Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Boudie12
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 09-07-2020
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil graag een laptop die voor een langere periode mee gaat. Gebruik: met name voor het kijken van series/films maar ook om zo nu en dan te gamen. Ik heb al aardig wat gezocht en vergeleken maar het lukt mij niet om een goede keuze te maken (vanwege de vele opties).

Wat is je budget?
Rond de € 1.100 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik neig sterk naar een scherm van 17,3 inch maar sta ook open voor 15,6 inch

Dit is mijn huidige selectie variërend in prijs:
- € 1049: Asus TUF gaming FX505DV-AL116T --> 15,6 inch, Ryzen 7 3750H
- € 949: Asus TUF gaming FX706II-AU031T --> wel 17,3 inch en 100 euro goedkoper dan de 15,6, Ryzen 5 4600H.
- € 1200: Medion Erazer P15805 (MD63400)--> wel 17,3 inch, een i5: gaat dat nog lang genoeg mee?
- € 1349: Lenovo Legion 5 17IMH05H-81Y8002VMH --> 17,3 inch, wel aardig over mijn budget heen...
- € 1099: Lenovo Legion 5 15ARH05-82B5007CMH-->wel 15,6 inch, Ryzen 7 4800H.
- € 1149: Lenovo ideapad L340-gaming 81LL003BMH --> 17,3 inch en i7

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• luckyluc100
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19-06 09:45
Je beste optie is de Legion van 1349,-. Zeer nette prijs voor wat je krijgt. Prima bouwkwaliteit en 144hz 72ntsc scherm met bijna 100% Srgb. Het scherm van de andere laptops is echt een doorn in het oog, zeker als je voornaamste doel series en films kijken is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:28

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik zou de 15 inch Legion 5 pakken (1099). De grafische kaart is minder krachtig dan de 1349 17 inch lenovo, maar:

- meer portable
- betere processor (8 core)
- past beter binnen je budget

Alle games draaien met fatsoenlijk Aantal fps op deze laptop. Over een paar jaar ook, maar dan moet je wellicht de settings wat terug schroeven.

Ik denk dat een gtx1650ti nog te koelen valt maar een rtx2060 zal echt een stofzuiger opleveren als je die op zn staart trapt.

• Maghiel
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 30-05 13:54
Chrosser schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:05:
Ik zou de 15 inch Legion 5 pakken (1099). De grafische kaart is minder krachtig dan de 1349 17 inch lenovo, maar:

- meer portable
- betere processor (8 core)
- past beter binnen je budget

Alle games draaien met fatsoenlijk Aantal fps op deze laptop. Over een paar jaar ook, maar dan moet je wellicht de settings wat terug schroeven.

Ik denk dat een gtx1650ti nog te koelen valt maar een rtx2060 zal echt een stofzuiger opleveren als je die op zn staart trapt.
Met veel interesse volg ik deze topic, vooral omdat ik zelf op deze laptop uitkwam(Gaming / muziekproductie laptop +/- €1000,-). en met hetzelfde 15 inch 17 inch probleem worstel.

[Voor 3% gewijzigd door Maghiel op 04-07-2020 22:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

@Maghiel Ik zag dat je zelf al op de zelfde laptop was uitgekomen die ik aanraadde.

In een degelijke prijsrange kun je volgens mij ook een ASUS TUF A15 laptop kopen. Zelfde processor als de Legion maar wel een sterkere videokaart. Maar de reviews op youtube zijn wel sterk wisselend. Je krijgt natuurlijk ontzettend veel bang-for-buck, maar de koeling en het scherm laten te wensen over. Hij schijnt dus erg veel lawaai te maken.

Dat is nog een keuze die je kunt maken:
Zoveel mogelijk hardware voor zo weinig mogelijk geld vs. een wat degelijkere machine met betere koeling.

