Op zoek naar schijnbaar onmogelijke monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-06 18:20
Ik zoek een?
Monitor.

Wat is je budget?
Maximaal 650 euro maar liever 300, natuurlijk. :P

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem: i7 4790K CPU, 16 GB RAM, GTX 1080. Ik wil echter later dit jaar een compleet nieuw systeem kopen zodra MSFS gereleased is. En dat mag een topsysteem worden (budget rond de 2500 - 3000 euro). Ik zou nu echter al graag de daarbij behorende monitor willen hebben want mijn huidige (Samsing P277) ziet er steeds slechter uit en bovendien wil ik thuis ook wat meer 'werk' erop gaan doen (vormgeving) en dat gaat wat lastig op 1080p. Plus de kleuren zijn echt waardeloos.

Natuurlijk heb ik al van alles en nog wat over monitoren gelezen en wil het liefst het volgende:

- VA panel: omdat mijn computer op een best wel donkere zolder staat. Bovendien speel ik geen shooters of snelle racegames, alleen maar slome sims als MSFS en ETS.

- 1400p: 1080p (wat ik nu heb) is te laag, 4K is me te hoog (en te duur).

- 27": perfect formaat voor mijn gebruik en mijn bureau. Heb getwijfels over 32" maar dan is ppi bijna gelijk aan wat ik nu heb. En is ook erg groot voor de ruimte die ik heb.

- G-sync: liefst officieel maar compatible mag ook. Zoals gezegd speel ik MSFS en die heeft vaak lage fps dus wil ik graag een monitor die ook met (heel) lage fps nog goede adaptive sync geeft. Ik ben sowieso een nVidia liefhebber.

- HDR: leek me leuk maar bij nader inzien... HDR400 schijnt een gimmick te zijn en zelfs HDR600 is nog niet top... Ik denk dat een VA panel op zich al mooi genoeg is. HDR hoeft dus niet.

- plat: heb gedacht aan curved maar vooral voor mijn werk lijkt me dat erg vreemd en lastig.

Volgens mij was dat het wel.

Mijn probleem is dat ik geen platte 1440p 27" VA monitor kan vinden met officiele G-Sync support... Lijkt wel alsof alles curved wordt tegenwoordig... Mijn probleem is dat ik sowieso eigenlijk geen monitoren kan vinden die aan AL mijn eisen voldoen. Enige twee die ik nu kan vinden en die in de buurt komen, zijn de MSI Optix MAG272QP en de AOC Q27G2U/BK maar beiden zijn alleen maar G-Sync compatible en daar lees ik dan ook nog eens niet al te veel goeds over...

Mocht ik alsnog voor curved gaan dan zou ik waarschijnlijk de Samsung Oddysey G7 kiezen: die lijkt aardig in de buurt van mijn eisen te komen maar is zelfs 1000R (!) curved en geen officiele G-Sync monitor...

Dus... heeft iemand nog tips voor een platte 27" 1440p VA G-Sync (HDR) monitor...?

[ Voor 4% gewijzigd door tup61 op 03-07-2020 12:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:10
plat: heb gedacht aan curved maar vooral voor mijn werk lijkt me dat erg vreemd en lastig.
Lijkt. Heb je ooit een curved scherm bekeken / mee gewerkt?
Hoezo denk je dat vreemd en lastig is?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 19:55
Tegenwoordig ben je met een G-SYNC compatible scherm eigenlijk net zo goed af als een monitor dat G-SYNC hardwarematig ondersteund. Wat zou je de reden zijn dat je voorkeur uitgaat naar VA t.o.v. bijvoorbeeld IPS, vooral zwartweergave?

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:19

De Nelis

en anders maar niet...

Voor nog geen 600,- nagenoeg alle wensen behalve dat het een IPS scherm is i.p.v. VA.

pricewatch: Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
https://tweakers.net/moni...wrMwpbiW2P9eq0Sd3ziL7tn0B

Als ik 2560/3440X1440, VA en G-sync in de pricewatch zet kom je op maar 3 monitoren onder de 800 euro.
Mag ik vragen waarom een VA paneel? Deze komen meestal ook in curved vormen voor.

TN = meer voor snelle gaming shooters
IPS = meer voor de beste kleuren
VA = in het midden van TN en IPS, beste van beide werelden maar niet op de hoogste punt.

4K schermen maakt alles wat te klein, maar je resolutie van je desktop en spellen kan je gewoon aanpassen naar 1440.

