Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Hoi Allen,

Sinds kort liggen ook hier zonnepanelen op het dak.
Maar wat mij opvalt is dat bij mij de MPPT stringspanning(vpv1) constant is, wat bij andere veel meer varieert op een dag.
Ook denk ik dat die stringspanning veel hoger had moeten zijn.

12x Q Cells Q.PEAK DUO BLK-G8 Full Black 340
Goodwe 3600D-NS
156 graden, dus bijna op het zuiden.
Op een schuin dak dus +- 35 graden?
Alleen in de vroege ochtend last van een ventilatiepijp op 1 paneel.
instelling omvormer: Schadow OFF

Grafiek is vorige week vrijdag 26-6-20
in het Grafiekje staat het tijdschema niet correct, dit krijg ik niet goed, maar tijd(grafiek) -6 uur is daad werkelijke tijd. (dus 12:00 grafiek is in het echt 6 uur in de ochtend.)

Groeten Maarten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylA7GmEe5UxB83Mv0LlSPcLxx9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HaZEL5BMay3dvKHTxdp9Oc80.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOO1hpWMN5Mo3h2Locrv6xcogcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yLv06GrzYmh2nim5KqWLjAsx.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dank voor de mededeling :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is een raadseltje toch?
10 panelen denk ik.

Staat met shadow off, de mppt tracker ook uit? Gezien de constante spanning.

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2020 22:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 18:28
Wat is er mis? Als je 10 panelen hebt klopt de wiskunde toch nog steeds?
mppt van 10x~34, en in je grafiek 340Vx10A is 3400 watt, wat klopt met je vermogen bij mpp?

Mppt doet zijn werk goed dan toch?
Op de 26 juni hadden we 12.8 uur zon (76% zonneschijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
Soms lijkt je verhaal goed, maar komt het toch niet over.

Helaas geen 10 panelen maar 12 panelen.

Als ik mijn Vpv1 spanning vergelijk met andere, is bij mij de stringspanning wel erg constant, terwijl ik dit bij bv mijn buren veel meer zie variëren, (zelfde omvormer met 10 panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op 26 juni was het 30 graden.
De Vmpp ligt dan lager, vandaar een lastige schatting.

Is je opwek gelijk aan de buren?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Ik heb een aantal zaken hetzelfde zoals de merk/type panelen en de hellingshoek van het dak. Op de betreffende dag had ik er 3 operationeel (had nog niet alle geplaatst).
Ze zitten op een APS QS1 micro-omvormer zodat ik vermogen etc per paneel kan zien.

In mijn geval varieerde de spanning op die dag tussen de 32.4 V in de morgen en 28.5 in de middag.
Dat zal het temperatuur-effect wel zijn. Deze panelen hebben -0.27%/K op de nullastspanning van 40.7V

Daarnaast had ik toen nog 3 Q6 panelen onder helling van 15o maar zelfde richting op de zon op een plat dak (blijven zo'n ~20oC koeler). Die hadden 's middags een spanning van zo'n 30V.

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 05-07-2020 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartens!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCbASU31FpiOdSmYd3KiHiy_xqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XBC87B94hPeb6VFgTBo9idvE.png?f=fotoalbum_large

In het vierkantje wat je van de spanning verwacht (dit was vandaag)
Maar over het algemeen staat de Vpv1 altijd "vast" zo rond die 348

Opwek Ligt een fractie hoger dan de buren, maar zelfs 1 dag waar het minder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@AUijtdehaag Je bent me net te snel af ;) Was bezig om de gegevens even precies na te kijken.
12 panelen met 28.5 geeft 342 V. Alleen zou de spanning in de dag moeten variëren met de buitentemperatuur en opwarmen van de panelen.

