Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Marktplaats fraudeurs - makkelijker te pakken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KaiseRRuby
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 20-06 19:33
Klassieke verhaal, super stom van mij en toch benieuwd.

Opgelicht op Marktplaats. Alles leek goed, alles gecheckt van wat hij stuurde, geen betalingsverzoek gedaan maar rechtstreeks overgemaakt. Uur later bericht van MP: account frauduleus. Account verwijderd. Geen mogelijkheden tot contact meer dus.

Wat heb ik wel: naam plus rekeningnummer. (plus als ik de naam zoek op internet zie ik op Facebook een overeenkomende naam en die beste man heeft allemaal foto's van horloge's. Raad eens wat ik heb gekocht?)

Tegenwoordig moeten die dingen gelinkt zijn toch? Hoe werkt zoiets nou bij de politie (ik heb aangifte gedaan)? Aangezien die naam en dat rekeningnummer bij elkaar moeten horen lijkt het vrij eenvoudig om erachter te komen wie die oplichter is.

Maak me geen illusies hoor, denk dat ik het geld nooit meer terugzie. Maar als de politie de aangifte ziet, overlegd met Marktplaats (die hebben zelf het account geblokkeerd dus was al meer aan de hand), ziet dat het oplichter is, mijn aangifte ziet en tegen de bank zegt: wie is die knaap.. Dan kan het toch best snel geregeld zin?

Ben gewoon benieuwd hoe zoiets nou loopt en of iemand er meer over kan vertellen.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rajeckm
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21-06 23:46
Er is altijd nog een kans dat er een geldezel is gebruikt. Kans lijkt klein (wegens de foto’s van de horloges die je hebt gevonden), maar het kan wel.
Ik hoop voor je dat je je geld terugziet!

• decipherer
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:29
Paar jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt. Hier hoor je nooit meer iets van..

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
Ik mis eigenlijk alleen de daadwerkelijke oplichting nog. Wanneer is dit allemaal gebeurd? Is het een maand geleden? Een week? Gisteren? Nu? Misschien is het systeem van Marktplaats wel overijverig. Of heeft iemand die verkoper onterecht gerapporteerd uit wraak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KaiseRRuby
O88088 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:00:
Ik mis eigenlijk alleen de daadwerkelijke oplichting nog. Wanneer is dit allemaal gebeurd? Is het een maand geleden? Een week? Gisteren? Nu? Misschien is het systeem van Marktplaats wel overijverig. Of heeft iemand die verkoper onterecht gerapporteerd uit wraak.
Dat is niet het geval en ook niet echt mijn vraag eerlijk gezegd.

• KaiseRRuby
decipherer schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:57:
Paar jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt. Hier hoor je nooit meer iets van..
Dat lees ik nu ook overal. Zou erg jammer zijn maar een dure les.

In mijn ogen is het toch vrij eenvoudig te regelen als je tenminste toestemming hebt.

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 15:55
Ik ga eigenlijk alleen op de duurdere advertenties in als ik het kan ophalen.

[Voor 59% gewijzigd door The_Vice op 04-07-2020 15:25]

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:25

Lekker!

• KaiseRRuby
Geen match. Foto's die hij stuurde via reverse image search gezocht al voor de koop, geen hit. Naam, geen hit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

eamelink

Droptikkels

Balen man!

Volgens mij verzamelt de politie dit soort meldingen, en als er veel meldingen over dezelfde persoon gaan, dan gaan ze er wat mee doen.

Het is een beetje zonde om heel veel gemeenschapsgeld stuk te slaan om dit soort dingen aan te pakken, dus daar moet slim gekozen worden.

• KaiseRRuby
eamelink schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:34:
Balen man!

Volgens mij verzamelt de politie dit soort meldingen, en als er veel meldingen over dezelfde persoon gaan, dan gaan ze er wat mee doen.

Het is een beetje zonde om heel veel gemeenschapsgeld stuk te slaan om dit soort dingen aan te pakken, dus daar moet slim gekozen worden.
Volgens MP was ik de enige melding bij de gebruiker. Ik probeer nu nog even of ik via Facebook iets in de buurt kan komen maar ik geef het weinig kans van slagen.

