Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

elga wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• annestweak
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 15-06 21:10
Mijn vraag

Hallo ik ben nieuw op dit forum en heb onze eerste warmtepomp geinstaleerd.

alles 3 test programmas (p85 1tm3) doorlopen en dan lijkt goed te werken
echter als ik de thermostaat naar 30 graden zet, voel ik geen temperatuur verhoging
heb via de ontluchting wat water laten ontsnappen en dat is koud

jullie enig idee?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via annestweak op 04-07-2020 22:04)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:23

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Heel simpel dingetje. Als het 23 graden in je woonkamer is en je zet de thermostaat op 30 graden dan stuurt de ELGA meteen de CV ketel aan.

Als je de ELGA wilt testen zet dan de thermostaat maximaal 1,5 graad hoger, liever 1 graad. En dan maar eens kijken of de ELGA het doet.

Als de ELGA binnenunit wel wakker wordt maar de buitenunit niets doet controleer dan de aansluiting tussen binnen- en buitenunit. Deze draden hebben een volgorde en moeten zowel in de binnen- als buitenunit op dezelfde volgorde worden aangesloten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annestweak
Te weinig koudmiddel in het systeem? Kan dat een oorzaak zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:18

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Heb je hem zelf afgevuld of dat deel door een pro laten doen?

Indien zelf....huur daar een pro voor in 😉

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annestweak
Bedankt voor je reactie,

Heb m niet gevuld. Hoop dat er genoeg in zat🥴

Maar als het koud blijven van de leiding een gevolg kan zijn van te weinig koelmiddel, dan zal ik idd een pro in gaan schakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

annestweak schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:27:
Bedankt voor je reactie,

Heb m niet gevuld. Hoop dat er genoeg in zat🥴

Maar als het koud blijven van de leiding een gevolg kan zijn van te weinig koelmiddel, dan zal ik idd een pro in gaan schakelen.
Niet gevuld? Je hebt de binnen unit en de buiten unit aangesloten op de koelleiding en toen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annestweak
Door een pro zijn die leidingen aangesloten. Vacuüm getrokken Ventielen opengezet en gecontroleerd op lekkages. In de unit zit standaard een hoeveelheid koelmiddel. Nu dit een 2hands Elga is, zat ik te denken of er toch te weinig in zat. De pro die nl de leidingen aangesloten heeft, is nog niet in bezit van de papieren om hem bij te vullen. Andres hadden we dat direct gedaan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
800 gram R410A.... ja, daar zit een prijskaartje aan. Heb je dat meegenomen in de overweging wat je er voor betaald hebt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annestweak
😬 uh nee, Geen idee wat dat vullen kost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annestweak
Bedankt voor jullie hulp. Allemaal beste antwoorden 😂🙏

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:41
Waarschijnlijk is hij leeggemaakt bij de vorige eigenaar en zit er niks in...
Heeft die ''pro'' uberhaupt wel gemeten?

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• annestweak
Geen idee of hij gemeten heeft.
Ik heb een telefoonnummer van iemand die mag vullen. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik hoop wel dat te weinig gas de oorzaak is, ik zou anders niet weten wat de oorzaak zou kunnen zijn dat de leiding koud blijft

• Jim423
De compressor+fan+pomp loopt wel?
Meet eens de in/uit watertemperatuur. Wat is het opgenomen vermogen van het buitendeel?

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• annestweak
Ja fan pomp compressor werkt prima
Opgenomen vermogen buitenunit? Hoe meer ik die?

• Rol-Co

Rol-Co

annestweak schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:10:
Misschien verwacht je teveel? Het is geen cv natuurlijk die het in seconden warm brult, ook is hij maar 3,5-4kW en geeft een water temp van 30-35 graden, geen 70 bijv.

Hoe lang heb je hem laten lopen?

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
Zet een verbruiksmeter tussen stekker ELGA en stopcontact.
60 watt is pomp cv circuit draait
1000 watt is compressor doet vol mee
Als je thermostaat aangeeft dat de buitentemperatuur 10 graden is (terwijl je weet dat dat niet klopt) en het is een carrier versie, dan moet je de printplaat vervangen (kan je Techneco voor bellen)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• annestweak
Rol-Co schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:27:
[...]

Misschien verwacht je teveel? Het is geen cv natuurlijk die het in seconden warm brult, ook is hij maar 3,5-4kW en geeft een water temp van 30-35 graden, geen 70 bijv.

Hoe lang heb je hem laten lopen?
10 minuten ongeveer, is dat te kort?

• kabeltjekabel
Kun je gewoon aflezen op je kWh meter.

• Rol-Co

Rol-Co

annestweak schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:11:
[...]

10 minuten ongeveer, is dat te kort?
Ja veel te kort, laat maar eens een uurtje draaien en meet dan het verschil tussen aanvoer en retour.
Dat moet een graad of 3-5 zijn.