[ Voor 12% gewijzigd door WackoH op 04-07-2020 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Dit is wat mijn toppertje Q8 op die dag aan spanning deed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gfMv3QCh2EH4QkKGcjDnuCbDbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/whl8MLCNCpxVQ1cswaErA42M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
Maar de spanning varieert over de dag,
Bij mij blijft die het grootste gedeelte van de dag altijd op die 348V hangen.
Terwijl die +- rond de 400V zou moeten zitten. en dat die zakt met de warmte etc snap ik.

Maar zelfs op die warme dag blijft die constant op die +-348 V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 19:52
Heb je een multimeter kijk dan eens of je de string spanning kunt meten. Heb je die niet kijk dan wat de vpv is als je de ac kant er af haalt (groep uit, ac fault maken). Je kunt dan door het menu heen. Als je gewoon rond de 480 volt ziet ben je ok., Heb je 400 dan zijn er 2 panelen niet aangesloten.

De dns mag 100% scheef belast worden dus alles in 1 string zou goed moeten gaan.

Kijk tevens even bij de mppt setting. Mppt shadow functie op OFF is goed. Er zijn nog twee settings die met mppt te maken hebben, loop die ook na, volgens mij kan je daarmee een vast voltage punt aan je mppt geven. Tot slot nog opbrengst check, geeft de installatie wat je verwacht? Het kan ook nog een fout in de logging zijn.

Meer coherent wordt het niet op dit tijdstip met deze promillage, excuses voor geraaskal en dikke vingers in combinatie met autocorrectie

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Het ziet er inderdaad raar uit.
Ik had vandaag 32.7 V op de Q8's en 32.5 V op de Q6's
Het amperage van ~9 A op 26/6 lijkt te kloppen.
We kunnen echter de as van het vermogen niet zien.
Welke spanning krijg je, als je die uit stroom en vermogen berekent met V = P/I
Is die ook zo constant, of varieert die wel gedurende de dag?
(Bij mijn andere (string) converter is de berekende voltage binnen een paar volt gelijk aan het gerapporteerde)

Misschien is de voltmeting wel defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-06 10:47
Het lijkt alsof de omvormer soms blijft hangen op een te laag DC voltage ja.

De opbrengst van jouw 12 panelen samen is gelijk aan de 10 van de buren?

Als een instelling aanpassen niet werkt dan zul je denk ik contact op moeten nemen met de leverancier.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
Ac kant er af gehaald:
Vpv=436,4
Lijkt mij goed bij 12 panelen.... toch?

Voor dat ik de Ac kant er af haalde, was de vpv1 weer "vast" op 351V
Na de tijd lijkt de spanning weer te varieren, hij schommelt nu tussen de 370 en de 390.
Maar het regent/miezert hier nu ook.

Instellingen:
Shadow Off
Power limit OFF
nog 2afkortingen die ik niet in de handleiding tegen kom die ook op OFF staan.
(zal straks nog op de omvormer kijken wat de afkortingen zijn.

opbrengst in verhouding met de buren (die van de buren zijn pas 1 week werkzaam, die van mij nu bijna een maand)
als ik de opbrengst vanaf 1 juli vergelijk(maar geen mooie dagen dus)
47,9 Kw bij ons
45,1 Kw buren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Die Vpv heb je gemeten met de omvormer?
Misschien meet je met de omvormer altijd net iets te weinig open klem spanning omdat het interne verbruik van de omvormer er nog vanaf gaat.
Op een moment met veel licht zou het voltage denk ik nog wat hoger moeten zijn, eerder 480 V, ik weet niet hoeveel het moet zijn met weinig licht.

Alsnog denk ik dat het aan de omvormer ligt en niet aan de panelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
Vpv is inderdaad afgelezen op de omvormer.

Zelf denk ik ook dat de omvormer om welke reden dan ook berekend dat daar het mppt is.

Aangezien er 2 Mppt aansluitingen zitten op de omvormer, is het een optie om die om te zetten?
kijken of dat de situatie veranderd?
Zijn er dingen waar ik op moet letten als ik dat doe?