• decipherer
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:29
KaiseRRuby schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:07:
[...]

Dat lees ik nu ook overal. Zou erg jammer zijn maar een dure les.

In mijn ogen is het toch vrij eenvoudig te regelen als je tenminste toestemming hebt.
Zou je zeggen ja, ik heb ook aangifte gedaan maar kreeg na een half jaar gewoon een mailtje dat ze er niets mee gingen doen want geen capaciteit..

Ik heb ook contact opgenomen met de bank waar ik toen geld naartoe overgemaakt heb met het verzoek dat zij aan hun klant te vragen om me op te sturen wat ik gekocht had. Kreeg zo’n standaard mailtje terug dat ze zijn contact gegevens niet aan mij kunnen geven.. Dat was dus niet wat ik vroeg :?

Ik kan daar heel boos om worden, maar heb toen maar gedacht dat als iemand het nodig heeft om mij op te lichten op marktplaats dat die persoon toch een stuk zieliger is dan ik, en ik het waarschijnlijk een stuk beter heb in het leven.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
Waarom super stom? Je hebt er in mijn ogen meer dan genoeg aan gedaan om het te voorkomen. Soms klikte je gewoon op de verkeerde tijd op de verkeerde advertentie. Want was je vlak voor het overmaken iets anders aan je hoofd had. Was er niets aan de hand.

(Mogelijk juridische wegen buiten aangiften doen)
Het moment dat je adres gegevens hebt kan je hem gewoon dagvaarden. Een andere optie is IP opvragen bij marktplaats. En dan NAW gegeven op vragen bij provider. Maar in beide gevallen zal je moeten bewijzen dat hij de oplichter is(komt de naam op marktplaats overeen met rekening nummer? En komt de woonplaats van marktplaats overeen met Facebook?

Er zijn wel mogelijkheden. Maar zal ke of geld of tijd kosten. En dat hangt dus af van de waarde van de transactie . Hoeveel goed hij er bij zit. Een bijstand moeder met 4 kinder valt weinig te halen. En hoeveel je zelf verdient. 10 uur juridische strijd voeren voor 400 euro. Maar zelf 50 euro verdienen is ook vrij zinloos.

uiteraard is dit globaal en mogelijk theoretisch. Ik zou je begint met een juridisch onderbouwd persoon praten. Er zijn er een paar op Tweakers.

[Voor 7% gewijzigd door loki504 op 04-07-2020 17:06]

Loki Gaming Mmo pvp channel

• KaiseRRuby
loki504 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:04:
Waarom super stom? Je hebt er in mijn ogen meer dan genoeg aan gedaan om het te voorkomen. Soms klikte je gewoon op de verkeerde tijd op de verkeerde advertentie. Want was je vlak voor het overmaken iets anders aan je hoofd had. Was er niets aan de hand.

(Mogelijk juridische wegen buiten aangiften doen)
Het moment dat je adres gegevens hebt kan je hem gewoon dagvaarden. Een andere optie is IP opvragen bij marktplaats. En dan NAW gegeven op vragen bij provider. Maar in beide gevallen zal je moeten bewijzen dat hij de oplichter is(komt de naam op marktplaats overeen met rekening nummer? En komt de woonplaats van marktplaats overeen met Facebook?

Er zijn wel mogelijkheden. Maar zal ke of geld of tijd kosten. En dat hangt dus af van de waarde van de transactie . Hoeveel goed hij er bij zit. Een bijstand moeder met 4 kinder valt weinig te halen. En hoeveel je zelf verdient. 10 uur juridische strijd voeren voor 400 euro. Maar zelf 50 euro verdienen is ook vrij zinloos.

uiteraard is dit globaal en mogelijk theoretisch. Ik zou je begint met een juridisch onderbouwd persoon praten. Er zijn er een paar op Tweakers.
Ik snap wat je bedoelt maar dat gaat allemaal veel te ver. Het gaat om 180 euro.

