt van die extra cores is het verschil hier te verwaarlozen.

Overigens is de kast echt een bakbeest, als je er geen radiatoren in gaat hangen is dit misschien een beetje overdreven.
Check even die link dan die er bij staat. En je opmerking over Photoshop staat er reeds bij, daarin zijn de 3900X en 10700k even snel. Aangezien TS een toekomst gericht systeem wil (en je niet weet welke software je over een jaar gebruikt) zou ik eerder kiezen voor meer cores dan voor minder.

Daarnaast vergelijk ook even review 3900X tov 9900k hier op tweakers. De 10700K is in feite een 9900k met iets hogere kloksnelheden.

[Voor 18% gewijzigd door Arjant2 op 06-07-2020 15:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immanent Ike
Arjant2 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:19:
[...]

Check even die link dan die er bij staat.
Een beetje raar om te suggereren dat ik je post niet goed heb gelezen, terwijl je hem aangepast hebt.
En je opmerking over Photoshop staat er reeds bij, daarin zijn de 3900X en 10700k even snel. Aangezien TS een toekomst gericht systeem wil (en je niet weet welke software je over een jaar gebruikt) zou ik eerder kiezen voor meer cores dan voor minder.

Daarnaast vergelijk ook even review 3900X tov 9900k hier op tweakers. De 10700K is in feite een 9900k met iets hogere kloksnelheden.
Mijn punt was meer dat de 10700 sneller is in games, en even snel in photoshop. Precies de twee usecases die de TS hier aangeeft. Dat de 3900x dan sneller is in Blender, Resolve en dergelijke is dan niet echt relevant.

Maar goed, uiteindelijk maakt de cpu keuze hier ook niet zoveel uit aangezien beide opties toch al overkill zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VforVendetta
Beste @Arjant2 en @Immanent Ike,
Mijn keuze is inderdaad uitgegaan naar de 3900X i.p.v. een Intel met de voornaamste reden dat ik toch veel lees dat de 3900X op langere termijn een betere keuze is. Op het gebied van gamen wint Intel maar lees ik ook dat het verschil in gameprestaties niet extreem ver uit elkaar ligt. En bijvoorbeeld op het gebied van 3D modelleren neemt de 3900X toch echt weer het heft in handen t.o.v. de intel.
In ieder geval enorm bedankt voor het meedenken!

@Immanent Ike Zou jij mij nog kunnen vertellen waarom het plaatsen van radiatoren relevant is voor deze build? (Daar ben ik namelijk niet vanuit gegaan.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immanent Ike
VforVendetta schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:19:
Beste @Arjant2 en @Immanent Ike,
Mijn keuze is inderdaad uitgegaan naar de 3900X i.p.v. een Intel met de voornaamste reden dat ik toch veel lees dat de 3900X op langere termijn een betere keuze is. Op het gebied van gamen wint Intel maar lees ik ook dat het verschil in gameprestaties niet extreem ver uit elkaar ligt. En bijvoorbeeld op het gebied van 3D modelleren neemt de 3900X toch echt weer het heft in handen t.o.v. de intel.
In ieder geval enorm bedankt voor het meedenken!

@Immanent Ike Zou jij mij nog kunnen vertellen waarom het plaatsen van radiatoren relevant is voor deze build? (Daar ben ik namelijk niet vanuit gegaan.)
Je hebt een van de grootste tower cases gepakt die er zijn. Op zich prima natuurlijk, maar als je niet van die ruimte gebruik maakt door middel van radiatoren bijvoorbeeld dan zou je ook voor een kleinere case kunnen kiezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arjant2
Immanent Ike schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:06:
[...]

Een beetje raar om te suggereren dat ik je post niet goed heb gelezen, terwijl je hem aangepast hebt.
Wel aangepast 9 minuten voor jouw post ;)
Maar goed dat maakt verder niet uit. Was verder helemaal niet onaardig bedoeld.

Het 3D modeleren waar TS t over heeft zal op de 3900X ook sneller gaan.
Op dit moment is er gewoon weinig reden om voor Intel te gaan. Als het puur en alleen gamen zou zijn dan geef ik je helemaal gelijk hoor. Zelf ook altijd Intel gehad maar een klein jaar geleden de overstap gemaakt naar AMD. Ook met name omdat ik dan wel met name game maar toch ook wel andere dingen er mee doe. En het kleine voordeel dat Intel heeft op game gebied wordt voor mij meer dan teniet gedaan op andere gebieden.
Voor puur gamen zijn beide op hogere resoluties inderdaad overkill. Dan ligt de bottleneck bij de GPU.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PatrickSeastar
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 01:38
De enige waardige reden om voor Intel te gaan voor gamen is 1080p op hoog refresh rate alles wat daarboven zit met resolutie maakt op die paar nietige procentjes niks uit als je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding.

