Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 20:59
Over twee weken rijden wij met het gezin naar Spanje. We gaan snachts rijden. Ik ben niet van plan om dat met 160km/u te doen, maar net iets boven de toegestane snelheid is toch wel prettig, en op zo'n afstand heeft dat zelfs nog zin ook.

Nu was ik in de veronderstelling dat het gebruik van apps die je helpen onderweg verboden is in Frankrijk en Spanje, maar dat schijnt sinds 2018 niet meer zo te zijn. Ik zie wel dat Flitsmeister op hun website aangeeft geen mobiele flitsers weer te geven. Daarentegen tonen ze wel meldingen van andere weggebruikers (loophole?)

Normaal gebruik ik een combinatie van Google maps voor navigatie, en op de achtergrond Flitsmeister voor informatie over de route. Werkt dit in Frankrijk en Spanje ook goed, of kan ik dan beter waze of icoyote gebruiken bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.anwb.nl/jurid...lsignalering-op-navigatie ?

Spanje dus gewoon toegestaan; Frankrijk niet. Zegt de ANWB.

Volgens mij is Waze een aardig alternatief dus om erbij open te zetten; het voor- / nadeel van apps is; je gooit ze snel dicht; ik heb echter geen idee wat de juridische bevoegdheid is van de Fransen om bij verdenking, jou aan te kant te zetten en je apparatuur na te zoeken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Voor navigatie gebruik ik meestal Google of Waze, voor Flitsers zorg ik gewoon dat ik me aan de snelheid houd.

blub

Acties:
  • +30 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Het tijdsvoordeel is minimaal. Het voordeel in verbruik is veel groter als je gewoon rustig aan doet.

Waze/flitsmeister en daarbuiten gewoon mans genoeg zijn om je boetes te betalen als je 2 weken vooruit plant om buiten de limiet te rijden

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 05-07-2020 00:10 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• SaN
Foamy schreef op zondag 5 juli 2020 @ 00:06:
Voor navigatie gebruik ik meestal Google of Waze, voor Flitsers zorg ik gewoon dat ik me aan de snelheid houd.
Bedankt voor je input.
Anoniem: 472287 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 00:08:
Het tijdsvoordeel is minimaal. Het voordeel in verbruik is veel groter als je gewoon rustig aan doet.

Waze/flitsmeister en daarbuiten gewoon mans genoeg zijn om je boetes te betalen als je 2 weken vooruit plant om buiten de limiet te rijden
Bedankt voor de les over het verbruik, had ik geen idee van.. Boetes gewoon betalen, check. Bedankt voor de antwoorden op 0 van mijn vragen.
MAX3400 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:37:
https://www.anwb.nl/jurid...lsignalering-op-navigatie ?

Spanje dus gewoon toegestaan; Frankrijk niet. Zegt de ANWB.

Volgens mij is Waze een aardig alternatief dus om erbij open te zetten; het voor- / nadeel van apps is; je gooit ze snel dicht; ik heb echter geen idee wat de juridische bevoegdheid is van de Fransen om bij verdenking, jou aan te kant te zetten en je apparatuur na te zoeken.
Eens wat betreft het dichtgooien van apps (of automatisch sluiten).

Ik heb Waze jaren geleden eens geprobeerd, maar ik vond het destijds geen goed alternatief voor google maps, is dat ondertussen beter geworden? Met andere woorden, is Waze op zichzelf een goede navigatie app om mee naar Spanje te rijden?

[ Voor 30% gewijzigd door SaN op 05-07-2020 00:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-05 06:27
Ik gebruik TomTom Go app mijn iPhone. Ik sluit gewoon het kortsdurend abonnement af zodat ik niet teveel betaal aan navigeren en heb daarnaast altijd Flitsmeister als backup/aanvulling voor flitsers en filemeldingen. Werkt zeer goed.

In Frankrijk wordt je door beide apps gewezen op radar-zones. Trajecten van enkele honderden meters waar eventueel een flitspaal of flitser zou kunnen staan, dan wel daadwerkelijk staat. Als je op die trajecten iets rustiger aandoet en de rest gaat met een snelheid wat je zelf geschikt vind, gaat het zeker wel goed komen.

En maak je over verbruik en tijdswinst geen zorgen. Die 15 minuten te vroeg of later aankomen of die 15-20 liter die je bespaart kraait geen haan naar.
Als ik door Duitsland rijd word ik wel eens ingehaald met 200+ en haal ik zelf ook weleens in met diezelfde snelheid om vervolgens bij elke tankstation elkaar vriendelijk te groeten. De pret wordt er niet minder op in ieder geval ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaN
Tartarus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 01:11:
Ik gebruik TomTom Go app mijn iPhone. Ik sluit gewoon het kortsdurend abonnement af zodat ik niet teveel betaal aan navigeren en heb daarnaast altijd Flitsmeister als backup/aanvulling voor flitsers en filemeldingen. Werkt zeer goed.

In Frankrijk wordt je door beide apps gewezen op radar-zones. Trajecten van enkele honderden meters waar eventueel een flitspaal of flitser zou kunnen staan, dan wel daadwerkelijk staat. Als je op die trajecten iets rustiger aandoet en de rest gaat met een snelheid wat je zelf geschikt vind, gaat het zeker wel goed komen.

