SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Met een beetje geometrie kom je dan uit op sqrt( (248V x 2.2A)2 - 337,8W2) = sqrt( (545,6VA)2 - 337,8W2) = 428,5VAR ofwel reactive power. Gezien de onnauwkeurigheid van de getallen vind ik dat nog wel in de buurt liggen van de 380,6VA(R) die genoemd wordt. Niet heel nauwkeurig maar ook niet echt een schokkende afwijking.
Waar ik me meer zorgen om zou maken is de verschrikkelijke power factor als de getallen kloppen. Power factor van 337,8W / (248V x 2.2A) = 0,6 is niet echt om over een huis te schrijven. Maar gelukkig worden wij consumenten alleen afgerekend op het echte / actief vermogen.
Kan ik er wel vanuit gaan dat de kWh (Total Active Energy) die met deze meter gemeten wordt ook daadwerkelijk hetgeen is waar ik op afgerekend ga worden als consument?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Even snel naar de handleiding kijkende toont hij alleen PF, niet VA of VAR op het scherm. Wat hij via modbus verstuurt weet ik dan niet. Wat draai je op de Pi om het uit te lezen en zou dit misschien zelf dingen kunnen berekenen?
Op het scherm staat exact hetzelfde. En ik gebruik Node-RED om de registers rechtstreeks uit te lezen, anders dan er een float van maken voert hij geen aanpassingen door.Septillion schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:38:
@Tsurany Wat staat er op het scherm als je deze metingen eruit krijgt?
Even snel naar de handleiding kijkende toont hij alleen PF, niet VA of VAR op het scherm. Wat hij via modbus verstuurt weet ik dan niet. Wat draai je op de Pi om het uit te lezen en zou dit misschien zelf dingen kunnen berekenen?
De SDM120 is MID gecertificeerd dus wellicht is het apparaat gewoon correct?
Maar 11W in idle (wat noem je idle? uit/standby?) is behoorlijk hoog als je het mij vraagt.
Iets wat kwaad kan of gewoon onderdeel van het systeem?Sine schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:19:
Dat is een gigantisch blindvermogen, dus een cos-phi van fnurk.
Het is een Daikin multisplit, drie binnenunits op een enkele buitenunit. Dit is gemeten met drie binnenunits die uit staan, enkel hun WiFi module staat aan en er is een schema geprogrammeerd. Stroom gaat via de buitenunit en het zit op een eigen groep die achter de SDM120 zit.Maar 11W in idle (wat noem je idle? uit/standby?) is behoorlijk hoog als je het mij vraagt.
Modbus is nogal non-specifiek in die dingen helaas.
De getallen komen overeen met wat ik op het scherm van het apparaat uitlees. Ik ben er dus zeker van dat de waardes die ik krijg via modbus kloppen met wat het apparaat meet. De vraag is denk ik vooral of het apparaat de juiste waarden meet.
Hoe kan dat? Volgens alle handleidingen die ik vind toont de SMD120 alleen V, A, W, f en PF (en wat kW waardes). Geen VA of VAR, tenminste, volgens de handleidingen die ik kan vinden
En welke registers lees je uit?En ik gebruik Node-RED om de registers rechtstreeks uit te lezen, anders dan er een float van maken voert hij geen aanpassingen door.
Ik bedoelde dat de waarden die het scherm toont inderdaad gelijk zijn aan wat ik met modbus uitlees. Dus V, A en W zijn gelijk aan wat ik uit lees. De andere waarden die ik van modbus krijg zijn niet te verifiëren maar omdat ik die op dezelfde manier uitlees lijkt het mij dat deze waarden dan ook moeten kloppen.Septillion schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:38:
[...]
Hoe kan dat? Volgens alle handleidingen die ik vind toont de SMD120 alleen V, A, W, f en PF (en wat kW waardes). Geen VA of VAR, tenminste, volgens de handleidingen die ik kan vinden
Op dit moment deze:En welke registers lees je uit?
30001 Voltage
30007 Current
30013 Active power
30019 Apparent power
30343 Total active energy
En als verificatie zou je eens gewoon een 60W gloeilamp (geen led of halogeen ofzo) kunnen aansluiten. Je zou dan PF = 1 moeten meten, 0VAR en W = VA = V x I ≈ 60W.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Volgens mij is de PF gemiddeld genomen bij consumenten aardig constant (immers zijn er volgens mij wel regels rond om PF van apparaten), ofwel, ze kunnen het deel blindvermogen gewoon meenemen in de prijs van actief vermogen. Voor grootverbruikers doen ze het natuurlijk al wel maar daar wisselt de PF ook een stuk harder en gaat het om stevigere vermogens..
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 03-07-2020 10:27 ]
Ik ga dat eens toevoegen, kijken wat er uit komt.Septillion schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:17:
@Tsurany Om volledig te zijn zou je ook reactive power toe kunnen voegen.
Helaas gaat de groep via een directe kabel naar de buitenunit, ik kan er zelf geen apparatuur aan hangen.En als verificatie zou je eens gewoon een 60W gloeilamp (geen led of halogeen ofzo) kunnen aansluiten. Je zou dan PF = 1 moeten meten, 0VAR en W = VA = V x I ≈ 60W.
Misschien samen met de ruwe data ook al verwacht ik dat je de omzetting goed doet aangezien je volts wel prima lijkenTsurany schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:01:
[...]
Ik ga dat eens toevoegen, kijken wat er uit komt.
Mja, je kan natuurlijk die gewoon voor 5 minuten los halen. Als je de boel hebt laten installeren is het natuurlijk ook simpel. Dan is het of de meter geloven of de installateur terug laten komenHelaas gaat de groep via een directe kabel naar de buitenunit, ik kan er zelf geen apparatuur aan hangen.