Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waterkoeling aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JA93
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 14-04 19:41
Goedendag,

Ik zit met de volgende vraag/twijfel.

Op mijn moederbord zitten 2 cpu fan headers, maar geen waterpump header.

Nu wil ik mijn waterkoeling, een Enermax Liqfusion 240 aansluiten.
De fans 3pin dc doe ik in een cpu fan header met split kabeltje. Maar wat nu met de waterpomp?

Nu zit ik met 2 opties te denken:

Optie 1: Fans op radiator met split kabeltje in cpu fan header doen en waterpomp rechtstreeks aansluiten op 12volt molex met verloopkabeltje van molex naar 3/4 pin fan.

Optie 2: Fans aansluiten met split kabeltje op cpu fan header optical (2) en waterpomp op cpu fan header 1.

Welke is de beste optie en geeft een waterpomp op fan header aansluiten problemen?

Mijn moederbord betreft een asrock Z77 pro3.

Alvast bedankt voor het meedenken en het advies.

Beste antwoord (via JA93 op 12-07-2020 17:23)

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

Optie 1 vind ik het netst.

BIj optie 2 is het wel noodzakelijk dat je die fan header los kunt instellen.
Pompen vinden het vaak niet leuk als ze op 4v moeten lopen.

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Optie 1 vind ik het netst.

BIj optie 2 is het wel noodzakelijk dat je die fan header los kunt instellen.
Pompen vinden het vaak niet leuk als ze op 4v moeten lopen.

• JA93
Oke. Bedankt. Dan ga ik optie 1 doen.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

JA93 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:52:
Oke. Bedankt. Dan ga ik optie 1 doen.
Houd wel in de gaten dat je dan geen controle hebt of de pomp ook loopt.
(gaat normaal gesproken via de rpm meter op de fan header)
In principe is dat geen probleem, zolang je maar ergens anders een alarm hebt als de cpu te heet word.

(en als je dat niet hebt, moderne cpu's throttlen gewoon terug, dus je merkt vanzelf iets als heel je pc gruwelijk traag word)

• JA93
Oke. Bedankt.

Ik dacht dat er op de core i7 3770k wel een thermische beveiliging zit d.m.v. dat ik een bsod krijg en de pc zichzelf uitschakeld. En in de software van het moederbord kan ik de cpu temperatuur zien.

Ook kan ik door het design van de pomp en mijn window behuizing die in het zicht staat het rad zien draaien.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:58

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij geven ze geen bsod, maar gaat de kloksnelheid omlaag naar vrijwel niks.

Ik zou zelf alles aansluiten op een eigen fan header, of dat nou cpu/cpu2/case/whatever fan header is, die zijn toch allemaal hetzelfde met een ander naampje.

Zou wel de fans op de cpu headers aansluiten, heb 's een bios gehad die niet door startte omdat de cpu fan te langzaam draaide en volgens mij hebben pompen een wat lagere draaisnelheid dan een fan.

Klok is stuk :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:36

AlexanderB

7800 rpm

de meeste waterkoeling pompjes die ik heb gehad draaiden in de 3000-4000 rpm range dus te langzaam was geen probleem.

Degene die ik nu heb heeft een aparte 3 pin stekker met alleen het RPM signaal voor de pomp, en een molex stekker voor de voeding. Als je pomp ook zo iets heeft, zou ik die aansluiten op de Fan2 zodat je naar de RPM kan kijken, maar echt nodig is het niet natuurlijk.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True