Elektriciteit in huis pas ik ook gewoon aan maar dan gooi ik altijd de groep er af, dat is hier natuurlijk niet echt mogelijk.

denk dat ik ook maar even een mailtje naar GoodweNL stuur voor de zekerheid, misschien dat zij iets meer duidelijkheid kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Proberen kan altijd.

Niet te hard trekken aan die DC pluggen, dan breken ze.
Je moet ze losklikken, niet lostrekken.
Dus eerst even kijken hoe die DC plug in elkaar zit.

Wie heeft het geïnstalleerd? Daar kun je terecht met klachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Enneh, niet zomaar een DC plug lostrekken terwijl er stroom doorheen loopt (dat staat er niet voor niets op). Dan kan een mooie vlamboog opleveren; je wilt niet gaan lassen, neem ik aan.

Even in handleiding kijken hoe je bij jouw omvormer het spul veilig maakt.
Meestal door de wisselspanning af te schakelen. Dan kan de omvormer de stroom van de panelen niet kwijt en stopt de stoom die door de panelen loopt.
Dus juist wel de groep eraf gooien!
Zonder wisselspanning schakelt de omvormer [de levering van] stroom uit.

En houdt er rekening mee dat er een kleine 500 V gelijkstroom op de DC klemmen staat. Ik heb geen ervaring, maar ik denk dat dat best pijn doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
Ik ga nog maar niet de kabels op de andere mppt zetten.
zoveel volt klinkt toch spannend.

Nu eerst een mailtje naar GoodweNL gedaan, eerst maar even kijken wat zij er van vinden.

Ik ben in dit geval echt niet thuis in de materie, maar ik kan nergens een mogelijke verklaring vinden waarom die stringspanning over de gehele dag zo rond die 350V blijft.
ook als ik het vergelijk met mijn buren, maar ook met andere systemen, Het voltage blijft over de dag gewoon niet zo constant, op geen enkel moment.

Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
Andere vraag.

Ac schakelaar vanmiddag dus op verzoek even omgezet om te kijken wat Vpv spanning op dat moment is.
dit was 436V
Dus niet de 480V die verwacht word.

Werkt 1 van de panelen niet?
of kan dit komen door het slechte weer op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Het slechte weer houdt de panelen koud en daarom zou de nullastspanning zelfs boven de gespecificeerde spanning kunnen liggen (want die is bij 25oC bepaald).
Bij mij ging het (met micro-omvormers in bedrijf) nogal wild vandaag met de Q8 panelen. Pieken tot 38.0V op de een (plaatje hieronder). Op de ander zelfs de 38.6V bij een stroom van 3.8 A (dus nullastspanning zou hoger liggen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgD-jVGI4CFD18-ToweOe9RpUmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6sVFQFZRmBeCEfHzki0m0j1s.png?f=fotoalbum_large
De APS QS1 lijkt nogal langzaam te reageren als de zon doorbreekt. Waar de Growatt meerdere keren vandaag max. vermogen heeft aangetikt, is de QS1 op 75% blijven steken.

Dat bij jou een paneel defect is of gek reageert, lijkt me onwaarschijnlijk. Dan had je dat veel meer in het vermogen gezien, lijkt me.
Ik ben benieuwd waar Goodwe mee komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoe lang is de vroege ochtend en hoeveel panelen beslaat de schaduw van dat pijpje en hoeveel bypass diodes springen er dan in..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
vanaf zonsopkomst tot (op dit moment) rond half 8 dat er schaduw op 1 paneel is.
Na half 8 staat alles vol in de zon.
Hoelaat welke diodes er af/in springen heb ik nog niet bijgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timb91
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10-2022
Nominale spanning van de omvormer ligt op 360V, wellicht houdt die MPPT dat wel zo strak mogelijk bij het nominale punt ongeacht het vermogen (/vmpp) wat op het dak ligt. Dat zou de vlakke lijn in de Vpv in ieder geval verklaren.

