Probleem met langzaam lopende afvoer keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:20
Sinds een tijd hebben wij last van een keukenafvoer die zeer langzaam doorloopt. Het gaat om een IKEA keuken welke ongeveer in 2013 gemonteerd is. Wij zijn vorig jaar in dit huis komen wonen. Een paar maanden geleden is het probleem begonnen, boven punt 2 begon de afvoer te lekken (dus waar het plastic gedeelte aan de RVS afwasbak is gemonteerd). We hebben een nieuwe schroef geboord met een rubberen ring en wat plastic tape ertussen. De afvoer zit nu weer goed vast. Echter past de RVS stop met pin naar onderen er boven niet meer in (dat ding om de wasbak ook eventueel af te sluiten en hem vol te laten lopen). Geen onoverkoombaar probleem, nieuw zeefje erin.

Echter begon sindsdien de afvoer steeds langzamer te lopen. Nu heb ik zelf diverse dingen geprobeerd. Ik heb de afvoer op punt 1 losgemaakt. Aldaar gaat de buis de kruipruimte in. Ik heb daar een tuinslang ingelegd om de leidingen goed door te spoelen, hij loopt hier goed door. Ondertussen heb ik de slang die ik op punt 1 heb losgemaakt in een emmer gelegd en boven in de wasbak een emmer water gegooid, ook dan loopt de afvoer goed door. Er lijkt dus geen blokkage ergens te zitten. Maar als ik alles weer bevestig loopt de afvoer weer zeer matig.

Nu dacht ik, doordat we het afvoerputje met een nieuwe schroef hebben bevestigd, dat er mogelijk een ontluchtingsgat is afgesloten. Punt 5?. Zou dat kunnen? Ik twijfel namelijk of er ook lucht kan ontsnappen via punt 3 (de overloopbeveiliging van de wasbak).

Als er meer verduidelijking van het probleem nodig is dan kan ik extra informatie geven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1ClSKabAxVf5-iMfzCzr-pxtY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4K8UKeepgS76Bim9JKxVvJZg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7XBIvFZlWvWxDk9PskVZ2Urqw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUBUmPp7QpCz3n4pz6eMOzMM.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via dbzfan op 04-07-2020 14:31)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het lijkt erop dat je een 2e waterslot hebt gemaakt (rode lijn)
De afvoer zou meer via de groene lijn moeten lopen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBSlvVwwthHqx96zz-pkNt6vOA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/srNM58FEx558XSMBC8BfGEpX.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het lijkt erop dat je een 2e waterslot hebt gemaakt (rode lijn)
De afvoer zou meer via de groene lijn moeten lopen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBSlvVwwthHqx96zz-pkNt6vOA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/srNM58FEx558XSMBC8BfGEpX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:10
Eens met @twain4me dat dit wat schuiner zou moeten lopen. Nu vormt er een soort tegendruk waardoor het niet lekker weg kan lopen zoals het hoort. Zou dus eens proberen om het stuk tussen 1 en 4 beter te laten lopen of in kan korten.

Lukt dat niet misschien de pijp bij 1 iets inkorten als deze lang genoeg nog is. Kan ik nu op de foto niet zien zodat je wat meer lengte kwijt kunt tussen 1 en 4 en het vloeiender gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Eens met bovenstaande.
Lijkt er ook op dat je waterslot (onder 3-4) niet helemaal waterpas hangt maar met de uitvoer omhoog (dit zou ook aan het perspectief van de foto kunnen liggen), dit zou het wegstromen ook in de weg kunnen zitten.

Je zou eventueel ook de individuele onderdelen op doorstroom kunnen controleren, stel je verbind de flexibele slang van 1 direct naar je afvoer (even op z'n plek houden) stroomt hij dan wel door?

[ Voor 7% gewijzigd door Paragon93 op 03-07-2020 15:44 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
Bedankt voor de reacties, ik heb de flexibile slang dmv een zaag wat ingekort, het lijkt nu wat beter te lopen (nog niet super snel). Ik blijf het idee houden dat hij een soort van vacuum trekt. Voor nu loopt ie goed genoeg, mocht hij weer langzamer gaan lopen misschien toch een nieuw systeem aanschaffen of ergens een manier van ontluchting inbouwen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:10
dbzfan schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:33:
Bedankt voor de reacties, ik heb de flexibile slang dmv een zaag wat ingekort, het lijkt nu wat beter te lopen (nog niet super snel). Ik blijf het idee houden dat hij een soort van vacuum trekt. Voor nu loopt ie goed genoeg, mocht hij weer langzamer gaan lopen misschien toch een nieuw systeem aanschaffen of ergens een manier van ontluchting inbouwen..
Dan zou je de witte slang bij nr 4 eens moeten checken. Neem aan dat deze naar je wasbak gaat als overloop en daarmee heb je ook een ontluchting. Enige wat dan nog zou kunnen dat daar ergens iets dicht is gegaan.
Dat oranje onderdeel kan deze niet draaien?

Slecht te zien op de foto wat het is en doet maar even als ingeving nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 21:36
Ik had hier een zelfde probleem. Alles losgemaakt en schoongespoeld, amper effect. Het probleem bij mij bleek te zitten in het buisje dat de overloop van de wasbak verbindt met de afvoer. Dat was dichtgeslibd. Daardoor kon er geen lucht meer bij. Schoongemaakt en het water stroomt weer als een malle weg.

Misschien kun je daar eens naar kijken?

Zie nu dat @MikeOO dat ook al schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
Goed idee beiden, ik zal buisje nummer 3 (deze loopt naar wasbak als overloop) (4 is de afvoer van vaatwasser) nog is goed schoonmaken. Had er bovenlangs al wel water ingespoten dus hij zou wel redelijk doorgankelijk moeten zijn.
Pagina: 1