Daarom: ik heb wat personen een bericht gestuurd op Facebook en hoop dat ze reageren. Als dat niet gebeurd dan laat ik het gaan. Aangifte is ook al gedaan, was dus vooral benieuwd of daar wat uit komt maar het blijkt wel dat dit niet het geval is.

• loki504
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:10:
[...]

Ik snap wat je bedoelt maar dat gaat allemaal veel te ver. Het gaat om 180 euro.

Daarom: ik heb wat personen een bericht gestuurd op Facebook en hoop dat ze reageren. Als dat niet gebeurd dan laat ik het gaan. Aangifte is ook al gedaan, was dus vooral benieuwd of daar wat uit komt maar het blijkt wel dat dit niet het geval is.
180 euro zou ik ook niet zo snel doen. Sterkte.

• badnews.nl
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18-06 21:36
Ik heb wel aangifte gedaan, en wist dat er niets uit zou komen.
Maar vind toch dat het moet, al is de kans dat je geld terug ziet heel klein.
2x nog iets gehoord van de politie, waarbij het laatste bericht was dat ze geen actie gingen ondernemen.

[Voor 194% gewijzigd door badnews.nl op 04-07-2020 22:32. Reden: Nvt]

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:30
Heb je ook al eens geprobeerd in je online bankomgeving, om daar opnieuw een overboeking op te stellen naar dat rekeningnummer en dan de naam in te vullen maar dan met één of twee typfouten erin? Dan krijg je als het goed is een melding te zien met " bedoelde u soms [ naam ] ", dan weet je dat dat de juiste naam is.

Als je dan ook nog een profiel gevonden hebt met diezelfde naam en dezelfde/vergelijkbare spullen erbij als die jij hebt gekocht, dan is het toch wel vrijwel zeker dezelfde persoon als waarna jij het geld hebt overgemaakt.

Wat je met deze informatie moet doen...
Je aangifte mee aanvullen, des te meer informatie hoe groter de kans dat er iets mee gaat gebeuren.
Echter kleine teleurstelling voor jou hierin; als de oplichter gewoon doodleuk zijn/haar eigen gegevens gebruikt dan wordt het al heel snel gezien als een civiele zaak.
Je kunt dan ook zelf een civiele procedure starten is de theorie.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
KaiseRRuby schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:53:
Tegenwoordig moeten die dingen gelinkt zijn toch? Hoe werkt zoiets nou bij de politie (ik heb aangifte gedaan)? Aangezien die naam en dat rekeningnummer bij elkaar moeten horen lijkt het vrij eenvoudig om erachter te komen wie die oplichter is.

Maak me geen illusies hoor, denk dat ik het geld nooit meer terugzie. Maar als de politie de aangifte ziet, overlegd met Marktplaats (die hebben zelf het account geblokkeerd dus was al meer aan de hand), ziet dat het oplichter is, mijn aangifte ziet en tegen de bank zegt: wie is die knaap.. Dan kan het toch best snel geregeld zin?

Ben gewoon benieuwd hoe zoiets nou loopt en of iemand er meer over kan vertellen.
Ik heb een aantal jaar geleden een soortgelijke situatie gehad. Na online aangifte is dit het enige wat ik er nog van had gehoord:
Geachte heer / mevrouw,

U hebt ongeveer een half jaar geleden aangifte gedaan van internetoplichting. Helaas kon nog geen strafrechtelijk onderzoek gestart worden. Dat komt omdat de aangifte niet voldoet aan de voorwaarden die zijn afgesproken met het Openbaar Ministerie om een onderzoek te starten of omdat er onvoldoende capaciteit is binnen de eenheid waar het strafbare feit is gepleegd.

Gezien het grote aantal meldingen van internetoplichting heeft het Openbaar Ministerie besloten zich te richten op het bundelen van zaken die overeenkomsten vertonen. Bijvoorbeeld aangiftes tegen dezelfde personen / web shops of waarbij eenzelfde bankrekening is betrokken. Het kan dus zijn dat uw aangifte hier op een later tijdstip toch nog voor in aanmerking komt.

