Waterdruk probleem na vervangen leidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Hallo,

Nadat we de waterleidingen in ons huis hebben vervangen door kunststof exemplaren hebben we een waterdruk probleem op sommige punten. De leidingen zijn als volgt gelegd:

1) Na de watermeter volgt de waterontharder (Aquacell kloon uit Engeland, de bypass aanzetten lost het waterdruk probleem niet op);
2) Een afsplitsing die er oorspronkelijk al zat naar een tapkraan in de garage;
3) Dan gaat er een koperen leiding (22mm uit mijn hoofd) richting een 1" volle doorstroom tapkraan;
4) Dan komt er een stuk 32mm TECE gevolgt door een
5) TECE 32 T-stuk;
6a1) Een TECE 32 naar de 400 liter boiler die 1 verdieping hoger staat
6a2) Vanaf de boiler gaat er een 20mm en een 16mm leiding naar de naastgelegen badkamer en een 16mm terug naar beneden voor warmwater voor de combi+ quooker
6a3) En natuurlijk vanaf de aanvoer nog een koudwaterleiding van 20 en 16 naar de badkamer
6b) Een TECE 32 naar een andere ruimte waar nog een badkamer komt.

Heeft iemand enig idee waardoor het drukverlies komt? Het aparte is dat ik in de garage wel normale druk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Misschien te voor de hand liggend, maar de kraan bij 3 staat vol open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:47
Wat voor waterdruk probleem heb je?
Is het veel minder dan eerst?
Zat de waterontharder er reeds op?
Is misschien de overgang van koper naar 32mm TCE een beperking?
Misschien even alle perlators controleren of er geen vuil in zit (door aanleggen nieuwe leidingen).
Ook zeefjes/filter bij je ketel controleren als het alleen bij warm-water is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• b_o_o_
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-02 12:18
Vergeet de zeefjes op de kranen zelf niet te controleren op vuil.
Meestal is dat het probleem na verbouwen aan leidingen enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
@Omni superens de kogelkraan staat volledig open, net als de kraan bij de watermeter

@Frank_P Waterdrukprobleem is dat er weinig water uit de kranen komt (zowel boven als beneden). Het is inderdaad veel minder dan eerst, en zeker veel minder dan in de garage. De ontharder is er later opgezet, maar toen was het waterdrukprobleem ook al aanwezig. De overgang van koper naar TECE zou geen probleem moeten zijn omdat er tussen een kogelkraan zit en de leidingdiameter in feite niet veranderd. De zeefjes bij de kranen zijn gecontroleerd en bevatten geen vuil. Ik heb overigens geen ketel maar een WP met OEG 400 ltr boiler :)

@b_o_o_ Zeefjes bevatten geen vuil :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
Heb je een terugslagklep gemonteerd gekregen bij het installeren van de ontharder?
Die zorgt namelijk voor drukverlies.
Maar als je daarvoor het probleem ook al had dan kan dat eigenlijk niet.

Heb je geen lek ergens? Controleer je watermeter eens als alles een tijd (bijv. uurtje) dicht staat, of de teller hetzelfde blijft.

Je geeft aan dat het bij de garage goed is, maar die heeft misschien ook een veel dikkere leiding daarheen.
Je hebt dunnere leidingen naar de rest van het huis, dus is het ook geen gevoel kwestie?
Je geeft aan 20 en 16mm wat naar de rest gaat.

20mm tece is 14,4mm binnendiameter.
16mm tece is 11,6mm binnendiameter.

Ik weet niet wat voor koper er lag? Maar misschien zit het verschil hem daarin.