Wat voor FPS haal je met de game nu? Wat is de mogelijke FPS dat je haalt met je toekomstige systeem die vergelijkbaar is met huidige onderdelen? Het kan zijn dat je geen g-sync monitoren nodig hebt, dan heb je weer meer keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:11
Erazher schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:51:
https://tweakers.net/moni...wrMwpbiW2P9eq0Sd3ziL7tn0B

Als ik 2560/3440X1440, VA en G-sync in de pricewatch zet kom je op maar 3 monitoren onder de 800 euro.
Mag ik vragen waarom een VA paneel? Deze komen meestal ook in curved vormen voor.

TN = meer voor snelle gaming shooters
IPS = meer voor de beste kleuren
VA = in het midden van TN en IPS, beste van beide werelden maar niet op de hoogste punt.

4K schermen maakt alles wat te klein, maar je resolutie van je desktop en spellen kan je gewoon aanpassen naar 1440.

Wat voor FPS haal je met de game nu? Wat is de mogelijke FPS dat je haalt met je toekomstige systeem die vergelijkbaar is met huidige onderdelen? Het kan zijn dat je geen g-sync monitoren nodig hebt, dan heb je weer meer keuze.
De game is nog niet gereleased, het gaat waarschijnlijk om Microsoft Flight Simulator (MSFS).
Correct me if I am wrong @tup61

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:43

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ik ben zelf een trotse bezitter van deze :
pricewatch: Dell S2417DG Zwart
Voor een TN monitor heeft deze zeer goede kleuren en 165hz is toch echt heerlijk om tegenaan te kijken.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s2417dg
Vooral als hij eenmaal goed gekalibreerd is.

24 inch en 1440p geeft een heerlijk rustig beeld en zorgt eigenlijk voor een zeer goede ervaring.

Hij is er ook in 27 inch als het ECHT moet:
pricewatch: Dell S2716DG Zwart

[ Voor 26% gewijzigd door Leeghoofd21 op 03-07-2020 13:02 ]

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Interessante optie! Heeft alles wat ik wil maar is wel 32" dus lagere ppi en groot op mijn bureau. Maar goed... dan moet ik 'm misschien gewoon wat verder neerzetten? Dan krijg je hetzelfde netto resultaat, denk ik zo. 27" 1440p op 50 cm afstand of 32" 1440p of 80 cm afstand geeft dezelfde FOV, denk ik zo...?
chriistiix schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:22:
[...]

Lijkt. Heb je ooit een curved scherm bekeken / mee gewerkt?
Hoezo denk je dat vreemd en lastig is?
Ik heb er nog niet mee gewerkt en alleen video's van gezien, ook diverse waarbij de camera op de plek van de speler zat. Je krijgt dan toch vreemd rondlopende menu's en zo... maar mss krijg je die vreemde indruk doordat je curved bekijkt op een plat scherm? Lijkt mij in ieder geval wat lastig om in InDesign iets op het oog uit te lijnen als het scherm curved is... Of zit ik er helemaal naast?
Craftop schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:22:
Tegenwoordig ben je met een G-SYNC compatible scherm eigenlijk net zo goed af als een monitor dat G-SYNC hardwarematig ondersteund. Wat zou je de reden zijn dat je voorkeur uitgaat naar VA t.o.v. bijvoorbeeld IPS, vooral zwartweergave?
Oké, maar ik lees hier en daar van niet lekker werkende sync en ook dat echte G-Sync monitoren zelfs bij 30 fps nog hun werk doen. Of nog minder. Bij compatible krijg je al problemen onder de 48 of zo en omdat ik met MSFS ga vliegen verwacht ik toch wel lage fps (rond de 30).
Enfin, VA is idd vanwege de zwartweergave: ik zit op een zolder die meestal wat donker is en op TN en IPS zit je dan al snel tegen grijs aan te kijken, zo heb ik begrepen. Ik weet dat IPS beter is voor mijn werk (kleurgetrouw) maar ik zoek het beste van beide werelden en dat is dan toch VA, dacht ik zo.
De Nelis schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:37:
Voor nog geen 600,- nagenoeg alle wensen behalve dat het een IPS scherm is i.p.v. VA.

