Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Troubles met Topaz...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:36

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Hoor zoveel gejubel over Topaz Denoise dat ik het wilde proberen. Gedownload op een bijna subspec machientje (Intel I5 2.4 GHz, 8Gb, Win 10). en gestart.

Bij opstart boing-geluid en berichten, die er op neer komen dat ik geen OpenGl driver heb. Gezocht, lijkt erop dat Intel Graphics 3000 en Windows 10 niet lekker met OpenGl gaan. Compatibility fix waarin de Graphics als in Windows 8.1 behandeld worden werkt niet - ik krijg dezelfde boing en hetzelfde verhaal.

Ik denk dat het probleem erin zit dat ik geen OpenGl driver heb voor mijn Intel HD, maar de materie is me te mysterieus om er veel van te snappen. Iemand een oplossing: welke OpenGl driver op mijn (al dan niet gefixte) Windows 10-installatie zou het doen? Of snap ik er nog minder van dan ik denk?

Ik begrijp dat er ooit een andere computer moet komen, maar nu even niet. En dan nog wil ik wel eerst weten of ik die al dan niet op al die superslimme software afgestemd moet willen hebben..

Bij voorbaat dank!

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 04:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

bobcom schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:19:
Hoor zoveel gejubel over Topaz Denoise dat ik het wilde proberen. Gedownload op een bijna subspec machientje (Intel I5 2.4 GHz, 8Gb, Win 10). en gestart.

Bij opstart boing-geluid en berichten, die er op neer komen dat ik geen OpenGl driver heb. Gezocht, lijkt erop dat Intel Graphics 3000 en Windows 10 niet lekker met OpenGl gaan. Compatibility fix waarin de Graphics als in Windows 8.1 behandeld worden werkt niet - ik krijg dezelfde boing en hetzelfde verhaal.

Ik denk dat het probleem erin zit dat ik geen OpenGl driver heb voor mijn Intel HD, maar de materie is me te mysterieus om er veel van te snappen. Iemand een oplossing: welke OpenGl driver op mijn (al dan niet gefixte) Windows 10-installatie zou het doen? Of snap ik er nog minder van dan ik denk?

Ik begrijp dat er ooit een andere computer moet komen, maar nu even niet. En dan nog wil ik wel eerst weten of ik die al dan niet op al die superslimme software afgestemd moet willen hebben..

Bij voorbaat dank!
Het probleem is dat je een programma dat bijna volledig leunt op de grafische kaart draaien op een verouderde iGPU. Dat gaat nie werken nie :Y)

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@Ventieldopje Ik vreesde al zoiets. Maar ik vind maar verrot weinig over wat je minimaal nodig hebt om een beetje Lightroom, Photoshop en Topaz te draaien. Natuurlijk, meer is altijd beter, maar meestal ook onbetaalbaarder.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinZon
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18-06 13:31
Op de site van Topaz staan de system requirements, ze hebben het eigenlijk alleen over Nvidia en AMD GPU's. Voor Adobe zal het niet veel anders zijn:

https://help.topazlabs.com/hc/en-us/articles/360026521591

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 04:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Precies, zelfs een entry-level GPU als de GT-1030 doet het beter dan je iGPU en dat kost je echt de kop niet.

Of Topaz dan ook lekker draait weet ik niet, maar het zal draaien. Voor een beetje basic Lightroom en Photoshop prima.

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@RobinZon Heb ik me blind op gestaard, maar ze gaan ervan uit dat je alle grafische kaarten paraat hebt. Heb ik dus niet, Die url "help.topazlapsetc..". kan beter "help! topazlapsetc.." heten ;)

@Ventieldopje Duidelijk, en dank. Probleem is vooralsnog dat ik nergens een GPU kwijt kan - oude Asus laptop en ook oude HP 8300 USFF, zonder pci-sleufjes. Ik hoef geen snelheidsminster, als alles werkt is het al prachtig. Google nu dus op "notebook i5 6gen 16 Gb nvidia 1080p in vendita", maar dan ben je toch aardig wat kwijt

• dylan111111
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08:59
Je zou in je HP 8300 USFF nog een Nvidia Quadro M600M 2GB kwijt kunnen maar die is 15% langzamer dan een GT-1030 en kwa prijs niet interessant. Nee, om iets te runnen moet je naar een ander apparaat gaan kijken.

Kijk hier eens anders in de V&A van Tweakers, staan wel leuke systeempjes voor jouw doeleinde.
Je kan iets in de trant van een Dell Optiplex 3020 SFF pakken met een low-profile GTX-1050ti / GTX-1650 / RX-550 met 4GB geheugen. Dan heb je voor niet al te veel geld en ruimte een systeem waarmee je uit de voeten kunt.

⛔⛔⛔Als je dit leest dan betaal je met jouw privacy of keiharde centen!⛔⛔⛔

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@dylan111111 weinig V&A aanbod in Spanje ;)

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dylan111111
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08:59
Haha, dat is zeker waar, als je het naar Spanje wilt hebben vanuit Nederland dan kost dat 34 euro aan verzendkosten extra voor een pakket tussen de 10 en 20 kilo bij PostNL. ^^

⛔⛔⛔Als je dit leest dan betaal je met jouw privacy of keiharde centen!⛔⛔⛔

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

dylan111111 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:35:
Haha, dat is zeker waar, als je het naar Spanje wilt hebben vanuit Nederland dan kost dat 34 euro aan verzendkosten extra voor een pakket tussen de 10 en 20 kilo bij PostNL. ^^
De meeste pc's komen niet aan de 10KG maar ik neem aan dat er in ES wel alternatieven zijn voor V&A.

@bobcom tnx voor het wijzen op deze software, ga het ook eens proberen.

[Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 04-07-2020 11:39]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@dylan111111 Gaat niet lukken. Het is een "ultra slim" formaatje, zit geen enkel expansiesleufje in.

@MAX3400, @DukeBox In Italie ook niet - maar gelukkig doet de fleabay het wel. Die 10kg gaan het niet worden. Ik wil naar een laptop.

(Edit na plotselinge inval)
Maar ik vraag me nu ineens af of mijn reservelaptopje die rol kan overnemen. Asus K55V, i7 3630QM @2.4 GHz en 8Gb, Nvidia Geforce 610M met 2Gb. Scherm is 1366 x 768, maar mijn monitor kan beter.(Full HD) - meer heb ik niet nodig. De Asus kan naar 16GB, een Tb SSD is geen probleem, de grafische kaart is wat het is.

Gaat zoiets voldoende PS/LR/Topaz-waardig worden of moet ik echt meer eisen aan CPU en GPU stellen? Nogmaals, het hoeft geen Formule 1 te worden, maar vandaag beginnen met bewerken en morgen klaar is ook niet mijn droom.

[Voor 49% gewijzigd door bobcom op 04-07-2020 15:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@Ventieldopje Een oude GPU is inderdaad goed genoeg: Ik heb mijn laptopje een opfrisbeurt gegegeven, en met wat extra gehuegen, een SSD en de oude Geforce 610M met 2 Gb, kunnen Topaz en Lightroom daar prima mee uit de voeten.

@MAX3400 , @dylan111111 Valt nog best mee wat je in Italie thuisbezorgd kan krijgen. Ik heb €190 all-in betaald voor 16Gb en een 1Tb SSD, mijn Asusje gaat als de brandweer.

Dus mijn probleem is opgelost.Alleen ben ik bang dat ik overstag moet en vastzit aan de aanschaf van Topaz Denoise.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True