En wat voor leiding loopt er naar je keuken? En heb je daar wel normale koudwater druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
@Frank_P Geen terugslagklep op de ontharder. De watermeter zegt overigens niks omdat deze stuk is en vervangen moet worden :/ Maar zover ik heb kunnen zien is er geen lek. Naar de garage is er geen dikke leiding, maar nog een oude koperen leiding. Naar de keuken loopt 16mm uponor gesplitst vanaf de 32 Tece en daar is ook geen normale waterdruk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:32
even de meest obvious vraag stellen: Je hebt niet ook bij het vervangen van de waterleidingen ook nieuwe kranen in Keuken, badkamer etc geplaatst?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frank_P
@kipragout
Maar 16mm tece is slechts 11,6mm binnen diameter.
Normaal heb je 15mm koper naar je keuken toe.
15mm koper is 13mm binnendiameter.
Misschien zit daar het verschil in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:33

_Arthur

blub

Begin eerst eens met te meten per tappunt (=kraan) hoeveel liter per minuut er uit je koud dan wel warm water kranen komt.

Daarna kan je controleren of deze hoeveelheid overeenkomt of (veel) minder is dan wat je leidingen kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Lijkt dat er ergens een vernauwing dan wel gedeelte blokkade zit in de leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 15:21
Ik weet niet of de leidingen die ik ooit gebruikt heb hetzelfde zijn als wat jij gebruikt hebt, maar bij mij bestond het uit een soort binnenleiding en een buitenmantel. Misschien is een leiding gevouwen , bv. tijdens installatie, maar zie je dat niet direct door de buitenmantel heen? Dan lijkt het van buiten in orde, maar vanbinnen blijft er weinig ruimte over om water te laten stromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij het vervangen van de leidingen in mijn huis kwam ik een geknakte leiding tegen. Daar was nog maar de helft van de diameter over. Maar in algemeenheid hebben installateurs er een handje van om flexibele leiding veel te krap te dimensioneren. Eigenlijk zou je 15mm koper moeten vervangen door 20, niet door 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Is de lengte van de leidingen veel toegenomen?
Zitten er nu veel meer bochten/t-stukken/appendages in?
Zijn de diameters hetzelfde of juist kleiner?

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
@nachtnet Yes overal nieuwe kranen, behalve in de garage toevallig;
@Frank_P Ik dacht dat kunststof leidingen minder weerstand hadden dan staal of koper en daardoor dunner konden worden uitgevoerd?
@_Arthur Ik zou dat kunnen doen, echter heb ik al wel gezien dat bij het vullen van het badje met de tuinslag (die is aangesloten op de kraan in de garage), er veel meer water uitkomt dan met de kraan in de keuken. Kortom, ik weet zeker dat er weinig water uitkomt;
@Anoniem: 1271350 Dat dacht ik eerst ook, daarom is zowel de kogelkraan als het stuk Tece 32 t/m het T-stuk reeds vervangen, maar dit maakte uiteindelijk geen verschil
@jurri@n Er zit geen montel omheen, het zijn vrij stugge leidingen die moeilijk zijn dubbel te vouwen.
@T.C Alle leidingen zijn compleet vervangen. Qua lengte is er wel iets toegenomen maar niet heel veel. De badkamer zit nog steeds op dezelfde plek en de keuken ook. Enige wat erbij gekomen is een leiding naar de nog te plaatsen badkamer van ongeveer 10 mtr. Aantal t-stukken en bochten valt mee (naar mijn mening).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

kipragout schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:14:
@_Arthur Ik zou dat kunnen doen, echter heb ik al wel gezien dat bij het vullen van het badje met de tuinslag (die is aangesloten op de kraan in de garage), er veel meer water uitkomt dan met de kraan in de keuken. Kortom, ik weet zeker dat er weinig water uitkomt;
Het gaat er niet om dat je vind dat het weinig is. Het gaat er om hoeveel dat weinig is en of dat overeenkomt met de maximale capaciteit van je gebruikte leidingen.

Dus; emmer van 10 liter onder die kraan en meten hoe snel dat deze tot 10 liter gevuld is.