En maak je over verbruik en tijdswinst geen zorgen. Die 15 minuten te vroeg of later aankomen of die 15-20 liter die je bespaart kraait geen haan naar.
Als ik door Duitsland rijd word ik wel eens ingehaald met 200+ en haal ik zelf ook weleens in met diezelfde snelheid om vervolgens bij elke tankstation elkaar vriendelijk te groeten. De pret wordt er niet minder op in ieder geval ☺️
Zal ook eens naar TomTom kijken. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Flitsmeister werkt prima in België en Frankrijk, Spanje heb ik geen ervaring mee.
In Frankrijk geeft de App net als alle andere apps een gevarenzone aan en dat mag wettelijk gezien gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:05
Als het datalimiet een ding is kan je ook HERE WeGo maps gebruiken. Kan je gratis de kaarten downloaden en is vrij accuraat. Vind het zelf wat minder prettig navigeren als Google Maps maar op de snelweg maakt dat ook niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
timpy007 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 07:49:
Als het datalimiet een ding is kan je ook HERE WeGo maps gebruiken. Kan je gratis de kaarten downloaden en is vrij accuraat. Vind het zelf wat minder prettig navigeren als Google Maps maar op de snelweg maakt dat ook niet zo veel uit.
Die apps gebruiken toch niet zoveel data?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:05
SaN schreef op zondag 5 juli 2020 @ 07:50:
[...]

Die apps gebruiken toch niet zoveel data?
Ik meen mij te herinneren dat ik wel eens een paar honderd mb kwijt was aan een trip naar Duitsland of Frankrijk. Kan zijn dat ze dit allemaal wat effectiever hebben gemaakt in de tussentijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:54
Tartarus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 01:11:

Ik raad de TomTom Go app ook aan. Zeer goede ervaringen mee in het buitenland.
1 tip: ga niet in op suggesties voor een andere route bij een file met vertraging onder de 10 min. Tenzij je graag toeristische routes neemt...

It's me

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-05 18:10
Ik vind het maar raar dat we hier op Tweakers het wel mogen hebben over het mogelijk opzettelijk overtreden van de wettelijk vastgestelde snelheid op de openbare weg, maar over schimmige IPTV-praktijken, grijze keys of illegale torrents gezwegen moet worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:53

DropjesLover

Dit dus ->

Google maps + je aan de snelheid houden.
Ivm afschaffen roamingtarieven binnen de EU kost het je ook niks extra qua dataverbruik.

Naar Letland gereden afgelopen jaar en ik heb op de snelweg door Polen waar je legaal 140km/u mag gewoon kalm 120 gps gereden, ivm verbruik. Die 15 minuten tijdswinst op 20u rijden / 2000km, moah.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:52
Google maps Kaarten offline downloaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-05 12:23

LankHoar

Langharig tuig

SaN schreef op zondag 5 juli 2020 @ 00:32:
Ik heb Waze jaren geleden eens geprobeerd, maar ik vond het destijds geen goed alternatief voor google maps, is dat ondertussen beter geworden? Met andere woorden, is Waze op zichzelf een goede navigatie app om mee naar Spanje te rijden?
Ik heb Google Maps jaren geleden eens geprobeerd, maar ik vond het destijds geen goed alternatief voor Waze, is dat ondertussen beter geworden? Met andere woorden, is Google Maps op zichzelf een goede navigatie app om mee naar Spanje te rijden?

Geen trol, wilde even duidelijk maken dat dit puur een kwestie van smaak is :+ Ik heb Maps nog nooit fijn gevonden, en gebruik al jaren Waze. Ik zou zeggen probeer het de komende week eens en kijk of het je bevalt.

Aangaande data gebruik: Waze download automatisch de route zodra je die instelt, en via Google Maps kun je geloof ik een stuk kaart selecteren om offline beschikbaar te maken. Dat laatste zal echter wel een grote hoeveelheid opslagruimte innemen gezien de lengte van je route.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
LankHoar schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:13:
[...]

Ik heb Google Maps jaren geleden eens geprobeerd, maar ik vond het destijds geen goed alternatief voor Waze, is dat ondertussen beter geworden? Met andere woorden, is Google Maps op zichzelf een goede navigatie app om mee naar Spanje te rijden?

Geen trol, wilde even duidelijk maken dat dit puur een kwestie van smaak is :+ Ik heb Maps nog nooit fijn gevonden, en gebruik al jaren Waze. Ik zou zeggen probeer het de komende week eens en kijk of het je bevalt.

Aangaande data gebruik: Waze download automatisch de route zodra je die instelt, en via Google Maps kun je geloof ik een stuk kaart selecteren om offline beschikbaar te maken. Dat laatste zal echter wel een grote hoeveelheid opslagruimte innemen gezien de lengte van je route.
Opslaan van routes heeft nooit echt goed gewerkt met maps inderdaad. Stukken kaart wel, kan ook handig zijn. Het is maar net waar je het voor nodig hebt.

Het is echt lang geleden dat ik waze heb geprobeerd (ergens aan het begin van de app) dus ik heb geen idee hoe het nu is. Ik zal het de komende twee weken hier eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:10
SaN schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:15:
[...]

Opslaan van routes heeft nooit echt goed gewerkt met maps inderdaad. Stukken kaart wel, kan ook handig zijn. Het is maar net waar je het voor nodig hebt.

Het is echt lang geleden dat ik waze heb geprobeerd (ergens aan het begin van de app) dus ik heb geen idee hoe het nu is. Ik zal het de komende twee weken hier eens proberen.
Ik ben vorig jaar met de auto naar Kreta gereden en terug door Italie. Waze veel gebruikt, was even wennen maar de app werkt goed.

Let verder in Frankrijk goed op, als ze je daar pakken met 30kmh te hard mogen ze je auto in bewaring nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Charlie_Root op 05-07-2020 09:18 ]

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LankHoar schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:13:
[...]

Ik heb hem in februari/maart dit jaar (2 uur voor de volledige lockdown was ik Spanje uit....) nog gebruikt voor een autovakantie naar Spanje (Andalucië). Ging zo goed als probleemloos, alleen helemaal op de eindbestemming (Competa, klein dorp) wilde hij me een weg opsturen die was afgesloten, maar dit was op borden goed te zien.

Verder alleen verkeerd gereden in Parijs op de Peripherique, waardoor ik op de binnenring uitkwam ipv de buitenring, koste me 30 minuten extra. Maar dat was mijn eigen domme fout, omdat ik niet snel genoeg was om de aanwijzing van Maps op te volgen, en ik daarna op de baan vastzat en niet meer terug kon....