Als je het systeem in 2 strings zou opdelen, zou je denk ik meer variatie in de lijnen in je grafiek zien. Dan komt hij niet dichtbij het nominale punt en probeert hij gewoon altijd het maximale eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
timb91 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:57:
Nominale spanning van de omvormer ligt op 360V, wellicht houdt die MPPT dat wel zo strak mogelijk bij het nominale punt ongeacht het vermogen (/vmpp) wat op het dak ligt. Dat zou de vlakke lijn in de Vpv in ieder geval verklaren.
Maar dan is het toch geen MPPT (Maximum Power Point Tracker) meer?
Het zou een een beetje gemeen zijn als de omvormer bij z'n optimale ingangsspanning gaat werken (paar tienden % winst) waardoor simpel gezegd (ligt natuurlijk stuk ingewikkelder vanwege power curves) 2 v/d 12 panelen niets bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartens!
MPPT gisteravond omgezet.
Helaas geen verschil.

Ondertussen met Goodwe gebeld.
Aangezien de mail automatisch beantwoord werd dat die niet meer in gebruik is.
Werd me verzocht een online "ticket" aan te maken, en de bijbehorende data mee te sturen zodat zij het ook even kunnen bekijken.
Zodra er meer bekend over is laat ik het weten.

En van het nominale spanning van de omvormer.
Ik heb data van een zelfde omvormer gezien waar de Vpv ver boven de 400V is.
Dit lijkt mij dus geen verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
Update:
Monteur is destijds langs geweest en vond geen apparte dingen, alles werkte zoals het zou moeten.
Ook de reactie vanuit Goodwe is na het uitlezen van de omvormer, dat het normaal werkt.

ik heb het even een poosje laten rusten, maar ik ben nu toch weer in de data gedoken.

Mijn Vpv blijft gewoon strak op die 348 staan. terwijl als ik het bereken dit eigenlijk meer rond de 380 zou moeten zijn. (klopt dit?)
welke temperatuur de panelen ook hebben, het blijft er strak op staan.
Terwijl die van de buren netjes mee schommelt met de temperatuur. (zie bijlage)
Bijlage is de week van 13 sept tot 19 sept 2020(gele lijn is die van mij, de rode van de buren.)

Mijn half jaar (1 jul tot 1 jan) opbrengst is nog geen 10% hoger dan dat van mijn buren.
Mijn opbrengst: 1775Kwh
buren: 1631 Kwh

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Hebben jullie nog een idee hoe het kan dat die Vpv zo "vast" staat?

Alvast bedankt,
Groet,
MaartenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3BJeVXpqfKD7W9GVskcc_dCqDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCSDNiSQXUNIibsM7PI1n9vr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-06 19:48

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zeg maar wat maar is er misschien een paneel stuk, dat de opbrengst daarom relatief lager is en je spanning gelijk blijft?
Kan je makkelijk bij de panelen, en bij een zonnige dag een voor een afdekken om te zien of het allemaal een gelijkmatig resultaat oplevert per paneel?

Ik wil dit bij mijn panelen ook nog een keer testen, en met een stuk karton precies in de maat van een zonnepaneel aan een lange stok (uit een dakraam of vanaf ladder) een paneel per stuk afdekken. Als je het karton draaibaar bevestigd aan de stok kan je per paneel de juiste orientatie draaien zodat het precies past zeg maar.
Dan kan je in de omvormer realtime het voltage verschil aflezen en ook zien of de bijpass diodes goed werken en hoe de omvormer ermee omgaat. Ik denk dat dit zo werkt... Ben nog niet helemaal PV expert.

Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Vervelend dat het zo gaat.
Ik denk dat je een nieuwe omvormer moet eisen. Volhouden dat deze kapot is en je garantie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
Vandaag ook opnieuw een mailtje naar goodwee, onverwacht snel maar kort antwoord:

Beste Maarten ,

de spanning lijkt "vast" , maar hij verandert wel elke minuten.

zie bijlage , MPPT werkt wel .
Met vriendelijke groet,

Helaas hier dus nog geen oplossing.