• annestweak
BarryH schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:52:
[...]

Zet een verbruiksmeter tussen stekker ELGA en stopcontact.
60 watt is pomp cv circuit draait
1000 watt is compressor doet vol mee
Als je thermostaat aangeeft dat de buitentemperatuur 10 graden is (terwijl je weet dat dat niet klopt) en het is een carrier versie, dan moet je de printplaat vervangen (kan je Techneco voor bellen)
Ik zet de thermostaat omhoog en ga meten.
Het is geen carrier en de thermostaat in de kamer geeft de juiste buiten temperatuur aan.
Moet ik de temperatuur die jij bedoelt uit de parameters van het menu halen?

• annestweak
Thermostaat staat hoog, 440 watt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Heel simpel dingetje. Als het 23 graden in je woonkamer is en je zet de thermostaat op 30 graden dan stuurt de ELGA meteen de CV ketel aan.

Als je de ELGA wilt testen zet dan de thermostaat maximaal 1,5 graad hoger, liever 1 graad. En dan maar eens kijken of de ELGA het doet.

Als de ELGA binnenunit wel wakker wordt maar de buitenunit niets doet controleer dan de aansluiting tussen binnen- en buitenunit. Deze draden hebben een volgorde en moeten zowel in de binnen- als buitenunit op dezelfde volgorde worden aangesloten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• annestweak
Top, dat ga ik zeker doen.
Ik test dus met te veel graag verschil👍🏻

• annestweak
Ik heb m na je bericht 1 graad hoger gezet boven de kamer temperatuur.

Nu 280 watt en aan en afvoer temp zijn beide 23 graden. Kamer koelt af😬

• Jim423
Als de compressor loopt en aan/afvoer watertemp zijn beide 23 graden na een tijdje lopen dan wordt het niks denk ik.

• mkleinman

mkleinman

Welke ELGA heb je trouwens. Nog eentje met Carrier buitenunit of eentje met een Toshiba unit?

Heb je zelf het soldeerwerk gedaan tussen binnen- en buitenunit? If so, heb je de leidingen eerst vacuum getrokken om al het vocht etc er uit te halen en heb je daarmee ook meteen dus een druktest van je systeem gedaan?

Weet je zeker dat het soldeerwerk goed gedaan is? Want dat maakt echt een enorm verschil. Met een lek in je systeem doet je ELGA het niet goed en met een soldeerblokkade loop je ook tegen allerlei problemen aan.

Hele simpele test om te kijken of je ELGA in elk geval warmte naar binnen haalt is om de persleiding naar binnen ( ik meen dat dat de smalle van de twee was ) te voelen. Voelt deze heet aan? Wees hiermee voorzichtig trouwens; Onder full load kan die leiding warmer dan 60 graden worden.

Als die leiding warm wordt dan komt er in elk geval warmte naar binnen.

De ELGA houdt namelijk van laag en traag. dT tussen aanvoer en retour is maximaal 40 graden. Dus komt er 23 graden binnen dan maakt hij daar maximaal 27 graden van. Zolang je retour opwarmt zal dus ook je aanvoertemperatuur steeds hoger worden. Dit totdat er een evenwicht met afgifte en aanvoer van de ELGA wordt bereikt.

Edit:

Als je CV zijde niet opwarmt, controleer dan op lucht in je systeem. Lucht er in is killing voor je flowsensor die onmiddelijk de boel afkapt. ( pomp blijft lopen trouwens ).

Mits je dezelfde pomp hebt als ik ( WILO ) zet hem dan in het begin tussen de 2 en 3 rechts. Dat is een redelijk conservatieve pompstand.

* mkleinman heeft sinds 2014 een ELGA met Carrier buitenunit hangen. :)

[Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 04-07-2020 23:51]

• annestweak
Jim423 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:49:
Als de compressor loopt en aan/afvoer watertemp zijn beide 23 graden na een tijdje lopen dan wordt het niks denk ik.
Nee ben ik ook bang voor, vandaar dat ik een oplossing zoek in bijvullen koelmiddel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
annestweak schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:54:
De pro die nl de leidingen aangesloten heeft, is nog niet in bezit van de papieren om hem bij te vullen.
Je kan hem geen pro noemen, als hij de boel niet heeft afgeperst met stikstof.
Naast vacumeren toch wel een van de belangrijkste stappen voordat je er koelmiddel in loslaat.

Alsof je gaat rijden zonder rijbewijs om nog even te oefenen voor je grote examen...

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annestweak
AUijtdehaag schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:48:
[...]

Je kan hem geen pro noemen, als hij de boel niet heeft afgeperst met stikstof.
Naast vacumeren toch wel een van de belangrijkste stappen voordat je er koelmiddel in loslaat.

