Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Computer crasht in games

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:04
Ik heb sinds november 2019 een Asrock Deskmini A300 met Athlon 3000G CPU en 16GB (2x8GB) Crucial DDR4 3200 geheugen (staat op QVL). Dit geheugen moest ik handmatig op 3200 zetten in de BIOS, en ik heb 4GB aan de GPU toegekend.

Op de desktop is hij al een half jaar zo stabiel als een rots. Recentelijk wat games geinstalleerd, en tijdens het gamen crasht hij! Meestal binnen een minuut of vijf. Dit uit zich meestal in dat het geluid en beeld in 1x bevriest, en de pc nergens meer op reageert (ook niet op Ctrl-Alt-Del of de NnumLock/CapsLock lampjes).

Het lijkt alleen bij 3D games te gebeuren, Celeste draait perfect, echter bij GTA5 en Kerbal Space Program crasht hij binnen minuten.

Ik heb toen:
1. De koeling van Silent op Normal gezet (temp is niet eens heel hoog, maar toch). Hielp niet.
2. Een oudere versie (20.4.2) van de Adrenalin driver op de PC gezet i.p.v. de laatste (20.5.1). Hielp ook niet.
3. De BIOS gereset naar defaults (RAM gaat dan naar 2666?). Toen draaide hij ineens stabiel, maar wel met duidelijk mindere performance.

Na een tijdje stabiel maar langzaam gegamed te hebben de RAM weer op snelle timing gezet, echter deze keer de iets ruimere 3200-24-22-22-52-74 timing. Nu crasht hij alsnog!

Hierna heb ik tweemaal de Windows Memory Diagnostic gedraaid, de eerste keer normaal, de tweede keer extended. Beide keren 0 problemen.

Een klein uur Furmark + prime95 stresstest komt hij zonder problemen door:

Direct daarna Kerbal weer opgestart, en binnen5 minuten loopt hij vast.

Ik twijfel nu of het wel de RAM is, of iets anders, en hoe ik dit kan testen... ben nu 3DMark aan het downloaden...

Iemand nog een idee/suggestie wat het zou kunnen zijn? Erg jammer dat ik mijn net aangeschafte games niet kan spelen :'(

[Voor 17% gewijzigd door EMP op 02-07-2020 16:19]

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:03
Heb je ook het voltage verhoogd toen je het RAM sneller zette?
Edit: oh dit is laptop geheugen? Bij desktop geheugen moet het voltage meestal omhoog bij 3200MHz, laptop weet ik niet.

Edit2: als ik op de website van asrock bij deskmini a300 kijk zie ik bij supported:
High-Speed DDR4 Memory
- DDR4-2933MHz (Ryzen)
- DDR4-2400MHz (A-series)
Dus met de athlon lijkt het mij dat het geheugen maar tot een snelheid van 2400MHz gegarandeerd is.

[Voor 84% gewijzigd door daan! op 02-07-2020 17:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:04
Dat is alleen op de voorpagina van de website. Op de memory QVL staat het geheugen gewoon er bij met 3200 MHz.

De 3000G is Picasso architectuur (volgens de supported CPU list) dus deze memory qvl hoort er bij.

De BIOS draait trouwens op de laatste versie (3.6), dus dat zal het ook niet zijn.

Edit: verhip, ik zie nu pas dat de cpu zelf officieel max DDR4-2666 ondersteunt. Dus ondanks dat de RAM het aankan, kan de controller van de cpu het niet?

Ik blijf het maf vinden dat een uur furmark + prime95 geen probleem is, maar kerbal binnen vijf minuten crasht :|

Ik denk dat ik de snelheid van het RAM maar eens wat terugschroef en daarmee hopelijk een stabiel systeem creëer.

Update: op 2999MHz heb ik zojuist ruim een half uur Kerbal kunnen spelen *O*

[Voor 34% gewijzigd door EMP op 02-07-2020 19:58]

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:03
Fijn dat dat is gelukt, mun or bust!

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True