Ik ben ondernemer en ik betaal geen BTW over zaken die ik koop in het buitenland EU dan. Het ligt er soms wel aan want de ene heft die BTW toch, als ondernemer kun je die terugvragen. Meestal wordt de BTW verlegd naar de kopende ondernemer en die kan dat verrekenen, die moet afdragen en kan weer terugvragen.
Ik ben geen fiscalist maar indien je een product in buitenland koopt betaal je normaliter BTW, als particulier maar ook als bedrijf. Het kan worden verlegd als je ondernemer bent. Indien je particulier bent wil een land wel eens de BTW teruggeven (bij de douane dan op het vliegveld). Maar indien je online koopt in het buitenland en dus download betaal je wat de ondernemer vraagt. Indien die VAT rekent zal hij die moeten afdragen aan de autoriteiten daar en indien hij dat niet doet en dus daarmee de prijs verhoogt is hij niet best bezig. Dat is bedrog/frause/etc ik kan er juridisch een boek over schrijven. Betaal met je creditcard of paypal dan heb je nog iets wat je kunt doen als je met oplichting te maken hebt. Althans ze kunnen er iets mee.
Invoer en douane krijg je hier weinig mee te maken online want er is geen online douane geloof ik. Bij import krijg je de tarieven, BTW, inklaringskosten en die wordt door de post hier afgehandeld of de vervoerder.
Ik las even het bericht hierboven over de nieuwe eigenaar en daar zitten wat haken en ogen aan. Indien je je billing address opgeeft in de staat waar je geen BTW hoeft te betalen werkt je betaalmethode en je creditvard vaak niet. Dus VPN etc is leuk maar mastercard/visa checkt het billing adress en indien die niet overeenkomt kan die betaling wellicht niet lukken.
Ik heb dat zelf aan de hand gehad in de VS dat ik online niets kon bestellen omdat ze het billing adress wilden hebben en niet aan non-VS partijen verkochten 90210 ik heb alles geprobeerd maar de kaart werkte niet. Wat je kan doen is een rekening openen in het buitenland.
Er is tegenwoordig een manier om in de EU (verder weer ik niet) een betaalrekening te openen via skype en dan kan je je legitimeren online. Maar je paspoortgegevens en woonadres is wat het is.
Paypal zou wellicht de betaling met vestiging in ander land akkoorderen maar nooit geprobeerd. Je kan daare lijkt me een rekening openenen en geld op storten. Juridische re chtmatigheid geen idee en adviseer ik niet over
Wat wel klopt is dat de prijzen hier inclusief BTW moeten worden getoond en niet pas bij checkout. Dat is te laat en kan misleidend zijn voor een EU consument. De transactie terugdraaien kan je dan goed proberen maar onder die BTW uitkomen lijkt me lastig.
ik Geloof niet direct dat hij geen BTW afdraagt, het is een publieke site en de BD daar googled ook.
[
Voor 58% gewijzigd door
LucyLG op 23-07-2020 18:31
]