Alsof je gaat rijden zonder rijbewijs om nog even te oefenen voor je grote examen...
Hij heeft het wel afgeperst en gecontroleerd op lekkages, maar heeft de papieren nog niet om het koelmiddel te mogen vullen. Zonder die papieren kan hij ook deze niet inkopen.

Dus wel rijbewijs maar nog niet voor alles.😉

Ik had gehoopt dat er nog voldoende in zat maar nu blijkt waarschijnlijk van niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annestweak
mkleinman schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:50:
Welke ELGA heb je trouwens. Nog eentje met Carrier buitenunit of eentje met een Toshiba unit?

Heb je zelf het soldeerwerk gedaan tussen binnen- en buitenunit? If so, heb je de leidingen eerst vacuum getrokken om al het vocht etc er uit te halen en heb je daarmee ook meteen dus een druktest van je systeem gedaan?

Weet je zeker dat het soldeerwerk goed gedaan is? Want dat maakt echt een enorm verschil. Met een lek in je systeem doet je ELGA het niet goed en met een soldeerblokkade loop je ook tegen allerlei problemen aan.

Hele simpele test om te kijken of je ELGA in elk geval warmte naar binnen haalt is om de persleiding naar binnen ( ik meen dat dat de smalle van de twee was ) te voelen. Voelt deze heet aan? Wees hiermee voorzichtig trouwens; Onder full load kan die leiding warmer dan 60 graden worden.

Als die leiding warm wordt dan komt er in elk geval warmte naar binnen.

De ELGA houdt namelijk van laag en traag. dT tussen aanvoer en retour is maximaal 40 graden. Dus komt er 23 graden binnen dan maakt hij daar maximaal 27 graden van. Zolang je retour opwarmt zal dus ook je aanvoertemperatuur steeds hoger worden. Dit totdat er een evenwicht met afgifte en aanvoer van de ELGA wordt bereikt.

Edit:

Als je CV zijde niet opwarmt, controleer dan op lucht in je systeem. Lucht er in is killing voor je flowsensor die onmiddelijk de boel afkapt. ( pomp blijft lopen trouwens ).

Mits je dezelfde pomp hebt als ik ( WILO ) zet hem dan in het begin tussen de 2 en 3 rechts. Dat is een redelijk conservatieve pompstand.

* mkleinman heeft sinds 2014 een ELGA met Carrier buitenunit hangen. :)
De leidingen met koelmiddel zijn aangesloten door iemand die pers gereedschap had. Het is lekkage vrij.

De buitenunit is een Toshiba😉

De persleidingen blijven koud

Er zit idd een wilo pomp op, deze staat op 3 (volg jou advies op je site al een tijdje👍🏻)

Wel hoor ik de pomp, toch lucht erin?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annestweak
Over het algemeen, iedereen bedankt voor je hulp👍🏻 Geweldig hoe jullie meedenken. Wellicht kan ik jullie ook eens helpen via dit forum

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

annestweak schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:15:
[...]

De persleidingen blijven koud

Er zit idd een wilo pomp op, deze staat op 3 (volg jou advies op je site al een tijdje👍🏻)

Wel hoor ik de pomp, toch lucht erin?
De persleidingen blijven koud maar de unit pakt wel 280W? De WILO pomp doet maximaal 40W uit mijn hoofd, electronica erbij in de binnenunit is nog een paar Watt. Als er meer dan 200W wordt getrokken uit net het houdt dat in dat de buitenunit wel iets aan het doen is waarbij ik vermoed dat de compressor ook draait.

Kan je makkelijk bij de buitenunit komen? Als je daar de leidingen voelt, worden ze daar wel warm? Zo ja dan heb je een blokkade in je leidingen zitten. Dat kan een knik zijn of een foute soldering. Bij een foute soldering is ook de kans groot dat je een deel van je koelmiddel kwijt bent.

Weet je 100% zeker dat de bekabeling tussen binnen- en buitenunit correct is aangesloten en in de juiste volgorde? De zwarte kabels zijn als het goed is genummerd als je goed kijkt op de isolatie van de individuele draden. Deze volgorde is van belang!

Ik heb het al eens gehad ( nadat mijn dak opnieuw was voorzien van bitumen ) dat mijn buitenunit niet goed werd aangestuurd. Toen bleken dus twee draden fout aangesloten te zitten. Na het omwisselen startte alles goed op.

En misschien de 100.000 euro vraag :). Werkte de ELGA correct ( aanname is dat hij 2e hands is :) ) voordat je hem aansloot? Of is de unit nieuw?

[Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 05-07-2020 11:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annestweak
Uh geen idee hoe ik gister de leidingen gecontroleerd heb🥴 nav jou buitenunit gevoeld en de dikke is warm. Terug naar de Elga en de dikke is lauw😅

Dat werkt dus😇

Onderaan de Elga zitten de leidingen naar de vloerverwarming. Daar voel ik nog geen temperatuur verschil, maar ik neem aan dat dat zoals jij eerder schreef langzaam gaat.