Dank, ik ga kijken, ook al is het IPS.
Erazher schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:51:

Waarom VA: zie hierboven. Ik wil idd zoals ik zei het beste van beide werelden. 4K lijkt me gewoon te zwaar, zeker ook voor MSFS (@Meekoh da's inderdaad de nieuwe MS Flight Simulator: ik heb de alpha). Zelfs met de nieuwe hardware later dit jaar verwacht ik een fps van 20 tot 60. G-Sync is toch ook juist om lagere fps smooth te laten verlopen...? Wanneer heb je geen G-Sync nodig dan?
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:00:
Ik ben zelf een trotse bezitter van deze :
pricewatch: Dell S2417DG Zwart
Voor een TN monitor heeft deze zeer goede kleuren en 165hz is toch echt heerlijk om tegenaan te kijken.
Dank, ook deze ga ik bekijken! Maar ja, TN... ik speel geen snelle games en wil goede kleuren voor mijn werk en zit op een donkere zolder... Deze monitor is net even teveel van wat ik niet op mijn lijstje heb staan. ;)

Bedankt voor alle reactie tot zover! Much appreciated! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 08:34
Ik heb https://tweakers.net/pric...7/dell-s2716dg-zwart.html. Ik kan natuurlijk niet objectief zeggen dat de kleuren goed genoeg zijn tegenover een VA paneel, maar ik ben zeker erg tevreden over dit scherm. En ik die (hobbymatig) fotobewerking.

Helaas heb ik na 3 jaar één dode pixel op het scherm. De garantie voor dode pixels is 5 jaar, maar telt pas vanaf 5 of 6 dode pixels in een cluster, ofzoiets. Buiten dit: super betaalbaar scherm voor de specs én officiele G-Sync support!

En wat betreft G-Sync: zou ik zeker doen! Normaliter gebruik je altijd v-sync in een spel, wat betekend dat je altijd in halveringen van je scherm refresh rate draait. Heeft je monitor 60hz, maar kan je systeem maar 58 aan? Dan draait ie op 30fps. Met G-Sync draai je dan op 58 fps. Ik kan het zelf alleen maar aanraden.

[ Voor 24% gewijzigd door Iv00w op 03-07-2020 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

@tup61 Als je geen snelle games speelt en goede kleuren voor je werk wil, dan zou ik toch echt volle bak IPS paneel aanraden. Die zitten ook op of onder de 5ms, waarbij TN 1ms heeft.

Hier, een selectie (geen prijsonderscheid gemaakt), van al je voorwaarden, behalve HDR (combo HDR en G-sync levert niets op). Oh en de IPS panelen zijn allemaal 1ms.

Edit: Okay als je dan alleen echte G-sync wil met de rest van je voorwaarden (en daar betaal je gewoon grof voor aan nvidia)

[ Voor 22% gewijzigd door Jivebunny op 03-07-2020 15:32 . Reden: Alleen 'echte' G-sync ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 19:55
tup61 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Oké, maar ik lees hier en daar van niet lekker werkende sync en ook dat echte G-Sync monitoren zelfs bij 30 fps nog hun werk doen. Of nog minder. Bij compatible krijg je al problemen onder de 48 of zo en omdat ik met MSFS ga vliegen verwacht ik toch wel lage fps (rond de 30).
Enfin, VA is idd vanwege de zwartweergave: ik zit op een zolder die meestal wat donker is en op TN en IPS zit je dan al snel tegen grijs aan te kijken, zo heb ik begrepen. Ik weet dat IPS beter is voor mijn werk (kleurgetrouw) maar ik zoek het beste van beide werelden en dat is dan toch VA, dacht ik zo.
Ik betwijfel of je met de nieuwe GPU's echt onder de 20-30 fps gaat zitten. Ja, het wordt een grafisch zware sim, maar als ik even kijkend naar de 'Ideal Specs' (uiteraard voor 1080p) dan wordt een 2080 aangeraden. Uitgaande van de geruchten dat de nieuwe 3000 series ongeveer 30% beter is in performance, denk ik dat je met de nieuwe upgrade later dit jaar sowieso goed zit. Daarnaast is een lage FPS nooit een fijne ervaring, of je nu een G-SYNC of G-SYNC compatible monitor hebt. Het is natuurlijk niet zo dat als je 50fps op zo'n paneel haalt, het net zo fijn speelt als 120fps.

CPU: AMD Ryzen 7 Pro 2700X, or Intel i7-9800X
GPU: Radeon VII, or Nvidia RTX 2080
VRAM: 8 GB
RAM: 32 GB
HDD: 150 GB SSD
Internetspeed: 50 Mbps (6.3 MB/s)

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:34
Er is naar mijn idee weinig mis met een curved monitor, ook voor vormgeving. Juist op deze grote schermdiagonalen komen de hoeken steeds verder weg van je gezicht tov het midden, curved past daar juist prima in. Ik zou die eis laten vallen.

