Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

BSOD bij het gamen na aanschaf 144hz monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avenses
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 28-07-2020
Update: na het updaten van de VBios via de Asus website heb ik geen enkele crash meer en draait hij een pak koeler (en stiller). Alle drivers, chipsets, ... incl Bios waren up to date en had totaal niet gedacht aan VBios.

Nu al uren zonder probleem gegamed.

Aangezien ik anderen met gelijkaardige problemen heb gezien zou dit misschien de moeite waard zijn om te proberen!

Goedemiddag,

Recent kocht ik een IIyama 34" 1440 p 144hz 21:9 Ultrawide scherm (G-Master GB3461WQSU) aan om mijn oude 27" samsung 1080p te upgraden.

Er liep vanalles mis met dit scherm, slechte resolutie, lijnen, tearing, en crash tijdens het gamen. Het scherm retourneerde ik naar Bol.com en kreeg een nieuwe.

Bij de nieuwe heb ik op zich weinig probleem qua resolutie en scherpte maar wel nog altijd crash bij het gamen. Vrijwel elk 'fast paced' game welke ik speel heeft het zelfde resultaat - geluid blijft hangen, crash en reboot. Occasioneel crasht hij ook naar desktop waarna ik nog 2 min de pc kan gebruiken voordat hij ook reboot.

Ook krijg ik occasioneel static geluid uit de ingebouwde speakers (hoewel ik vermoed dat dit een ongerelateerd probleem is welke ligt aan de monitor zelf)

Wat ik al heb geprobeerd:

- Alle windowsupdates doorgevoerd

- DDU van drivers en upgrade naar nieuwste versie

- DDU van drivers en revert naar driver 19.12.1

- Fan curve aangepast aangezien de 5700XT tot max 42% fansnelheid gaat op hoge temperaturen. De temperatuur vond ik vrij hoog (110° junction en tot 80-100° current temp). Door het aanpassen van de fanspeed zit ik aan +- 80° junction en 60-70° current temp, getest in Apex Legends)

- Nieuwe displayport kabels getest

- HDMI gebruikt ipv displayport

- Verlagen van FPS naar 60, graphics verlaagd en hz verlaagd

- Stress test van GPU

- Freesync uitgezet

----------------------------------------------------------------------------------------------------

PC Specs:

Operating System:

Windows 10 Home 64-bit

CPU:

AMD Ryzen 5 - 3600

RAM:

16,0GB D416GB 3200-16 Veng. RGB PRO bk K2 COR

Motherboard:

ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX X470-F GAMING (AM4) 40 °C

Graphics:

PL3461WQ (3440x1440@144Hz)

8176MB ATI AMD Radeon RX 5700 XT (ASUStek Computer Inc) Driver - 19.12.1
Asus8GB D6 RX5700XT TUF-3 OC

Storage:

1863GB Seagate ST2000DM008-2FR102 (SATA (SSD)) 39 °C

931GB Crucial CT1000P1SSD8 (Unknown (SSD))

PSU:

Corsair RM750X (2018) 750W ATX24

Cooling:

CooMas MasterLiquid ML240L RGB

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook krijg ik via Speccy als ik de monitor bekijk: State Enabled, Primary, Unsafe, geen idee of dit gerelateerd is.

In event monitor vind ik na een crash volgende critical error:

Kernel-Power
Event ID - 41
Task categroy 63

Als ik mijn oude 27" koppel heb ik geen probleem.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Thanks!

[Voor 6% gewijzigd door Avenses op 09-07-2020 01:03. Reden: Oplossing]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23-06 09:16
Die Asus 5700XT kaarten schijnen echt gruwelijk slecht te zijn.
Indien nog mogelijk, retourneren en omruilen voor een betere.
Aangeraden merken zijn de kaarten van Sapphire, Powercolor en MSI.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15:56
Event ID 41: https://docs.microsoft.co...shoot-event-id-41-restart

Iets zegt me dat het mogelijk de power supply is die het niet rekt of dat de stroomaansluiting op je monitor niet goed is.
Aangezien je niet verteld hebt welk model het specifiek is, weet ik niet of er ook misschien nog drivers voor zijn.