Verder valt mij op dat afgelopen dagen bij mijn buren de Vpv +- 334 is, bij mij is dit 344. had het bij mij niet meer rond de 410 moeten zijn?
12x 34,34V (Umpp) is 412V

Toch een mogelijkheid dat er 1 of 2 panelen niet werken?
Het afdekken paneel voor paneel zoals als geoppert is voor mij niet echt een optie. geen dakraam of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Omdat er al een monteur is geweest denkt de email beantwoord medewerker van Goodwe wellicht echt dat er niets mankeert aan de omvormer. Als die medewerker er verstand van had dan had die wel een andere baan gehad. Ruim 9 van de 10x stelt de servicemonteur immers de correcte diagnose, pech voor die <10%.

Misschien heb je wel een kruisje achter je naam bij "lastige klant" of staat er al een standaard antwoord klaar. Ook al kun je praten als Brugman, met vragen kom je er denk ik niet meer door bij de mensen.

Ik zou me wenden tot het bedrijf waar je de omvormer van hebt gekocht (niet direct bij Goodwe toch?) en gewoon zeggen dat je een nieuwe wilt omdat deze kapot is. Het valt onder de garantie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartens!
Monteur was van het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geplaatst.
Dat weet de medewerker van goodwe (denk ik) niet.
Heb mij rechtstreeks tot goodwe gericht omdat ik denk dat het probleem inderdaad daar(omvormer) ligt.

Ik ga het berdijf dat de zonnepanelen heeft geplaatst ook maar eens opnieuw mailen.

Waar ik soms toch ergens dacht dat er misschien 1 of 2 panelen niet werken.
lijkt me dat door dit grafiekje van de eerste week in januari toch niet.
Hier op is te zien dat er op 2 dagen een stringspanning van rond de 400 bijna de gehele dag gemeten wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPNNBPMh5ruTFwwSURFSt6No97g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBCnpiv1GMSUxGDQalnE08ye.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Oke, op die manier.

Het bedrijf dat de installatie heeft geplaatst moet die omvormer denk ik gewoon terug naar Goodwe sturen voor garantie en een nieuwe hangen. Ik denk dat het ze dan alleen de manuren van de installatie van een nieuwe kost.
Ik denk dat iemand die er verstand van heeft wel begrijpt dat het voltage gewoon niet goed is. En dat het gevolgen heeft voor de opbrengst, totaal niet wat je er van mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29
Dit is mijn curve van vandaag met een GoodWe 3600D-Ns
Geleverd sinds 7 Januari 2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU5MXNII-BUN3dijyMQUZqA11J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2RwVblvnfMoNvPZ8H5xIg0t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Yamy_Daffy op 01-02-2021 22:34 ]

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Yamy_Daffy schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:29:
Dit is mijn curve van vandaag met een GoodWe 3600D-Ns
Geleverd sinds 7 Januari 2021

[Afbeelding]
Ja vandaag was de temperatuur de hele dag vrijwel hetzelfde. Een zomerdag is interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartens!
Na meerdere keren te horen gekregen te hebben dat alles werkte zoals het zou moeten, hebben ze vandaag dan toch een update op de omvormer gezet.
Na de update springt de stringspanning meteen omhoog naar +-395 V

zoals het er nu uitziet lijkt hiermee het probleem opgelost.

bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Fijn (en opmerkelijk) dat het met een update kon worden opgelost!
Heb je nog uitleg gekregen over wat er in deze firmware nu anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:29
@maartens! Wie bij Goodwe heb je gesproken? Mijn Goodwe lijkt het zelfde probleem te hebben.

Is het bij jou nu helemaal opgelost?

[ Voor 24% gewijzigd door wouter.N op 05-07-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:27
Ter info, mijn GoodWe had dit probleem ook. Bij mij is het toevallig opgelost door de string op te delen; de stringspanning was nu al rond de 540V bij opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Noshi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:16:
Ter info, mijn GoodWe had dit probleem ook. Bij mij is het toevallig opgelost door de string op te delen; de stringspanning was nu al rond de 540V bij opstarten.
Dat is geen wenselijk oplossing omdat dit nadelig is voor de opstartspanning.