Zit zelf met Ryzen 3600/1080Ti op 4k en de CPU staat toch altijd 99% uit zijn neus te eten onder het gamen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thafang
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09-06 12:36
Ik heb zelf dit staan, met een 3900x zit je niet ver van je budget af. Ben er helemaal blij mee, heerlijk stil, wordt totaal niet warm (alle warme lucht gaat meteen de kast uit).

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Super Waterforce 8G€ 890,-€ 890,-
1BehuizingenCorsair Crystal 570X RGB Zwart€ 178,-€ 178,-
1VentilatorenCorsair SP120 RGB LED (zonder RGB-controller), 120mm€ 17,38€ 17,38
1VentilatorenDeepCool CF 120 3 stuks, 120mm€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 84,05€ 84,05
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 134,90€ 134,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 114,05€ 114,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 97,90€ 97,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.831,17

Wel een NZXT fan controller of iets dergelijks bij kopen.

Oh lol, lees net dat je RGB niet mooi vind. :D

[Voor 4% gewijzigd door thafang op 06-07-2020 20:00]

Fortune favours the bold

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P3TER_
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 00:16
thafang schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:58:
Ik heb zelf dit staan, met een 3900x zit je niet ver van je budget af. Ben er helemaal blij mee, heerlijk stil, wordt totaal niet warm (alle warme lucht gaat meteen de kast uit).

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Super Waterforce 8G€ 890,-€ 890,-
1BehuizingenCorsair Crystal 570X RGB Zwart€ 178,-€ 178,-
1VentilatorenCorsair SP120 RGB LED (zonder RGB-controller), 120mm€ 17,38€ 17,38
1VentilatorenDeepCool CF 120 3 stuks, 120mm€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 84,05€ 84,05
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 134,90€ 134,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 114,05€ 114,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 97,90€ 97,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.831,17

Wel een NZXT fan controller of iets dergelijks bij kopen.

[Afbeelding]

Oh lol, lees net dat je RGB niet mooi vind. :D
offtopic:
Hoe heb je dat met die fans gedaan? De originele eruit, eenzelfde exemplaar kopen en achterin stoppen en 3 andere voorin?

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VforVendetta
@thafang Mooie build ook! Ik vind RGB niet persé "niet mooi". Eerlijk gezegd vind ik het meer te druk en afleidend. Ik vind pc builds met RGB soms geweldig eruit maar voor mij hoeft het gewoon niet. Daarnaast moet ik ook toegeven dat jouw build met tempered glass er gaaf uit ziet.

Ik merkte vandaag dat ik erg graag wilde beginnen met het bouwen. Ik heb dan ook zojuist de onderdelen besteld. Onderstaande lijst is het uiteindelijk geworden.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 439,90€ 439,90
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS (WIFI)€ 219,-€ 219,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 138,75€ 138,75
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 161,24€ 161,24
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 750W€ 209,33€ 209,33
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.207,52

RAM
Ik heb het advies van @Djarune opgenomen door te kiezen voor de 32GB ram van Crucial.

SSD
Ik heb mijn dure SSD van Samsung vervangen voor de XPG SX8200 PRO 1tb.

MOBO
Het moederbord heb ik toch gelaten zoals die was. Na een lange tijd inlezen leek mij deze toch een betere optie dan een B550 bord.

PSU
Qua voeding ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de be quiet! Straight Power 11 Platinum 750W. Ik heb toch gekozen om voor een wat sterkere voeding te kiezen dan bijvoorbeeld 550W. Ik heb misschien toch de ambitie om ooit verder uit te breiden en dan komt een sterkere voeding weer van pas. Kleine feit nog: onderstaande prijs in de tabel moet niet naar gekeken worden. Ik heb de voeding voor 134 euro nieuw aangeschaft. ;)

Aantal vragen die vandaag bij mij opkwamen:

1. Gezien deze build, is er iets evidents wat ik op dit moment over het hoofd zie en zou moeten aanschaffen? (Bijvoorbeeld bepaalde bedrading die niet erbij wordt geleverd.)