Heb je eventueel de Chipset en Video drivers ook al bijgewerkt? Mogelijk dat de aansturing niet goed gaat?

Verder zijn de Asus kaarten in die reeks niet echt hoog geprezen. Ik zou die vervangen door een ander merk.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 19:30
En wat is de bsod error boodschap? Lijkt me ook nuttige info.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avenses
Wylana schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:44:
Event ID 41: https://docs.microsoft.co...shoot-event-id-41-restart

Iets zegt me dat het mogelijk de power supply is die het niet rekt of dat de stroomaansluiting op je monitor niet goed is.
Aangezien je niet verteld hebt welk model het specifiek is, weet ik niet of er ook misschien nog drivers voor zijn.

Heb je eventueel de Chipset en Video drivers ook al bijgewerkt? Mogelijk dat de aansturing niet goed gaat?

Verder zijn de Asus kaarten in die reeks niet echt hoog geprezen. Ik zou die vervangen door een ander merk.
Het model is een Iiyama G-Master GB3461WQSU, helaas geen drivers voor te vinden bij Iiyama..

Chipset & video drivers bijgewerkt, geen succes :(

Ik dacht ook dat het kan liggen aan PSU, maar weet niet goed hoe checken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avenses
marwatt schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:23:
En wat is de bsod error boodschap? Lijkt me ook nuttige info.
Hi Sorry, ben hier niet duidelijk in geweest. Heb maar 1x BSOD gehad in het begin, sinds dan is het gewoon scherm dat zwart wordt en audio dat vastloopt met vervolgens een reboot.

Heb de tekst hierboven aangepast want inderdaad niet duidelijk verwoord :X 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Heeft niks met de monitor te maken, hooguit het feit dat je nu ineens op 1440p kan gamen en dat wat meer van je systeem vraagt. Ik sluit me aan bij de anderen, die Asus kaart is redelijk problematisch gebleken.

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:41
waarschijnlijk waren je games bij de oude monitor gecaped op een lagere resolutie op 60hz.
Nu je een hogere resolutie op 144hz kan draaien vraag je veel meer van je gpu.
Dus probleem ligt niet bij de monitor maar bij je systeem.
Ik sluit me aan bij hierboven dat je het waarschijnlijk moet zoeken in je gpu of voeding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cptbuttlick
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 20-06 08:06

cptbuttlick

Big Navi !

Die bsod ellende herken ik toen ik een radeon had. Bios update was de oplossing. Wellicht even proberen (mobo)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:48

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Elmo_b schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:31:
waarschijnlijk waren je games bij de oude monitor gecaped op een lagere resolutie op 60hz.
Nu je een hogere resolutie op 144hz kan draaien vraag je veel meer van je gpu.
Dus probleem ligt niet bij de monitor maar bij je systeem.
Ik sluit me aan bij hierboven dat je het waarschijnlijk moet zoeken in je gpu of voeding.
In geval van de voeding kan dit alleen maar als deze defect is. Ik draai hier een zwaardere setup op een Darkl Power Pro Bequiet 550 Watt. Laat ik het zo stellen dat ik vergelijkbare problemen heb en juist de voeding van de TS na lezen van reviews heb besteld. Morgen weet ik waarschijnlijk meer ;).
De kaart is stabiel in een ander systeem en met een RX 570 heb ik vergelijkbare problemen in lichtere mate. Volgende component wordt mijn Asus CrossHair VI Hero dat ik vervang.... mocht de voeding het probleem niet oplossen.

@Avenses
Sluit eens alleen je oude Samsung aan om te kijken of dat het probleem oplost. Mocht dat stabiel zijn doe dan eens gek met bijv. virtual super resolution om de spellen die je speelt op 4k te zetten. Daarmee zal de belasting op je kaart vergelijkbaar zijn.

