Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupac
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 16:55
Ik zoek een?
Een Samsung TV van 55 inch voor mijn ouders. Vorige tv ging 10 jaar mee. Ze willen iig dat deze tv 5 jaar meegaat.

Wat is je budget?
Maximaal 2300 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Normaal tv gebruik. Veel Live voetbal kijken >:)

Wat heb je zelf al gevonden?
Voorkeur gaat echt uit naar een Samsung..
De tv's die ik gevonden heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1TelevisiesSamsung QLED 55Q90R Zwart€ 1.333,-€ 1.333,-
1TelevisiesSamsung QLED 55Q950R Zwart€ 1.899,-€ 1.899,-
1TelevisiesSamsung QLED QE55Q90T Zwart€ 1.640,-€ 1.640,-
1TelevisiesSamsung QLED Series QE55Q95T Zwart€ 2.149,-€ 2.149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7.021,-

Welke vragen heb je hier nog over?
De 90R lijkt qua prijs/ kwaliteit de beste te scoren. Volgens Tweakers zou deze tv 120hz refresh rate hebben, maar op coolblue en bcc 100hz. Het is niet echt duidelijk wat nou de juiste refresh rate is. Zie je het verschil van 20hz uberhaupt (met name voetbalwedstrijden)?

De 950R is een 8k TV voor een mooie prijs. 8k klinkt mooi maar merk je echt verschil tussen 4k en 8k?

De 90T is te vergelijken met een 80R, de reviews zijn wat minder positief. Heb deze toch meegenomen in de lijst, omdat het om een nieuwe model gaat (2020). Prijs is 2000 euro (1640 voor grijze import)

De 95T is de duurste van de lijst, maar past ook nog in het budget. Volgens coolblue is het 2200 euro incl cashback. De reviews zijn heel positief over de 95T.

Qua budget zit er een max op van 2300 euro. Aan mij werd gevraagd wat de beste tv is qua prijs / kwaliteit. Hebben jullie ervaring met deze tv's en welke zouden jullie mij aanraden? Ik dacht zelf aan de 950R of de 90R.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ga voor de Q90R, die heeft lekker veel FALD-zones en dus de beste zwartprestaties. Bij de nieuwe Q95T hebben ze het aantal zones flink teruggeschroefd. Nieuwer is niet altijd beter, vanwege de dalende prijzen moet er bezuinigd worden op de kosten. Wat de 950R betreft, als je het aan mij vraagt is 8K compleet zinloos en al helemaal voor voetbal, want dat wordt in gewone HD-resolutie uitgezonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Tupac allicht een tipje; er is op de site van Samsung ook een cashback / smartphone-aktie gaande; allicht beinvloed dat de keuze voor een bepaald model (of een net iets duurdere versie). :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupac
dmantione schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:47:
Ga voor de Q90R, die heeft lekker veel FALD-zones en dus de beste zwartprestaties. Bij de nieuwe Q95T hebben ze het aantal zones flink teruggeschroefd. Nieuwer is niet altijd beter, vanwege de dalende prijzen moet er bezuinigd worden op de kosten. Wat de 950R betreft, als je het aan mij vraagt is 8K compleet zinloos en al helemaal voor voetbal, want dat wordt in gewone HD-resolutie uitgezonden.
Dank! Ik ga nog even uitzoeken hoe FALD-zones werken :)
MAX3400 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:58:
@Tupac allicht een tipje; er is op de site van Samsung ook een cashback / smartphone-aktie gaande; allicht beinvloed dat de keuze voor een bepaald model (of een net iets duurdere versie). :)
Zag inderdaad dat de 95T een cashback heeft van 300 euro! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik begrijp dat er een grote merktevredenheid is over Samsung. Maar is dat een harde eis? Voor zo'n ruim budget ga je een veel betere OLED-tv kopen van LG, Philips, Sony of Panasonic. Alleen in het geval van heel veel directe lichtinval is QLED wat lichtsterker, in alle andere gevallen rent OLED qua kwaliteit rondjes om QLED. Voor zo veel geld zou ik zeker het beste willen hebben wat ik kan kopen. Kijk eens naar een LG C9 of CX bijv. Geweldige televisies en beter dan de QLED's. De genoemde Samsungs zijn natuurlijk ook prima televisies, maar als je budget toch de keuze toelaat, zou ik altijd voor OLED gaan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 17:01
De beeldkwaliteit van een OLED is inderdaad veel beter. Ik heb zelf een LG CX en deze geeft prachtig beeld. Maar omdat je stelt dat de tv minimaal 5 jaar moet mee gaan en OLED’s dit vaak niet redden vanwege burnin zou ik gaan voor de QLED 90R die andere modellen zijn de meerprijs niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dus die gooi je eind 2024 bij het grofvuil?
vanwege burnin
Lekker argument; wat vind je overigens van MAX3400 in "Keuze LG OLED 65CX6LA vs. 65C9PLA vs. Samsung QE75Q90T (75)" en de verdere discussie daar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
als het voor normaal tv-gebruik is met live voetbal. dan heeft het geen nut hier om een qled/oled discussie te starten. je kan dat budget ook makkelijk €1000 omlaag krikken als het puur alleen voor dit is...