Heb Google Maps ook al gebruikt vorig jaar september voor een rit naar Toscane, geen enkel probleem. Stuurde me prima naar overal waar ik wilde.

Ook in Kroatië (vorig jaar maart) heb ik hem gebruikt, omdat TomTom GO (de app op de GSM dus) daar ronduit waardeloos was. Deze kende een heleboel lokale wegen niet eens, Maps kende die wel. Op de heenreis heb ik wel TomTom gebruikt, terug Maps. Prima gegaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik vind dat je dan beter moet lezen; onder andere de ANWB maar ook andere sites indexeren vanuit de wettelijke bepalingen per land wellke apparaten je dus mag hebben als particulier.

Daar lijkt me geen woord Chinees bij (weet trouwens niet of je in China ook flits-apps mag bezitten).

Er staat vooralsnog in het Nederlandse wetboek (want Tweakers is nogal Nederlands georienteerd) niet dat je inderdaad software mag hacken of IPTV mag ontvangen waar geen "kijkgeld" voor is afgedragen, dus dat lijkt me toch logisch?

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 05-07-2020 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:06

GforceNL

Out of memory....

Ik ben op dit moment in Spanje en zowel Waze als Flitsmeister geven de palen aan.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Charlie_Root schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:17:
[...]

Ik ben vorig jaar met de auto naar Kreta gereden en terug door Italie. Waze veel gebruikt, was even wennen maar de app werkt goed.

Let verder in Frankrijk goed op, als ze je daar pakken met 30kmh te hard mogen ze je auto in bewaring nemen.
Bedankt voor de tip, maar zo hard ben ik niet van plan om te rijden. Maar ook daar zijn deze apps heel handig voor. Ik vind het soms best lastig om in de nacht goed te zien hoe hard je in Frankrijk mag rijden. Het wisselt ook meer/vaker dan hier. Zo heb ik daar al eens een boete gekregen, net voor een tunnel mocht je ineens nog maar 90, paar meter verderop een flitser. Bord met 90 gemist. Boete thuis terwijl ik helemaal niet gek hard reed.

Moet wel zeggen dat de Franse boetes vrij schappelijk zijn, je krijgt een flinke korting als je binnen twee weken betaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

SaN schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:36:
[...]

Ik vind het soms best lastig om in de nacht goed te zien hoe hard je in Frankrijk mag rijden. Het wisselt ook meer/vaker dan hier. Zo heb ik daar al eens een boete gekregen, net voor een tunnel mocht je ineens nog maar 90, paar meter verderop een flitser. Bord met 90 gemist.
Ik snap dat op sommige momenten een goede app met een flitser je dan behoedt voor een overbodige (hoge) boete; echter je probeert nu een beetje argumenten te geven dat "je het lastig vindt" en "borden mist" en"het wisselt vaker" om dus apps goed te praten ipv je awareness aan te passen. Dat is wel een lastige, eerlijk gezegd. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SaN
MAX3400 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Ik snap dat op sommige momenten een goede app met een flitser je dan behoedt voor een overbodige (hoge) boete; echter je probeert nu een beetje argumenten te geven dat "je het lastig vindt" en "borden mist" en"het wisselt vaker" om dus apps goed te praten ipv je awareness aan te passen. Dat is wel een lastige, eerlijk gezegd. ;)
Valt wel mee hoor. Er zijn gewoon meerdere redenen om zo'n app te gebruiken, en dat zou ik dan niet mogen benoemen terwijl een aantal mensen hier zich alleen maar focussen op te hard rijden? Dat is hun goed recht, maar in principe is 1 keer wel genoeg. Daar zijn de duimpjes voor. Ik heb ook al aangegeven dat ik geen snelheidsduivel ben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:49
TomTom Go app op Android bevalt me prima in Frankrijk. Kaarten staan op je telefoon, actuele verkeersinformatie en flitsers kun je eventueel online binnen laten komen (app op online zetten). Oh ja, en de rijbaan indicatie van TomTom vind ik superfijn. Zeker op drukke punten als de Périférique bij Parijs.

Tip: Download de Europakaart waar de landen inzitten vanuit waar je vertrekt, doorheen reist, de eindbestemming ligt (NL, BE L, F en ES). Zet je de losse landenkaarten erop i.p.v de Europakaart, dan kun je geen routes over landsgrenzen heen plannen.

[ Voor 11% gewijzigd door pporrio op 05-07-2020 11:10 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
vj_slof schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:22:
Ik vind het maar raar dat we hier op Tweakers het wel mogen hebben over het mogelijk opzettelijk overtreden van de wettelijk vastgestelde snelheid op de openbare weg, maar over schimmige IPTV-praktijken, grijze keys of illegale torrents gezwegen moet worden.
Het is gewoon toegestaan om een app te hebben voor de route of een app die flitspalen kan herkennen, sinds wanneer hangen hier zoveel moraalridders rond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 13:54
De route Nederland - Spanje heb ik al aardig wat jaren mogen rijden en ik adviseer om simpelweg niet té hard te rijden. Je bent immers op vakantie, rustig aan! Je bent niet te laat voor een belangrijke vergadering...

Qua route zou ik Parijs persoonlijk mijden en via Antwerpen - Brussel - Luxemburg - Frankrijk Route Soleil kiezen. Op de ring Antwerpen en Brussel na prima rustige en lange wegen i.p.v. de drukte rond Parijs.
Houd er rekening mee dat in de vakantietijd de Franse politie actiever is met mobiele flitscontroles. Ook zij harken graag wat extra centjes binnen uit de dik gevulde vakantieportemonnee van de tourist.
Daarnaast heb ik mij wel eens laten vertellen - dus kan het niet bevestigen - dat de Peages/tolwegen een trajectcontrole kennen. Zelf rijd ik op de tolwegen rond de 130-140km/h dus soms iets te hard maar heb nog nooit een boete In die vorm gezien. Wel zag ik regelmatig Franse KLPD politie auto’s langs de tolwegen posten.