[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 03-07-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 20:18

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Hebben de buren wel voldoende waterdruk?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@kipragout flexibele leidingen hebben eerder meer dan minder weerstand. Niet zozeer door de leiding maar door de veel nauwere koppelingen. Zoals ook al aangegeven in dit topic. Van een 16mm leiding hou je net aan 10 over na een koppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
Of je nieuwe kranen zijn een soort van 'waterbesparend', maar veel waarschijnlijker is het toch de smallere binnenmaat die je parten speelt.
Maar meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:32
Je hebt niet toevallig een oude kraan bewaard die je op de plek van een nieuwe (met te weinig water0 kan terugschroeven? (tijdelijk)

* nachtnet dacht dat nieuwe kranen vaak voorzien zijn van een doorstroom-(filter/beperker)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@nachtnet Yes overal nieuwe kranen, behalve in de garage toevallig;
Dus na al die posts van je weten we nog steeds niet wat voor leidingen je eerst had, maar wel dat je de verplichte terugslagklep bij de ontharder verzuimt hebt aan te (laten) brengen...
@Frank_P Ik dacht dat kunststof leidingen minder weerstand hadden dan staal of koper en daardoor dunner konden worden uitgevoerd?
Als je iets dunner uitvoert, neemt de stroomsnelheid toe. Dan neemt de stroomsnelheid fors toe en daarmee de wrijving en drukval...

"16" mm Uponor heeft anderhalf keer zoveel drukval bij hetzelfde debiet per strekkende meter als "15mm" koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Frank_P schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:23:
@kipragout
Maar 16mm tece is slechts 11,6mm binnen diameter.
Normaal heb je 15mm koper naar je keuken toe.
15mm koper is 13mm binnendiameter.
Misschien zit daar het verschil in?
Exact. pi*(1/2xD)^2 op D=11,6 geeft 106 vierkante milimeter. Op D=13 krijg je 133.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zit er niet ergens vuil in de leidingen?
Niet goed afgeplakt en er zit zo een stukje puin in bijvoorbeeld.
Of zo'n afdicht transport dop in de leiding heb ik ook wel eens gezien

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Het is tegenwoordig goed zoeken naar een kraan die niet waterbesparend is. Mijn wastafelkraan in de badkamer doet 5L/min. De wasmachine ernaast 20..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:55
Is er tc logo of press gebruikt? Bij press is de koppeling inwendig gelijk aan de buis diameter. Bij Logo zit wel een vernauwing.
De gebruikte diameters zouden ruim voldoende moeten zijn. Bij warmwater gebruik ik het liefste nog de 14mm buis, voor kortere wachttijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

BadConnection schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:54:
De gebruikte diameters zouden ruim voldoende moeten zijn.
Voldoende voor wat?

TS heeft nog nergens vermeld hoeveel liter per minuut er dan uit die kranen komen, welke kranen hij gebruikt heeft en/of welke douche hij heeft.

Allemaal relevante gegevens want dan kan er teminste opgezocht worden hoeveel liter per minuut die zaken maximaal kunnen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
Ik heb beneden in de keuken een Quooker kraan (combi+ boiler). In de badkamer heb ik een Dornbracht regendouche die 14 Liter per minuut kan max. De kraan in de badkamer is een Hotbath cobber uit mijn hoofd. In de garage heb ik een onbekend kraantje, ding wat er al 40 jaar zit :)

[ Voor 12% gewijzigd door kipragout op 04-07-2020 19:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
kipragout schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 19:40:
Ik heb beneden in de keuken een Quooker kraan (combi+ boiler). In de badkamer heb ik een Dornbracht regendouche die 14 Liter per minuut kan max. De kraan in de badkamer is een Hotbath cobber uit mijn hoofd. In de garage heb ik een onbekend kraantje, ding wat er al 40 jaar zit :)
Maar we weten nog steeds niet hoeveel L/min er uit komt. Ga je nog gestelde vragen beantwoorden of blijft het bij wat algemene incomplete info?
Pagina: 1