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 08-07-2020 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hamazaki schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:04:
als het voor normaal tv-gebruik is met live voetbal. dan heeft het geen nut hier om een qled/oled discussie te starten. je kan dat budget ook makkelijk €1000 omlaag krikken als het puur alleen voor dit is...
Ook met normaal tv-kijken is OLED nog steeds kleurechter. :?

Met zo'n budget kan je allerlei kanten op.
Een mooie "normale" LCD / LED van Sony uit de X8xxx of X9xxx
Een QLED van Samsung
Een OLED van LG, Sony, Panasonic of :Philips.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
fanta22 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:50:
Maar omdat je stelt dat de tv minimaal 5 jaar moet mee gaan
Hoe krijg ik iemand zover om hem niet iets te laten kopen? Nou, angst is een supergrote factor in koopbeslissingen. Dus weet je wat? Ik praat iemand angst aan dat zijn apparaat binnen 5 jaar stuk gaat!

Laat angst nu net een hele slechte raadgever zijn... en geen 5 jaar meegaan? Hahahaha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Jorgen schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:15:
[...]

Ook met normaal tv-kijken is OLED nog steeds kleurechter. :?
QLED is kleurechter, maar dat valt in het niets bij de contrast voordelen van een OLED.

Let op, dit is bij gekalibreerde schermen, niet wanneer je jouw tv op VIVID of andere onzin knalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je kunt in een test op kleurechtheid zowel een LCD als een OLED laten winnen. Als je LCD wilt laten winnen, dan schep je een testsituatie waarbij stoorlicht geen grote rol speelt, zodat het stoorlicht de kleuren niet verknalt, maar je tegelijkertijd een situatie dat de oled last krijgt dat de RGB-subpixels minder fel kunnen stralen dan de witte subpixel. Als je de oled wilt laten winnen doe je precies het omgekeerde: Zorg dat de RGB-pixels niet boven hun maximum gaan en zorg dat de LCD flink last heeft van stoorlicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 17:01
dmantione schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:35:
[...]

Hoe krijg ik iemand zover om hem niet iets te laten kopen? Nou, angst is een supergrote factor in koopbeslissingen. Dus weet je wat? Ik praat iemand angst aan dat zijn apparaat binnen 5 jaar stuk gaat!

Laat angst nu net een hele slechte raadgever zijn... en geen 5 jaar meegaan? Hahahaha!
Wat een onzin verhaal heeft niks te maken met angst. Ik heb zelf pas geleden een nieuwe OLED tv gekocht maar voor mij is beeldkwaliteit belangrijker dan levensduur. Wanneer dit andersom is kan het een reden zijn om te kiezen voor LCD ipv OLED. Als je kijkt bij de reviews op rtings zie je ook dat burn-in als nadeel wordt benoemd bij OLED tv’s. TS geeft aan dat levensduur en voetbal kijken belangrijk zijn. Ook is er een voorkeur voor Samsung. Een 90R lijkt me dan een prima advies. Een goedkoper alternatief zoals de 80R of 85R is ook nog te overwegen zijn inmiddels flink gedaald in prijs en voldoen ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Doe mij nou eens (en anderen omdat je constant waarschuwt) een plezier; lees MAX3400 in "Advies Samsung TV 55 inch max 2300 euro" nog eens en kom daarna eens met keiharde cijfers hoeveel % van alle verkochte OLED's last hebben van burn-in bij normaal gebruik overeenkomstig de voorschriften in de handleiding.