2. Inhakend op @Immanent Ike zijn reactie. Is het belangrijk dat ik met zo'n grote towercase extra ventilatie toevoeg?

3. Zijn er goede websites/youtube kanelen, etc. die mij gedetailleerd door het bouwproces kunnen helpen. (Mocht ik bijvoorbeeld vast lopen of iets niet zeker weet)

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties en expertise!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Neem de Straight Power 11 750w Gold. Die is beter dan de Platinum welke een ander, blijkbaar minder goed platform heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• shadow4thedark
  • Registratie: augustus 2013
  • Niet online
Nee extra ventilatie is niet nodig. Het heeft al 2 grote intake fans

If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Waarom een zga gesloten kast ?
Kingston A2000 heeft nieuwe firmware uitgebracht, en maakt het beter dan met de oude. 750w PSU is best overdreven voor deze build.
Btw; RTX2060 super doet het even goed op Adobe photoshop als je 2080s.
Met 1440p 144Hz heb je dan een RTX2080 S nodig ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
1. Nee alles wordt bijgeleverd.
2. Ik zou eerst kijken hoe goed de kast nu koelt, je kan altijd nog extra fans bijbestellen maar ik denk niet dat dat nodig gaat zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VforVendetta
@Hackus Waarom zou ik geen gesloten kast nemen?
RTX 2080 gekozen omdat ik wil dat de PC op technisch gebied lang mee kan gaan. En de PSU met 750W om mij de mogelijkheid te geven uit te breiden en dan niet een nieuwe PSU te hoeven kopen. In veel video's van bijvoorbeeld Linus (YouTube) zie ik vaak dat hij liever kiest voor wat extra voeding i.p.v. precies genoeg voeding te nemen. "Beter wat te veel dan te weinig."

@Immanent Ike Thanks voor je reactie. Ik zal alles eerst even afwachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arjant2
in principe heb je juist door de grotere kast een betere airflow. Door dat hij minder vol zit kan de lucht makkelijker naar buiten.
Hoe minder fans hoe minder geluid.
Je kan er altijd een fan bijzetten maar ik zou het niet perse op voorhand doen.
(Kijkt naar zijn eigen kast met 3900x en 2080ti die vol fans zit)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thafang
P3TER_ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:06:
[...]

offtopic:
Hoe heb je dat met die fans gedaan? De originele eruit, eenzelfde exemplaar kopen en achterin stoppen en 3 andere voorin?
Die voorin zijn standaard, eentje bijgekocht en achterin geplaatst (waar eerst de NZXT fan zat van de Kraken M22). Die twee bovenin zijn van Deepcool, die vervangen de stock fans van de Waterforce RTX2080, die maakte iets te veel herrie vond ik.

Fortune favours the bold

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P3TER_
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 00:16
thafang schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:35:
[...]

Die voorin zijn standaard, eentje bijgekocht en achterin geplaatst (waar eerst de NZXT fan zat van de Kraken M22). Die twee bovenin zijn van Deepcool, die vervangen de stock fans van de Waterforce RTX2080, die maakte iets te veel herrie vond ik.
Ah, ok duidelijk.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

VforVendetta schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:26:
RTX 2080 gekozen omdat ik wil dat de PC op technisch gebied lang mee kan gaan. En de PSU met 750W om mij de mogelijkheid te geven uit te breiden en dan niet een nieuwe PSU te hoeven kopen. In veel video's van bijvoorbeeld Linus (YouTube) zie ik vaak dat hij liever kiest voor wat extra voeding i.p.v. precies genoeg voeding te nemen. "Beter wat te veel dan te weinig."
Als je twee GPU's gaat gebruiken ja. anders is 750w veel en veel teveel. je verbruik zal niet boven de 500w uitkomen. Als je een voeding kiest die contant 750w kan leveren is dat best veel dus. Waar 'beter te veel dan te weinig' vandaan komt weet ik niet. ik zeg ook niet dat je een 350w voeding moet kiezen.

Een gesloten kast geeft minder airflow (ik bedoel niet met kijkraampje) maar =>
pricewatch: Fractal Design Meshify S2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thafang
Hackus schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:19:
[...]

Als je twee GPU's gaat gebruiken ja. anders is 750w veel en veel teveel. je verbruik zal niet boven de 500w uitkomen. Als je een voeding kiest die contant 750w kan leveren is dat best veel dus. Waar 'beter te veel dan te weinig' vandaan komt weet ik niet. ik zeg ook niet dat je een 350w voeding moet kiezen.

Als je een semi-passieve voeding hebt kan het soms interessant zijn een wat zwaardere te kiezen zodat hij bij bepaalde taken stil blijft. Goed de reviews checken.

Fortune favours the bold

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VforVendetta
Hackus schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:19:
[...]

