Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerelsMommy
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-06-2021
Mijn dochter heeft een Motorola E4 met een prepaid kaart van Lebara.
Zij gebruikt haar telefoon om af en toe mee te bellen en verder gebruikt ze alleen gratis wifi.
Ze gaat niet "online" als dat er niet is.

Nou viel het ons op dat haar beltegoed zo snel op ging en dat begrepen we niet, dus we zijn het eens in de gaten gaan houden. En wat blijkt? Elke dag, soms meerdere malen per dag, wordt er een klein beetje data gebruikt. Het is echt minimaal, tussen de 50 en 1000 B. Maar het kost wel elke keer €0,05.

We hebben van alles geprobeerd wat we konden vinden, van alles uitgezet op haar telefoon, maar we krijgen het niet uit.
Heeft iemand enig idee wat dit is?
En vooral: hoe we dit kunnen stoppen?
Het is gewoon in Nederland.

Ben heel benieuwd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lokatiebepaling van het OS?
Aanmelding op het netwerk van de provider?

Ik neem aan dat de provider kan zien hoe laat het data-verkeer gedetecteerd is? Of heb je dat zelf ook al inzichtelijk? En kan dat tijdstip dan worden gerelateerd aan een "logische" handeling met / op de telefoon?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-06 14:47
In ios kun je zien welke app of systeem programma data gebruikt en hoeveel. dit moet op android toch ook kunnen.

Als ze toch geen data gebruikt kun je toch gewoon de hele data uitzetten? Dan kan ze alsnog bellen. Alleen niet via whatsapp.

[ Voor 36% gewijzigd door Torac op 04-07-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:20
Zie dat hier ook bij mijn dochter met Lebara, data staat uit op de mobiel maar ze melden elke dag heel weinig data voor een paar cent maar met veel klanten loopt dat snel op qua inkomsten voor Lebara. Android telefoon meldt zelf dat er geen data wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerelsMommy
Ja, ik heb wat data en tijden, maar daar is geen peil op trekken. Op sommige momenten sliep ze nog. Lag de telefoon buiten haar bereik aan de lader. Andere momenten zat ze gewoon thuis op de bank of op school. Het is ook niet elke dag om dezelfde tijd. Sommige dagen is het één keer. Maar afgelopen maandag 3 keer.
De data en tijden dat ze gebeld heeft met haar telefoon heb ik ook, maar ook daar geen verband te ontdekken.

De locatiebepaling op haar telefoon staat uit. Automatisch wifi verbinding maken ook. Hij staat niet op vliegtuigstand. Maar dat heeft niets met data te maken, toch?
Verder zit ze wel veel op Whatsapp en Instagram, maar zoals gezegd alleen als er wifi verbinding is. Thuis, op school, in de trein.
MAX3400 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:19:
Lokatiebepaling van het OS?
Aanmelding op het netwerk van de provider?

Ik neem aan dat de provider kan zien hoe laat het data-verkeer gedetecteerd is? Of heb je dat zelf ook al inzichtelijk? En kan dat tijdstip dan worden gerelateerd aan een "logische" handeling met / op de telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Controleer bij de provider of data werkelijk uit staat. Ik weet dat er prepaid providers zijn die data standaard aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:20
Ik heb ooit een keer een case geopend bij Lebara maar daar is niets zinvols uitgekomen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Het doet me denken aan een tweakers artikel van een poosje terug: reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland

Nu gaat het daar over het buitenland, maar het principe zou nog steeds kunnen werken. Er staan een paar tips in (data uitzetten en daarna telefoon opnieuw opstarten bijvoorbeeld), maar misschien moet het inderdaad zoals @Speedmaster zegt op providerniveau worden uitgeschakeld.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan op Android in het is gewoon mobiele data uitzetten. Heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerelsMommy
Ja. Die staat uit.
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:29:
Je kan op Android in het is gewoon mobiele data uitzetten. Heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49
apn punt verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerelsMommy
Wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49
laat maar heeft met roaming te maken, vroeger kon je deze volgens mij onklaar maken en dan was internet niet mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerelsMommy
Bij mijn telefoon (ook een Motorola, maar dan een nieuwere versie) kan dat uitgezet. Bij mij is dat ook zo. Net als mobiele data en thetering (geen idee wat dat dan is).
Bij mij werd, tot we erachter kwamen bij dochter, regelmatig €0,01 afgeschreven voor data. Dat is sindsdien niet meer gebeurd. Maar bij haar gaat het dus door.

Heb net gebeld met Lebara en de dame aldaar zei letterlijk dat ze niet wilde zeggen dat ze me niet geloofde toen ik het uitlegde, maar dat het wel heel raar klonk.

Of ik het maar even op de mail wil zetten en dan kijken ze er naar.

Nou ja, dat moet dan maar.

Ondertussen zag ik in het complete overzicht bij dochter dat op de dag dat we rond de tijd dat we bezig zijn geweest om te proberen het probleem te vinden er 24 keer €0,05 aan data afgeschreven is. Terwijl ze dus met haar telefoon met onze huiswifi van XS4ALL verbonden was.

Echt bizar dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:31
MerelsMommy schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:16:
Heeft iemand enig idee wat dit is?
Ik vermoed een gevolg van het feit dat je 4G gebruikt en het feit dat een dataverbinding op 4G in principe altijd bestaat - óók als je 'mobiele data' uitzet. Zou je natuurlijk niet voor moeten betalen, maar de praktijk is anders..
En vooral: hoe we dit kunnen stoppen?
Controleer of je door Lebara de mogelijkheid tot het gebruik van data kan laten uitzetten. Dan hoef je er ook niet voor te betalen lijkt me.

Kan dat niet, dan zou je eens kunnen kijken of je 4G kunt uitzetten (lees: 3G-netwerk forceren). Zou me niet verbazen als het probleem dan verdwijnt.

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 04-07-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerelsMommy
Dank voor de tips, Thralas, ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-06 16:11
Ik heb vaker over dit soort problemen gelezen. Dan ging het over roaming kosten, maar verder hetzelfde patroon. Data uit, geen gebruik maken van internet e.d. Zou kunnen dat Kassa of de consumentenbond hier op een zeker moment over geschreven heeft, of dat het op Tweakers heeft gestaan.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik denk dat @Thralas in de juiste richting zit. Ik vermoed dat signaling wordt gerekend als data. Nou zijn dat wel hele kleine pakketjes (voor communicatie met het netwerk) maar die data zal naar boven afgerond worden naar het minimum wat Lebara rekent, zgn blockrounding.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:43
MerelsMommy schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:17:
Net als mobiele data en thetering (geen idee wat dat dan is).
Bij thetering maakt je mobiele telefoon een data verbinding met het telefoonnetwerk en zal dan wifi uitzenden zodat andere apparaten via dat wifinetwerk verbinding kunnen maken met internet.

Je kan eventueel ook de mobiele data netwerkinstellingen verwijderen. Als er dan nog mobiel data wordt verbruikt zal Lebara echt iets moeten gaan doen. Dit betekend dan wel dat er dus zonder wifi geen whatsapp, instagram of enige andere vorm van internet mogelijk zou zijn.

Op deze pagina kan je vinden hoe je mobiel internet instelt, maar daar kan je dus ook het netwerk verwijderen door deze te selecteren. Daarna klik je rechtsboven op de 3 puntjes en verwijderen.
Pagina: 1