Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is dit?

Pagina: 1
Acties:

• juliaoptweakers
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 02-07-2020
Hoi allemaal!

Ik weet niet of ik het forum nu op de juiste manier gebruik en of ik zelf een post mag aanmaken, maar ik zag eerder soortgelijke vragen en ik hoop dat iemand me kan helpen.

De zijkant van onze schouw is kapot, al sinds wij in dit (huur)huis wonen vorige week. Nu komt er aan de zijkant van de schouw bij de kapotte cementplekken (?) wat zwart/grijs poeder uit. Het is poeder en soms ook een beetje een soort 'bosjes' van asvormig materiaal. Je kunt het met je handen heel makkelijk verpulveren.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? En is het nodig om ons zorgen te maken om asbest? Op internet kan ik hier helaas niet veel over vinden.

Alvast bedankt!

Groeten, Julia

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tip: als je je zorgen maakt om asbest, ga er dan niet aanzitten of naast staan ademen!

En gezien de structuur; het lijkt me geen asbest (dat is namelijk meer rechte vezels in lichtgrijze tinten).

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 12:36

Sharky

Skamn Dippy!

Wellicht vergaan isolatiemateriaal waar ook nog wat roet doorheen zit?

This too shall pass

• Fantasma7988
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 06-06 12:54
Het ziet eruit als stof wat verbrand is door de warmte ,
Hoe ziet de binnenkant eruit .

• juliaoptweakers
Wow, wat een snelle reacties. Heel erg bedankt! Er niet aan zitten bedacht ik later ook, niet slim. Ik hoopte inderdaad dat het zoiets zou zijn, verbrand isolatiemateriaal met roet/as. Het lijkt wel erg op as vond ik. In mijn hoofd heb ik denk ik heel snel de link 'as' aan 'asbest' gelegd, terwijl ik niet eens weet of dat ergens op slaat. Het ziet er zo uit van buiten, dus ik kan er niet echt 'in' kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13-06 21:08
Het is stof en isolatie met roet/viezigheid.

Asbest op/achter wanden/daken e.d. zijn meestal harde platen met een structuur (wafelstructuur zie je vaak). Grijs, bruin of blauwig van kleur. Als je het breekt zie je duidelijk vezels uitsteken. Maar je moet het natuurlijk niet breken.

Van welk jaar is het huis?

Hier staat ook meer info over asbest.

• Erapaz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:25
Wij vonden bij het weghalen van een loze muur grote grijze platen. Gezien de leeftijd van het huis en de locatie (ook bij de schouw) dachten we meteen aan asbest. Asbest zit er uit als vezels:

Nu lijkt wat jij laat zien niet op asbest, maar als je het zeker wilt weten, doe een stukje in een zakje en stuur het op naar een asbest laboratorium of de brandweer.
Aangezien het nu eigenlijk al overal ligt, zou ik persoonlijk een asbest mondkapje opdoen en het voorzichtig in een vuilniszak doen. Maar grote kans dat dit iets anders is.

Bij ons bleken het gipsplaten met kokoshaar te zijn. Voor de tweede wereldoorlog was asbest nog te duur/slecht verkrijgbaar in Nederland voor de budget-bouw waar ik woon (jaren 30 appartementen).

[Voor 14% gewijzigd door Erapaz op 02-07-2020 13:53]

• Thijsmans
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:49

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik houd het op random organisch materiaal in verregaande staat van ontbinding. Asbest kan bij een (gas)haard wel zijn toegepast, maar zo random in de buitenmuur van een schouw, en in plukjesvorm nota bene... Je zou het eerder rond de rookafvoer verwachten als hechtgebonden toepassing (pijpen).

Het zou me wel zorgen baren als er as door de schouw heen komt. In dat geval lijkt mij de rookafvoer lek.

Benieuwd naar jouw ervaring met mijn e-book prijsvergelijker!

• juliaoptweakers
Dank jullie wel! Het bouwjaar weet ik niet, maar in ieder geval voor 1960.

Bedankt voor de link, ik heb inderdaad veel gelezen over asbest platen et cetera op websites van onder andere de overheid en daar lijkt het helemaal niet op. Maar ik vond het er zo raar uit zien en wist niet goed wat het kon zijn.

De schouw is overigens niet in gebruik en aan de voorkant ook helemaal dicht gemaakt, dus er is op dit moment geen sprake meer van nieuwe rook/as etc of een lekkende rookafvoer waar dan last van zou kunnen zijn.

Ik ga het maar netjes opruimen met een mondkapje en met iets van cement dicht maken en dan komt er ook geen oud isolatiemateriaal meer uit.

Nogmaals veel dank!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@juliaoptweakers Als je naar de BAG-viewer van het Kadaster gaat, kun je je adres intypen en krijg je allerlei informatie (o.a. bouwjaar) terug.

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik zou moeten gokken is het vuurvast hennep wat er al een tijdje zit, en idd met roet / asvorming te maken heeft gekregen.

Maar bel een openhaardenman, die moet het zo kunnen zeggen :)

[Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 02-07-2020 14:30]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• juliaoptweakers
Wat handig! Het bouwjaar is, blijkbaar, 1900. Bedankt voor de website, die kende ik nog niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:53

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

juliaoptweakers schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:59:

Ik ga het maar netjes opruimen met een mondkapje en met iets van cement dicht maken en dan komt er ook geen oud isolatiemateriaal meer uit.
Het is een huurwoning? ==> huisbaas bellen!

Die moet dit fixen. Niet netjes dat die dat niet gefixt heeft voordat je in de woning kwam.

• aurelius142
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 11-06 13:26
Als het aan de onderkant eruit komt kan het wellicht een verpulverde ondervloer zijn?

• WeetIkHetNou
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08:32
Panzer_V schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:41:
[...]

Het is een huurwoning? ==> huisbaas bellen!

Die moet dit fixen. Niet netjes dat die dat niet gefixt heeft voordat je in de woning kwam.
Dit dus. Je hebt zelfs kans dat als jij er weer uit gaat, de huurbaas opeens een rekening bij jou neerlegt als je het niet netjes genoeg fixt bijv. Geen zorgen maken om asbest en lekker laten oplossen door de huurbaas.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True