Een elektronica forum?

Pagina: 1
Acties:

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-12 14:34

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Is het misschien en goed idee om een elektronica forum te maken? En hieronder alle requests voor schema's en dergelijke onder te laten vallen?

Schema's voor peltiervoedingen, fan besturingen, voltagemods en dergelijke...

Kan ook wel onder DOC maar het lijkt mij wel een mooie aanvulling van het forum.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:11

Arno

PF5A

Is daar zo'n behoefte aan dan :?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja...blijkbaar...is wel eens vaker voorgesteld maar daar is (zoals wel vaker gebeurd *kuch*) niks mee gedaan.

> [topic=136463]
> [topic=149798]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Op woensdag 08 augustus 2001 11:06 schreef Traag het volgende:
Is daar zo'n behoefte aan dan :?
Niet echt gigantisch denk ik. Maar aangezien steeds meer mensen het geluid wat de pc produceerd ook belangrijk gaan vinden (fan besturing) en steeds meer mensen zich bezig gaan houden met peltiers (schakelende voedingen) en LCD's is het denk ik wel makkelijk om daar een forum voor te hebben. Is misschien niet zo heel erg veel vraag naar, maar ik denk wel genoeg. Misschien als toevoeging/aanvulling op DOC?

Verwijderd

Lijkt me prima passen in DOC.
Om nou het overclock gebeuren te gaan splitsen over twee fora is een beetje onoverzichtelijk lijkt me.
Volgens mij zijn er zat fora momenteel en is er niet echt een extra forum nodig.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Op woensdag 08 augustus 2001 11:20 schreef johnny appleseed het volgende:
Lijkt me prima passen in DOC.
Om nou het overclock gebeuren te gaan splitsen over twee fora is een beetje onoverzichtelijk lijkt me.
Volgens mij zijn er zat fora momenteel en is er niet echt een extra forum nodig.
Zeg ik net, is ook niet echt _nodig_. Maar vaak worden die schema's zomaar in een topic gepost en als je ernaar op zoek bent dan kan je ze niet vinden. Vraag je erom dan hoor je UTFS.

En het heeft maar zijdelings met DOC (overklokken) te maken, en ik denk dat een apart forum ervoor best netjes zou zijn.

Verwijderd

Ben je niet bang dat je dan het HID effect krijgt?
Toegegeven, ik ben geen echte DOC bezoeker, maar ik denk dat je die problemen best wil binnen DOC kan oplossen (misschien een speciale schema verzameldraad, of een speciaal stukje in de FAQ, of beide... zomaar wat ideeen).

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Schema verzameldraad?

Dat werkt niet joh. Dan krijg je een veel te lange draad. En ik ben van mening dat die verzameltopics alzo niet werken.

Mensen die te weinig van elektronica weten die zouden best eens een schakelende voeding gaan bouwen ipv een fanbesturing die ze nodig hebben.

(en dit heeft niets te maken met: moet je maar weten waar je mee bezig bent")

Schema's zijn af en toe best ingewikkeld en je wilt ze graag sorteren op basis van het gebied waarin je ze wilt inzetten.
Op woensdag 08 augustus 2001 11:25 schreef johnny appleseed het volgende:
Ben je niet bang dat je dan het HID effect krijgt?
Nee juist niet. Je maakt het dan juist overzichtelijker voor de newbies en je gaat geen dingen doen om een bepaald subforum te maken voor de echte die-hards.

Als je een schema nodig hebt kan je erom vragen of je helemaal wezeloos zoeken in de topics die ermee te maken hebben. Dan zoek je gewoon in het elektronica forum en je vind het veel sneller.

Het is dan ook makkelijker om schema's te vergelijken en de voor en nadelen ervan te bespreken.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Lijkt me op zich juist wel een goed idee.. In DOC (en soms ook op de andere fora) komen inderdaad regelmatig vragen voor schema's (fanregelingen, lcd, voedingen, maar ook de fanbussen/baybussen, led-schakelingen enzo).
Scheelt in ieder geval weer een aantal UTFS's :)
Bovendien hebben veel van die schakelingen ook niet meer echt met overclocking te maken (casemodding eigenlijk ook niet echt, maarja, dat schijnt erbij te horen :) )

• Vaagharses
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik ben opzich ook voorstander van een Elektronica forum, omdat je nu overal draadjes tegenkomt die met elektronica te maken hebben => Hardware algemeen, overclocken, Audio.

Dat is naar mijn idee niet echt handig. Ook heb ik in nederland nog niet echt een goed elektronica forum gevonden... heb er aan gedacht om er zelf één op te zetten, alleen voordat je al die users bijelkaar hebt om er een zinnig forum van te maken ben je een tijd bezig.

offtopic:
Obsidian: dat truukje met die zener met led werkt voor het alarmledje van je fan sturing. Heb ik even getest en werkt.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Op woensdag 08 augustus 2001 13:45 schreef Vaagharses het volgende:
Ik ben opzich ook voorstander van een Elektronica forum, omdat je nu overal draadjes tegenkomt die met elektronica te maken hebben => Hardware algemeen, overclocken, Audio.

Dat is naar mijn idee niet echt handig. Ook heb ik in nederland nog niet echt een goed elektronica forum gevonden... heb er aan gedacht om er zelf één op te zetten, alleen voordat je al die users bijelkaar hebt om er een zinnig forum van te maken ben je een tijd bezig.

offtopic:
Obsidian: dat truukje met die zener met led werkt voor het alarmledje van je fan sturing. Heb ik even getest en werkt.
Ah mooi, thanks. :) Dan meteen maar even gaan nadenken over een kortsluitbeveiliging. :)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Idee genoteerd; volgende week horen jullie van mij waarom wel of niet. :) (ik heb het deze week nog te druk op het werk)

Verwijderd

ik ben er dan meer voor om het casemodden te splitsen van het Die-Hard OCen en bij deze laatste de electronica te houden... ook maar een idee

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Maak er een poll voor :? :)

Democratischer kan het niet, en je kan meteen de behoefte "aflezen" uit de uitkomsten...

