Vraag

• Charmilla B
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-08-2020
Goedemiddag,

Een paar dagen geleden heb ik een subdomein aangemaakt: xxx

Om een of andere reden lijkt deze niet te werken. Ik krijg direct de foutmelding dat de site niet bereikbaar is, waarschijnlijk iets met de DNS-server?

Hoop dat iemand mij kan helpen. Ik deel graag meer informatie, weet alleen niet goed wat.

[Voor 4% gewijzigd door Charmilla B op 23-07-2020 17:11. Reden: domeinnaam niet meer relevant]

Alle reacties

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:28
Hoe heb je dat subdomein aangemaakt?

• Charmilla B
Ik gebruik hiervoor cPanel. Met twee drukken op de knop was dit gemaakt eigenlijk. https://tweakers.net/i/_bSC_qb1LUurenP3YScy6uYG1yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PdfsFhnIgUiBHL8fx989Zpb3.png?f=fotoalbum_large

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:15

De Nelis

en anders maar niet...

Charmilla B schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:39:
Hoop dat iemand mij kan helpen. Ik deel graag meer informatie, weet alleen niet goed wat.
Wat zegt de hostingpartij? Of host je de site op een eigen server?
Charmilla B schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:45:
Ik gebruik hiervoor cPanel. Met twee drukken op de knop was dit gemaakt eigenlijk. [Afbeelding]
Deze stappen uitgevoerd in cPanel, hierna word namelijk alles automatisch aan de dns toegevoegd.

In the Domains section of the cPanel home screen, click Subdomains.
Under Create a Subdomain, type the name of the subdomain that you want to add in the Subdomain text box.

Of heb je hem handmatig ergens toegevoegd?

[Voor 7% gewijzigd door De Nelis op 02-07-2020 15:52]

time is infinite, but each week is ten hours short..

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 13:09

DNS records voor test.charmillaboutique.nl en cpanel.test.charmillaboutique.nl zijn niet beschikbaar.

Met aanmaken is dus iets niet goed gegaan...

PV Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:59
Nee, het probleem is niet whm/cpanel.

Het probleem is dat whm/cpanel niet als nameserver is ingesteld voor het domein charmillaboutique.nl.

Bij charmillaboutique.nl staat ingesteld dat de nameservers daarvoor ns33.domaincontrol.com en ns34.domaincontrol.com zijn (dit zijn de nameservers van godaddy.com)

Als je aan de nameserver "charmillaboutique.nl" de record test.charmillaboutique.nl vraagt, krijg je prima het antwoord.

Je moet om dit op te lossen ofwel whm/cpanel nameserver laten worden van het domein "charmillaboutique.nl" of de dns records bij godaddy aanpassen om gelijk te zijn aan wat whm/cpanel wil dat het is.

[Voor 18% gewijzigd door Groentjuh op 02-07-2020 16:01]

• Charmilla B
Die stappen heb ik inderdaad gevolgd om het subdomein te kunnen aanmaken:

Bij het aanmaken van het subdomein hoef ik bijna geen info op te geven, dus lijkt me sterk dat hier wat mis is gegaan.

• Charmilla B
@Groentjuh Klinkt alsof je weet hoe ik dit moet oplossen!

Zou jij in simpele taal kunnen uitleggen wat ik moet aanpassen? :)

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-03 18:41
Charmilla B schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:00:
@Groentjuh
Inloggen bij godaddy.com en daar de DNS wijzigen ;) simpeler kan het niet.

• Groentjuh
Charmilla B schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:00:
@Groentjuh Klinkt alsof je weet hoe ik dit moet oplossen!

Daarvoor moet ik meer weten.

Zoals De Nelis al vroeg, host je zelf of via een hostingpartij?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Groentjuh
king006 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:02:
[...]

Inloggen bij godaddy.com en daar de DNS wijzigen ;) simpeler kan het niet.
De vraag is daar, wil je daar een extra cname-, een extra A/AAAA- of juist glue-records maken? Of wil je de ns-records aanpassen naar die van je hostingpartij, zodat een subdomein automagisch gaat werken? Allen lossen het probleem op. Het probleem zit wel ten alle tijden in het godaddy panel!

[Voor 25% gewijzigd door Groentjuh op 02-07-2020 16:09]

• Charmilla B
Probleem is dat ik deze website heb overgenomen van een websitebouwer die er vrij weinig zin meer in heeft. Communicatie is dan ook zeer beperkt en ik heb alleen de inloggegevens van cPanel. Ik denk dat hij zelf de hosting beheerd.

Meest simpele oplossing zou fijn zijn! Ik heb vrij weinig verstand namelijk van DNS en van godaddy heb ik nog nooit gehoord.

Hoop wel dat het mogelijk is om op te lossen in cPanel?

• Charmilla B
Update: Godaddy kan alleen helpen als ik de juiste inloggegevens heb.

Zojuist opgevraagd bij de websitebouwer, nu nog hopen op een (snelle) reactie.

