Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ubuntu 20.04 negeert ingestelde locatie bij aanmaken homedir

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 01:26
Mijn vraag
...
Ik heb een Ubuntu MATE 20.04 cliënt die via LDAP gebruikers inlogt en de home-directories zitten op een NFS-share, is de bedoeling.

Nu wil ik de home-directories van de LDAP-gebruikers dus niet in /home laten aanmaken, maar in dit geval in /media/nfs/network_homes/, de locatie waar de NFS-share is gekoppeld.

In LDAP heb ik voor de gebruiker al een home-locatie opgegeven en op de cliënt kan ik dat ook inzien met "getent passwd":
code:
1
josefien:*:2020:100:Josefien Wong2:/media/nfs/network_homes/josefien:/bin/bash

Maar toch, bij de eerste keer inloggen wordt de locatie (/media/nfs/network_homes/josefien) genegeerd en wordt er toch een home-dir aangemaakt in /home/josefien :/

Het automatisch aanmaken v/d home-directory gebeurt volgens mij door de volgende regel in /etc/pam.d/common-session:
code:
1
session required                        pam_mkhomedir.so umask=0077 skel=/etc/skel

De umask-setting wordt wèl overgenomen dus ik ga ervan uit dat de regel werkt.

Hij pakt trouwens de ingestelde /bin/bash shell ook niet, die valt terug op een standaard /bin/sh.

Op een oudere Ubuntu 16.04 cliënt gaat het wèl goed en worden zowel de waarden voor home-locatie als shell gebruikt bij het voor het eerst inloggen. Wat gaat er dan mis bij 20.04 waardoor het niet werkt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ubuntu MATE 20.04 LTS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb überhaupt geen idee waar ik het moet zoeken, waar het probleem zit. Welk stuk software bepaald de locatie waar de aan te maken home-directory terechtkomt? Omdat ook de ingestelde shell niet wordt nageleefd lijkt me dat het niet in die pam_mkhomedir kan zitten?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:42

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niks te maken mey systemd-homed wat je weer ietwat kan "aansturen" met homectl ?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Josefien
Het is misschien niet helemaal juist dat 'ie de home en shell waardes niet gebruikt. Ik ontdek namelijk iets geks: na een willekeurig aantal reboots pakt 'ie wèl de nieuwe waardes :o

Maar als ik het daarna bij wijze van test terugzet naar /home/josefien in LDAP duurt het weer een willekeurig aantal reboots voordat dat overgenomen wordt door de cliënt bij het aanmaken van de home-dir. Terwijl met "getent" wel de actuele waardes in te zien zijn.

Het lijkt mij dat er iets is wat de boel zit te cachen? Maar wat? :/

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Heb je al eens gewoon in de syslog etc gekeken wat daar vermeld wordt? Is de share wel beschikbaar op het moment van inloggen?

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• Josefien
De share is wel beschikbaar tijdens het inloggen, wordt via fstab gekoppeld. Na een paar keer herstarten neemt 'ie ook wel de locatie over en maakt het de home-dire op de NFS aan. Maar elke wijziging in de LDAP duurt dus een willekeurig aantal reboots voordat het overgenomen wordt.

Ik merk dat als ik in /etc/nscd.conf deze optie uitzet (dus op "no"):
code:
1
        enable-cache            passwd          yes

...het probleem grotendeels wordt opgelost, wijzigingen van home-locatie of shell in LDAP worden vrijwel instant overgenomen zonder reboot v/d cliënt.

MAAR: op "no" zetten maakt weer andere gekke dingen kapot...
- Afsluiten/Herstarten kan niet meer normaal. Deze knoppen sturen je dan terug naar het inlogscherm waar je 'm nòg een keer moet herstarten/afsluiten voordat het echt gebeurt.
- De PulseAudio volumeregeling werkt onder geen enkele gebruiker meer.

Die caching uitzetten is dus geen optie. Waarom met caching uit allerlei rare dingen stukgaan is mij een raadsel :?

Trouwens, een home-directory op NFS blijkt anno Ubuntu 20.04 volgens mij sowieso praktisch onmogelijk meer :/ Applicaties in van die "snaps" zitten blijken niet meer te werken als de home op NFS is en het truukje om met een .xprofile-script de .cache te verplaatsen naar /tmp gaat ook niet meer omdat .cache al wordt bezet voordat .xprofile wordt uitgevoerd. En dan dus het probleem van dit topic, en dan heb ik het nog niet uitgebreid gebruikt.

Is er eigenlijk nog een alternatief om gebruikers op alle PC's dezelfde omgeving te bieden incl. dezelfde instellingen van alle applicaties?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True