desktop pc in Ikea alex drawer koeling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiovanniW
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-05 16:19
Ik heb een desk gemaakt van de Alex drawers - Karlby top combinatie.
Nu zou ik graag mijn desktop nog wegwerken van het blad.
Ik zat te denken om in de alex drawer de legboorden (behalve de onderste) te verwijderen maar de schuiven er wel in te laten zitten. En dan op 1 of andere manier de schuiven aan elkaar vast te maken. Zo zou mijn desktop op de onderste legboord kunnen staan maar zou van de buitenkant niets te merken zijn.

Als ik achteraan niets ga uitzagen gaat de warmte zeker niet weg kunnen. Als ik achteraan wel wat zou uitzagen lijkt mij de afvoer geen probleem. Nu vraag ik me af of er via de openingen vooraan wel genoeg koele aanzuiglucht zou zijn?
En of iemand achteraan al gaten heeft gemaakt in zo een alex kast en weet of de stabiliteit van het volledige bureau niet in gedrang komt?

Hieronder de link naar de alex drawers:
https://www.ikea.com/nl/n...k-met-lades-wit-10192824/

UPDATE:

stress test 20 loops time spy op bureau:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybB5pFTYy-oJmjmFxRy78wEt90I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bIzNX04e4meSbvRGh2h7mswN.png?f=fotoalbum_large

stress test 20 loops time spy in kast zonder gat achterin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjTX1tPsgZHepzF8Xt_4hr6Ul0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BL16GQUV3r6BebWcz3FDajhu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door GiovanniW op 03-07-2020 19:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:52
Misschien een inlet fan achter openingen voorin? Door overdruk gaat de lucht dan vanzelf achterin eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:04

Fordox

00101010

Je wil de voorkant van je kast dus hetzelfde eruit laten zien maar alle bodems van de lades er wel uit halen? Klinkt opzich wel als een leuk idee :)

Ik denk dat de stabiliteit niet in gedrang komt zolang je de hoeken van het kastje ongemoeid laat. Als je alle bodems uit de lades verwijderd denk ik dat de handgrepen van de lades wel genoeg zijn voor aanvoer van lucht. Het is wel een beetje blokkerend maar ik denk niet problematisch.

Ik denk dat je als beste ook een enkele grote afzuigventilator er in kan bouwen. Zoek daarvoor een leuke 200mm fan voor uit, misschien ook met RGB als je een leuk kleurtje van achter je bureau wil laten komen (persoonlijk vind ik het een cool effect, anderen weer rainbow puke, dus dat is aan jou). Een fangaurd is dan ook geen overbodige luxe en kan misschien helpen met iets meer stabiliteit, mocht het toch een probleem worden :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-06 20:48
Leuk, ik volg deze topic om het resultaat te zien.

Voor een 200mm fan zou ik enkel de noctua overwegen/vertrouwen. De cooler master 200mm bijvoorbeeld vertoont (ik meen volgens gamers Nexus) te vaak (lees: bij teveel exemplaren) onstabiel gedrag. (De 180mm airpenetrators van Silverstone zijn misschien ook een optie?)

btw: RGB zou je net zo goed kunnen doen met een RGB-strip als je het toch niet ziet

Linus heeft ook zoiets gedaan ivm pc inbouwen in Ikea kasten voor zijn kinderen, mogelijk is dat handig om wat extra ideeën / inspiratie op te doen...

Persoonlijk zou ik eerder gefilterde intake fans monteren (stoffilters kan je apart bestellen) en de aanwezige gaten dienst laten doen om de warmte weg te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door TiezZ_BE op 03-07-2020 14:37 ]

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Over watvoor PC hebben we het? Een zwaar gaming rig met 2 videokaarten en een threadripper CPU, of een desktop-PC met een ryzen 3G? Kan nogal wat verschil maken... In dat laatste geval zou ik me niet sappel maken om de luchttoevoer. Kieren zat in zo'n kastje. In dat eerste geval kun je misschien iets hogere pootjes of rubber dopjes onder het kastje maken en gaten maken in de bodem, al dan niet met extra inlaat-fans.

Als de uitlaat fans op de PC een beetje aan de achterkant zitten, kun je er wellicht ook al mee wegkomen om gewoon gaten in de achterkant van de kast te zagen die netjes daarmee oplijnen, evt een stukje schuim er omheen of zo, waar je PC gewoon tegenaan komt als je de lade dichtschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiovanniW
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-05 16:19
mcDavid schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:35:
Over watvoor PC hebben we het? Een zwaar gaming rig met 2 videokaarten en een threadripper CPU, of een desktop-PC met een ryzen 3G?
Het gaat hier om een ryzen3600x met sapphire pulse 5700xt. Dus niets extreem.
Als de uitlaat fans op de PC een beetje aan de achterkant zitten, kun je er wellicht ook al mee wegkomen om gewoon gaten in de achterkant van de kast te zagen die netjes daarmee oplijnen, evt een stukje schuim er omheen of zo, waar je PC gewoon tegenaan komt als je de lade dichtschuift.
De uitlaat fan zit inderdaad op de achterkant. Gaat de lucht voldoende weg kunnen als de kast tegen de muur staat? Er is een speling van 1cm vanwege de plint van de muur.

Ik zat te denken om straks al eens gewoon 1u te brunchen. Zowel op als in de kast zonder gaten of dergelijke. Dan kan ik toch al een beeld vormen van temps.
Pagina: 1