Klok maak gek brommend geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdveldkamp
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-06-2021
Beste Allemaal,

Sinds mijn vriendin en ik samen zijn gaan wonen in een klushuis zijn we al tegen veel verschillende dingen aangelopen.
Helaas heb ik dit probleem nog niet op kunnen lossen, dus ik dacht ik zoek raad op internet.
We hebben onlangs een nieuwe klok aan de muur gehangen, een vrij oude stationsklok, deze maakt alleen een brommend geluid. Het is geen constant geluid, maar meer een ritmisch gebrom/zoem. De klok hangt in de woonkamer en het geluid is vrij irritant.

Zodra de stekker er uit gaat, stopt het geluid ook.

Mijn vraag is voordat ik dat hele ding weer van de muur haal, waar zou dit aan kunnen liggen?
Mijn enige idee is dat de stroomkabel die we hebben gebruikt niet geschikt is. De stroomkabel bestaat uit vrij dun koper.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58

Onbekend

...

Ik denk dat gewoon de trafo of spoel in de klok zelf het geluid maakt.
Misschien kan je een beetje rubber tussen de spoel en de zijkant van de klok doen zodat het geluid wordt gedempt, maar verder is er weinig aan te doen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-06 10:06

DataGhost

iPL dev

Dan zou je natuurlijk een dikkere stroomkabel kunnen proberen, hoewel me stug lijkt dat dat het zou zijn als dat ding niet ook loeiheet wordt (en de kabel ook). Verder zal de klok waarschijnlijk open moeten om de precieze bron van het geluid te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Wat heeft de klok te maken met het klushuis? Of deed hij het in de vorige woning niet?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

bonzz.netninja schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:09:
Wat heeft de klok te maken met het klushuis? Of deed hij het in de vorige woning niet?
Misschien komt het geluid wel van een topicgenerator die in de wolle wand hangt, ze zijn immers al tegen veel verschillende dingen aangelopen.

Maar het lijkt me niet dat stroomdraad geluid gaat maken, hooguit dat het warm wordt als het echt te dun is.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 02-07-2020 21:12 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:46
@bonzz.netninja ik snap het wel. Zelf begin ik ook met vertellen waarbij een deel toch niet bij de vraag hoort.
Lees er gewoon overheen.

@Sjoerdveldkamp wij hebben zelf 2 klokken van seiko welke niet tikken. Ofwel, de wijzer loopt langzaam etc. Heel gaaf. Echter 2 van de twee zoemt ook.
Het niet tikken wordt afgevangen door super kleine tikjes zeg maar.
Dus dat zou het ook kunnen zijn.

De vraag is wellicht, had je de klok al langer en was dit hier voor niet, of heb je hem net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdveldkamp
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-06-2021
Arunia schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:17:
@bonzz.netninja ik snap het wel. Zelf begin ik ook met vertellen waarbij een deel toch niet bij de vraag hoort.
Lees er gewoon overheen.

@Sjoerdveldkamp wij hebben zelf 2 klokken van seiko welke niet tikken. Ofwel, de wijzer loopt langzaam etc. Heel gaaf. Echter 2 van de twee zoemt ook.
Het niet tikken wordt afgevangen door super kleine tikjes zeg maar.
Dus dat zou het ook kunnen zijn.

De vraag is wellicht, had je de klok al langer en was dit hier voor niet, of heb je hem net?
Ja, een klein beetje achtergrond verhaal is toch niet zo erg haha, maar ik zal het noteren voor een volgende keer.

De klok heeft het een aantal jaar geleden gedaan zonder geluid te maken, toen wij hem hier op wilde hangen bleek de stroomkabel kapot te zijn en deze hebben wij vervangen.
En nu maakt die opeens dat geluid, vandaar dat ik dacht dat het aan de kabel lag. Deze wordt alleen niet warm ofzo dus dan zal het daar niet mee te maken hebben.

Maar dan halen we de klok van de muur en bekijken we de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Sjoerdveldkamp schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:27:
[...]

Ja, een klein beetje achtergrond verhaal is toch niet zo erg haha, maar ik zal het noteren voor een volgende keer.

De klok heeft het een aantal jaar geleden gedaan zonder geluid te maken, toen wij hem hier op wilde hangen bleek de stroomkabel kapot te zijn en deze hebben wij vervangen.
En nu maakt die opeens dat geluid, vandaar dat ik dacht dat het aan de kabel lag. Deze wordt alleen niet warm ofzo dus dan zal het daar niet mee te maken hebben.

Maar dan halen we de klok van de muur en bekijken we de binnenkant.
Het was geen kritiek, gewoon een vraag haha :+

Ik ken de klok niet, maar die oude dingen die op netstroom gaan hebben wel vaak een flinke trafo. Eigenlijk maken alle grote oude elektrische stationsklokken wel een broem volgens mij.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Pagina: 1