Vooralsnog is besloten om niet tot vervolging over te gaan. Als er desondanks toch een strafrechtelijk onderzoek gestart wordt naar aanleiding van uw aangifte, dan krijgt u hiervan automatisch bericht. Ook ontvangt u dan via de post uw eerdere aangifte, met het verzoek deze aan te vullen, te ondertekenen en terug te sturen.

Hoort u niets meer van ons, dan is uw zaak hiermee afgehandeld.

Beklag over niet vervolgen
Over het niet vervolgen van een strafbaar feit kunt u beklag doen bij het Gerechtshof te Amsterdam.
Dit doet u door een brief te schrijven en aan het Gerechtshof te zenden.
Het adres van het gerechtshof is: Postbus 1312, 1000 BH Amsterdam.
Vermeld bij de brief dat het gaat om een klacht op grond van artikel 12 van het Wetboek van Strafvordering.

Met vriendelijke groet,
Politie

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Haruhi
  • Laatst online: 12:25
eamelink schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:34:

Mwa, politie doet niks.
Zelf gehad met 2 cases over speakers op Marktplaats (over een tijdspan van 10 jaar).

Hiermee had ik te maken met de eigenaar van het marktplaats account die me oplichtte door vervolgens niet te leveren.
Ik heb bewijs verzameld dat het adres, rekening nummer en account van dezelfde persoon kwam, dit allemaal in een aangifte verwikkeld, op een zilveren plaat.

Eindoordeel, prullenbak. De politie is niet je vriend met dit type criminaliteit en weigert je te helpen.
Altijd alles ophalen. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 03-06 19:24
decipherer schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:54:
[...]

Zou je zeggen ja, ik heb ook aangifte gedaan maar kreeg na een half jaar gewoon een mailtje dat ze er niets mee gingen doen want geen capaciteit..

Ik heb ook contact opgenomen met de bank waar ik toen geld naartoe overgemaakt heb met het verzoek dat zij aan hun klant te vragen om me op te sturen wat ik gekocht had. Kreeg zo’n standaard mailtje terug dat ze zijn contact gegevens niet aan mij kunnen geven.. Dat was dus niet wat ik vroeg :?

Ik kan daar heel boos om worden, maar heb toen maar gedacht dat als iemand het nodig heeft om mij op te lichten op marktplaats dat die persoon toch een stuk zieliger is dan ik, en ik het waarschijnlijk een stuk beter heb in het leven.
Jaren lang is het zo geweest dat als je een mailtje naar de bank stuurt met de opmerking dat je naar een verkeerd persoon geld hebt overgemaakt en graag zijn gegevens wilt krijgen dat je die uiteindelijk na 14 dagen toegestuurd kreeg.

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07:05
FSSF schreef op zondag 5 juli 2020 @ 02:38:
[...]

Jaren lang is het zo geweest dat als je een mailtje naar de bank stuurt met de opmerking dat je naar een verkeerd persoon geld hebt overgemaakt en graag zijn gegevens wilt krijgen dat je die uiteindelijk na 14 dagen toegestuurd kreeg.
Mag hopen dat dat wat lastiger ligt dan hoe je het zegt.

In het kader van AVG geloof ik dat namelijk niet helemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Haruhi schreef op zondag 5 juli 2020 @ 00:28:
[...]

Mwa, politie doet niks.
Zelf gehad met 2 cases over speakers op Marktplaats (over een tijdspan van 10 jaar).

Hiermee had ik te maken met de eigenaar van het marktplaats account die me oplichtte door vervolgens niet te leveren.
Ik heb bewijs verzameld dat het adres, rekening nummer en account van dezelfde persoon kwam, dit allemaal in een aangifte verwikkeld, op een zilveren plaat.

Eindoordeel, prullenbak. De politie is niet je vriend met dit type criminaliteit en weigert je te helpen.
Altijd alles ophalen. _/-\o_
Politie doet wel wat, maar alleen bij grotere zaken, zie ook het mailtje in het bericht boven je.