Eenmaal in Spanje merk je dat snelheid daar minder gecontroleerd moet worden want menig Spaans kenteken haalde mijn daar rap in, terwijl ik zelf al die 130-140km/h reed. Ik heb daar ook regelmatig langere tijd 160km/u op de tolwegen gereden en in alle jaren nooit een boete gezien.

Qua navigatie heb ik zowel op Goolge Maps als iOS Kaarten/Maps gereden en ondanks de realtime verkeersinfo echt minimaal dataverbruik, dat valt echt reuze mee. Heel soms heb je wel eens een lang stuk route zonder 3G of 4G dekking waardoor de kaarten geen details meer hebben maar de route loopt prima door.
Wat eerder opmerkelijk is, is dat Frankrijk geen DAB+ kent dus Spotify vaker aanstaat. En ook dat dataverbruik is heel normaal met 320kb/s premium abonnement. Streaming radio via TuneIn, etc. raad ik wel af zonder onbeperkt data-abonnement.

Resumerend zou ik mij voor een vakantieroute niet te veel focussen op snelheid en boetes. Je hebt nogmaals vakantie en dan mag het allemaal wat rustiger aan, dat rijdt ook een stuk ontspannender dan met 160km/u en zwetende handen aan het stuur zenuwachtig op 3 soorten navigaties turen of er geen flitser aankomt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
Waze gebruik ik voor navigatie en flitsers, werkt prima.

Echter, de maximale snelheidsaanduiding die zo'n app aantoont is nog wel eens twijfelachtig. Maar goed, als er 130 staat en je raast alles en iedereen voorbij met diezelde 130, dan valt dat enigszins op.

Zoals gebruikelijk, common sense gebruiken.

Hoewel meer ongerelateerd aan je vraag; let erop dat er in het buitenland al snel geen matrixborden zijn. Dus als het minder overzichtelijk wordt door bv flauwe bocht, zou ik niet in een binnenbocht significant te snel rijden, om verrast te worden door een file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-04 14:50
Houd ook dit even in gedachten. Je auto rijdt véél zuiniger bij een snelheid van 100km/u ten opzichte van 130+. Maar dan ook echt veel zuiniger. Dat kan prima het verschil zijn tussen een gemiddeld verbruik van 1:18 / 1:20 en 1:10!! Dat tikt behoorlijk aan in euro's en is minder goed voor het milieu natuurlijk.

SnelheidVerbruikVerschil
70-90 km/u5.4 liter-
120 km/u7.7 liter42% hoger
140 km/u9.4 liter74% hoger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@stijnos1991 hier niet hoor... Geen idee welk gebakje je nu hebt uitgeschreven maar bij 85 op de cruise, rijdt mijn auto ongeveer 1 op 12. En dat doet ie bij 130 ook. Je ziet, ik rij geen zuinige auto maar heb ook geen last van jouw 70% verschilberekeningen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-04 14:50
MAX3400 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:49:
@stijnos1991 hier niet hoor... Geen idee welk gebakje je nu hebt uitgeschreven maar bij 85 op de cruise, rijdt mijn auto ongeveer 1 op 12. En dat doet ie bij 130 ook. Je ziet, ik rij geen zuinige auto maar heb ook geen last van jouw 70% verschilberekeningen
Dan is er iets mis met jouw auto, of je gaat tegen de natuurwetten in. Luchtweerstand neemt namelijk toe als je harder rijdt dus je auto moet er harder aan trekken..
Mijn Ford Focus uit 2017 rijdt 1:22 bij een snelheid van 100km/h, en 1:12 met 120 a 130. Niks raars aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
timpy007 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:00:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat ik wel eens een paar honderd mb kwijt was aan een trip naar Duitsland of Frankrijk. Kan zijn dat ze dit allemaal wat effectiever hebben gemaakt in de tussentijd :)
Je kunt de maps tegenwoordig vooraf (via wifi) downloaden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
stijnos1991 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:52:
[...]

Dan is er iets mis met jouw auto, of je gaat tegen de natuurwetten in. Luchtweerstand neemt namelijk toe als je harder rijdt dus je auto moet er harder aan trekken..
Mijn Ford Focus uit 2017 rijdt 1:22 bij een snelheid van 100km/h, en 1:12 met 120 a 130. Niks raars aan.
Denk eerder dat er met jouw auto wat mis is. Mijn Mercedes C350e rijd met 80 net zo zuinig als 130, pas boven 150 gaat hij echt verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:42

DataGhost

iPL dev

stijnos1991 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:52:
[...]

Jouw natuurwetten werken alleen in ideale situaties, zoals verbrandingsmotoren met 100% efficiency en gelijke prestaties door het hele toerenbereik of een ideale versnellingsbak (CVT zonder verliezen). In zo'n geval zou jouw auto trouwens 1:15 moeten rijden op 120. Als je dit helemaal doortrekt zou je auto op 1 km/u 1:220000 rijden als je puur naar luchtweerstand kijkt. Maar waarschijnlijk is je motor+bak op 120 minder efficiënt dan op 100. Andersom kan dat bereik bij andere auto's veel breder of juist andersom zijn, dus bijvoorbeeld op 120 de piek-efficiëntie van de motor behaald wordt waar dat op 85 een stuk lager is. Dan zou je overigens verwachten dat terugschakelen op 85 juist een lager verbruik zou opleveren. Een zo laag mogelijk toerental onder belasting geeft niet altijd het beste verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 05-07-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Lees je mee @SaN ; langzamer rijden (zonder apps nodig) scheelt boetes & benzine ;)

Aangezien je 's nachts gaat rijden, is het een idee dat je misschien van die "reflectors" aanschaft waarmee je het beeld van je smartphone kan projecteren op de voorruit? En afhankelijk van de app, zie je ook meteen je GPS-snelheid, afslag, etc. Hoef je ook amper meer naar je instrumentcluster of opzij (smartphonehouder ofzo) te kijken?

