Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SVMartin
  • Registratie: november 2005
  • Niet online
Ik zoek een?
Receiver met 2 (vloer)speakers voor een 2.0 opstelling.

Wat is je budget?
800 - 1200 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In de woonkamer voor het bekijken van films (veel netflix series) en luisteren van muziek (brede smaak, eigenlijk alles behalve klassiek).

Achtergrond
Ruim 10 jaar geleden in een bovenwoning met een woonkamer van 3x7m een Sony BDV-E300 surround set aangeschaft. Samen met een Plasma full HD en een Ziggo abonnement met extra HD kanalen. Gaaf, dat surround sound!

Inmiddels verhuisd naar een grotere woning met een woonkamer van ca. 6x6 en daarbij een open keuken van 4x4. Ook is dat surround helemaal niet zo belangrijk, we kijken al tijden in stereo en missen er niets aan. De verwachting is dat voor hetzelfde budget je beter 2 goede speakers kunt aanschaffen voor een 2.0 opstelling dan alsnog een 5.1 set te kopen.

Wel wil ik graag wat beter geluid in deze woonkamer, en mist de BDV-E300 HDMI ingangen. Over de Plasma zijn we nog zeer tevreden, en wanneer over een paar jaar de kinderen begrijpen dat ze er niet op kunnen scrollen en tekenen, komt er waarschijnlijk een mooi 4k scherm.

Verwachtingen nieuwe set
De mogelijkheid voor huiskamer vullend geluid dat van duidelijk hogere kwaliteit is dan de huidige set. Ik ben geen audiofiel, met het gestelde budget is perfectie dan ook naar verwachting ver weg. Geluidssmaak: niet teveel bas, maar liever helder. Geen fan van Sonos bijvoorbeeld. De apparatuur moet minstens 10 jaar mee gaan, bij voorkeur nog wel 15. Verder zijn integraties met een Alexa of spotify niet interesant; wel aardig wat muziek in ogg/mp3 op een NAS. Misschien koop ik ook nog wel een CD/DVD speler erbij. Er staat in ieder geval al een ziggo decoder en een HTPC naast.

Wat heb je zelf al gevonden?
Vanwege de verwachte levensduur de wens voor HDMI2.1 ondersteuning, waarbij op dit moment de Denin AVR-X2700H een mooi apparaat lijkt te zijn. Na het rondneuzen op internet denk ik aan bijvoorbeeld Q Acoustics 3050i of Dali Oberon 5. Ik kom tweedehands echter bijvoorbeeld ook ASW Cantius 412 tegen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben een beetje verdwaald, er is zoveel keuze, en ik weet er zo weinig vanaf en kan het ook niet op waarde schatten. Ik zal proberen wat specieke vragen te stellen.
  1. Past de genoemde AVR-X2700H bij de genoemde speakers? Of is deze receiver zoveel beter dat ik dat nooit terug hoor uit deze speakers, of juist andersom?
  2. Ga ik er met zo'n nieuwe set echt duidelijk op vooruit, of zal ik daar m'n budget voor moeten oprekken?
  3. Ik lees overal dat je vooral moet gaan luisteren. Ik woon rond Utrecht, welke winkel is (binnen half uur rijden) aan te raden die ook de apparatuur in deze prijsklasse verkoopt?
  4. Is het luisteren in een speciale ruimte in een winkel wel representatief voor je thuissituatie?
  5. De AVR-X2700H is vrij hoog en gaat niet mooi in het huidige TV-meubel passen; zijn er nog andere toekomstige modellen met HDMI 2.1 die ik in de gaten zou moeten houden?
  6. Kan ik speakers eigenlijk beter tweede hands aanschaffen omdat ik dan meer waar voor mijn geld kan krijgen, of is dat juist af te raden? Waar zou ik op moeten letten? (leeftijd van speakers?)
Alle andere tips zijn uiteraard ook welkom!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:46
Met je eens dat je beter geld kan steken in 2 speakers dan hetzelfde geld in 5 speakers. Een aantal dingen:
- elke gangbare speaker "past" op elke gangbare receiver. Je hoeft je niet druk te maken over vermogen, impedanties en weet ik allemaal wat
- wat wil je dat de receiver kan? ga vanaf daar opzoek naar een receiver. De X2700H is een mooi ding, maar wellicht kan het goedkoper. Als HDMI 2.1 een must voor je is, zit je vast aan de nieuwste modellen. HDMI 2.1 is lekker futureproof, dus ik kan me voorstellen dat je dat wel wilt bij een nieuwe receiver. Hij kost wel een paar duiten wat je niet meer uit kan geven aan speakers.
- nieuwere modellen zullen HDMI 2.1 gaan krijgen. Marantz en Yamaha hebben slimline receivers. Hou er rekening mee dat receivers warm worden en aan de bovenkant goed moeten ademen.
- (komt ie hier ook ;) ) ik weet niet wat jij mooi vindt klinken. Dat kun je alleen voor jezelf bepalen. De Q-Accoustics 3050i schijnt een mooie speaker te zijn, maar ik zou lekker gaan luisteren. Hifi klubben en Hobo hifi zitten in Amersfoort. Kun je eens een belletje wagen. Kun je meteen het verschil in duurdere vloerstaanders beluisteren. Pak je een range van € 300 - € 600 per speaker. Ik noem maar wat. Zelf goede ervaringen gehad bij Stasssen Hifi, maar dat is dik anderhalf uur vanaf Utrecht (Tegelen, nabij Venlo)
- de luisterruimte zal niet hetzelfde zijn als thuis, maar je luistert de speakers wel allemaal in dezelfde ruimte. Je kunt dan prima horen wat jij het mooiste vindt.
- overweeg ook om (in de toekomst) een centerspeaker te kopen. Gaat voor tv en films heel veel toevoegen in het duidelijker weergeven van spraak.
- 2e hands kan zeker. Krijg je absoluut meer bang for buck, maar dan nog moet je weten wat je koopt en hoe het klinkt.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 10:03
Ik heb geen uitgebreid antwoord op je vragen maar Hifi Klubben zit ook in 't centrum van Utrecht, een goede plek om eens te kijken, vragen en luisteren voor dit budget. Je hebt in Utrecht ook Hifi Studio Wilbert maar die is wel een stap duurder, misschien wel leuk om eens te kijken. Edit: ik kijk nu op de site van Wilbert maar die is toch nog een budget stap of 2 hoger dan ik in m'n hoofd had zitten haha.

[Voor 23% gewijzigd door Sluw op 02-07-2020 15:15]

• dmantione
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14:29
Als je alleen maar stereo wilt, dan kun vervalt de hele noodzaak voor complexe constructies met het doorlussen van HDMI door de versterker. Een gewone stereoversterker die met een draadje op de analoge uitgang van de televisie is aangesloten volstaat dan uitstekend.

Het budget dat je daarmee bespaart kun je in je luidsprekers stoppen.

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11:32
Eens met @dmantione, als je de extra mogelijkheden van een receiver niet gebruikt is een stereo versterker met een paar digitale ingangen een goed idee. Koop bijvoorbeeld een Pricewatch:Marantz PM 6006, sluit je TV aan op een digitale ingang van de versterker, en je HTPC via SPDIF of eventueel een USB DAC. Geef zoveel mogelijk budget aan speakers zoals inderdaad deze Pricewatch:Dali Oberon 5 speakers

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 02-07-2020 21:03]

• dmantione
Op de digitale uitgang werkt vaak de volumeregeling via de afstandsbediening niet, dat is het argument om de analoge uitgang van de TV te gebruiken. Als dat geen rol speelt, is de digitale uitgang natuurlijk ook prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

dmantione schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:56:
Als je alleen maar stereo wilt, dan kun vervalt de hele noodzaak voor complexe constructies met het doorlussen van HDMI door de versterker. Een gewone stereoversterker die met een draadje op de analoge uitgang van de televisie is aangesloten volstaat dan uitstekend.

Ja leuk, alleen is een analoge uitgang op een TV eerder een zeldzaamheid dan standaard. Even snel gerekend: HDMI en passthru in standby voor een decoder, HTPC en later evt mediaplayer, BD speler. Een home cinema receiver is in dit geval vele malen handiger. En binnen het budget biedt het gewoon veel meer bang for buck. Plus uitbreidingsmogelijkheden naar 5.1 of hoger te over. Hoef je niet initieel te gebruiken, kan ook later. Uit eigen ervaring en die van anderen is dat trouwens meestal eerder dan later, maar dat terzijde ;)
En iets als Audyssey wat ruimteinregeling doet en een uitgebreide DSP plus equalizer is gewoon retehandig. Om van network / spotify / streaming maar te zwijgen.

Plus twee mooie vloerstaanders. Kan nieuw, kan tweedehands. Moet je horen en met je eigen muziek, wat jij fijn vindt klinken vindt een ander niks. Dus naar de winkel :) Hifi Klubben werd al genoemd. Stassen snap ik dat te ver weg is. Correct in Rotterdam ben je relatief zo. Hebben veel staan en in de koopjeskelder nog meer. IEar zit in Tilburg, ook een aanrader maar iets verder rijden. Maak er een dagje of desnoods een weekend Tilburg van, leuke stad :)
Aanvullend: zal in de winkel net iets anders klinken als thuis, dat ligt aan de akoestiek. Doe je niks aan. Audyssey, DSP en equalizer helpen. Maar toch moet je kopen wat jij het best vindt klinken; de basis moet goed zijn.

Tweedehands speakers kan ook. Meer dan genoeg te krijgen op MP. Maar ook daar geldt luisteren gaat boven alles. Zou ik als newbe niet zomaar aan beginnen, eerst je oren maar eens laten wennen aan verschillen in een winkel.

Qua budget: reken op 5 a 600 voor de receiver en de rest voor speakers. Eigenlijk wil je naar max 500 per speaker toe, upgrade later kan altijd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dmantione
Ja leuk, alleen is een analoge uitgang op een TV eerder een zeldzaamheid dan standaard.
Volgens mij heeft nog geen enkele fabrikant het gedurfd om de analoge aansluiting te verwijderen? :?

Ook bij televisies speelt de kwestie dat consumenten nog zeer gehecht zijn aan de 3.5mm-aansluiting.

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:13

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als je de adviezen van @The Eagle en @martyw combineert, zou je kunnen kijken naar de lage Marantz NR1510 of NR1200. Ik kan niet zo snel vinden of die HDMI 2.1 hebben, maar er wordt wel gesproken over HDCP 2.3 en HDR

De app is volgens mij hetzelfde als die van Denon. Mijn Denon AVR-X2000 heeft nog de oude versie van die app, en die werkt redelijk brak. Bedienen van mijn Panasonic TV en nVidia Shield via CEC met de afstandsbediening van de TV of Shield gaat echter prima, dus ik heb de app niet vaak nodig.

Ik gebruik mijn AVR-X2000 ook voor stereo, en heb er 2 Monitor Audio Silver RX speakers aan hangen (beide uit 2011) die volgens mij het geluidsbeeld geven dat jij graag wil. Er komt genoeg laag uit, maar vooral midden en hoog zijn erg helder. Zoals The Eagle echter al zegt: wat een ander mooi vindt klinken, hoef jij nog niet mooi te vinden, dus ga vooral luisteren naar verschillende speakers met dezelfde muziek en versterker (bij een winkel met luisterruimte).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Eens kijken of er al een reactie is.. meer dan verwacht dus! Bedankt iedereen die een reactie heeft geplaatst! Ik moet vandaag (helaas) wel aan het werk, maar zal dit weekend eens rustig naar jullie adviezen kijken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
dmantione schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:26:
[...]

Volgens mij heeft nog geen enkele fabrikant het gedurfd om de analoge aansluiting te verwijderen? :?

Ook bij televisies speelt de kwestie dat consumenten nog zeer gehecht zijn aan de 3.5mm-aansluiting.
Samsung heeft al jaren geen analoge uitgang meer, LG ook niet iirc (alleen de OLEDs nog zo te zien) ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dmantione
Samsung lijkt te kloppen, maar ik zit bij de LG's even door de specs van de LCD's te bladeren en lijkt er gewoon op te zitten. Hoe dan ook: Punt blijft gewoon staan: Bij gewoon stereogeluid levert een versterker op de analoge uitgang hetzelfde resultaat als een constructie met doorgeluste HDMI, zonder de complexiteit van of je versterker wel de nieuwste HDMI-standaard ondersteunt en alles wat er aan de hand kan zijn eARC en HDMI-CEC. Het is een hele wezenlijke kwestie, Marktplaats staat vol met superhoogwaardige versterkers, die allemaal een prima oplossing voor weinig kunnen zijn.

Gebruik je de digitale uitgang van de TV, dan geldt in beginsel hetzelfde, maar kun je in de regel niet het volume met je afstandsbediening aanpassen en moet je dus naar je versterker lopen of de afstandsbediening van de versterker gebruiken. (De LG Magic Remote kan soms wel weer direct versterkers bedienen waardoor het wellicht toch weer wel kan.)

Lus je HDMI door, dan heb je volledige 5.1- of zo nodig 7.1-ondersteuning. Volumeregeling is mogelijk via HDMI-CEC en via eARC kun je ook geluid weergeven dat in de TV ontstaat, zoals ingebouwde apps. Een nadeel kan zijn dat het allemaal niet zo lekker blijkt te werken als beloofd, met name HDMI-CEC stuit nog wel eens op compatibiliteitskwesties en je versterker moet een voldoende nieuwe HDMI-standaard ondersteunen, anders verlies je resolutie of wordt eARC niet ondersteund.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:24
Neem eens dit lijstje door, om te kijken welke receiver bij je wensen past: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
dmantione schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:21:
Samsung lijkt te kloppen, maar ik zit bij de LG's even door de specs van de LCD's te bladeren en lijkt er gewoon op te zitten.
Als je de specs van tweakers mag geloven zou je dat idd denken maar de eerste de beste die ik eruit pik klopt het al niet van. Had daadwerkelijke foto's van de aansluitingen in diverse reviews bekeken vanmiddag, niet eens aan gedacht om hier op tweakers in de specs te kijken.
Dit is de eerste LCD in de pricewatch en zou volgens tweakers over een 3.5mm aansluiting beschikken: pricewatch: LG 86UN85006LA Zwart
Op de LG site is daar echter niks van terug te vinden:

Waar je bij een OLED, C9 in dit geval, expliciet ziet staan:

Bij de door Rtings gereviewde modellen zag ik bij geen enkele LCD nog een analoge uitgang maar bij de Europese modellen zijn er toch nog wel een aantal te vinden (ook in de SM9xxx reeks waar bij diezelfde reeks in Amerika dus géén analoge uitgang meer op zit; staat wel tegenover dat die Europese geen component/composiet-in aansluiting meer hebben. Nou ja 'europese', blijkbaar binnen Europa nog verschillen https://www.lg.com/it/tv/lg-65SM9800PLA-tv-led#pdp_spec vs https://www.lg.com/nl/televisies/lg-65SM9800PLA#pdp_spec)

[Voor 5% gewijzigd door apis29 op 04-07-2020 01:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 14:02
Jorgen schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 01:22:
Neem eens dit lijstje door, om te kijken welke receiver bij je wensen past: Jorgen in "Keuze tussen receivers"
dmantione schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:56:

Deze 2 spreken elkaar tegen. De een adviseert om HDMI te gebruiken en het liefst nog met een invoer HDMI extra, de ander vindt HDMI in een 2.0 opstelling niet nodig en dat laatste is gewoon waar. In een 2.0 opstelling is een HDMI niet nodig. De digitale ingangen SP/DIF, toslink, digital coax en de analoge cinch werken gewoon prima. Alles hangt een beetje af van de in- en uitgangen van de apparatuur die je hebt en van welk apparaat je de DAC wil gebruiken.

Het keuzelijstje van jorgen kan je niet 1 op 1 doortrekken naar stereo opstellingen, want HDMI is voor stereo gewoon niet nodig.

• Jorgen
aljooge schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:53:
[...]

[...]

Deze 2 spreken elkaar tegen. De een adviseert om HDMI te gebruiken en het liefst nog met een invoer HDMI extra, de ander vindt HDMI in een 2.0 opstelling niet nodig en dat laatste is gewoon waar. In een 2.0 opstelling is een HDMI niet nodig. De digitale ingangen SP/DIF, toslink, digital coax en de analoge cinch werken gewoon prima. Alles hangt een beetje af van de in- en uitgangen van de apparatuur die je hebt en van welk apparaat je de DAC wil gebruiken.

Het keuzelijstje van jorgen kan je niet 1 op 1 doortrekken naar stereo opstellingen, want HDMI is voor stereo gewoon niet nodig.
Het gaat er niet om of bepaalde verbindingen prima werken, je sluit het aan op de best mogelijke manier voor jouw situatie. Volgens mij staat er in mijn lijstje dan ook "aantal nu benodigde HDMI-aansluitigen, minimaal + 1". Als je in jouw set-up geen hdmi nodig hebt omdat je geen enkel video-apparaat hebt en ook niet wilt, is mijn lijstje dus nog steeds prima toepasbaar. (Goed, technisch gezien is 0 + 1 toch 1, maar je begrjipt wat ik bedoel) Dan sla je zo nodig het hele deel over HDMI gewoon over. Dat kan ik voor een nieuwe versie van mijn lijst desgewenst aanpassen.

Daarnaast is mijn persoonlijke mening dat HDMI te prefereren is boven zo'n beetje elke andere aansluiting in opstellingen waarin audio en video gecombineerd worden.. Zeker in surroundopstellingen. Dat sluit echter stereo-opstellingen niet uit. De TS geeft bovendien aan dat zijn huidige home cinema hdmi-aansluitingen mist en dat hij de aankoop van een dvd-speler overweegt. Ik er daarbij gemakshalve vanuit dat we het dan over een blu-ray-speler hebben, waarbij wederom HDMI de voorkeur geniet boven andere digitale aansluitingen. Logisch, want over optical gaat alleen geluid en ik neem aan dat er toch ook uiteindelijk dan ook beeld naar de receiver en tv moet. Zaken als lip sync, up/downmixing vind je ook niet op een versterker. Die zijn daar niet voor bedoeld.

De enige reden dat ik in mijn eigen opstelling voor optisch heb gekozen, is omdat ik proefondervinderlijk erachter kwam dat ik minder problemen met mijn tv-audio terug naar de receiver had, wanneer ik deze via de optische kabel liet lopen. Helaas hebben fabrikanten bij ARC net als bij CEC teveel vrijheid om het zelf te kiezen hoe en wat ze implementeren.

S/PDIF is trouwens een digitale audio-verbinding die bestaat uit een optische kabel met Toslink-connectoren of een coax-kabel met RCA-connectoren. Het zijn niet 3 dingen zoals jij in je opsomming suggereert.

• dmantione
Dat is dan ook precies de reden dat ik het onderwerp ter sprake bracht: Analoog en ook optisch hebben geen last dat hun versienummer veroudert en compatibiliteitsproblemen zijn onbestaande. Dat HDMI de meest geavanceerde audio-aansluiting is, daarover bestaat geen enkel verschil van mening. Wat in dit draadje gesignaleerd werd, is dat iemand behoorlijk veel geld ging uitgeven om HDMI 2.1 op zijn versterker te krijgen, terwijl hij daar in de situatie die hij schetst geen nood aan lijkt te hebben en een stereoversterker uit de gouden jaren der Hifi die je van Marktplaats haalt, in zijn situatie net zo goed kan functioneren.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 14:02
Jorgen schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:33:
[...]

Het gaat er niet om of bepaalde verbindingen prima werken, je sluit het aan op de best mogelijke manier voor jouw situatie. Volgens mij staat er in mijn lijstje dan ook "aantal nu benodigde HDMI-aansluitigen, minimaal + 1". Als je in jouw set-up geen hdmi nodig hebt omdat je geen enkel video-apparaat hebt en ook niet wilt, is mijn lijstje dus nog steeds prima toepasbaar. (Goed, technisch gezien is 0 + 1 toch 1, maar je begrjipt wat ik bedoel) Dan sla je zo nodig het hele deel over HDMI gewoon over. Dat kan ik voor een nieuwe versie van mijn lijst desgewenst aanpassen.
0 + 1 = 1. Als je geen HDMI nodig hebt, dan volstaat een receiver zonder HDMI en heb je dus geen HDMI ingang nodig. Zie je bijvoorbeeld in V&A een receiver staan zonder HDMI, dan kan je die voor een stereo setup prima kopen.

nog 1 ding: HDMI klinkt niet beter dan andere aansluitingen en is ook niet de te prefereren aansluiting voor stereo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
aljooge schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:14:
[...]

0 + 1 = 1. Als je geen HDMI nodig hebt, dan volstaat een receiver zonder HDMI en heb je dus geen HDMI ingang nodig. Zie je bijvoorbeeld in V&A een receiver staan zonder HDMI, dan kan je die voor een stereo setup prima kopen.

nog 1 ding: HDMI klinkt niet beter dan andere aansluitingen en is ook niet de te prefereren aansluiting voor stereo.
Een receiver zonder HDMI ga je net zo lastig vinden als een versterker met. ;)
0+1 geef ik zelf toch al aan dat ik dat stukje kan aanpassen voor wie absoluut geen digitale, moderne apparaten nodig heeft, of een aversie tegen HDMI heeft.

Je haalt denk ik 2 dingen door elkaar: het gaat er niet om of je enkel stereo of surround of combinaties daarvan wilt afspelen. Het gaat om de bron-apparaten. Als je videobronnen wilt aansluiten (die tegenwoordig allemaal al digitaal zijn) is HDMI echt veel beter om te gebruiken. Bij een cd-speler kan je nog kiezen, maar is optisch in theorie ook beter dan analoog. Als je gewoon oude technieken zoals een platenspeler wilt gebruiken dan heb je geen HDMI-nodig natuurlijk.

• SVMartin
  • Niet online
Zo, allen nogmaals dank voor de discussie en de informatie die ik daar uit haal!

Het idee van 'slechts' een stereo versterker had ik nog niet overwogen. Het bevalt me wel dat ik daarmee niet afhankelijk ben van die HDMI versies (alhoewel ik met 2.1 denk lang vooruit te kunnen). Voor de prijs van een (nieuwe) stereo versterker vs. een HDMI 2.1 receiver hoef ik het volgens mij niet zo te doen, maar er zijn waarschijnlijk een heleboel goede stereo versterkers te koop op marktplaats.

Wat me echter tegenhoudt van dat idee is dat het me (1) geen uitbreidingsmogelijkheden geeft naar een centerspeaker (zie eerste reactie van Hulleman) en (2) ik dan wel voldoende HDMI ingangen moet hebben op de TV. Een snelle blik in de pricewatch wijst erop dat eigenlijk 4 ingangen vrij standaard is, wat genoeg zou moeten zijn (tv decoder, htpc, +1) en (3) wanneer ik van de htpc muziek wil spelen moet het signaal niet via de hdmi naar de tv (want dan moet de tv aan staan), maar via <iets anders> naar de versterker.

Een HDMI 2.1 receiver lijkt dan toch eenvoudiger, alhoewel misschien strict genomen overbodig. Pluspunt van de stereo versterker is wel dat ik die voor relatief weinig geld tweedehands zou kunnen aanschaffen en dan, wanneer er een nieuwe tv komt, altijd nog kan kiezen om de setup te veranderen naar een receiver. Kan ik ook nu al mee beginnen, en hoef ik niet te wachten tot er een breder assortiment is van HDMI 2.1 receivers.

Nu schrijft Hulleman ook:"Marantz en Yamaha hebben slimline receivers. Hou er rekening mee dat receivers warm worden en aan de bovenkant goed moeten ademen." Dit lijkt mij zeker interessant, maar wat voor impact heeft zo'n slimline model? Dat lijkt me toch een uitdaging voor de ontwikkelaars. Wordt er actief gekoeld, gaan ze minder lang mee, krijg je een lagere geluidskwaliteit voor hetzelfde geld?

Ook aan ieder bedankt voor de winkel tips! Een glimlach bij Correct, het moet ergens begin jaren 90 geweest zijn dat ik met mijn vader mee ging en we een prachtige (stereo)versterker met onze eerste cd-speler hebben aangeschaft :-)

• Suggs
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Omdat ik geen behoefte heb aan surround (en geen ruimte), maar wel alles op een receiver wilde aansluiten ben ik op de Denon DRA-800H uitgekomen. Een stereoversterker met HDMI aansluitingen. Genoeg HDMI aansluitingen en niet afhankelijk van wat een tv aan aansluitingen heeft. Zowel Marantz als Onkyo hebben vergelijkbare apparaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ik heb er nog een nachtje over geslapen en een plan gemaakt.

Via marktplaats kan ik best een receiver kopen die 5.1 ondersteund, een die 5-10 jaar oud is. Dat scheelt me budget dat ik nu kan gebruiken voor nieuwe speakers. Een 5.1 receiver omdat ik overal eigenlijk lees dat een center speaker echt wat toevoegt aan de gesprekken in films; en laten we momenteel nu meer film/series kijken dan muziek luisteren. Een wat ouder model, omdat een nieuw model met de nieuwste features eigenlijk weinig toevoegt zolang ik geen nieuwe TV aanschaf.

Als die TV er dan over een paar jaar komt, dan is dat een mooi moment om ook een nieuwe receiver aan te schaffen die 4k/120Hz ondersteund.

Ondertussen ook even moeders de vrouw gecheckt: die vond het allemaal niet zo boeiend, maar ook geen probleem wanneer er een grote kast in de woonkamer komt :-) Daarbij vervalt eigenlijk ook de eis voor een slimline, waarbij ik zag dat die vooral ook wat minder vermogen heeft. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, maar het lijkt me ook geen kwaad kunnen om wat ruimte te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:44

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

SVMartin schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:18:
Via marktplaats kan ik best een receiver kopen die 5.1 ondersteund, een die 5-10 jaar oud is.
Mocht je voor die optie gaan: laat Onkyo liggen. In die periode heeft dat merk nogal wat issues gehad met onder andere het HDMI board. Is toentertijd allemaal netjes geregeld met verlengde garantie maar die is nu verlopen. Ook advertenties die stellen dat het board al eens vervangen is niet op ingaan, het probleem kan terugkeren. Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te vinden van gebruikers die zonder problemen met hun Onkyo door het leven gaan maar ik zou het risico persoonlijk niet lopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:13
SVMartin schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:18:
Ik heb er nog een nachtje over geslapen en een plan gemaakt.

Via marktplaats kan ik best een receiver kopen die 5.1 ondersteund, een die 5-10 jaar oud is. Dat scheelt me budget dat ik nu kan gebruiken voor nieuwe speakers. Een 5.1 receiver omdat ik overal eigenlijk lees dat een center speaker echt wat toevoegt aan de gesprekken in films; en laten we momenteel nu meer film/series kijken dan muziek luisteren. Een wat ouder model, omdat een nieuw model met de nieuwste features eigenlijk weinig toevoegt zolang ik geen nieuwe TV aanschaf.

Als die TV er dan over een paar jaar komt, dan is dat een mooi moment om ook een nieuwe receiver aan te schaffen die 4k/120Hz ondersteund.

Ondertussen ook even moeders de vrouw gecheckt: die vond het allemaal niet zo boeiend, maar ook geen probleem wanneer er een grote kast in de woonkamer komt :-) Daarbij vervalt eigenlijk ook de eis voor een slimline, waarbij ik zag dat die vooral ook wat minder vermogen heeft. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, maar het lijkt me ook geen kwaad kunnen om wat ruimte te hebben.
Nee meer vermogen kan geen kwaad maar het is ook echt niet nodig. Bedenk dat het gaat om 2-3 dB verschil in max output, dat is erg weinig. Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger van die Velleman vermogensmeters in min kamer ingebouwd had en dat ik vrienden over had om the Matrix te kijken. Toen heb ik voor het eerst de 1 Watt ledjes aangekregen, normaal gesproken speelde ik meer in het 0,01 tot 0,1 watt bereik. Om je een idee te geven, je moet het echt best wel hard zetten wil je over de 1 watt gaan.

Verder goed plan wat je voorstelt. Surround is overigens ook leuk, maar een center is uiteraard belangrijker. Het voegt een hoop spraakverstaanbaarheid toe (is ook een mooie technische verklaring voor) en dialoog die mooi uit het midden komt al zit je off center.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Mocht je voor die optie gaan: laat Onkyo liggen. In die periode heeft dat merk nogal wat issues gehad met onder andere het HDMI board. Is toentertijd allemaal netjes geregeld met verlengde garantie maar die is nu verlopen. Ook advertenties die stellen dat het board al eens vervangen is niet op ingaan, het probleem kan terugkeren. Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te vinden van gebruikers die zonder problemen met hun Onkyo door het leven gaan maar ik zou het risico persoonlijk niet lopen.
Bedankt voor de tip! Had inderdaad al zoiets opgevangen. Op marktplaats staat er een te koop en bij wat rondzoeken op het specifieke type kwam ik dat ook tegen. Ik dacht nog dat het wel mee zou vallen, maar blijkbaar is dat anders..

• SVMartin
  • Niet online
Om nog even een update te geven over de afloop: heb inmiddels een https://tweakers.net/pric...yamaha-rx-v479-zwart.html en twee Tannoy frontspeakers https://hometheaterhifi.c...-floor-standing-speakers/ tweedehands gekocht. Uiteindelijk toch niet voor nieuwe speakers gegaan, want ik was bang dat ik dan uiteindelijk weer ruim over het gestelde budget heen zou gaan :)

In het begin dacht ik dat er wat weinig lage tonen waren, maar al snel begreep ik dat het geen gemis was aan lage tonen, maar het extra aan midden/hoog t.o.v. mijn vorige all-in-1!

Gisteren voor het eerst een serie bekeken op Netflix (Viking) en ook daar van onder de indruk! Vriendin stond zelfs even verbaasd over alle extra detail die je hoort, waardoor je veel meer in de film zit. Daar heb je dus blijkbaar geen surround voor nodig..

Ik dacht initieel misschien dat ik nog een subwoofer en center erbij zou willen hebben, maar zie daar nu vanaf. De gesprekken vind ik heel goed te volgen uit stereo, en de lage tonen voldoen. Waarschijnlijk heeft dat bij films en series nog wel zijn toegevoegde waarde, maar dat is het mij nu niet waard.

Mocht ik over een paar jaar een upgrade willen doen, grote kans dat er dan een 'gewone' stereo versterker voor in de plaats komt. Dat scheelt een hoop geharrewar met opties die zo'n surround receiver aanbiedt :)

Tot zover, voor mij een geslaagde afsluiting van deze stap, nogmaals bedankt iedereen voor de tips!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True