Battle.net tag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 11:52
Blijkbaar heeft de ASUS 5700XT TUF geen goede memory cooling, wss verbruikt een hoge resolutie ook meer videoram...
Zie: YouTube: Worst 5700 XT Period, Asus TUF Gaming X3 RX 5700 XT OC, DON'T BUY! (4:12)

[Voor 57% gewijzigd door ItsWillem op 07-07-2020 12:27]

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb een vermoeden dat dit te maken heeft met die absoluut verschrikkelijke TUF is...
Wat hier namelijk zou kunnen is dat de sprong naar een veel hogere resolutie, beduidend meer VRAM vraagt en dat zorgt voor instabiliteit en crashes. Immers vond ASUS het een geweldig idee om de GDDR6 chips vooral niet te koelen...

Installeer eens MSI afterburner met de statistieken, zet alles aan en kijk naar de geheugentemperatuur. De grens is 95 graden en ik vermoed dat die van jou er zo overheen gaat. Dat zou al deze crashes en artifacts namelijk verklaren.

Klopt dit, dan beginnen de problemen pas. Die kaart is overduidelijk slecht ontworpen en je zou recht moeten hebben op een werkend product. ASUS heeft een paar maanden geleden ook de TUF EVO gelanceerd, maar van wat ik heb begrepen doet ASUS moeilijk over vervanging...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 18:52
Denk dat je moet zoeken in je gpu deze word wel erg warm. Heb je de asus strix 5700 xt oc ? Zo ja kan het zijn dat je een slechte variant hebt deze hebben in het begin een assemblage fout gehad waar door de heatsink niet goed vast zit. Heb zelf ook de asus strix 5700 xt welke wel zijn werk goed doet en dat je gpu iets warmer word met 1440p 144hz was bij mij ook het geval maar niet zo erg. Na een gamesessie van 3/4 uur cod warzone word mijn gpu niet warmer dan 65 graden met een hotspot van max 80 met fans max 1500rpm. Probeer eens even te gamen met je fans op max rpm zodat je zeker weet dat die geen 110+ graden word. Of fysiek controleren of je kaart geen speling heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ItsWillem schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:17:
Blijkbaar heeft de ASUS 5700XT TUF geen goede memory cooling, wss verbruikt een hoge resolutie ook meer videoram...
Zie: YouTube: Worst 5700 XT Period, Asus TUF Gaming X3 RX 5700 XT OC, DON'T BUY! (4:12)
Volgens mij hadden ze dat in een nieuwe versie gefixed. Daarnaast zou de TS kunnen kijken met GPU-Z of het geheugen inderdaad boven de 95 graden uitkomt. De problemen die hij beschrijft zijn volgens mij niet memory gerelateerd; dat krijg je namelijk groepjes pixels die raar doen.

Dit is wat de TS dan zou moeten zien bij slecht geheugen, je krijgt niet de symptonen die hij beschrijft.

[Voor 1% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 07-07-2020 18:37. Reden: tikfouten..]

Battle.net tag

• Avenses
Hi all!

Ik heb het (tot dusver) kunnen oplossen!

Het zat'm in de VBios. Gewone Bios is up to date en had eerlijk gezegd nooit aan VBios gedacht. Op de Asus website is er een nieuwe versie van uitgebracht met bitter weinig uitleg buiten 'eco mode' en 'fixes stability issues'.

Sinds dat ik de VBios heb geupdgrade draait hij een pak koeler en geen enkele crash meer. Ook beduidend stiller. Ik monitor alles nog met GPU-Z en zie dat de temps gemiddeld 20° lager zitten.

Fingers crossed maar heb nu al uren (gisteren & vandaag) kunnen gamen waar ik vroeger geen 15min kon.

Volgens mij is het dus solved! :-)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb het hier kunnen oplossen met een nieuwe voeding.... ongelovelijk dat die het probleem gaf.

Battle.net tag

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True