Verder zijn Adaptive Sync-monitoren (de open source standaard) tegenwoordig compatible met Nvidia kaarten (die hebben heel lang hun koppelverkoop met overpriced G-Sync modellen geprobeerd te behouden, maar dat was niet vol te houden). Dus je kan prima een VESA Adaptive Sync / Freesync monitor kopen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De Nelis schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:37:

Gezien @tup61 ook voor zijn werk in de vormgeving het scherm wil gaan gebruiken, is IPS misschien wel de betere keuze dan VA. :)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 03-07-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

CH4OS schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:27:
[...]
Gezien @tup61 ook voor zijn werk in de vormgeving het scherm wil gaan gebruiken, is IPS op zich zo'n slechte keuze nog niet. :)
IPS > VA > TN voor vormgeving. Beetje nieuwere IPS panelen hebben echt goede zwartweergave.

Check alleen al de kleurweergave:
Afbeeldingslocatie: https://www.displayninja.com/wp-content/uploads/2018/05/va-vs-tn-vs-ips.jpg

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jivebunny schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:30:
[...]

IPS > VA > TN voor vormgeving. Beetje nieuwere IPS panelen hebben echt goede zwartweergave.

[Afbeelding]
Nou kijken dergelijk afbeeldingen altijd anders voor mij, in verband met mijn kleurenblindheid... O+

Maar gelukkig zie ik wel dat IPS ook in dit plaatje er als beste uit komt... :+ Maar zou er wel minder waarde aan hechten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

CH4OS schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:37:
[...]
Nou kijken dergelijk afbeeldingen altijd anders voor mij, in verband met mijn kleurenblindheid... O+

Maar gelukkig zie ik wel dat IPS ook in dit plaatje er als beste uit komt... :+ Maar zou er wel minder waarde aan hechten. ;)
Eens, maar ik moet uit eigen ervaring zeggen dat ik altijd een TN paneel heb gehad en op mijn donkere zolderkamertje zo'n grijze gloed had als het scherm even zwart ging maar de backlight er nog was. Dat is met mijn huidige IPS paneel stukkkkkeeenn minder. En deze afbeelding klopt wel qua relatieve verschillen imo.

Ik hecht er zelf ook niet zoveel waarde aan privé, maar qua werk ga ik zeker voor IPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
Jivebunny schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:30:
[...]

[Afbeelding]
Inderdaad, zelfs op mijn TN scherm ziet dat zwart van het IPS scherm er stukken beter uit dan die van het VA scherm!

Oftewel wat voegt zo'n plaatje toe :? Realistisch kan het nooit zijn

Maar de conclusie ben ik het dan wel weer mee eens. Gezien waar het voor gebruikt wordt zie ik niet in waarom een IPS niet zou voldoen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Oké, IPS is volgens jullie dus alsnog een goede optie en misschien wel een betere, sowieso voor mijn werk. Maar films kijken op een donkere zolder...? IPS is tegenwoordig niet zo grijs meer als men vaak zegt? Met IPS heb ik wel heeeeeeeel veel meer keuze...! ;)

En G-Sync versus Freesync... jemig, jongens, jullie maken het er niet makkelijker op, haha! :P Nou, ik ga de tips maar weer eens langs en wat reviews opzoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is wellicht een goede kandidaat: pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
Komt goed uit de reviews op Hardware.info en Rtings.com.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 14:17
Tsurany schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:47:
Dit is wellicht een goede kandidaat: pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
Komt goed uit de reviews op Hardware.info en Rtings.com.
Let wel, een contrast van 800:1, mede door hoge zwartwaardes, is niet zo best.
Bron: HWinfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
tup61 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:43:
Oké, IPS is volgens jullie dus alsnog een goede optie en misschien wel een betere, sowieso voor mijn werk. Maar films kijken op een donkere zolder...? IPS is tegenwoordig niet zo grijs meer als men vaak zegt? Met IPS heb ik wel heeeeeeeel veel meer keuze...! ;)

En G-Sync versus Freesync... jemig, jongens, jullie maken het er niet makkelijker op, haha! :P Nou, ik ga de tips maar weer eens langs en wat reviews opzoeken. ;)
Was mij nog niet bekend dat die nog niet uit was :)
Wel lastig dat de game blijkbaar zo zwaar kan zijn dat je onder de 60 FPS komt zelfs met een 1080.
Is er een forum waar je met andere mensen de Alpha ervaring kan delen? Mogelijk omdat zij een nieuwere PC hebben is de FPS hoger.

