Opname- tv kijk probleem: (tijdelijke) oplossing gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 12:50
Beste mensen,

Voor mijn moeder ben ik op zoek naar een oplossing; zij kijkt tegen de avond een paar series en vind dat geweldig.
Door omstandigheden kan zij niet veel meer en dus is/ vind ik het belangrijk dat zij dit pleziertje nog heeft.

Wat is er aan de hand:
- ze heeft een wat oudere tv, maar wel met zo'n insteekkaart (Ziggo, gekocht) en kijkt daar de ene serie op
- ze heeft een HD recorder, zo'n oud ding met scart, antennekabel gaat daar naar binnen en lust zo door naar tv.

Ziggo heeft in al haar wijsheid besloten dat zij stoppen met analoog signaal........
Wat zij dus opneemt op de HD recorder, gaat niet meer.

Oplossingen:
- andere tv zodat zij op kan nemen vanaf digitaal, op de tv zelf -probleem: maar één serie mogelijk
- zo'n kastje van Ziggo, nog vóór de tv -probleem: haar hdmi aansluiting op tv werkt niet + dan zit je met twee kaarten, weet niet eens of dat wel kan
- digitale tv met twee tuners -probleem: weet niet of dat werkt voor de insteekkaart op twee tuners + zal wel duur zijn.

Nu het probleem; budget is niet zo geweldig en moeders wil er ook niet te veel aan uit geven daar zij afgelopen donderdag te horen heeft gekregen dat de immuuntherapie niet gewerkt heeft en zij nog een paar maanden heeft.
Ze gaf al aan: "ja, dan ga ik niet nu nog een nieuwe televisie kopen hoor".

En ik zit met een knoop in mijn maag; ze kan al heel veel niet meer, moet dit pleziertje haar nu ook nog ontnomen worden??
Ik ben niet zo geweldig op de hoogte met dit soort dingen en straks geef ik haar geld uit aan iets wat ook niet werkt. Dan voel ik mijzelf verantwoordelijk want zij heeft het niet zo breed.

Mijn vraag is dus; heeft iemand hier een frisse kijk op en kan advies geven wat nu wijsheid is om te doen?
Het is dus maar voor tijdelijk en kan niet te veel kosten; abonnementen en dikke tv's vallen al af.

Alvast mijn hartelijke dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allereerst: sterkte de komende tijd, ik begrijp je helemaal dat je dit voor haar wilt doen :)

Kastje van Ziggo halen. Extra mediabox XL. Die zijn er in twee modellen, een met scart en een met HDMI. https://www.ziggo.nl/klan...mediabox-xl/specificaties
Ik zou zelf ziggo even bellen, de zaak uitleggen en ook aangeven dat je specifiek scart wilt.

En ja, technisch kan het. Ik heb ook een digitale humax decoder en een CI kaart hier staan. Goede splitter voor de TV resp mediabox en fatsoenlijke bekabeling en dan werkt dat. Niet doorlussen, dat werkt dan weer net niet :)
Je krijgt er een extra decoderkaart bij. Is huur, kost je een paar euro per maand. En net als bij ieder abo stopt dat bij een overlijden. Uiteraard hoopt iedereen dat dat nog zo lang mogelijk duurt :)

Overigens vraag ik me wel af wat wat er met de hdmi van die TV aan de hand is. Werkt het echt niet of krijg je het gewoon niet aan de praat? Kan natuurlijk ook gewoon een kapotte kabel zijn :)

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 04-07-2020 21:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 11:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou een goedkope Zgemma of zoiets in huis halen en daar een USB harde schijf op aansluiten. Alhoewel de Zgemma een volwaardige digitale ontvanger is, gebruik je hem als videorecorder. Je moeder blijft gewoon via de televisie kijken, alleen het opnemen gaat op de Zgemma.

Abonnementen en kaarten zijn niet aan de orde, je gebruikt voor het opnemen het ongecodeerde basispakket op de kabel.

Veel sterkte en mooi gebaar van liefde dat je een oplossing voor je moeder zoekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:30

rdejongjr

Gnome

Kijk eens in de ziggo go app of je de serie daar terug kunt kijken.
Ben je met een chromecast klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rdejongjr schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:41:
Kijk eens in de ziggo go app of je de serie daar terug kunt kijken.
Ben je met een chromecast klaar.
Niet alles is terug te kijken via de Go app. Bovendien werkt HDMI kennelijk niet, en die heb je bij een GC toch echt nodig.
Vwb gratis digitaal beschikbaar: dat hangt van de zender af, ligt er aan wat ze exavt wil kijken van welke zender.

Beide genoemde opties hier kunnen dus werken, maar is niet gegarandeerd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Niet alle zenders zijn ongecodeerd beschikbaar, maar alles wat analoog beschikbaar is, is wél ongecodeerd beschikbaar en dus is een simpele digitale ontvanger die kan opnemen een prima vervanger voor een analoge HD-recorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Hartelijk bedankt voor de reactie's en het meedenken allemaal; dat stel ik enorm op prijs!

