Laptop voor Muziekproductie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkiemakkie
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2020
Hi allemaal,

Allereerst fantastisch dat jullie willen meedenken met een voor jullie onbekende kerel die op zoek is naar een laptop voor zijn muzikale capriolen. Respect!
Ik heb geprobeerd zo nauwkeurig mogelijk te zijn - laat me weten als je meer informatie nodig hebt.

Ik zoek een?
Laptop voor muziekproductie. Ik wil in FL studio aan de hand van plugins, samples en opgenomen audio muziek componeren. Ik wil ook audio opnemen met USB microfoon of een audio interface.

Wat is je budget?
€ 1.000 - €1.500.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren, maar:
- ik vind het fijn als hij stevig is, dat wil zeggen liefst metalen buitenkant.
- ik zie dat in deze prijscategorie 15" beeldscherm gangbaar is, maar 17" en vooral een hogere resolutie dan 1920 x 1080 is fijn - omdat ik dan meer overzicht heb over de muziekprojecten. Maar ik zal de laptop voornamelijk thuis gebruiken en daar kan ik mijn huidige beeldscherm upgraden voor een lager bedrag dan de meerprijs van een laptop met een groter beelschem.
- beeldkwaliteit (als in perfect gekalibreede kleuren) is minder belangrijk. Het beeldscherm moet het wel gewoon goed doen natuurlijk :). Ik heb geen game-niveau videokaart nodig oid. Ook mat of glanzend beeld is niet belangrijk - mat vind ik net wat fijner...
- ik denk aan een late generatie i7 processor, of vergelijkbaar voor de rekenkracht van de audio plug-ins van nu en de toekomst
- ik denk dat 16 GB geheugen minimaal nodig is, fijn als uitbreiding naar 32 GB mogelijk is
- voor de software is een SSD fijn en perfect als deze wordt aangevuld met een tweede HD voor de bestanden

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga de laptop in de volgende situaties gebruiken:
- Thuis met een keyboard/synthesizer eraan gekoppeld (dmv een 'ouderwetse' DIN5 verbinding, het keyboard heeft geen USB.
- Onderweg, in de studio waar ik er zang en instrumenten zal willen opnemen. Er zal vaak een stopcontact in de buurt zijn - en het is wel fijn als ik een paar uur kan werken zonder op te laden. Het gewicht is in principe irrelevant - het is voor mij belangrijker dat hij stevig is en goede prestaties levert.
- in eerste instantie zal ik het geluid primair via koptelefoon afluisteren, in een later stadium via een audio interface.

Alvast bedankt voor jullie gedachten, ideeën, suggesties! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:36
Ben zelf ook een beetje zoekende in de huidige laptops, maar ik denk dat een AMD Ryzen 4000 het meest interessant kan zijn: veel cores voor weinig geld.
Hangt er natuurlijk ook van af hoeveel plugins je gebruikt.
Uitbreidbaarheid naar 32GB lijkt op termijn idd een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-06 16:51
Ik zit in feitelijk precies hetzelfde schuitje. Huidige laptop (MSI GS70 2PE) begint er echt mee op te houden na een jaar of 7.

Ik wil een i7 (10e generatie), 16 gb (uitbreidbaar) geheugen, een RTX2060 (ik doe nog wel eens wat aan videobewerking) en minimaal 1tb SSD. Gebruik Renoise als DAW, in combinatie met een behoorlijke rits aan VST instrumenten en plugins.

Opties die ik al gezien heb:
1. Lenovo Legion 5, vind ik eerlijk gezegd de mooiste maar daar kan max 16gb geheugen in dus valt eigenlijk af

2. ASUS Rog Strix, uitbreidbaar, GTX2070, echter LELIJK!

3. HP Omen, uitbreidbaar (tot 64gb zelfs) maar daarvan schijnt het scherm niet zo goed te zijn.

Daarnaast nog een stapel Acers maar na slechte ervaringen wil ik me daar nooit meer aan branden. Ben toch bang dat het de Asus wordt. Alle RGB uit en gaan met die banaan!

[ Voor 5% gewijzigd door ethereal81 op 10-07-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-07 20:27
mikkiemakkie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:49:
- in eerste instantie zal ik het geluid primair via koptelefoon afluisteren, in een later stadium via een audio interface.
Ik kan je een kleine usb dac aanraden. Eentje met een Sabre 9018 chip voldoet. Gaan voor ongeveer 2 à 3 tientjes. Krijg je tenminste fatsoenlijk geluid uit een laptop zonder dat je een audio interface mee hoeft te nemen. Voor luisteren onderweg gebruik ik zoiets. Voor opnemen en playback thuis een Focusrite interface.