Een aangifte verifiëren (een op de vier aangifte blijkt geen oplichting, bijv) en helemaal tot het einde afmaken kost veel manuren. En dat maal vele duizenden.
Manuren die ze ook voor andere dingen moeten gebruiken.

Ik vind het ook jammer, ben zelf ook een keer geld kwijt geraakt zo, maar het is niet anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:41
Kleine zaken doet de politie tegenwoordig niks mee. Vorig jaar iemand tegen mijn auto aangereden op een parkeerplaats (schade 1200 euro), vol in het zicht van een camera. Dus je zou zeggen kenteken bekijken en verhalen. Maar de politie doet gewoon 0,0.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing | PVoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Phusebox schreef op zondag 5 juli 2020 @ 07:18:
Kleine zaken doet de politie tegenwoordig niks mee. Vorig jaar iemand tegen mijn auto aangereden op een parkeerplaats (schade 1200 euro), vol in het zicht van een camera. Dus je zou zeggen kenteken bekijken en verhalen. Maar de politie doet gewoon 0,0.
Maar het is toch ook niet zaak van de politie?
Wegrijden na een ongeval misschien, dat is een strafbaar feit, maar de schade is volgens mij iets waar je zelf achteraan moet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Precies mijn ervaring met de politie. Die doen helemaal niets met de aangiftes van dit soort "onbelangrijke" dingen. Hebben ze helemaal geen tijd voor. Kleine oplichters worden ook niet gepakt. Zolang ze zorgen dat er geen groot aantal zaken aan elkaar te linken zijn, blijven ze volledig uit beeld.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
anandus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 07:26:
[...]

Wegrijden na een ongeval misschien, dat is een strafbaar feit, maar de schade is volgens mij iets waar je zelf achteraan moet?
Dat zou helemaal goed zijn als banken en bedrijven mee zouden werken.

Want bedrijven geeft geen gegevens zonder dagvaarding dan wel rechterlijk bevel.

Als je zelf de gegevens makkelijk kon aanvragen en alleen direct de oplichter kan dagvaarden heb je zeker een punt. Maar zelf op andere manier achteraan gaan wordt niet geadviseerd door de politie. Dat moet je aan hun overlaten. En oplichting staat ook gewoon in het wetboek van strafrecht.

https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel326

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
loki504 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:47:
[...]

Dat zou helemaal goed zijn als banken en bedrijven mee zouden werken.

Want bedrijven geeft geen gegevens zonder dagvaarding dan wel rechterlijk bevel.

Als je zelf de gegevens makkelijk kon aanvragen en alleen direct de oplichter kan dagvaarden heb je zeker een punt. Maar zelf op andere manier achteraan gaan wordt niet geadviseerd door de politie. Dat moet je aan hun overlaten. En oplichting staat ook gewoon in het wetboek van strafrecht.

https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel326
Hij zegt dat-ie het kenteken heeft. Daar kan z'n verzekering vast wel wat mee, lijkt me?
Geld verhalen is simpelweg niet de taak van de politie.

[Voor 3% gewijzigd door anandus op 05-07-2020 08:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 12:22
anandus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 07:26:
[...]
Tsja daar gaat het in mijn optiek dus "fout".
Wegrijden na een ongeval is niet een "misschien", maar in deze de basis waarom je op de civiele wijze de schade niet kunt afhandelen via de verzekering omdat de tegenpartij onbekend is en het voor een private partij het legaal zo goed als onmogelijk is om deze op te sporen.
En met dat je dit allemaal laat doorglippen en mensen er mee weg laat komen, wordt ook de drempel voor overige misdragingen lager.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 11:22
Mijn oplichter is opgepakt, na 2,5 jaar een brief dat hij voor de rechter moest komen, deze maand brief gehad dat hij geen straf krijgt. Dus wel een hoop werk, maar geen veroordeling.