* brammus bedenkt maar wat...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Vaagharses
Op woensdag 08 augustus 2001 19:42 schreef Hiro Shima het volgende:
ik ben er dan meer voor om het casemodden te splitsen van het Die-Hard OCen en bij deze laatste de electronica te houden... ook maar een idee
Onder elektronica valt naar mijn inziens niet alleen de typische DieHard OC schakelingen, zoals fansturingen en hoe je een LCD aansluit. Maar ook zaken zoals Embedded Systems (Microcontrollers) en audio/video elektronica, eventueel meetapparatuur.

Nu zie je in verschillende fora wel eens een topic die over bovengenoemde onderwerpen gaat: Ik kom overal wel eens een elektronica gerelateerd topic tegen, naar mijn mening is dat niet handig/onoverzichtelijk. Een centrale plek voor dit soort vragen lijkt mij wel handig.

* Vaagharses is wel een voorstander van dit idee :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Ja, ben ik direct voor,

ik hoop niet dat jullie denken dat ik dit topic omhoog schop, maar ik zie graag veel reacties op dit topic. Want ik vind het een zwaar goed idee.

Tweakers zijn vaak ook wel geintrest in electronica en dat soortgelijke dingen.

Codedivision | Freedom Internet

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Week is allang voorbij en nog geen antwoord. Zouden we deze alsnog kunnen krijgen Kaj.?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

oops.. da's waar. :o Excuses, ik was het vergeten.
Een electronicaforum.. tja.
Ik weet het eigenlijk niet. Ik vind het eigenlijk wel onder DOC vallen, maar jullie hebben wel gelijk dat het soms toch ook weer niet DOC is.
Ik roep even een soort spoedberaad bijeen in CF

• Engineer
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

* Engineer = voor :)

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
* lester ook

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
* Gardocki = voor :)

(Elektuur is trouwens een goed maandblad over elektronica waar veel schematjes in staan. Een must voor alle tweakers) :)

They made me do it.

• Vaagharses
* Vaagharses blijft voor, als die-hard soldeerder.

Zeker omdat er nu "overal" topics worden gepost die eigenlijk in een electro forum thuis horen: Opamps, Embedded Systems, Temp regelingen, 220V/380V ... ;) Je vind overal wel eens een topic over elektronica( HA, DOC, AV ).

Enne elektuur is inderdaad een leuk blad voor schema'tjes. Maar post van IC-fabrikanten en application notes rouleren ook :P

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die mening over Elektuur deel ik niet, sorry. :) Ik vind zelfs dat ze er over de jaren alleen meer slechter op geworden zijn: ze kunnen niks meer bouwen zonder minstens een uP, een EPROM of een GAL te gebruiken. Maar goed, daar ging het nu niet over.

We zijn bezig, ik wacht alleen nog ff op de mening van Phreak.

• Engineer

Engineer

Software

* Engineer wacht zenuwachtig :)

* Engineer is het met kaj's mening over de Elektuur eens :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:43

Jag

Een electronica forum als onderdeel van DOC is echt geen goed idee, dat werkt niet. Dan ben je continu bezig om alle overige elektronica draadjes te gaan moven naar een ander forum (welk forum is ook nog erg lastig). Dat wordt heel vervelend. Je kan dan beter gaan voor een algemeen electronica forum, maar ja, dat is niet computergerealteerd. Tenminste, voor een redelijk deel niet. En of er erg veel animo voor is, ik weet het niet. Ik ben in ieder geval niet tegen.

• Engineer

Engineer

Software

Op vrijdag 24 augustus 2001 23:40 schreef Jag het volgende:
Je kan dan beter gaan voor een algemeen electronica forum, maar ja, dat is niet computergerealteerd. Tenminste, voor een redelijk deel niet.
Heeft W&L dan wel iets met pc's te maken dan? :)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Goed.
Na de diverse meningen gehoord te hebben, en er zelf nog eens goed over nagedacht te hebben, kom ik tot de conclusie dat een apart electronica-forum op dit moment te weinig toevoegt aan de hardwaregroep of GoT algemaan.

Electronica is een ruim begrip (ik kan het weten; ik werk bij Display Elektronika BV), te ruim voor een forum als GoT.
Het gros wat aan schema's en electronicatopics wordt geopend, valt onder casemodding, extra signalering en geluidsbeheer. (in de trant van: hoe krijg ik een goeie airflow, zonder lawaai?)

Voorlopig blijven de electronica-topics dus voornamelijk onder DOC thuishoren.
Kijk; wat er nu nog niet is, kan in een later stadium wel nodig worden; kijk maar naar Audio, Video & HiFi. Die vonden we in eerste instantie niet nodig, en hij is er uiteindelijk toch gekomen.
Hetzelfde geldt voor Gadget Talk, en kan in de toekomst misschien ook voor electronica gelden.

Maar nu nog niet.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:19
100% mee eens.

• Vaagharses
Jammer, maar geen ramp ;)

Maar een goed elektronica(DIY) forum in nederland kan geen kwaad: helaas heb ik geen tijd om het op te zetten :) Dus niet alleen maar het niveau, hoe sluit ik een ledje aan :P

Pagina: 1