G-sync gaat hierbij werken om tearing te voorkomen maar je betaald er wel voor. Uit hoofd maar die info kan mogelijk minder kloppen is dat een monitor met g-sync 100 euro rond om meer kost.
G-sync is natuurlijk beter vanwege de hardware component die erbij helpt.
Maar als je een PC tegen de 3000 in elkaar laat zetten dan lijkt mij dat een g-sync monitor dan niet persee nodig is. (dat betekend al dat je mogelijk de 3080 erin wil laten zetten voordat je op die prijs komt, als de 2080 het al beter doet met moderne CPU dan zegt mijn gevoel dat een g-sync dan niet echt nodig is dan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Potenscia schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:00:
[...]

Let wel, een contrast van 800:1, mede door hoge zwartwaardes, is niet zo best.
Maar eh... geen enkel IPS scherm komt hover dan 1000:1, toch? Scheelt 800:1 dan alsnog zoveel? Hoe dan ook, ik wil wel (minstens) 1000:1 want VA heeft gewoonlijk 3000:1 en dat was een van de redenen om VA te willen. Ik zoek dus wel een IPS (als ik IPS doe...) met hoog contrast en goede volle kleuren/zwarten.
Erazher schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:34:
[...]

Wel lastig dat de game blijkbaar zo zwaar kan zijn dat je onder de 60 FPS komt zelfs met een 1080.
Is er een forum waar je met andere mensen de Alpha ervaring kan delen? Mogelijk omdat zij een nieuwere PC hebben is de FPS hoger.

<Knip>

als de 2080 het al beter doet met moderne CPU dan zegt mijn gevoel dat een g-sync dan niet echt nodig is dan
Het is natuurlijk nog alpha maar zelfs lui met een 2080Ti en de snelste CPU hebben hier en daar moeite met de fps (en ja, er is een speciaal forum voor alpha testers). En al helemaal als ze op 4K draaien. MSFS is echt wat anders dan een gewone game (ook al is het veel beter dan de oude FSX). Onder de 60 fps is gewoon voor flightsims: veel limiten de fps op 30 om het vloeiend te houden. Maar dan nog: G-Sync heeft toch ook nut boven de 60 fps?

[ Voor 47% gewijzigd door tup61 op 03-07-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 14:17
tup61 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:03:
Maar eh... geen enkel IPS scherm komt hover dan 1000:1, toch? Scheelt 800:1 dan alsnog zoveel? Hoe dan ook, ik wil wel (minstens) 1000:1 want VA heeft gewoonlijk 3000:1 en dat was een van de redenen om VA te willen. Ik zoek dus wel een IPS (als ik IPS doe...) met hoog contrast en goede volle kleuren/zwarten.
Er zijn ook IPS monitoren (€400-500) met een 1200:1 contrast, dus 50% beter. Dat is wel een flink verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
tup61 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:03:
[...]

[...]

Het is natuurlijk nog alpha maar zelfs lui met een 2080Ti en de snelste CPU hebben hier en daar moeite met de fps (en ja, er is een speciaal forum voor alpha testers). En al helemaal als ze op 4K draaien. MSFS is echt wat anders dan een gewone game (ook al is het veel beter dan de oude FSX). Onder de 60 fps is gewoon voor flightsims: veel limiten de fps op 30 om het vloeiend te houden. Maar dan nog: G-Sync heeft toch ook nut boven de 60 fps?
G-sync zorgt ervoor dat de GPU en monitor gelijk lopen met elkaar.
De GPU is hierbij de baas om te zeggen wanneer de monitor het laat zien.
In plaats van V-sync waarbij de monitor de baas is.

Als je monitor een refresh rate heeft van 60Hz en je zit boven de 60 FPS, dan zit je eigenlijk al goed. Hier zouden er geen problemen bij onstaan. G-sync zou je voornamelijk willen hebben voor rond de 30 FPS gameplay.

G-sync maakt monitoren al duurder en gelimiteerd, vandaar de belang op FPS.
Stel dat je games op 100 FPS draait met een 60Hz monitor, dan nee voor G-sync.
Maar in jou geval lijkt het een goede keuze om te nemen als MSFS inderdaad zo zwaar draait.