[Voor 11% gewijzigd door screamhouse op 05-07-2020 09:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:15

Wootism

aaibaar

@KaiseRRuby
Wat wel goed werkt:

- Via dat Facebook account achter zijn volledige naam en adres komen.
- 100% bevestigen dat hij jouw oplichter is.
- De 0800 politie bellen je verhaal vertellen en aangeven dat je nu je €180,- bij hem gaat ophalen en niet voor jezelf kan instaan wat er gaat gebeuren.

Grote kans dat ze je graag begeleiden met twee agenten. :)
Mijn vriendin heeft iets soortgelijks gehad met een gestolen fiets. Ze wist waar en bij wie hij stond. Die is ze toen gaan ophalen samen met twee agenten.

[Voor 17% gewijzigd door Wootism op 05-07-2020 10:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
anandus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Hij zegt dat-ie het kenteken heeft. Daar kan z'n verzekering vast wel wat mee, lijkt me?
Geld verhalen is simpelweg niet de taak van de politie.
Ze kunnen er wel wat mee. Maar doen het niet van wegen privacy. Dus moet je eerst een verzekering dagvaarden. En nee geld halen is niet de taak van de politie. Oplichters op te sporen en eventueel berechten wel. Dan kan TS uiteindelijk via aangifte en dagvaarding zijn schade halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 28-04 09:03
Tip: de bank van de ontvanger bellen. Uitleggen dat er 1) mogelijk sprake is van oplichting, 2) dat er aangifte is gedaan tegen de houder van deze account, 3) Dat je de bank wilt informeren dat de rekeninghouder mogelijk met illegale activiteiten bezig is, en/of een geldezel is.

Je gaat er er daarna waarschijnlijk niets meer van horen, maar als de bank haar Compliance proces op orde heeft zal het waarschijnlijk intern onderzoek triggeren en daarmee voorkom je dat de rekening voor oplichting gebruikt blijft worden. (Of dat de geldezel nog dieper in de problemen komt)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
FSSF schreef op zondag 5 juli 2020 @ 02:38:
[...]

Dan ben je zelf ook verkeerd bezig want die procedure is er enkel voor als je per ongeluk zelf geld naar een verkeerde rekeningnummer hebt overgemaakt.
Als je bent opgelicht is hier natuurlijk geen sprake van.
En het zal je maar gebeuren dat er wél iets met jouw zaak door de politie/om wordt gedaan, maar doordat jij zo nodig op een slinkse wijze gegevens hebt ontfutseld van de oplichter, de dader vrijuit gaat.

Sowieso krijg je niet na 14 dagen " zomaar " de gegevens van de rekeninghouder.
Die krijgt eerst een brief met het verzoek het geld terug te storten of als diegene niets laat horen, dat de gegevens dan worden doorgespeeld aan de indiener.
Maar er waren ook verhalen waarbij de rekeninghouder had aangegeven dat het geen onterechte overboeking was, van een aankoop via MP o.i.d. en de bank daarom uiteindelijk niet de gegevens wou verstrekken aan de indiener.
Dus een 100% garantie is het ook al niet en nu met de AVG zou het allemaal nog wel wat lastiger kunnen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 03-06 19:24
JohanNL schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Dan ben je zelf ook verkeerd bezig want die procedure is er enkel voor als je per ongeluk zelf geld naar een verkeerde rekeningnummer hebt overgemaakt.
Als je bent opgelicht is hier natuurlijk geen sprake van.
En het zal je maar gebeuren dat er wél iets met jouw zaak door de politie/om wordt gedaan, maar doordat jij zo nodig op een slinkse wijze gegevens hebt ontfutseld van de oplichter, de dader vrijuit gaat.

