Lenovo Ideacentre 2e monitor geeft geen beeld via hdmi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
Ik heb een Lenovo Ideacentre 310s; meer specifiek deze versie.

In verband met meer thuiswerken wilde ik daar een tweede monitor op aansluiten.
Ik heb twee HP Elitedisplay E231 monitoren.

De monitor die ik via VGA aansluit geeft gewoon beeld (het maakt niet uit welke monitor ik daarvoor gebruik, beide werken goed via VGA). De tweede monitor sluit ik aan via een (nieuwe) displayport-naar hdmi kabel op de hdmi-uitgang van de pc. Dat is de enige overgebleven video uitgang op de pc.

De monitor die wordt aangesloten via hdmi geeft evenwel geen beeld. Ik krijg hem niet 'gedetecteerd' in Windows (10 home). De monitor registreert zelfs geen actief ingangssignaal (hij gaat na een tijdje ook in 'sleepmodus).

Ik heb geen extra videokaart geïnstalleerd, waardoor bijvoorbeeld deze uitgangen de interne graphics card zouden overrulen.

De interne graphics card is een UHD Graphic 605. Deze zou volgens mij gewoon twee monitoren moeten kunnen aansturen.

Wat heb ik verder al gedaan? Via de Lenovo site de drivers ge-update voor deze graphics card. Geen succes. Gekeken of ik in de bios nog iets kan aanpassen; geen succes. Beeldschermen verwisseld om te zien of het daaraan kon liggen; geen succes. Het Lenovo forum doorgespit op vergelijkbare problemen; geen succes.

Ik heb zelf het idee dat het aan de pc ligt en niet zozeer aan de monitor / kabels.

Jullie nog tips? _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik geloof dat je voor HDMI naar Displayport een actieve adapter nodig hebt. Je kabel is waarschijnlijk de andere kant op bedoelt.

Je scherm heeft ook DVI. Met HDMI naar DVI werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:34:
Ik geloof dat je voor HDMI naar Displayport een actieve adapter nodig hebt. Je kabel is waarschijnlijk de andere kant op bedoelt.

Klinkt aannemelijk! Ik ga maar even uit van jouw kennis en heb zojuist een HDMI - dvi kabel besteld; wordt als het goed is morgen bezorgd.

Dank voor je hulp; hier was ik niet opgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:34:

Je had gelijk. DVI kabel zojuist binnen, aan de monitor gehangen en het werkt meteen!

Dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Dionysos op 05-07-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dionysos schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:58:
[...]

Je had gelijk. DVI kabel zojuist binnen, aan de monitor gehangen en het werkt meteen!

Dank!
Top! Probleem opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Misschien leuk om te weten:

HDMI en DVI zijn in principe gelijk aan elkaar qua signaal, daarom is geen conversie nodig middels een adapter.

Let wel dat HDMI i.t.t. DVI alleen in single link modus opereert en dus met zo’n kabel nooit hoger kan dan 1920x1200. Dus mocht je ooit naar een 2560x1440 scherm gaan, dan moet er wel een actieve adapter tussen van DP naar HDMI, want DVI dual link naar hdmi actieve adapters zijn er nagenoeg niet.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1