Ik merk met mijn HUD dat het nog "fijner" rijden is, zeker op plekken waar camera's en trajectcontroles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:43
Charlie_Root schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:58:
[...]

Denk eerder dat er met jouw auto wat mis is. Mijn Mercedes C350e rijd met 80 net zo zuinig als 130, pas boven 150 gaat hij echt verbruiken.
Grappig ik rij in hetzelfde model auto (station uitvoering).
Ik rij altijd de maximale snelheid, sinds dit verlaagd is doet de auto ongeveer 6,6 L/100KM. Voorheen (toen we nog 130 mochten) was dat 7,2 L/100KM

Dus ben 14% minder gaan verbruiken door de verlaging van de maximale snelheid. Maar de maximale snelheid is ook 23% lager op de snelweg. :+ (overigens is het reistijdsverschil veel kleiner dan 23%, eerder rond de 10%.)
n.b. Ik rij 80% snelweg 10% provinciale wegen en 10% in <=50KMh.

Of doel je op net zo zuinig omdat met een volle accu tot 130km/u kan worden gereden? :+

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
Gijs007 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:30:
[...]

Ik rij altijd de maximale snelheid, sinds dit verlaagd is doet de auto ongeveer 6,6 L/100KM. Voorheen (toen we nog 130 mochten) was dat 7,2 L/100KM

Dus ben 14% minder gaan verbruiken door de verlaging van de maximale snelheid. Maar de maximale snelheid is ook 23% lager op de snelweg. :+ (overigens is het reistijdsverschil veel kleiner dan 23%, eerder rond de 10%.)

Of doel je op net zo zuinig omdat met een volle accu tot 130km/u kan worden gereden? :+
Ik heb twee van deze auto's voor de deur staan en zie wel verschil tussen beide. De auto waar mijn partner voornamelijk mee rijd komt weinig op de snelweg, die van mij doet vrijwel alleen snelwegen. Als ik de auto van mijn vriendin pak zie ik dat die meer verbruikt op de snelweg dan die van mij.

Als ik met die van mij in Comfort stand rijd, met een volle accu, op de cruise control, is er amper verschil in het verbruik tussen 80 of 100kmh. Ook tussen 100 en 130 niet noemenswaardig, pas boven die snelheden gaat de auto wel erg verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt wel een app gebruiken voor de flitsers, maar dan zul je ook de tolwegen moeten vermijden. Vaak genoeg gehad dat de politie controleert bij het betaalpoortje (inrijtijd, uitrijtijd en afstand is een aardige trajectcontrole)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:43
Charlie_Root schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Ik heb twee van deze auto's voor de deur staan en zie wel verschil tussen beide. De auto waar mijn partner voornamelijk mee rijd komt weinig op de snelweg, die van mij doet vrijwel alleen snelwegen. Als ik de auto van mijn vriendin pak zie ik dat die meer verbruikt op de snelweg dan die van mij.

Als ik met die van mij in Comfort stand rijd, met een volle accu, op de cruise control, is er amper verschil in het verbruik tussen 80 of 100kmh. Ook tussen 100 en 130 niet noemenswaardig, pas boven die snelheden gaat de auto wel erg verbruiken.
Ahh kijk. Ik deed de vergelijking bij een lege accu.

Met een volle accu is het verbruiksverschil inderdaad veel kleiner. Zal wel komen doordat verbrandingsmotoren minder efficiënt zijn bij wisselende snelheden. Ik vermoed dat bij een volle accu de elektromotor meer ondersteuning biedt bij kleine snelheidsverschillen/heuveltjes op de snelweg, en daarnaast het elektrisch optrekken en file rijden wat natuurlijk een flinke besparing op het verbruik oplevert.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
timpy007 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:00:
[...]

Je route thuis eens ingeven en de benodigde maps op voorhand laten inladen werkt toch al een hele tijd probleemloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 16:35

liberque

Vrijzinnig!

Gebruik al jaren Sygic en bevalt uitstekend. Flitspaal meldingen kan je gewoon uitzetten. Voordeel van Sygic is dat je hem op HUD-mode kan zetten: je legt dan gewoon je mobiel op je dashboard onder het raam en door reflectie zit je navigatie dan op je raam (super als je snachts aan het rijden ben). Het is niet gratis, maar ook weer niet belachelijk duur en is volledig offline zodat je niet afhankelijk bent van dekking.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
MAX3400 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:15:
[...]

Ik vind dat je dan beter moet lezen; onder andere de ANWB maar ook andere sites indexeren vanuit de wettelijke bepalingen per land wellke apparaten je dus mag hebben als particulier.
Ik lees dat TS de intentie heeft om op sommige stukken net iets harder te rijden dan toegestaan zodat hij eerder op de bestemming aan kan komen. Ik keur de apps die de lokatie van flitspalen dan ook niet af. Het is aan de gebruiker om dat gebruik of in dit geval misbruik van te maken. Als dit wel besproken mag worden waarom dan ook niet de plekken op het internet waar we voor een paar euro en grijze licentie van software kunnen vinden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

vj_slof schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:22:
Dien dan een topic report in in plaats van de moraalridder uit te hangen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 18:37
mugenmarco schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Het is gewoon toegestaan om een app te hebben voor de route of een app die flitspalen kan herkennen, sinds wanneer hangen hier zoveel moraalridders rond?
Hoi, ik wil graag mijn vervelende buurvrouw omleggen. Welk keukenmes uit mijn besteklade raden jullie mij aan?