Op MP heb ik een Humax gevonden die een scart uitgang heeft en programma's op kan nemen.
Dat leek me een stukje sneller dan meneer Ziggo vragen zo'n ding op te sturen.
Het kaartje wat in de tv zit, kan alvast daarin en ze kan -totdat haar extra kaart binnen is- gewoon tv kijken via dat kastje. Daarnaast kan hij drie programma's tegelijk opnemen zegt de verkoper; dat is wel gaaf lijkt mij.

Dit zou moeten werken dus, even in de agenda kijken en het kastje ophalen.
Hartelijk bedankt allemaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Prima oplossing. Het kaartje uit de TV kan erin, maar dat hoeft dus niet, omdat het basispakket al enige jaren ongecodeerd is. Die Humax gaat gewoon werken zodra je hem aansluit en heeft geen kaart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
@dmantione

Wat jij aangeeft, is dat nu nog zo nu Ziggo analoog heeft laten vallen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Jazeker, het invoeren van een ongecodeerd basispakket was juist één van de maatregelen om te zorgen dat de overstap naar digitaal makkelijker ging: Apparaat aansluiten en werken was de situatie bij analoog en door te zorgen dat kaartjes niet meer nodig zijn, schep je bij digitaal dezelfde situatie.

Kortom, mede-omdat analoog een aflopende zaak is, kun je kijken zonder kaartje. En, ik ga er vanuit dat dat niet meer gaat veranderen ook, want als mensen eenmaal allerlei eigen apparaten hebben die zonder kaartje werken, is dat heel lastig terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Goed om te weten!
Ik heb dat ding opgehaald en zal het zo direct eens proberen.

Hartelijk bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Interceptor101
Het is gelukt!

Belangrijker; moeder blij en opgelucht dat zij haar series nog kan kijken :)
En dat voor 30 euro voor een Humax kastje.

Hij gaf overigens wel zenders, maar dat waren alleen NL 1, 2 en 3 en verder niets......misschien omdat het een ouder kastje is? Ik moest in ieder geval de smartcard van de tv erin steken en toen werkte het prima verder.
Anders kreeg ik een foutmelding van nouja, eindigend op 04 in ieder geval.

Ik wist niet dat je die kaart zo in een anders kastje kon steken; meende altijd dat die bij elkaar hoorden; weer wat geleerd.

Maar; moeder blij, ik blij.
Iedereen enorm bedankt voor de hulp en het meedenken!!
Het lijkt een klein dingetje, maar als je bedenkt hoe graag iemand zoiets wil en zeker in welke periode "het nog is", dan is het ineens superbelangrijk; hartelijk dank hiervoor allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Interceptor101 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:26:
Hij gaf overigens wel zenders, maar dat waren alleen NL 1, 2 en 3 en verder niets......misschien omdat het een ouder kastje is? Ik moest in ieder geval de smartcard van de tv erin steken en toen werkte het prima verder.
Dat klinkt als dat de netwerkcode op 5555 staat. Probeer in het menu te zoeken waar je de netwerkcode aan kunt passen en zet hem dan op 4444, daarna zou het zonder kaart moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 15:39
Als het geen FHD tv is, moet je even kijken naar de SD kanalen die zitten een stuk hoger , rond de 900 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Ondertussen ben ik weer thuis, uitgeput, mammie is blij, dus voor nu laat ik het even zo.
"Als het werkt, moet je het niet kapot repareren" is het niet?

Serieus, het werkt en ik ben bang dat als ik erin ga zitten klooien, het straks niet meer werkt.
Dus komende week zal ik er nog wel naar gaan kijken, maar voor nu.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zoals ik het zie is het afhankelijk van of je de Humax alleen als videorecorder gebruikt en gewone TV direct via de TV kijkt, of dat je alles via de Humax gaat doen. In het eerste geval heb je de kaart voor de TV nodig en een tweede kaart gaan huren voor de Humax is onzin. In het tweede geval hou je de kaart over en zou ik júíst de kaart in de Humax stoppen, want zoals gezegd, niet alle zenders zijn zonder kaartje te zien (je hebt 40 zenders zonder kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Zoals het er nu naar uitziet, kan ze de Humax gewoon gebruiken en de tv een monitor maken; ik denk dat het nog het makkelijkst is zo.
We hebben het hier wel over iemand die de tv aan zet, daarna de (voorheen) dvd recorder zodat de tv op dat kanaal springt......
Maw; een extern kanaal kiezen en schakelen tussen tv en ext, is het niet helemaal ;)

Daarbij; kan ze met dit kastje, één kanaal kijken en een andere opnemen; klaar is Klara zou je zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Interceptor101 op 05-07-2020 21:43 ]

Pagina: 1