Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat te denken over de uitvoering van dit zonneplan?

Pagina: 1
Acties:

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:38
Ik ben voornemens zonnepanelen te plaatsen op mijn platte dak. Ik wil per definitie géén panelen op mijn huis, vandaar de keuze voor het platte dak. Het dak is 10 meter lang en zo'n 4 meter breed. De zonnepanelenboer had het idee om (vanwege mijn hoge verbruik van 5500kWh op jaarbasis) 15x Trina 340WP Mono Blacks te plaatsen op een Growatt 5000-XE omvormer (enkelfase). Dit alles wordt bevestigd met het ESDEC Clickfit systeem. Er worden 5 panelen op het oosten geplaatst en 10 panelen op het westen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOGyj545KG1B1LeBhm4HHOPaPhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ckdwWN1aX0QRQYExuimMOeOc.png?f=user_large

Maar, is dat wel wijs, een oost-west opstelling? En hoe zit het met de prijs? Volgens mij is die niet heel verkeerd, namelijk 5250 euro incl. BTW zonder retourbedrag. Ik ben benieuwd!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:38
Oost-west opstellingen hebben zich inmiddels voldoende bewezen in alle verschillende topics hier met onderbouwingen van @migjes.

Waarom 10 keer oost? Waarom niet juist 10 keer west? Meeste energie gebruik je in de avond. Dus interessanter als het salderen verdwijnt dat je zelf direct het meest verbruikt.

Kan je beneden niet nog 3 of 6 extra kwijt? Als je toch al laat leggen (of zelf gaat leggen?).

Overigens is dat zogenaamde bedrag voor de BTW terugvragen pure diefstal, BTW teruggave kost je amper 5 minuten. Dat ze daar zogenaamd korting op geven is een wassen neus...

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als dit mijn dak was zou ik 2*9 oost-west in portret neerleggen. Kan op dezelfde growatt omvormer en ruimte zat.
Mocht je geen montage materiaal voor portret oost west kunnen vinden moet je Patrick van Zonnekompas even hebben.
Maak er wat moois van!

[ Voor 2% gewijzigd door Lardman op 04-07-2020 11:50 . Reden: Ruimtegebrek op dak ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Passen deze?
https://www.winkelman-zon...10wp/52081/?display=tiles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvH76F2ys9V-adzxUr4C8SY_kXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzhRrfeZKBizTiFqffn9fxuq.jpg?f=fotoalbum_large

Of dual betonvoeten
Afbeeldingslocatie: https://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2018/02/dual-betonvoeten-7-graden-met-335Wp-panelen-696x321.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85lxJUCvA8i4aGe5UM0sWPIaON0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a4hbqWZ5HrIqmoJDqhFfjIcL.jpg?f=user_large
https://www.sun-solar.nl/...onnepanelen-in-eindhoven/

In de mindere maanden heb je wel meer schaduw van het huis.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2020 11:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Beunhaas91
Ophidian schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:46:
Oost-west opstellingen hebben zich inmiddels voldoende bewezen in alle verschillende topics hier met onderbouwingen van @migjes.

Waarom 10 keer oost? Waarom niet juist 10 keer west? Meeste energie gebruik je in de avond. Dus interessanter als het salderen verdwijnt dat je zelf direct het meest verbruikt.

Kan je beneden niet nog 3 of 6 extra kwijt? Als je toch al laat leggen (of zelf gaat leggen?).

Overigens is dat zogenaamde bedrag voor de BTW terugvragen pure diefstal, BTW teruggave kost je amper 5 minuten. Dat ze daar zogenaamd korting op geven is een wassen neus...
Fout ingevuld, excuus. Ik wil inderdaad 10 panelen op het westen en 5 op het oosten. Ik denk dat je daaronder in de knoei komt met de schaduw van mijn eigen huis en nog wat van de buren (hoewel dat minimaal is). Dus nog meer leggen, ik denk dat het lastig is.
Lardman schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:48:
Als dit mijn dak was zou ik 2*9 oost-west in portret neerleggen. Kan op dezelfde growatt omvormer en ruimte zat.
Mocht je geen montage materiaal voor portret oost west kunnen vinden moet je Patrick van Zonnekompas even hebben.
Maak er wat moois van!
Ja, is eventueel ook nog een oplossing. Heb je bronnen dat dit beter is? :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beunhaas91 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:55:

[...]
Heb je bronnen dat dit beter is? :)
18 x 340 (410) is meer dan 15 x 340 ? :+

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
De bron is dat het past op je dak en 18 panelen levert meer op dan 15. Dit baseer ik op bijna 9 jaar ervaring en tientallen installaties.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Beunhaas91
Ja, dat lijkt me logisch. Meer panelen is meer opbrengst. De vraag is alleen, liggen die niet teveel in de schaduw?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Schaduw ga je op een gegeven moment toch hebben.
Daarom zou ik geen Growatt kiezen maar een Goodwe of SMA.
https://pvoutput.org/comp...78&sid1=47455&dt=20200625
https://www.mupload.nl/img/kvy76we0qkh5o.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2020 13:03 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Oost-West (indien mogelijk) altijd >> Zuid

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Niet mijn topic maar ik was toevallig aan het oriënteren naar mogelijkheden voor zonnepanelen op mijn overkapping/veranda tegen het schuurtje aan.