Die app is legaal, de snelheidslimiet overtreden is dat niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 18:55

hmr

Mooi om te zien hoe iedereen hier roomser dan de Paus is.

Iedereen heeft hier vast ook een Netflix abonnement voor zichzelf en heeft nog nooit een serie gedownload of iets anders van het web getrokken.

Wat een bekrompenheid zeg. Tuurlijk, hardrijden is niet legaal. Maar man man man, wat meet men hier soms met een dubbele moraal.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
geekeep schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Hoi, ik wil graag mijn vervelende buurvrouw omleggen. Welk keukenmes uit mijn besteklade raden jullie mij aan?

Die app is legaal, de snelheidslimiet overtreden is dat niet.
owja sorry want jij hebt natuurlijk never nooit iets bewust gedaan waarvan je weet dat het eigenlijk niet mag.

Er zitten echt veel moraalridders op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Houdt er ook rekening mee dat de Franse politie graag op viaducten staat met een lasergun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
mugenmarco schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:33:
[...]

owja sorry want jij hebt natuurlijk never nooit iets bewust gedaan waarvan je weet dat het eigenlijk niet mag.

Er zitten echt veel moraalridders op tweakers.
Als je kinderen /partner/ouders verongelukken door een ander die zo nodig harder dan nodig moest rijden, piep je wel anders.

Het gaat niet om het moraal, het gaat er om dat iemand op een openbaar forum vraagt hoe hij het beste de pakkans verkleint op een verkeers/wetsovertreding. En dat heb ik inderdaad nog nooit gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
geekeep schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:59:
[...]

Als je kinderen /partner/ouders verongelukken door een ander die zo nodig harder dan nodig moest rijden, piep je wel anders.
TS schrijft dit:
Ik ben niet van plan om dat met 160km/u te doen, maar net iets boven de toegestane snelheid is toch wel prettig, en op zo'n afstand heeft dat zelfs nog zin ook.

Even serieus we hebben het over een paar km te hard wat stel jij je ongelooflijk aan zeg :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hmr schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:08:
Mooi om te zien hoe iedereen hier roomser dan de Paus is.

Iedereen heeft hier vast ook een Netflix abonnement voor zichzelf en heeft nog nooit een serie gedownload of iets anders van het web getrokken.

Wat een bekrompenheid zeg. Tuurlijk, hardrijden is niet legaal. Maar man man man, wat meet men hier soms met een dubbele moraal.
Ik zou zeggen, probeer het eens. Maak een topic aan om te vragen hoe je het beste een film of serie kan downloaden. Kan je verzekeren dat dat topic binnen no-time gesloten is. Maar een topic expliciet met als doel de wet te overtreden, en op een manier die een potentieel veel hogere schade oplevert dan een gedownloade serie (maar niet de TS natuurlijk, want die rijdt beter dan andere mensen en kan prima te hard rijden) is schijnbaar wel prima. Ja dat vind ik vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
Onbewust te hard rijden doe je ook zonder het door te hebben. Op een driebaansweg met weinig verkeer en honderden meters afstand op je voorligger is 10km/u verschil (en zelfs 20km/u verschil) niet altijd even duidelijk. Voor je er erg in hebt rijd je al gauw sneller dan de aldaar geldende Max snelheid.
Dan is zo een flitsmelder wel even handig inderdaad.

Je hebt zelfs genoeg wegen waar je eerst 120/130 mag, dan weer stukje 100 en dan weer 120/130. Ook op die wegen heb je het even niet in de gaten dat je net ietsjes sneller rijdt. En dan is zo een boete wel heel erg zuur.

Ik sluit me daarom aan bij de anderen die de toon van de moraalridders ronduit belachelijk vinden in dezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sissors schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Ik zou zeggen, probeer het eens. Maak een topic aan om te vragen hoe je het beste een film of serie kan downloaden. Kan je verzekeren dat dat topic binnen no-time gesloten is. Maar een topic expliciet met als doel de wet te overtreden, en op een manier die een potentieel veel hogere schade oplevert dan een gedownloade serie (maar niet de TS natuurlijk, want die rijdt beter dan andere mensen en kan prima te hard rijden) is schijnbaar wel prima. Ja dat vind ik vreemd.
Idd; heel vreemd.
Wat dat betreft voert tweakers een inconsequent mod beleid.

Het ene, wat niet mag, wordt meteen naar de eeuwige bitvelden verbannen, maar het andere, dit keer te hard rijden (in diverse topics) schijnt geen enkel probleem te zijn. Want dan overtreed je de wet maar een klein beetje, toch? 8)7

Een klein beetje stelen is ok, maar fors stelen niet. Is dat dan de logika er achter?
in het kader van de grootte van de overtreding
Ditto voor snelheidsovertredingen of voor belastingregeltjes, of voor [vul maar in]

Enne, qua moraalridders; da's ook zo'n dooddoener. Waarom zou je iemand anders niet mogen/kunnen wijzen op 'fout' gedrag? :|
BTW: zelfs op m'n 10 jaar oude auto zit cruise control; rijdt heerlijk relaxed. En scheelt in je portemonnee! :Y
Kwestie van op de weg letten, en niet op de slimfeun schermpjes; dan weet je gelijk hoe hard je mag... :+

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 05-07-2020 17:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:09:
Een klein beetje stelen is ok, maar fors stelen niet. Is dat dan de logika er achter?
Rare vergelijking. Met sneller rijden dan de Vmax wordt helemaal niks gestolen, als het meezit wordt er alleen maar toegevoegd aan de schatkist. En ja, bij een hoger verbruik wordt er ook meer aan de schatkist toegevoegd.

