Op woensdag 08 augustus 2001 19:18 schreef ecteinascidin het volgende:
Da's dus precies een toepassing die in de verre toekomst zou kunnen gebeuren waar ik fel op tegen ben. Je krijgt een volledige uitdraai van alle mogelijke combinaties van jou en je partner en alle mogelijke problemen kun je aanpakken.
Da's wel heel erg ver doortrekken. De wetenschap zal zich eerst richten op het bestrijden van erfelijke ziektes. En dat is eigenlijk helemaal niet zo tegennatuurlijk.
Allow me to explain.
In de natuur is het hebben van een erfelijke ziekte vaak een zeer groot nadeel, waardoor het er vanzelf uitgeselecteerd wordt. Dat is de reden waarom verreweg de meeste erfelijke ziekten recessief zijn: dominante erfelijke ziekten worden namelijk meteen weggeselecteerd, terwijl recessieve ziekten dmv dragers kunnen worden doorgegeven.
Tegenwoordig kunnen mensen met de meest uiteenlopende soorten erfelijke ziekten toch een normaal leven lijden. Doordat erfelijke ziekten niet meer uitgeselecteerd worden, komen erfelijke ziekten steeds vaker voor. Op den duur zal vrijwel iedereen een of andere erfelijke ziekte hebben.
Het terugdringen van erfelijke ziekten dmv DNA-selectie is dus eigenlijk helemaal niet zo tegennatuurlijk. De natuur doet het immers zelf ook.
Door alles te screnen en te perfectioneren (nu grijp je pas in als je het down-sysndroom herkent, maar straks?) maak je een perfect kind en dus niet je EIGEN kind.
Niehiet? Dat kind is nog steeds wel een samenstelling van het genetisch materiaal van de vader en de moeder, als je het zo aanpakt. Dus het is wel degelijk je eigen kind. De kans dat je precies die specifieke combinatie van genen zou krijgen in een natuurlijk bevruchtingsproces is namelijk even groot als de kans die je zou hebben op elke andere combinatie.
Komt nog bij dat je straks kan wegstrepen wat voor dingen het kind mogelijk zou kunnen hebben... Maak er maar een meisje van, met blond haar, aanleg voor grote borsten en een IQ van 145-150.
Kijk, en dat wordt alweer een stuk moeilijker. Dat kind wordt namelijk samengesteld uit de chromosomen van de ouders. Elke ouder heeft van elk chromosoom (op het geslachtschromosoom na) twee stuks. En van die twee, kies je de beste. Er zijn dus 2x2x48 = 192 mogelijkheden, waarvan de helft jongens en de helft meisjes zijn.
Als je specifiek op genen gaat selecteren, en uit die genen custom chromosomen gaat samenstellen, heb je 2x2x[heelveel] = [heelergveel] mogelijkheden. Maar het lijkt me dat op zo'n manier een kind samenstellen in de komende decennia nog niet eens in de buurt komt van technisch mogelijk zijn. Maar chromosoomselectie zoals hier net boven beschreven lijkt me binnen zeer overzienbare tijd wel mogelijk, en niet zeer ethisch problematisch.
Door nadeleige dingen weg te programmeren programmeer je iedere vorm van menselijkheid ook weg.
Daar kan ik het inderdaad wel enigszins mee eens zijn. Nobody is perfect. Een perfect mens samenstellen lijkt me zeer ongewenst. Zelfs een perfect mens WILLEN samenstellen lijkt me al zeer ongewenst. Het woord Übermensch zal u allen wel bekend in de oren klinken...
Als de wetenschap ervoor kiest om alle menselijkheid uit te bannen, dan ben ik tegen wetenschap die dat mogelijk maakt. IMHO is menselijk klonen niet meer dan 1 stap dichterbij.
Klonen heeft, hoewel het enigszins overlapt, op zich niets te maken met het genetisch ontwerpen van een mens.
Wat denk je bijvoorbeeld van die nieuwe ontwikkeling, waarbij een eicel wordt bevrucht met genetisch materiaal uit een lichaamscel? De man is daarmee in principe overbodig gemaakt. Is wel heel leuk voor lesbiënnes natuurlijk. Kan je met genetisch materiaal van de één een eicel van de ander bevruchten, en kunnen ze zo toch echt samen een kind krijgen - is wel altijd een meisje, trouwens, tenzij ze een Y-chromosoom van een man lenen

.
"Ja, dan kunnen we onderzoek doen op Alzheimer". Zeggen ze dan..... Da's mooi, maar dat is een vergezochte toepassing, want met klonen zelf zou je geen enkele wetenschappelijke stelling kunnen bewijzen.
Ik zie even niet in wat onderzoek naar Alzheimer met klonen te maken heeft?

Indien het inderdaad vanuit een humaitair standpunt moet wordenondersteunt, vind dan een eiwitrijke plant uit die in de Sahara groeit en vruchten draagt die AIDS genezen: Daar zou de mens iets aan hebben.

... Maarja, dat kost waarschijnlijk meer dan gewoon AIDS-medicijnen en voedselhulp verstrekken...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.