Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tikkend geluid uit PC (vermoedelijk PSU)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JoramH
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 20-04 15:44
Hallo allemaal,

Een aantal weken geleden heb ik mijn eerste PC gekocht en met succes in elkaar gezet. Sinds vandaag komt er echter een tikkend geluid uit de PC als deze onder high-load staat. Ik heb wat goed zitten luisteren en het lijkt er op dat het geluid uit de PSU komt, of evt de GPU. Het gaat om deze PSU; link

Ik heb de kast opengemaakt en het blijkt toch echt uit de PSU te komen. Ik krijg het geluid helaas niet gehoorbaar met een opname op mijn telefoon. Mogelijk zou het de fan kunnen zijn maar het tikken is echter niet constant.

Is er iemand die eerder van dit geluid heeft gehoord en weet wat de oorzaak is?

[Voor 18% gewijzigd door JoramH op 02-07-2020 18:34. Reden: Extra info toegevoegd.]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is er lastig aan de PC open maken, aanzetten en eens kritischer luisteren waar de tik vandaan komt? Het verschil tussen GPU en PSU moet je kunnen merken. Zo niet, bouw de PSU uit de kast en probeer het nog eens?

Want je topicstart geeft me niet echt houvast dat "dit geluid" is; misschien zijn mijn suggesties te lastig maar met een beetje smartphone zou je eventueel een duidelijk filmpje kunnen maken?

Een topicstart hoort wat uitgebreider; allicht een idee voor zometeen? ;)

[Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 02-07-2020 18:29]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JoramH
MAX3400 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:28:
Wat is er lastig aan de PC open maken, aanzetten en eens kritischer luisteren waar de tik vandaan komt? Het verschil tussen GPU en PSU moet je kunnen merken. Zo niet, bouw de PSU uit de kast en probeer het nog eens?

Want je topicstart geeft me niet echt houvast dat "dit geluid" is; misschien zijn mijn suggesties te lastig maar met een beetje smartphone zou je eventueel een duidelijk filmpje kunnen maken?

Een topicstart hoort wat uitgebreider; allicht een idee voor zometeen? ;)
Mijn excuses, ik zal de post wat uitbreiden.

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Het geluid uit een PC zul je toch echt zelf moeten opsporen, dat kunnen wij niet op afstand 8)7

Aangezien je aangeeft dat het tikkende geluid enkel aanwezig is onder high load zou ik zelf een fan verdenken, die op hoge toeren gaat tikken. Nu vind je fans in zowel je GPU als PSU, dus probeer dat even goed te lokaliseren.

• JoramH
n9iels schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:32:
Het geluid uit een PC zul je toch echt zelf moeten opsporen, dat kunnen wij niet op afstand 8)7

Aangezien je aangeeft dat het tikkende geluid enkel aanwezig is onder high load zou ik zelf een fan verdenken, die op hoge toeren gaat tikken. Nu vind je fans in zowel je GPU als PSU, dus probeer dat even goed te lokaliseren.
Wat veroorzaakt dit tikken dan precies? Ik zou denken dat als het de fan was het tikken ook redelijk constant zou zijn..
Then again I'm no expert

• MAX3400

MAX3400

JoramH schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:34:
[...]

Wat veroorzaakt dit tikken dan precies? Ik zou denken dat als het de fan was het tikken ook redelijk constant zou zijn..
Then again I'm no expert
Want fans draaien constant? In de gemiddelde PC in ieder geval niet.

• JoramH
MAX3400 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:37:
[...]

Want fans draaien constant? In de gemiddelde PC in ieder geval niet.
Nee natuurlijk niet, ik probeer alleen te begrijpen waardoor het zou kunnen komen.

• MAX3400

MAX3400

JoramH schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:39:
[...]

Nee natuurlijk niet, ik probeer alleen te begrijpen waardoor het zou kunnen komen.
MAX3400 in "Tikkend geluid uit PC (vermoedelijk PSU)"

Met theorie komen we in ieder geval nergens ;)

• JoramH
Zo één twee drie de PSU er even uithalen gaat nu helaas niet lukken. Juist nu ik dit topic heb aangemaakt blijkt het tikken minder vaak voor te komen. Ik heb mijn PSU met de fan naar beneden maar als het weer vaker terug blijkt te komen zal ik kijken of ik de PSU fan kan stilhouden om te kijken of het probleem zich dan nog voortzet.

• JoramH
Geluid is weer aanwezig, heb het dit keer kunnen opnemen: link.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20:27

Nielless

Born at a very young age.

Heb je er geen HDD in zitten?

XBL: Nielless // STEAM: Nielles™

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True