Sowieso krijg je niet na 14 dagen " zomaar " de gegevens van de rekeninghouder.
Die krijgt eerst een brief met het verzoek het geld terug te storten of als diegene niets laat horen, dat de gegevens dan worden doorgespeeld aan de indiener.
Maar er waren ook verhalen waarbij de rekeninghouder had aangegeven dat het geen onterechte overboeking was, van een aankoop via MP o.i.d. en de bank daarom uiteindelijk niet de gegevens wou verstrekken aan de indiener.
Dus een 100% garantie is het ook al niet en nu met de AVG zou het allemaal nog wel wat lastiger kunnen zijn.
Je bent zelf verkeerd bezig als je de gegevens van de oplichter probeert te achterhalen? :z
Als je liever inzet op de 0,00003% kans dat de politie er daadwerkelijk iets mee doet, kan ook natuurlijk....
De ontvanger kreeg inderdaad eerst een brief met het verzoek zelf het bedrag terug te sturen, bij gebrek aan reactie kreeg je inderdaad de gegevens, althans in mijn geval.
Nu met het AVG gebeuren zal het inderdaad wel niet zo makkelijk meer zijn(helaas).

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
FSSF schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:09:
[...]

Je bent zelf verkeerd bezig als je de gegevens van de oplichter probeert te achterhalen? :z
Als je liever inzet op de 0,00003% kans dat de politie er daadwerkelijk iets mee doet, kan ook natuurlijk....
De ontvanger kreeg inderdaad eerst een brief met het verzoek zelf het bedrag terug te sturen, bij gebrek aan reactie kreeg je inderdaad de gegevens, althans in mijn geval.
Nu met het AVG gebeuren zal het inderdaad wel niet zo makkelijk meer zijn(helaas).
Je mag het wel proberen te achterhalen, maar met opzet verkeerde informatie verstrekken aan je bank om gegevens te verkrijgen van de rekeninghouder is een heel ander verhaal.
Kan gewoon tegen je worden gebruikt en voordat je het weet heb je van de dader een slachtoffer gemaakt.
Ik zou er heel goed mee oppassen met wat je doet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KaiseRRuby
Aangifte is gedaan. Ik heb de persoon drie keer over een cent overgemaakt met in de beschrijving mijn nummer zodat hij contact zou kunnen opnemen, mocht er onverhoopt echt iets mis zijn gegaan. Aangegeven dat ik aangifte heb gedaan. Dus wat mij betreft zijn er kansen genoeg geweest voor hem.

De bank doet niks, Marktplaats doet niks en uiteindelijk volgens jullie berichten doet de politie ook niks. M.a.w. voor kleine bedragen kun je vrijwel ongestraft mensen oplichten.

Ik heb een persoon op Facebook die voor mijn gevoel overeen komt met de persoon die mijn contactpersoon was op MP. Ik heb hem een bericht gestuurd maar hij heeft me geblokkeerd. Mijn vriendin heeft hem toegevoegd als vriend en dat heeft hij geaccepteerd. Ik probeer er achter te komen of hij dezelfde initialen heeft als de persoon waar ik het geld naar over heb gemaakt.

Als dat het geval is vraag ik hem vriendelijk waar mijn pakketje blijft.

• FireBladeX
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10:14
Ik vind wel dat er heel negatief over de politie gedaan word. Mensen zijn wel snel geneigd als iets niet gaat zoals zij willen is omdat 'de politie' niets mee wil doen of doet. Mensen halen veel dingen door elkaar (ook strafrecht/Civielrecht maar ook taken politie en OM).

De politie kan een verdachte opsporen. Dat is hun taak. Uiteindelijk moet er voldoende bewijslast zijn om over te gaan tot vervolging. Er zijn redenen denkbaar dat OM besluit om even te wachten met vervolging om meerdere zaken aan elkaar te bundelen en te gaan voor een hoger straf (i.p.v. taakstrafje van 8 uur). Ook met voertuigen komt er veel zaken bij kijken en als er geen persoon te achterhalen is die schade heeft veroorzaakt en jij hebt voldoende inspanning verricht, kan je aanspraak maken op de waarborgfonds (voor voertuigen).

Persoonlijk: doe aangifte (misdaad mag nooit lonen), leer van je fouten en laat het los. Zoals andere ook zeggen, als je op allemaal rare manieren informatie gaat aftroggelen geef je de verdachte alleen maar meer munitie om uiteindelijk straffeloos weg te komen ("ik werd gestalkt door TS en ik wil doe aangifte doen tegen hem').