Vragen of een model een goede monitor is is lastig. Omdat je de monitor in het echt moet zien of van andere horen of het een goede monitor is. Nu ben ik ook niet top kennis dat ik alles kan begrijpen maar kleur en zwart gehalte is belangrijk ( geen back light bleeding)

Hierbij raad ik aan als je een monitor in gedachte hebt om te kijken op deze site of die er staat https://pcmonitors.info/reviews/
Of youtube naar de monitor en daar zal je wel een paar reviews vinden die er wat over zeggen.
( Van beide aspecten kunnen ze laten zien of er back light bleeding zit met monitor )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Erazher schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 00:33:
[...]
G-sync zou je voornamelijk willen hebben voor rond de 30 FPS gameplay.

G-sync maakt monitoren al duurder en gelimiteerd, vandaar de belang op FPS.
Stel dat je games op 100 FPS draait met een 60Hz monitor, dan nee voor G-sync.
Maar in jou geval lijkt het een goede keuze om te nemen als MSFS inderdaad zo zwaar draait.
Juist, dat dacht ik dus ook. En de reden dat ik een echte G-Sync monitor wil, is dat, zo begreep ik, G-Sync vaak 30Hz of zelfs minder als minimum alsnog ondersteunt. Voor zover ik kan zien, gaat Freesync niet lager dan 40Hz of 48Hz... en daar heb ik dan niets aan als MSFS onder de 40 duikt. Wat het zeker gaat doen.

En dank voor de links: ik ga alles bekijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 10:44

Major_ton

Shoot!

Als we dan zo aan het hameren zijn op de paneel types en welke het beste is, kijk dan ook gelijk naar de verschillende IPS panelen. De ene is de andere niet namekijk. Los daarvan zuigt elk IPS paneel wat zwartwaardes betreft en in de wereld van monitoren kan je er helaas ook niet vanuit gaan dat een VA paneel dit probleem oplost. Daarentegen kán een VA paneel natuurlijk wel goede zwartwaardes hebben als je de goede vindt en tevens zijn er tegenwoordig VA panelen die ook zeer goed kleuren weer kunnen geven, soms zelfs beter dan IPS panelen. Het grote taboe zijn echter nog de kijkhoeken waardoor er color shift kan optreden naar de randen en hoeken toe als je te dicht op een te groot scherm zit. Ik gebruik zelf een gekalibreerde Sony 75XF9005 TV als monitor (met de juiste kijkafstand) om foto's voor grote prints op te graden en de diepere zwartwaardes tov mijn Eizo ColerEdge met IPS paneel die ernaast staat zijn zéér welkom.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Major_ton schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:27:
De ene is de andere niet namekijk. Los daarvan zuigt elk IPS paneel wat zwartwaardes betreft en in de wereld van monitoren kan je er helaas ook niet vanuit gaan dat een VA paneel dit probleem oplost. Daarentegen kán een VA paneel natuurlijk wel goede zwartwaardes hebben als je de goede vindt en tevens zijn er tegenwoordig VA panelen die ook zeer goed kleuren weer kunnen geven, soms zelfs beter dan IPS panelen.
Kortom... het wordt voor mij nu alleen maar ingewikkelder om een goed scherm te vinden, haha! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Iemand hier die de Asus PG279QE kent/heeft...? Ik ben nu voornamelijk naar deze aan het kijken omdat de PG279Q (zonder E) indertijd goed uit de reviews kwam. Geen HDR (niet echt nodig ook, denk ik toch), plat scherm, goede kleuren, kan lage refresh rates aan met officieel G-Sync support. De Q (zonder E) was indertijd een topper maar ik kan niet heel goed achterhalen of de QE nou heel veel anders (minder/beter is). De Q is nog wel te koop maar slechts bij 1 leveranvier en een heel stuk duurder. En hij is gewoon wel heel erg oud. Ik stap trouwens toch maar af van VA: IPS zal ook wat zwart betreft alsnog beter zijn dan wat ik nu heb (Samsung P2770)... en voor mijn werk zal IPS beter zijn. En curved wil ik sowieso niet. Dus dan ben je al snel klaar met VA tegenwoordig.

Ik zie trouwens ook info over de PG279QZ maar die is nergens te koop...? Te nieuw?

EDIT
Heb ondertussen ook de XG279Q: de PG279QE schijnt oud spul in een nieuw jasje te zijn. De XG279Q komt er goed uit in deze review.

[ Voor 11% gewijzigd door tup61 op 05-07-2020 15:49 ]

Pagina: 1