Ah oke, ik snap je punt @Hackus. Maar ik heb gelezen dat de zijkanten van de voorkant van de kast al genoeg lucht doorlaten. Daarnaast krijg je ook een extra paneel meegeleverd om de bovenkant van de kast ook 'open' te maken mocht dit nodig.

En wellicht komt er ooit een tweede GPU erbij. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
VforVendetta schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:26:

@Immanent Ike Thanks voor je reactie. Ik zal alles eerst even afwachten.
Dan zou ik juist kiezen voor een kaartje van 400 a 500 euro. Dan kan je die over één a twee jaar vervangen door een nieuwer exemplaar van het geld dat je hebt uitgespaard. Nu stop je een hoop performance in die pc die je met die monitor niet gaat gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 18:29

Vuurvoske

Nunquam cede!

Kijk eens naar de video's van linus tech tips (LTT) of pauls' hardware.
Zij bouwen met regelmaat pc's en leggen dan allerlei dingen uit.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

thafang schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:17:
[...]

Als je een semi-passieve voeding hebt kan het soms interessant zijn een wat zwaardere te kiezen zodat hij bij bepaalde taken stil blijft. Goed de reviews checken.
Review checken, dan leer je welke Fans er gebruikt worden in een PSU. Dan hoef je geen voeding te kiezen met overcapaciteit, om het een beetje stil te houden.
De gekozen voeding/serie is sowieso al stil ;)

[Voor 19% gewijzigd door Hackus op 07-07-2020 13:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VforVendetta
Seth_Chaos schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Dan zou ik juist kiezen voor een kaartje van 400 a 500 euro. Dan kan je die over één a twee jaar vervangen door een nieuwer exemplaar van het geld dat je hebt uitgespaard. Nu stop je een hoop performance in die pc die je met die monitor niet gaat gebruiken.
Dat zou ik kunnen doen. Maar kan ik dan niet net zo goed een tweede beter bijpassende monitor halen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VforVendetta
Vuurvoske schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:12:
Kijk eens naar de video's van linus tech tips (LTT) of pauls' hardware.
Zij bouwen met regelmaat pc's en leggen dan van allerlei dingen uit.
Ik ben inderdaad bekend met het kanaal van LTT. Die van Paul zal ik ook eens gaan bekijken. Bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@VforVendetta Heb je wel gezien dat de Fan van het moederbord achter de GPU zit ?
(niet zo snugger van Asus-Tuf)
evt. vervanger pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)

[Voor 42% gewijzigd door Hackus op 07-07-2020 15:53]

• VforVendetta
@Hackus Ja heb ik gezien. Denk je dat dit voor mij een probleem zal opleveren? Ik heb er namelijk over gelezen en de één zegt dat hij er wel last van heeft en de ander weer niet. Daarnaast heb ik een vrij grote kast wat er wellicht voor zorgt dat de componenten niet elkaar in de weg zitten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

VforVendetta schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:34:
@Hackus Ja heb ik gezien. Denk je dat dit voor mij een probleem zal opleveren? Ik heb er namelijk over gelezen en de één zegt dat hij er wel last van heeft en de ander weer niet. Daarnaast heb ik een vrij grote kast wat er wellicht voor zorgt dat de componenten niet elkaar in de weg zitten.
Het heeft te maken met de plek van, niet de grootte van je kast

• VforVendetta
Zou je kunnen uitleggen welke complicaties kunnen ontstaan? Ik heb geen bouwervaring dus hoor graag van jou in hoeverre dit voor het systeem zal uitmaken. Bedoel je bijvoorbeeld dat op het gebied van temperatuur dit voor problemen zorgt?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

VforVendetta schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:47:
Zou je kunnen uitleggen welke complicaties kunnen ontstaan? Ik heb geen bouwervaring dus hoor graag van jou in hoeverre dit voor het systeem zal uitmaken. Bedoel je bijvoorbeeld dat op het gebied van temperatuur dit voor problemen zorgt?
Als de fan afgedekt wordt, dan wel gedeeltelijk, heeft het mindere koeling. Dan heeft het weinig nut, en kun je beter een ander bord kiezen. zover ik weet, heeft Asus nog geen nieuwe batch geleverd met andere plek van de fan. (ik wijs je er op, of jij het koopt is je eigen keuze)

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 08-07-2020 11:52]

• VforVendetta
@Hackus Bedankt voor je input. Een goed punt om rekening mee te houden. Ik ga het met dit bord proberen. Bij het bouwen kijk ik dan meteen of de positionering een issue zal worden. Zo ja, dan ruil ik het bord direct in voor een andere. ;)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True