Enige waar @SaN misschien over na zou kunnen denken is dat met Vmax rijden uitgeruster aankomt dan met Vmax+ Op zo'n afstand is dat ook iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sypie Sorry, maar ik dacht dat het wel duidelijk was:

Ik bedoelde uiteraard: een klein beetje de wet overtreden [ongeacht de regel] is wel ok en mag besproken worden, maar heel veel de wet overtreden is niet ok.
Dat dus...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar ja, het blijft wel een verschil tussen overtreding en misdrijf. Daar ligt denk ik ook een heel duidelijke grens met betrekking tot een eventueel dubbele moraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 11:22
Vorig jaar, naar Zuid Spanje gereden met Flitsmeister. In de avond vertrokken en in de nacht deed ik het scherm een heel stuk donkerder, zodat de app niet zo opviel. Alle flitspalen en trajectcontroles werden keurig opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

MAX3400 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:49:
Nee. Dat kan eenvoudig niet, natuurkunde vereist ongeveer 30% meer energie bij dat verschil. Als jou auto dat niet doet kan dat alleen betekenen dat ie op 85 kmh extreem veel verbruikt. En dat is echt iets wat je moet laten nakijken want dat betekent ook dat je auto extreem veel vervuild op 85 kmh, Slecht voor het milieu maar ook voor de motor. Bij een goede motor zie je tussen 70 en 14 kmh een vrij steile curve in verbruik. Als je die niet ziet is er gewoon iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Tartarus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:07:
Onbewust te hard rijden doe je ook zonder het door te hebben. ....Dan is zo een flitsmelder wel even handig inderdaad.
Vrijwel elke flitsmelder kan je ook gewoon melden dat je te hard rijd. Lijkt me veel nuttiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 18:55

hmr

Sissors schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Ik kan je wel wijzen op de draadjes/frontpagediscussies waar mensen zich met allerhande argumentatie verdedigen waarom series downloaden acceptabel is 'omdat je het anders niet in Nederland kan kijken' of 'twee weken later pas'.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020

Autorijden zit in het bloed van Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 18:09
Ik gebruik al jaren Sygic navigatie op android. Het voordeel is dat je onafhankelijk van internet kan navigeren met de nieuwste kaarten. In tal van landen is de dekking van 3g en 4g erg slecht, dus heb je altijd goede route informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik reed tot nu toe altijd op de TomTom tijdens vakanties (met dataverbinding voor traffic). Gebruik Google Maps veel binnen Nederland en ben daar eigenlijk heel tevreden mee.

Voor deze zomer overweeg ik dus GM. Waze heb ik geen ervaring mee en er staat me vaag iets bij dat Waze niet zo privacy vriendelijk zou zijn, maar nu GM en Waze beiden van Google zijn is dat waarschijnlijk lood om oud ijzer.

Zijn er hier mensen die liever Waze dan GM gebruiken? Wat zijn de voordelen voor Waze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

wian schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:28:
Ik reed tot nu toe altijd op de TomTom tijdens vakanties (met dataverbinding voor traffic). Gebruik Google Maps veel binnen Nederland en ben daar eigenlijk heel tevreden mee.

Voor deze zomer overweeg ik dus GM. Waze heb ik geen ervaring mee en er staat me vaag iets bij dat Waze niet zo privacy vriendelijk zou zijn, maar nu GM en Waze beiden van Google zijn is dat waarschijnlijk lood om oud ijzer.

Zijn er hier mensen die liever Waze dan GM gebruiken? Wat zijn de voordelen voor Waze?
Ik vind de interface fijner. Maps heeft best veel UI elementen die over de kaart heen vallen. Waze vind ik iets cleaner, en je kunt meer dingen doorgeven.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 17:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Te hard rijden is niet toegestaan, maar de apps die hier worden besproken zijn niet illegaal. Die discussie hoort in Wearables, Accessoires en Overige en daar gaat dit topic nu naar toe :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Laatst online: 02-06-2021
Heb vorig jaar tijdens mijn vakantie in Griekenland een tijd waze, google maps & apple maps gebruikt.

Waze was een absoluut drama, liep constant vast/crashte kon geen engelse namen opzoeken en wist niet welke wegen eenrichtingsverkeer waren.

Google maps werkte prima en was weinig op aan te merken behalve dat mn telefoon af en toe erg warm werd tijdens het navigeren.

Apple maps was redelijk hetzelfde als Google Maps maar was beter in het opzoeken van plaatsen/corrigeren van fouten.

Ik ga eind deze maand met de auto (geen huurauto deze keer) naar Monaco en de Italiaanse kust en zal dit met Apple maps doen vanwege Carplay (hoofdscherm met spotify controls) met Flitsmeister actief op de achtergrond of op mn telefoonscherm in een houder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
tweakduke schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:07:
[modbreak]Te hard rijden is niet toegestaan, maar de apps die hier worden besproken zijn niet illegaal. Die discussie hoort in Wearables, Accessoires en Overige en daar gaat dit topic nu naar toe :)[/]
Meten met twee maten?
Nieuwsgroepen, torrents en videoclients zijn ook niet illegaal an sich, toch worden topics als onderstaande rap gesloten.
Films downloaden op een chromebook.
Nieuwsgroep site gezocht voor films downloaden

Waarom is het vragen om een (nu nog legale) manier om de wet te overtreden wél toegestaan? Het gaat in alle gevallen om de intentie, niet het middel. Misschien wil ik de wereld wel redden met een keylogger (welke ook voor legale doeleinden ingezet kan worden), is dat dan ook prima?

Om nog maar niet te spreken over het praktisch (on)nut van harder rijden en daarbij de boetes te vermijden, terwijl 100en kilometers op cruisecontrol (en op borden letten, gek he opletten in het verkeer) ook volstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vond Waze altijd erg prettig.
Om een of andere reden werkt die niet bij mij in combinatie met Android Auto: update slecht of helemaal niet.

Aan TS: gezien het feit dat delen van noord-Spanje weer in lockdown gaan, hoop ik voor je dat je vakantie doorgaat!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SaN
geekeep schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:06:
[...]