Geeft inzicht, dank je.

• AUijtdehaag
  • Niet online

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:05
Beunhaas91 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:52:
Ja, dat lijkt me logisch. Meer panelen is meer opbrengst. De vraag is alleen, liggen die niet teveel in de schaduw?
Sja, dan zul je eerst moeten defineren wat "te veel" is. De terugverdientijd van een paneel dat schaduw krijgt is natuurlijk langer. Je moet dus een afweging maken hoeveel langer je acceptabel vindt, en hoeveel uren schaduw je dan maximaal accepteert.

Als ik zo naar de luchtfoto kijk, dan heb je nog best een stuk zonnig dak over, wat in de zomermaanden het grootste deel van de dag gewoon zon krijgt. In de winter zullen die panelen wel veel schaduw hebben, maar dan is je opbrengst toch al laag, dus zal het op het totaal weinig invloed hebben.

De keuze voor half-cel panelen lijkt me iig wel verstandig.

Qua omvormer wordt het trouwens een lastig plaatje. Hoe je het ook aansluit, je zult minstens één string van maar 5 panelen hebben. Da's niet zo veel. Wat dat betreft is een 6e paneel in het rijtje ook wel lekker.

• Beunhaas91
mcDavid schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:18:
[...]

Sja, dan zul je eerst moeten defineren wat "te veel" is. De terugverdientijd van een paneel dat schaduw krijgt is natuurlijk langer. Je moet dus een afweging maken hoeveel langer je acceptabel vindt, en hoeveel uren schaduw je dan maximaal accepteert.

Als ik zo naar de luchtfoto kijk, dan heb je nog best een stuk zonnig dak over, wat in de zomermaanden het grootste deel van de dag gewoon zon krijgt. In de winter zullen die panelen wel veel schaduw hebben, maar dan is je opbrengst toch al laag, dus zal het op het totaal weinig invloed hebben.

De keuze voor half-cel panelen lijkt me iig wel verstandig.

Qua omvormer wordt het trouwens een lastig plaatje. Hoe je het ook aansluit, je zult minstens één string van maar 5 panelen hebben. Da's niet zo veel. Wat dat betreft is een 6e paneel in het rijtje ook wel lekker.
Thanks, kan ik zeker wat mee! Hoe vind je verder de prijs van de offerte? Volgens mij is die redelijk scherp. Kom uit op ongeveer 1 euro per Wp, dat is helemaal niet verkeerd, toch? :-)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Waarom niet op voorkant pannendak?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Beunhaas91
klump4u schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:00:
Waarom niet op voorkant pannendak?
Omdat ik het niet mooi vind en ik er niet veel kwijt kan. Dat is wel weer te koppelen aan het platte dak, maar goed is goed.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Beunhaas91 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Omdat ik het niet mooi vind en ik er niet veel kwijt kan. Dat is wel weer te koppelen aan het platte dak, maar goed is goed.
Tja dat is wat je zelf belangrijk vindt en ook je goed recht natuurlijk maar als je het pannendak erbij betrekt heb je legio mogelijkheden en minder schaduwproblemen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Beunhaas91
Inmiddels liggen de panelen op het platte dak (vanaf 1 augustus). In theorie zou ik zo’n 5100Wp moeten halen bij ideale omstandigheden. Nu heb ik vandaag slechts 30kWh geproduceerd met een piek van 3600Wp rond 13:00.

Is 30% verlies normaal tijdens deze hete dagen? Ik vind het namelijk nogal veel. Ik heb overigens al gepiekt op bijna 5000Wp toen het niet zo warm was...

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:38
Ja, is redelijk normaal. Hoe warmer hoe meer verlies, tevens ook afhankelijk van de richting en de hellingshoek.

Hier vandaag 38 kWh met 5760Wp op ZO met een andere hellingshoek dan jij (38 graden pannendak) met maximale piek 4920W. Mijn panelen op de garage (320Wp, 10 graden helling) doen met dit weer max 205W richting NO en 240W richting ZW op prime time. Daarliggen er 8 naar NO en 4 naar ZW en peak power vandaag was maar 2209W. Merkt toch dat de zon echt al lager begint te staan en daar profiteren mijn panelen op 38 graden van, maar die op 10 gaan het slechter doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ophidian op 05-08-2020 20:05 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

Pagina: 1