Voor mezelf heb ik het gevoel dat de Legion qua hardware het best bij elkaar matcht. Maar dat komt denk ik ook omdat het de laptop is die het best bij mijn persoonlijke eisen matcht. Ik wil hem zelf ook gaan aanschaffen, ware het niet dat ik pas geleden met een flinke onverwachte uitgaven aan het huis zat. Dat moet ik eerst nog even bijsparen voordat ik de rekening helemaal plunder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luckyluc100
De Legion 5 inch 120hz heeft echt een slecht scherm, dit is de reden dat ik deze heb geretourneerd. Ik kon er niet aan wennen, kleurweergave is belabberd en helderheid net niet voldoende. Hetzelfde geldt voor de TUF laptops met ryzen. Het is natuurlijk maar net waar je waarde aan hecht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudie12
  • Laatst online: 09-07-2020
luckyluc100 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:46:
De Legion 5 inch 120hz heeft echt een slecht scherm, dit is de reden dat ik deze heb geretourneerd. Ik kon er niet aan wennen, kleurweergave is belabberd en helderheid net niet voldoende. Hetzelfde geldt voor de TUF laptops met ryzen. Het is natuurlijk maar net waar je waarde aan hecht.
Ja ik wil juist een goed scherm. Moet je dan alleen kijken naar de refresh rate (Hz)? Bij hoeveel hz heb je een goed scherm?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the_eye6
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19-06 10:46
ook hier een tip: [url]tip: https://www.youtube.com/watch?v=1I9wOBXscoQ&t=289s De nieuwe HP Omen 15z. [/url]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• luckyluc100
Boudie12 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Ja ik wil juist een goed scherm. Moet je dan alleen kijken naar de refresh rate (Hz)? Bij hoeveel hz heb je een goed scherm?
Nee je moet niet kijken naar enkel refresh rate, dit is alleen van belang voor gamen. Je moet letten op srgb en ntsc dit geeft de mate van kleurechtheid aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Die is nog niet echt te vinden zie ik. Enige info wanneer dit model uitkomt en tegen welke prijs?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the_eye6
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19-06 10:46
Chrosser schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Die is nog niet echt te vinden zie ik. Enige info wanneer dit model uitkomt en tegen welke prijs?
Zie hier: https://store.hp.com/us/e...&utm_campaign=Ownordisown

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Via de US wel. Maar er zijn toch nog wel een hoop opties die je moet aanvinken. Via de NL'se HP store kom ik tot nu toe alleen een model tegen met een Ryzen 5 4600H, maar die is dan ook weer uitgerust met een slecht scherm zo snel ik kan zien.

Hmm. In die prijsklasse blijf je vooralsnog een beetje tegen kleinere dingen aanlopen die wellicht gaan storen.

• finneys
  • Laatst online: 21-07-2020
Ben op ongeveer het zelfde uit gekomen, Besloten niet voor de 17 inch te gaan

Maar ik twijfelde nog tussen
Lenovo Legion 5 15IMH05H (81Y6003QMH)
Lenovo Legion 5 15ARH05 (82B5007CMH)

Vooral de nog iets betere videokaart. Maar twijfel nog of de duurdere zijn 150 euro extra waard is.

• michaelhetlam
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-01 13:22
of je de rtx 2060 nodig hebt, zou je moeten kijken hoe de game draait bij die twee verschillende videokaarten.

op gamedebate kun je dat invoeren en dan zie je hoe dat systeem presteert bij de game die jij selecteert.

voor slechts 150 euro extra zou ik persoonlijk het wel doen

• Cinemaskoop
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:28
Boudie12 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Het is allemaal relatief natuurlijk. Er zit gewoon een fatsoenlijk scherm in de Legions met 120Hz. Echter heb je ook betere schermen maar die zijn duurder. In het geval van Lenovo zijn volgens PSREF de versies met 144Hz en de 17 inch versies met 60 en 144Hz beter. Die hebben namelijk een 100% sRGB scherm en de goedkopere varianten van de Legions die met een 15 inch 120Hz scherm zijn uitgerust hebben ongeveer 72% sRGB. Dit vind je in de meeste lager geprijsde gaming notebooks en is prima voor games en films. Voor foto bewerking etc en als je een betere kleurechtheid wil moet je naar de andere schermopties gaan. Hoe het bij de andere merken zit weet ik niet want Lenovo is de enige die op psref.lenovo.com vermeld wat voor scherm erin zit.... maar met de 17 inch variant zit je dus altijd goed. Ook bij de L340 gaming. Hierin heb je diverse keuzes die binnen je budget vallen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True