Meten met twee maten?
Nieuwsgroepen, torrents en videoclients zijn ook niet illegaal an sich, toch worden topics als onderstaande rap gesloten.
Films downloaden op een chromebook.
Nieuwsgroep site gezocht voor films downloaden

Waarom is het vragen om een (nu nog legale) manier om de wet te overtreden wél toegestaan? Het gaat in alle gevallen om de intentie, niet het middel. Misschien wil ik de wereld wel redden met een keylogger (welke ook voor legale doeleinden ingezet kan worden), is dat dan ook prima?

Om nog maar niet te spreken over het praktisch (on)nut van harder rijden en daarbij de boetes te vermijden, terwijl 100en kilometers op cruisecontrol (en op borden letten, gek he opletten in het verkeer) ook volstaat.
Af en toe is het belangrijker om even op de auto's om je heen te letten en mis je wel eens een bord. Dan is het reuze makkelijk om een app te hebben die je precies vertelt hoe hard je er mag rijden.

Maar dat is jou natuurlijk nog nooit overkomen.

Wat mij betreft mag dit topic wel dicht, het gaat behoorlijk off topic. Als iemand zich geroepen voelt om een topic te openen en zo een discussie te starten over de ethiek van het gebruik van ondersteunende apps bij het rijden, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:51
Tartarus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:07:
Onbewust te hard rijden doe je ook zonder het door te hebben. Op een driebaansweg met weinig verkeer en honderden meters afstand op je voorligger is 10km/u verschil (en zelfs 20km/u verschil) niet altijd even duidelijk. Voor je er erg in hebt rijd je al gauw sneller dan de aldaar geldende Max snelheid.
Dan is zo een flitsmelder wel even handig inderdaad.

Je hebt zelfs genoeg wegen waar je eerst 120/130 mag, dan weer stukje 100 en dan weer 120/130. Ook op die wegen heb je het even niet in de gaten dat je net ietsjes sneller rijdt. En dan is zo een boete wel heel erg zuur.

Ik sluit me daarom aan bij de anderen die de toon van de moraalridders ronduit belachelijk vinden in dezen.
Onbewust plan ik meestal niet 3 weken van te voren

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaN
Jampot007 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:56:
[...]

Als je weet dat het af en toe lastig te zien is (lees, op sommige plekken doen ze het er echt om) dan is het best handig om van te voren te plannen.

Als je dus weet dat je op sommige punten makkelijk een stukje te hard kan rijden zonder dat je het direct door hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:51
SaN schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:49:
[...]

Af en toe is het belangrijker om even op de auto's om je heen te letten en mis je wel eens een bord. Dan is het reuze makkelijk om een app te hebben die je precies vertelt hoe hard je er mag rijden.

Maar dat is jou natuurlijk nog nooit overkomen.

Wat mij betreft mag dit topic wel dicht, het gaat behoorlijk off topic. Als iemand zich geroepen voelt om een topic te openen en zo een discussie te starten over de ethiek van het gebruik van ondersteunende apps bij het rijden, succes.
In de topicstart klinkt het alsof je continu boven de max snelheid wilt rijden. Cruise control 150 naar t zuiden.

Nu maak je er weer een ander verhaal van.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaN
Jampot007 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 00:00:
[...]

In de topicstart klinkt het alsof je continu boven de max snelheid wilt rijden. Cruise control 150 naar t zuiden.

Nu maak je er weer een ander verhaal van.
Jij maakt van "geen 160" voor het gemak maar 150? Makkelijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Jampot007 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:56:
[...]

Ben je nou bewust aan het trollen?
Te hard rijden hoeft niet met opzet te gaan. Zijn we het daar nou wel of niet mee eens? Dan is er toch ook helemaal geen discussie meer mogelijk over hoe lang van te voren je dat nou wel of niet hoort te plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SaN schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:49:
[...]

[knip]
Redelijke kans dat de app die je daarvoor gebruikt nooit 100% kloppend is, het kan een aardig hulpmiddel zijn maar vertrouw er nooit blind op. Dus buiten die auto's om je heen, toch goed op snelheidsborden letten. Gewoon, lekker ouderwets d:)b

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
hardware-lover schreef op maandag 6 juli 2020 @ 00:03:
[...]
Dus buiten die auto's om je heen, toch goed op snelheidsborden letten. Gewoon, lekker ouderwets d:)b
Held.
Heb je nog iets zinnigs toe te voegen aan de daadwerkelijke TS of doet het je lichamelijk pijn dat er wel mensen zijn die genieten van auto rijden in plaats van krampachtig op de snelheidsmeter en bordjes langs de weg te kijken?

[ Voor 13% gewijzigd door Tartarus op 06-07-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
hardware-lover schreef op maandag 6 juli 2020 @ 00:03:
[...]

Redelijke kans dat de app die je daarvoor gebruikt nooit 100% kloppend is, het kan een aardig hulpmiddel zijn maar vertrouw er nooit blind op. Dus buiten die auto's om je heen, toch goed op snelheidsborden letten. Gewoon, lekker ouderwets d:)b
Ik zeg toch nergens dat ik me alleen maar op een schermpje focus tijdens het rijden? Ik let heel erg goed op. Soms heeft een verkeerssituatie even voorrang op verkeersborden en dat kan je in Frankrijk direct een boete opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Gijs007 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:30:
[...]

Daar kun je nu echt nog niets over zeggen. Door Corona is/was er ook véél minder verkeer op de weg waardoor de hoeveelheid afremmen en optrekken ook sterk is afgenomen, dat heeft ook een positieve invloed op het verbruik. Aangezien de snelheidsverhoging actief werd toen Corona hier begon valt er i.m.o. weinig over het verschil in verbruik door de aanpassing van de snelheidslimiet te zeggen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Imiddels is wel alles gezegd en dit topic verzand een beetje in offtopic gebeuren. Hier komt dus een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.