Verschil tussen warmte bij de buitenunit en voor de elgapomp is best wel veel, die moet ik flink gaan isoleren.

Dus werkt wel maar gaat heel langzaam, zal moeten wachten tot we de vloerverwarming echt nodig hebben om te zien in hoeverre het systeem correct werkt.😇

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

annestweak schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:16:
Uh geen idee hoe ik gister de leidingen gecontroleerd heb🥴 nav jou buitenunit gevoeld en de dikke is warm. Terug naar de Elga en de dikke is lauw😅

Dat werkt dus😇
En hoe lang liep hij?
Onderaan de Elga zitten de leidingen naar de vloerverwarming. Daar voel ik nog geen temperatuur verschil, maar ik neem aan dat dat zoals jij eerder schreef langzaam gaat.

Verschil tussen warmte bij de buitenunit en voor de elgapomp is best wel veel, die moet ik flink gaan isoleren.
Er moet wel isolatie om maar mega isoleren is niet nodig, de warmte komt uit het condenseren, de warmte die jij voelt bij de buiten unit is gewoon van de compressor zelf doorgegeven. Als hij normaal loopt en niet al uren vol gas is die leiding hooguit 40 graden, net boven hand warm over de gehele leiding.
Dus werkt wel maar gaat heel langzaam, zal moeten wachten tot we de vloerverwarming echt nodig hebben om te zien in hoeverre het systeem correct werkt.😇
Ik vermoed laag aan vloeistof en dus slecht werkend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

annestweak schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:16:

Dat werkt dus😇

En als die warmte wel bij de buitenunit is maar niet bij de binnenunit komt dan lijkt het ook op een flowprobleem dat de compressor de warmte niet bij de buitenunit weg krijgt.

• mkleinman

mkleinman

@annestweak nog een update?

• annestweak
goedemorgen,
ja het wil nog niet lukken.
ik ben nog druk op zoek naar een oplossing die ikzelf kan doen.
maar ben bang dat ik een ander installatiebedrijf die ervaring heeft met een elga in zal moeten schakelen om te helpen.

met behulp van jullie vele dingen uitgezocht en geprobeerd maar nog steeds geen voldoende werking van onze elga.

dat laatste bericht van jou over de flow in de leiding, tja dat hoop ik niet.
ik heb ondertussen ook een elgatool waarmee ik de nieuwste firmware in de elga heb gezet.
daarmee kan ik veel uitlezen van de elga en zie dan geen storingen. ook geeft hij een flow van 14 aan. volgens mij is dat de flow van de compressor, maar ik kan daar nog niets over terugvinden op internet.

en als ik jou blog dan lees over jullie nieuwe elga dan denk ik, het moet ons toch ook lukken!
het zijn goede apparaten en de verkopen waarvan ik deze demo elga overgenomen heb, weet zeker dat de elga en de thosiba goed zijn.
er is dus iets dat ik nog niet ontdekt heb in onze opstelling.

ik blijf tweaken en proberen

Groet: Anne

• annestweak
Otgw is binnen, hopelijk kan ik dan alles goed monitoren

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16-06 19:38
annestweak schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:13:
Otgw is binnen, hopelijk kan ik dan alles goed monitoren
Begin bij de basis, en laat een STEK monteur naar de installatie kijken.
Software tool is leuk, maar die heb je nu niet nodig

• kabeltjekabel
Meterset is vrij te koop en de zwarte marktplaats zit ruim in de koelmiddelen. Schijnt alleen officieel niet te mogen...

• mkleinman

mkleinman

Waar woon je overigens? Mogelijk dat met een warmtebeeldcamera, ik heb een goede, te zien is of er een restrictie zit in de STEK leidingen.

En je kan mijn installateur nog proberen, Ecolibrium. Daar zijn diverse mensen hier op het forum zeer tevreden over.

• annestweak
Ramon_1984 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Begin bij de basis, en laat een STEK monteur naar de installatie kijken.
Software tool is leuk, maar die heb je nu niet nodig
Ik probeerde eerst een low budget oplossing, helaas zal er idd een stek monteur naar moeten gaan kijken

• annestweak
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:27:
Meterset is vrij te koop en de zwarte marktplaats zit ruim in de koelmiddelen. Schijnt alleen officieel niet te mogen...
Bedankt voor de tip

• annestweak
mkleinman schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:50:
Waar woon je overigens? Mogelijk dat met een warmtebeeldcamera, ik heb een goede, te zien is of er een restrictie zit in de STEK leidingen.

En je kan mijn installateur nog proberen, Ecolibrium. Daar zijn diverse mensen hier op het forum zeer tevreden over.
In het pittoreske leeuwarden😉
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True