Met alle nuance; er zal vast een minimale kern van waarheid in zitten maar toon dat dan aan zodat iemand een degeden beslissing neemt of burn-in voorkomt bij 75% van alle OLED's of slechts bij 0.000075%. Dat wil je toch ook weten als je een staatslot koopt? Of hoeveel procent van de vliegtuigen uit de lucht valt als je erin zit?

Nog zo'n angstcijfer dan voor je: 100% van de mensen gaat dood.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 09-07-2020 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
fanta22 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:57:
[...]

Wat een onzin verhaal heeft niks te maken met angst. Ik heb zelf pas geleden een nieuwe OLED tv gekocht maar voor mij is beeldkwaliteit belangrijker dan levensduur. Wanneer dit andersom is kan het een reden zijn om te kiezen voor LCD ipv OLED. Als je kijkt bij de reviews op rtings zie je ook dat burn-in als nadeel wordt benoemd bij OLED tv’s. TS geeft aan dat levensduur en voetbal kijken belangrijk zijn. Ook is er een voorkeur voor Samsung. Een 90R lijkt me dan een prima advies. Een goedkoper alternatief zoals de 80R of 85R is ook nog te overwegen zijn inmiddels flink gedaald in prijs en voldoen ook prima.
Mijn probleem is niet dat de TS een Samsung wil, als je boven leest ben ik niet over OLED's begonnen, mijn probleem is desinformatie. Niemand ontkent dat inbranden niet bestaat, maar als je wilt beweren dat een OLED minder dan 5 jaar mee gaat dan ben je echt met niets anders bezig dan mensen op het verkeerde been te zetten. Prima om het als nadeel neer te zetten, maar bedenk wel: Die QLED's zijn rijp voor de vuilnisbak als een lampje kapot gaat, bij een OLED kijk je gewoon verder mocht het een beetje inbranden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 13:23
Echt ieder topic dat hier wordt gestart waarin iemand advies vraagt over een samsung tv of andere lcd tv met een mooi budget, dan kun je er op wachten dat er een OLED jehova komt prediken. Net als de jehova's aan de deur laten zij het volledig links liggen dat je al een keuze hebt gemaakt.

Om inhoudelijk op de vraag te reageren zou ik ook zeggen dat de 55Q90R de beste keuze is. De Q950R valt binnen budget maar aangezien de tv uitzendingen nog steeds op 1080P zitten lijkt me 8k meer iets voor in de verre toekomst. Er zijn op dit moment slechts een handjevol 4k zenders en daarvan is denk ik ook niet eens alles opgenomen in 4k waardoor je dus kijkt naar een upscale. Ook het formaat van 55 inch met 8k is zonde.
De q90R heeft de meeste dimming zones. Een goed reflectiefilter wat overigens alle genoemde tv's hebben. En om er 10 jaar mee te doen lijkt dit me gewoon een hele goede tv.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupac
Dank allemaal voor jullie input. Ik denk dat we inderdaad voor de 55Q90R gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tupac schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:11:
Dank allemaal voor jullie input. Ik denk dat we inderdaad voor de 55Q90R gaan.
Veel plezier alvast ermee; en als de cashback nog geldt, let even goed op welke winkels er wel/niet bij horen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De Q90R is de beste optie uit dat lijstje. Ze zijn overigens allemaal 120Hz. Refresh rate is verder ook niet van belang bij sport. De response tijd en effectieve BFI/interpolatie wel. Wat dat betreft heb je voor lcd-begrippen en wat Samsung betreft niets beters.

Alleen voor live tv en voetbal kijken lijken mij alle tv's overkill. Veel dimming zones en een hele hoge piekhelderheid voegt niets toe. Als je dan toch nog relatief veel wilt uitgeven lijkt mij de Q80R een logischere keuze. Je behoudt het goede reflectie- en kijkhoekfilter en de lage response tijd. Tevens heb je voldoende helderheid en contrast om (in de toekomst) in ieder geval probleemloos hdr-content te kunnen kijken.
Pagina: 1