Hierbij een grafiekje van mijn probleem .

Ik heb 14x Jasolar 365WP zonnepanelen op 1 string. De panelen hebben een 'maximum power voltage' van 33.9 volt, volgens de datasheet is dit ongeveer voltage gelijk tussen de 200-1000W/m2.
Met bovenstaande panelen zou ik een optimale MPPT stringspanning moeten hebben van ongeveer 476,6 volt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNcqFzusTRZo9Mk4AewlhW0E6hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yce3OiZ0xvPcpcHXVBJbjLE5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QS5v1e6of51gQpAxl0o2dhdzJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/soLvPogrO5bpT5xGnCQhsXNQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door wouter.N op 06-07-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:27
wouter.N schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:02:
[...]

Dat is geen wenselijk oplossing omdat dit nadelig is voor de opstartspanning.

Hierbij een grafiekje van mijn probleem .

Ik heb 14x Jasolar 365WP zonnepanelen op 1 string. De panelen hebben een 'maximum power voltage' van 33.9 volt, volgens de datasheet is dit ongeveer voltage gelijk tussen de 200-1000W/m2.
Met bovenstaande panelen zou ik een optimale MPPT stringspanning moeten hebben van ongeveer 476,6 volt.
De opencircuit spanning is 41.1V @ 25°C; dan kom je uit op 575V. Op een koude winterdag kan dat nog een flink stuk hoger zijn.
Als de omvormer dus op een koude dag een keer uitschakelt kan deze defect raken door de te hoge spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Interessante discussie.
Ik heb ook een 3600D-NS en ik zie hetzelfde gedrag als beschreven door TS.
Ik heb gewisseld tussen de 1 string met 12 panelen en 2 strings met elk 6 panelen.
Het verschil is duidelijk te zien:
2 strings op 9 juni: Vdc varieert tussen 180 en 160 V per string gedurende de dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpFigxVFKEy9KqqmQtmTzQtvvS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5VJaUqZi87a8hLHh930b8WY.jpg?f=fotoalbum_large

1 string op 17 juni: Vdc vrijwel constant op 330 V:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAC6MXc5tlo_vA1kpriP4gzgd5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ld8xxpCMeb02XrbOEWPJefDX.jpg?f=fotoalbum_large

Of het nu aan het belasten van twee PV ingangen ligt of aan het dc voltage wat de omvormer krijgt weet ik niet, maar als er één string van 12 panelen is aangesloten blijft de omvormer op een vrijwel constant voltage opereren. Wisselen van aansluiting 1 naar 2 maakt qua gedrag niets uit.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kets_One Een vraag: Gebruik je bij een string van 12 ook een Y-adapter of kan de Goodwe per mppt-ingang het volle DC-vermogen omzetten? Bij mijn oude Omnik werd toen een Y-adapter toegepast om het maximale DC-vermogen te kunnen gebruiken. De DC-spanning varieert zoals gebruikelijk met de instraling en de temperatuur, zie mijn sig.
2 x Y-adapter voor splitsing vermogen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:46:
@Kets_One Een vraag: Gebruik je bij een string van 12 ook een Y-adapter of kan de Goodwe per mppt-ingang het volle DC-vermogen omzetten? Bij mijn oude Omnik werd toen een Y-adapter toegepast om het maximale DC-vermogen te kunnen gebruiken. De DC-spanning varieert zoals gebruikelijk met de instraling en de temperatuur, zie mijn sig.
[Afbeelding: 2 x Y-adapter voor splitsing vermogen]
Nee geen y-adapter hier. Volgens mij kan het volledige vermogen op één string. Ik zie regelmatig dat meer dan 3600 Wac op het net wordt gezet. Dus dat moet geen probleem zijn. Het gaat puur om de constante Vdc wanneer er maar één van de aansluitingen wordt gebruikt.

