Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccoBeekmann
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 14:24
Beste tweakers,
Vandaag is er een 2x8 ram sticks setje binnen gekomen.
Kingston DDR4 HyperX FURY 2x8GB 2666 geheugenmodule

Alleen is er 1 probleem, ik heb nog een 2x4 setje, ook van kingston: Kingston DDDR4 2X4GB 2666 maar het probleem is dat het met 3 ramslots wel werkt maar zodra ik de andere van 4 er in stop, krijg ik geen beeld meer
de fans draaien wel.

Ik heb overigens de slots gecheckt en de ramsticks ook.

Moederbord; Asus b350m-a

Psu: 550 watt (exacte naam weet ik niet)

Processor: AMD Ryzen 2600

Met vriendelijke groet

Ricco Beekman

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik ken het board zelf niet, maar kun je de error code uitlezen? Met LEDjes of uit een bootlog o.i.d.? Dan weet je waar je moet zoeken.

Als ik het goed begrijp: de machine boot wel met alleen de oude 2x4 er in? En dus ook met alleen de 2x8 er in? Maar niet als je ze alle vier installeert?

Zo ja; hier wat zaken om te checken:
  • Heb je de XMP settings aangepast?
  • Staat de command rate goed?
  • Heb je de juiste sticks in de juiste slots? De 8GB's moeten in matching slots (bijvoorbeeld 0 en 2) en de 4GB's in de andere twee matching slots (1 en 3).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@RiccoBeekmann A2-B2(grijze bankjes) zelfde module en de rest ook

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 14:44
Op welke snelheid probeer je de stickjes te draaien? En verdere instellingen (timings, ram voltage)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccoBeekmann
Ik heb de timings geprobeerd, alleen werkt 1 4gb stick wel, maar als ik die andere bij doe. Geen beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccoBeekmann
@Heroic_Nonsense
Ik kan de XMP instellingen niet aanpassen, ik kom ook niet in de bios met 4 sticks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RiccoBeekmann schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:52:
Ik heb de timings geprobeerd, alleen werkt 1 4gb stick wel, maar als ik die andere bij doe. Geen beeld
En als je alleen de 2x8 in gebruikt, boot e.e.a. dan wel?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccoBeekmann
@Heroic_Nonsense Ja, de 2x4 werken ook apart. Ook in allebei de combinaties dus 1 en 3. En 2 en 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
4 sticks is zwaarder voor de geheugencontroller dan 2 of 3.
Vandaar het advies om bij de 1 en de 2 serie van Ryzen niet meer dan 2 geheugenbankjes te gebruiken.

Sowieso is 2666 aan de lage kant voor Ryzen dus als je naar 16 GB had willen upgraden dan had je beter een nieuw setjes van 2 * 8 Gb kunnen kopen rond de 3200 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Zoals @D-dark al zegt en ik ook weet is dat ryzen zeer kieskeurig is wat betreft geheugen. Het beste is inderdaad ook om 2 reepjes te gebruiken en deze in slot a2 en b2 te zetten. Koop deze geheugenreepjes ook in een verpakking van 2 stuks, deze komen beide uit dezelfde serie (productie) wat uiteraard de beste stabiliteit oplevert.

Verder wil ik toevoegen dat voor ryzen g-skill en crucial (ballistix) de to go merken zijn en er het beste mee werken.

2 reepjes zijn er ook in 2x16gb en dan heb je zelfs 32 gb ram i.p.v. 24gb. Die andere sticks werken gewoon dus die kun je dan eventueel hier te koop bij het onderdelen aanbod plaatsen om je mede tweakers blij mee te maken.
Pagina: 1