• Charmilla B
Andere vraag en hopelijk een oplossing.

Reden waarom er een subdomein is aangepast is vanwege het bouwen van een nieuwe website. Zo kan de huidige website gewoon nog live blijven staan. Is hier misschien ook een andere manier voor? Misschien door middel van een Addon Domain? Of heb ik dan hetzelfde probleem?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Groentjuh
Charmilla B schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:37:
Hoop wel dat het mogelijk is om op te lossen in cPanel?
In Cpanel is dit niet op te lossen. Dit dient in het paneel van Godaddy te gebeuren.

Als je test.charmillaboutique.nl wil resolven dan gebeurd dat in stukjes.
Aan 1 van de 13 root DNS server wordt gevraagd: welke nameservers beheren .nl.
Dat zijn de servers "ns1.dns.nl.", "ns2.dns.nl." en "ns3.dns.nl." Via de root DNS servers wordt ook IP adressen opgevraagd van deze server, want om dns.nl te resolven moet je de nameservers van nl weten en daarvoor moet je dns.nl kunnen resolven. Daarvoor bestaan glue-records om dat probleem op te lossen.

Aan een van die 3 server kan je dan vragen: welke nameservers beheren charmillaboutique.nl? In jouw geval is dat: "ns33.domaincontrol.com" en "ns34.domaincontrol.com". Deze nameservers zijn voor godaddy.com, waar je domein geregisteerd is.

Het leuke is dat er ook "ns1.charmillaboutique.nl" en "ns2.charmillaboutique.nl" als nameservers bestaan. Deze worden beheert via Cpanel. Subdomeinen worden netjes op "ns1.charmillaboutique.nl" en "ns2.charmillaboutique.nl" aangemaakt.

Echter vraagt iedereen aan "ns33.domaincontrol.com" en "ns34.domaincontrol.com" voor het domein "charmillaboutique.nl" en daar wordt dus niets aangemaakt door whm/cpanel. Daarom gaat het fout.

Een ander domein, waar jij wel de juiste DNS-instellingen kunt instellen, zou er voor kunnen zorgen dat je via een add-on domein een tweede (test) website kunt hosten.

Kennelijk wordt je website dus gehost door je websitebouwer, die kennelijk ook je domeinnaam beheerd? Misschien zou je kunnen overwegen om te kijken of je dat in eigen handen kunt krijgen.

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Volgens je eerste screenshot staat de TTL op 14400 seconden, dat wil zeggen dat het subdomein pas na 4 uur actief zal zijn. Ik raad aan om eens even te wachten tot vier uur na het aanmaken van het subdomein.

• Charmilla B
Helaas een addon domein blijkt ook geen optie te zijn:

Your addon domain limit of 0 addon domains has been reached. The addon domain charmilla-boutique.nl was not added.

Ja, domeinnaam is eigen beheer krijgen heeft zeker de voorkeur. Eerst maar eens kijken of hij de inloggegevens van godaddy wil delen...

• Groentjuh
Droefsnoet schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:21:
Volgens je eerste screenshot staat de TTL op 14400 seconden, dat wil zeggen dat het subdomein pas na 4 uur actief zal zijn. Ik raad aan om eens even te wachten tot vier uur na het aanmaken van het subdomein.
Dat gaat niet op als je het DNS request gelijk aan de juiste nameserver vraagt. In principe moeten de nameserver "ns33.domaincontrol.com" en "ns34.domaincontrol.com" bijna gelijk na het aanmaken van records de juiste resultaten gaan versturen. Dat allerlei andere DNS servers (bij bijvoorbeeld ISPs) nog 4 uur cache kunnen hebben, speelt wel mee voor de normale gebruiker, maar niet als je direct zonder cache vanuit root nameserver de vraag op laat lossen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Charmilla B schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:09:
Reden waarom er een subdomein is aangepast is vanwege het bouwen van een nieuwe website. Zo kan de huidige website gewoon nog live blijven staan. Is hier misschien ook een andere manier voor? Misschien door middel van een Addon Domain? Of heb ik dan hetzelfde probleem?
Het subdomein mag dan niet werken, maar je testsite staat gewoon online hoor, als subdirectory van je huidige site: http://charmillaboutique.nl/test.charmillaboutique.nl

• Charmilla B
Oke, bijzonder!

Maar als ik dan vervolgens wil inloggen in de Wordpress omgeving is dit weer niet mogelijk. Na het inloggen word ik meteen weer doorverwezen naar http://test.charmillaboutique.nl/wp-login.php wat niet werkt :(

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Bij installatie van Wordpress is dat dan waarschijnlijk ingesteld als URL van de website.

Maar belangrijkste is om je domeinnaam in beheer te krijgen, dan kun je vervolgens de nameservers aanpassen naar die van je hostingpartij en dan wordt het aanmaken van subdomeinen een stuk makkelijker..

