Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pulse-meetapparaat om machine-gebruik te registeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bierten
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08-02 12:16
Hallo,

Wij zijn op zoek naar een apparaat die elektrische impulsen (of dergelijk) kan registeren.
Voorbeeld: Een plooibank (metaalsector) die telkens met een pedaal bediend moet worden. Telkens de plooibank in werking schiet wordt de impuls (door stroomverbruik van het apparaat tijdens het uitvoeren van de actie) geregistreerd zodat we weten hoeveel keer en wanneer de plooibank gebruikt geweest is.

Kent er iemand de naam van zo'n toestel?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

-Bart-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16-06 17:36

Fordox

00101010

https://nl.rs-online.com/web/p/counters/1443695/

Je zoekt waarschijnlijk een pulse counter, zijn zeer bekende apparaatjes. Wanneer de puls is geweest is iets meer tricky. Het is wel makkelijk op te lossen met een simpele microcontroller of een Arduino als je daar bekend mee bent :)

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Nu online
Dit kan door veel manieren, dus wat meer info is nodig. Je kan een Arduino/Raspberry pi gebruiken, die (met een RTC module?) de puls detecteert op GPIO. Afhankelijk van de spanning van je signaal (5V, 3.3V, 230~V?) zul je electronica moeten hebben om dit netjes te verwerken.
Als het apparaat op 230V werkt, kun je ook een stroomverbruik meter er aan hangen waar je een grafiek op wil kunnen aflezen.
Zo te lezen zoek je de oplossing voor je bedrijf, dus kan het zijn dat er nog bepaalde eisen aan betrouwbaarheid e.d. zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 19:43

SA007

Moderator Tweaking
Ik krijg de indruk dat je zoekt naar een industiele 'kant-en-klare' variant.

Ik denk dat je hier de combinatie 'bewakingsrelais' en 'datalogger'.
Een bewakingsrelais schakelt als de stroom erdoor boven een instelbare grens komt (als het apparaat gebruikt wordt).
Een datalogger kan dit bijv op sd-kaart opslaan met een tijd/datum erbij.

Is verre van de goedkoopste oplossing, maar kan je met kant en klare blokjes maken wat je zoekt.

Veel goedkoper is een arduino met een sd kaart/rtc en stroommeter, dan ben je voor een tientje of wat klaar.
Maar dan moet je heel wat meer zelf gaan doen.

Klok is stuk :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 01:01
kun je niet beter gewoon een microswitch ergens in of op die plooibank schroeven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08:29

Yucon

*broem*

Er zijn diverse bedrijven die zgn 'IoT gateways' aanbieden. Dat zijn een soort modemkastjes en daar kun je aanvullende sensoren aan hangen. Met name als je van plan bent meerdere machines te automatiseren is het verstandig het wat breder te bekijken. Goedkoop is het niet. Om een naam te noemen: ik weet dat Codit in dit opzicht een gerenommeerd bedrijf is.

En anders zou ik het echt uitgesproken simpel aanpakken. Zoek ook eens op 'hall sensor arduino'. Als basis zijn industriele versies van arduino's of ESP's die je daarvoor kunt gebruiken. Als je iets in deze hoek (=prijsklasse) zoekt kan Sodaq je misschien verder helpen met iets dat tussen hobby en industrieel in ligt.

[Voor 16% gewijzigd door Yucon op 03-07-2020 14:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bierten
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08-02 12:16
Van coderen of programmeren ben ik niet op de hoogte. Ik heb wat technische kennis maar het gaat inderdaad vooral om een kant en klare oplossing. (er mag wel wat doe-het-zelf bij betrokken zijn ).
Alvast bedankt voor de reacties,
Hopelijk komen nog ideeën die van pas zouden kunnen komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08:29

Yucon

*broem*

Bierten schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:06:
Van coderen of programmeren ben ik niet op de hoogte. Ik heb wat technische kennis maar het gaat inderdaad vooral om een kant en klare oplossing. (er mag wel wat doe-het-zelf bij betrokken zijn ).
Alvast bedankt voor de reacties,
Hopelijk komen nog ideeën die van pas zouden kunnen komen.
Wat voor een soort bedrijf zijn jullie? Betaal je liever 1000 euro voor een kant en klare oplossing of 100 euro aan een hobbyist (met vanzelfsprekend enig bijkomend risico). Dit is zo rechttoe-rechtaan dat ik een hobbyoplossing voor een klein bedrijf ook nog wel acceptabel zou vinden als het tenminste niet bedrijfskritisch is.

Overigens is het niet alleen de hardware; als je de gegevens van de machine uitleest zal het ook nog ergens naartoe moeten. Database, dashboard etc. Dat is niet veel anders dan je hier op tweakers ziet in topics over het uitlezen van zonnepanelen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True