Het enige makkelijk middelen om marktplaats oplichters tegen te gaan is kennis en informatie. Ze zijn zo makkelijk te spotten, zeker vandaag de dag. Iemand met weinig positieve reviews (of geen reviews), mensen die <1 maand actief zijn of juist >6 jaar maar zonder 1 ervaring. Het betekent dat je dan sommige 'goede' deals moet laten gaan (te goed om waar te zijn...) maar uiteindelijk is dat je beste middel.
Wootism schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:01:
@KaiseRRuby
Wat wel goed werkt:

- Via dat Facebook account achter zijn volledige naam en adres komen.
- 100% bevestigen dat hij jouw oplichter is.
- De 0800 politie bellen je verhaal vertellen en aangeven dat je nu je €180,- bij hem gaat ophalen en niet voor jezelf kan instaan wat er gaat gebeuren.

Grote kans dat ze je graag begeleiden met twee agenten. :)
Mijn vriendin heeft iets soortgelijks gehad met een gestolen fiets. Ze wist waar en bij wie hij stond. Die is ze toen gaan ophalen samen met twee agenten.
Goed advies. Net als de vader die een man had mishandeld omdat zijn dochter had aangegeven dat zij werd lastig gevallen. Echter bleek achteraf dit iemand anders te zijn. Oops sorry per ongelijk een onschuldig voorbijganger mishandeld. :z

• Aristos
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 11:17

Aristos

400D equiped

Ik heb hetzelfde meegemaakt met het aankopen van een AppleTV. Na een jaar kreeg ik een verzoek van de politie voor meer informatie inclusief schade. Dus wellicht zijn ze hem op het spoor. Sindsdien niets meer gehoord (nu 3 maanden geleden).

• KaiseRRuby
Stuk verder in het proces en wel duidelijk dat het professionals zijn. Dus ik laat het wat los.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Aristos
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 11:17

Aristos

400D equiped

En nog een troost, toen ik bij vrienden (allemaal verstandige 30-40 jarige hoogopgeleiden) rond ging vragen, bleek iedereen dit wel eens een keer meegemaakt te hebben.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13:04
Hier idem (was maar 30 euro gelukkig). Geld teruggekregen van dat betaalbedrijf achter marktplaats, dus ik neem aan dat dat betaalbexrijf wel iets gaat ondernemen.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11:59
FireBladeX schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:45:
Ik vind wel dat er heel negatief over de politie gedaan word.
Eens. Ik snap de frustratie heel goed, maar er is gewoon een zwaar tekort aan capaciteit. Dus prioriteiten stellen. En hoe lullig ook, een "simpele" enkelvoudige oplichting is een hoop papierwerk voor weinig. En niet zelden is het "echte" bewijs heel summier.

zaak blijft hierin wel: ALTIJD AANGIFTE DOEN!

Klinkt misschien wat lomp, maar hoe groter de berg aangiftes wordt, hoe eerder er werk van het capaciteitstekort gemaakt wordt.

Als niemand aangifte doet is er blijkbaar niks aan de hand ;)

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21-06 21:00
BazzH schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:06:
Precies mijn ervaring met de politie. Die doen helemaal niets met de aangiftes van dit soort "onbelangrijke" dingen. Hebben ze helemaal geen tijd voor. Kleine oplichters worden ook niet gepakt. Zolang ze zorgen dat er geen groot aantal zaken aan elkaar te linken zijn, blijven ze volledig uit beeld.
Hier ook dezelfde ervaring.

Maar w.b.t. "groot aantal zaken" nog negatiever: ook als je met zo'n 10 man aangifte doet tegen dezelfde persoon en een kant-en-klare zaak aanlevert (na eigen detectivewerk van die 10 man) wordt er nog niets gedaan.

Ik spreek dus uit evaring, helaas.

Corsair 200R - CM V550M - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 5,0 1,34v - Noctua NH-D15S- 16gb G-skill CL15 3600 @ CL14 1,44v - MSI GTX 970 Gaming - Samsung 970 EVO 512 - Windows 10 Pro 64

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True