• Droefsnoet
Groentjuh schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Dat gaat niet op als je het DNS request gelijk aan de juiste nameserver vraagt.
Dan houden we het er maar op dat het toeval is dat het subdomein wel werkt nu de TTL is verstreken.

[Voor 9% gewijzigd door Droefsnoet op 02-07-2020 21:14]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:48
Ondertussen werkt je WordPress wel :)

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:09
Tip voor een volgende keer: als je niet kunt wachten op een dns-wijziging en je wilt lokaal de site benaderen, kun je een entry toevoegen aan je hosts file:

166.62.103.143 test.charmillaboutique.nl

zoeken bij google naar 'hosts file aanpassen'

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Droefsnoet
Goed plan, iemand die cpanel.test.charmillaboutique.nl aanmaakt als subdomein en dan verbaasd is dat test.charmillaboutique.nl niet werkt kun je er prima op vertrouwen dat die weet hoe je een host file moet bewerken. Iemand die denkt dat cPanel en GoDaddy verschillende dingen zijn, terwijl cPanel de software is die GoDaddy gebruikt voor domeinbeheer. Iemand die een map test.charmillaboutique.nl noemt.

*knip* Op de man spelen is niet nodig Dat soort mensen moet je niet laten rommelen op hun computer met hosts bestanden of DNS lulkoek aansmeren die niet van toepassing is. Die moet je laten wachten tot het subdomein bereikbaar is.

De volgende keer moet TS ook niet met een subdomein werken, maar WordPress in een submap aanmaken op het hoofddomein, dan hoef je later de website niet te migreren, maar kan je via deze instructie heel makkelijk je site bereikbaar maken op je hoofddomein: https://wordpress.org/sup...method-ii-with-url-change. En die submap kan gewoon iets heel simpels zijn zoals 2020, dat hoeft geen complete url te zijn.

Nou is in dit geval een subdomein stiekem alsnog een map op het hoofddomein, waardoor het extra onnodig is geweest om het subdomein aan te maken als je toch niet van plan bent om het subdomein te blijven gebruiken.

[Voor 4% gewijzigd door MisteRMeesteR op 02-07-2020 23:03]

• Groentjuh
Droefsnoet schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:57:
Goed plan, iemand die cpanel.test.charmillaboutique.nl aanmaakt als subdomein en dan verbaasd is dat test.charmillaboutique.nl niet werkt kun je er prima op vertrouwen dat die weet hoe je een host file moet bewerken.
Die cpanel.test.charmillaboutique.nl is standaard dns record, die cpanel erbij bakt. Dat verbaast mij niets met cpanel! Ja, elk subdomein heeft ook weer een cpanel subdomein onder!
Iemand die denkt dat cPanel en GoDaddy verschillende dingen zijn, terwijl cPanel de software is die GoDaddy gebruikt voor domeinbeheer.
cPanel en GoDaddy is niet automatisch hetzelfde. Als de TS had gezegd dat ze alles bij GoDaddy hadden, dan had ik misschien even dieper gekeken naar de eigenaar van de server achter die secureserver.net ;)
Iemand die een map test.charmillaboutique.nl noemt.
Ook dit is standaard voor cPanel. Die maakt standaard in de webroot een map aan voor een nieuw subdomein.
Ik kan er werkelijk waar met mijn pet niet bij dat niemand in de gaten heeft dat TS een grote flapdrol is wat betreft hosting.
Dat ze er weinig verstand van had zag ik ook wel.
Dat soort mensen moet je niet laten rommelen op hun computer met hosts bestanden of DNS lulkoek aansmeren die niet van toepassing is. Die moet je laten wachten tot het subdomein bereikbaar is.
Ik vind het persoonlijk vrij raar dat GoDaddy cache tussen zijn nameservers heeft en hun eigen cPanel. De nameserver op het ip van "charmillaboutique.nl" gaf gelijk al correct de gewenste waarden terug. ns33.domaincontrol.com en ns34.domaincontrol.com gaven beiden nxdomain terug. Als ik een cPanel waar ik toegang tot heb een record wijzig zie ik dat gelijk op die Authoritative Name Server deze wijziging terug. Dat leek hier ook te gebeuren alleen die domaincontrol.com hadden kennelijk ook nog een heerlijke cache.
De volgende keer moet TS ook niet met een subdomein werken, maar WordPress in een submap aanmaken op het hoofddomein, dan hoef je later de website niet te migreren, maar kan je via deze instructie heel makkelijk je site bereikbaar maken op je hoofddomein: https://wordpress.org/sup...method-ii-with-url-change. En die submap kan gewoon iets heel simpels zijn zoals 2020, dat hoeft geen complete url te zijn.

Nou is in dit geval een subdomein stiekem alsnog een map op het hoofddomein, waardoor het extra onnodig is geweest om het subdomein aan te maken als je toch niet van plan bent om het subdomein te blijven gebruiken.
De volgende keer weet de TS gewoon dat het een paar uur kan duren zodat een subdomein werkt. Lijkt mij prima toch?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee