Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen & streamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
ca 1600,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
pricewatch: Turtle Beach Stealth 600 voor Playstation 4 (Pro)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Best bang for buck
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een pc die de komende jaren prima meekan op WQHD niveau..
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?
Mijn zoon (12) wil graag beginnen met gamen op 'the master race' om zijn streams naar een hoger niveau te brengen. De afgelopen maanden heb ik veel onderzoek gedaan naar een 'ideale' setup en mij erg verdiept in de diverse componenten. Ik denk dat ik op een redelijk gebalanceerde build uit ben gekomen waarbij er een goede balans is tussen koeling, geluidsniveau en zijn oog ook wil ook wat
Graag deel ik deze setup met jullie en ben ik benieuwd of jullie andere keuzes zouden maken en dan vooral waarom. Ik zal bij elke component een toelichting geven waarom ik deze keuze heb gemaakt zodat meelezende twijfelaars hier hopelijk hun voordeel mee kunnen doen.
pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
Sweetspot momenteel voor een bang for buck CPU
pricewatch: ASRock B450M Steel Legend
Veel getwijfeld, lang de MSI Mortar Max in mijn hoofd gehad of de ASRock B450 Pro4 als goedkopere keuze. Op dit bord uitgekomen vanwege de RGB, de VRM is slechter dan bij de MSI maar aangezien we niet gaan overklokken lijkt dit me geen probleem.
pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
Getwijfeld tussen de Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G en deze, uiteindelijk voor de Sapphire gekozen vanwege de dubbele bios waarbij er een silent mode gekozen kan worden zonder prestatiedaling en de Trixx-software waarmee zonder overklokken meer FPS uit de kaart geperst kunnen worden.
pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart
Stijlvolle kast met sweetspot tussen koeling (2 frontfans, 1 achter), geluidsniveau en ingetogen strakke RGB.
pricewatch: Logitech C922 Pro Stream Webcam
Iets beter dan de 920, verschil niet heel groot.
pricewatch: AOC Q27G2U/BK Zwart
Goedkoop WQHD scherm met VA panel op 27", voor zowel PC als PS4.
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition
Veel getwijfeld, vooral tussen de Gelid Solutions Phantom Black, de Tranquillo Rev.4 version B en deze. Hoewel de Gelid's qua koelprestaties erbovenuit steken, heeft de grootte en de aanwezigheid van RGB de doorslag gegeven boven de Phantom Black. Koelprestaties lijken me ruim afdoende, zeker omdat we niet gaan overklokken.
pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4WL
RGB geheugen dat goed samenwerkt met de Rzyen 3600, Crucial geeft deze bankjes expliciet aan als compatibel met het moederbord.
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
Stil, voldoende wattage voor de 5700 XT, gold en prima bouwkwaliteit, helaas niet-modulair.
pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)
Zowel de Crucial P1 als de Kinston A2000 hebben bij sommige gebruikers last van problemen, daarom voor een zekerheidje m.2 gegaan.
Toetsenbord & muis ook gekozen op bang for buck, hij heeft nog kleine handen dus groot formaat gaming-muis was nog niet nodig.
In de toekomst zal hij misschien nog een Elgato Game Capture HD60s aan willen schaffen om via zijn pc ook te kunnen streamen vanaf de PS4.
Heel verhaal maar ik ben erg benieuwd naar jullie opmerkingen of aanvullingen!
Gamen & streamen
Wat mag het systeem gaan kosten?
ca 1600,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
pricewatch: Turtle Beach Stealth 600 voor Playstation 4 (Pro)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Best bang for buck
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een pc die de komende jaren prima meekan op WQHD niveau..
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?
Mijn zoon (12) wil graag beginnen met gamen op 'the master race' om zijn streams naar een hoger niveau te brengen. De afgelopen maanden heb ik veel onderzoek gedaan naar een 'ideale' setup en mij erg verdiept in de diverse componenten. Ik denk dat ik op een redelijk gebalanceerde build uit ben gekomen waarbij er een goede balans is tussen koeling, geluidsniveau en zijn oog ook wil ook wat

Graag deel ik deze setup met jullie en ben ik benieuwd of jullie andere keuzes zouden maken en dan vooral waarom. Ik zal bij elke component een toelichting geven waarom ik deze keuze heb gemaakt zodat meelezende twijfelaars hier hopelijk hun voordeel mee kunnen doen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 165,- | € 165,- |
1 | Moederborden | ASRock B450M Steel Legend | € 90,- | € 90,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse | € 430,51 | € 430,51 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Webcams | Logitech C922 Pro Stream Webcam | € 123,42 | € 123,42 |
1 | Monitoren | AOC Q27G2U/BK Zwart | € 309,- | € 309,- |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition | € 37,90 | € 37,90 |
1 | Toetsenborden | Cooler Master CK350 (Outemu Red) Qwerty US | € 64,99 | € 64,99 |
1 | Muizen | HyperX Pulsefire Core | € 29,73 | € 29,73 |
1 | Muismatten | Steelseries Qck+ | € 20,95 | € 20,95 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4WL | € 96,25 | € 96,25 |
1 | Voedingen | BitFenix Formula Gold 550W | € 67,15 | € 67,15 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 128,29 | € 128,29 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.633,36 |
pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
Sweetspot momenteel voor een bang for buck CPU
pricewatch: ASRock B450M Steel Legend
Veel getwijfeld, lang de MSI Mortar Max in mijn hoofd gehad of de ASRock B450 Pro4 als goedkopere keuze. Op dit bord uitgekomen vanwege de RGB, de VRM is slechter dan bij de MSI maar aangezien we niet gaan overklokken lijkt dit me geen probleem.
pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
Getwijfeld tussen de Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G en deze, uiteindelijk voor de Sapphire gekozen vanwege de dubbele bios waarbij er een silent mode gekozen kan worden zonder prestatiedaling en de Trixx-software waarmee zonder overklokken meer FPS uit de kaart geperst kunnen worden.
pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart
Stijlvolle kast met sweetspot tussen koeling (2 frontfans, 1 achter), geluidsniveau en ingetogen strakke RGB.
pricewatch: Logitech C922 Pro Stream Webcam
Iets beter dan de 920, verschil niet heel groot.
pricewatch: AOC Q27G2U/BK Zwart
Goedkoop WQHD scherm met VA panel op 27", voor zowel PC als PS4.
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition
Veel getwijfeld, vooral tussen de Gelid Solutions Phantom Black, de Tranquillo Rev.4 version B en deze. Hoewel de Gelid's qua koelprestaties erbovenuit steken, heeft de grootte en de aanwezigheid van RGB de doorslag gegeven boven de Phantom Black. Koelprestaties lijken me ruim afdoende, zeker omdat we niet gaan overklokken.
pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4WL
RGB geheugen dat goed samenwerkt met de Rzyen 3600, Crucial geeft deze bankjes expliciet aan als compatibel met het moederbord.
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
Stil, voldoende wattage voor de 5700 XT, gold en prima bouwkwaliteit, helaas niet-modulair.
pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)
Zowel de Crucial P1 als de Kinston A2000 hebben bij sommige gebruikers last van problemen, daarom voor een zekerheidje m.2 gegaan.
Toetsenbord & muis ook gekozen op bang for buck, hij heeft nog kleine handen dus groot formaat gaming-muis was nog niet nodig.
In de toekomst zal hij misschien nog een Elgato Game Capture HD60s aan willen schaffen om via zijn pc ook te kunnen streamen vanaf de PS4.
Heel verhaal maar ik ben erg benieuwd naar jullie opmerkingen of aanvullingen!
*burp*