Als ik midden op de dag wijzig van 2 strings van 6 panelen naar 1 string van 12 varieert de omvormer blijkbaar wel het Vdc. Plaatje is van 1 juni (warme dag).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1M3RAmRXCf3rq210vJigVq8fT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yh11PLKCa5T6fRfN38tSr6lm.jpg?f=fotoalbum_large

Op een andere warme dag (17 juni) waar vanaf het begin van de dag met één string wordt gewerkt is de variatie in Vdc veel minder, terwijl je dit wel verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxtnaCKdIqVEvebfFEGbEvrI1GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9orT3XNKw3WO65M0futFlPvU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Kets_One op 06-07-2021 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:39
Een rechte lijn als MPPT spanning klopt gewoon niet, ik zou aan de bel trekken bij GoodWe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
@maartens! Welke software versie heb jij nu draaien op je Goodwe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter.N
Bij mij lijkt het probleem, na een firmware upgrade door Goodwe, opgelost (volgens datasheet 14x 33.9 volt = 474.6V);

Oude firmware:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QS5v1e6of51gQpAxl0o2dhdzJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/soLvPogrO5bpT5xGnCQhsXNQ.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe firmware:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYFeUexNcv9qYM_iatRqBi5T8b8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WScjaHGFLzG9OFEeCP5Fr377.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door wouter.N op 08-07-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@wouter.N Misschien kan je ook de firmwareversie(s) nog achterhalen?
Hoeveel opbrengst zal je gemist hebben door de foutieve firmware?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
dunklefaser schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:46:
@wouter.N Misschien kan je ook de firmwareversie(s) nog achterhalen?
Hoeveel opbrengst zal je gemist hebben door de foutieve firmware?
De zonnepanelen hangen er gelukkig pas minder dan 2 weken, ik verwacht dat ik max 30kW gemist heb.

Oude firmware V1.50.14
Nieuwe firmware: V1.51.14

[ Voor 11% gewijzigd door wouter.N op 08-07-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
wouter.N schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:05:
[...]

De zonnepanelen hangen er gelukkig pas minder dan 2 weken, ik verwacht dat ik max 30kW gemist heb.

Oude firmware V1.50.14
Nieuwe firmware: V1.51.14
Aan de firmware versie te zien lijk je geen Goodwe D-NS te hebben, maar een XS ofzoiets.
Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
Kets_One schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Aan de firmware versie te zien lijk je geen Goodwe D-NS te hebben, maar een XS ofzoiets.
Klopt dat?
Ik heb toch echt een GW4200D-NS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPVQdlaZ8G-iaJnT7WLnTw9r3Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0uCFGLVlVimOKQ8hpQUTsA9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door wouter.N op 13-07-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
wouter.N schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Ik heb toch echt een GW4200D-NS.

[Afbeelding]
Vreemd dat ik dan nog op 1.17.15 zit. Gezien het probleem met de Vdc (en nog een ander issue met de safety country die ik na een andere update van Goodwe niet meer op Holland kan zetten). Zit ik er sterk over te denken om maar een warranty claim in te dienen. Op mijn mails wordt namelijk niet of nauwelijks gereageerd. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37
Thanks voor dit topic en de informatie die met elkaar gedeeld wordt. Ook GoodWe gemaild voor een nieuwe firmware. Mij was het ook al opgevallen dat vpv1 altijd rond 345v bleef hangen terwijl ik 445v verwachtte, dacht steeds dat ik gek was, maar duidelijk dat er toch wat aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Ik heb vandaag een nieuwe firmware gehad: 1.51.15.
Nu kan ik de landinstelling ook weer goedzetten: "Netherlands". Yay!!!

Komende dagen gaan we zien hoe de Vdc zich gedraagt. Gezien de ervaringen van @wouter.N wouter verwacht ik dat het opgelost is.

Pagina: 1