Toon posts:

Game- en streampc, budget ca 1600,- (build met toelichting)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Doopy-X-
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 03-09 19:42
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen & streamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
ca 1600,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
pricewatch: Turtle Beach Stealth 600 voor Playstation 4 (Pro)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Best bang for buck

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een pc die de komende jaren prima meekan op WQHD niveau..

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Mijn zoon (12) wil graag beginnen met gamen op 'the master race' om zijn streams naar een hoger niveau te brengen. De afgelopen maanden heb ik veel onderzoek gedaan naar een 'ideale' setup en mij erg verdiept in de diverse componenten. Ik denk dat ik op een redelijk gebalanceerde build uit ben gekomen waarbij er een goede balans is tussen koeling, geluidsniveau en zijn oog ook wil ook wat ;)

Graag deel ik deze setup met jullie en ben ik benieuwd of jullie andere keuzes zouden maken en dan vooral waarom. Ik zal bij elke component een toelichting geven waarom ik deze keuze heb gemaakt zodat meelezende twijfelaars hier hopelijk hun voordeel mee kunnen doen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenASRock B450M Steel Legend€ 90,-€ 90,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 430,51€ 430,51
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,90€ 99,90
1WebcamsLogitech C922 Pro Stream Webcam€ 123,42€ 123,42
1MonitorenAOC Q27G2U/BK Zwart€ 309,-€ 309,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 RGB Black Edition€ 37,90€ 37,90
1ToetsenbordenCooler Master CK350 (Outemu Red) Qwerty US€ 64,99€ 64,99
1MuizenHyperX Pulsefire Core€ 29,73€ 29,73
1MuismattenSteelseries Qck+€ 20,95€ 20,95
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4WL€ 96,25€ 96,25
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 67,15€ 67,15
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 128,29€ 128,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.633,36

pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
Sweetspot momenteel voor een bang for buck CPU
pricewatch: ASRock B450M Steel Legend
Veel getwijfeld, lang de MSI Mortar Max in mijn hoofd gehad of de ASRock B450 Pro4 als goedkopere keuze. Op dit bord uitgekomen vanwege de RGB, de VRM is slechter dan bij de MSI maar aangezien we niet gaan overklokken lijkt dit me geen probleem.
pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
Getwijfeld tussen de Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G en deze, uiteindelijk voor de Sapphire gekozen vanwege de dubbele bios waarbij er een silent mode gekozen kan worden zonder prestatiedaling en de Trixx-software waarmee zonder overklokken meer FPS uit de kaart geperst kunnen worden.
pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart
Stijlvolle kast met sweetspot tussen koeling (2 frontfans, 1 achter), geluidsniveau en ingetogen strakke RGB.
pricewatch: Logitech C922 Pro Stream Webcam
Iets beter dan de 920, verschil niet heel groot.
pricewatch: AOC Q27G2U/BK Zwart
Goedkoop WQHD scherm met VA panel op 27", voor zowel PC als PS4.
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition
Veel getwijfeld, vooral tussen de Gelid Solutions Phantom Black, de Tranquillo Rev.4 version B en deze. Hoewel de Gelid's qua koelprestaties erbovenuit steken, heeft de grootte en de aanwezigheid van RGB de doorslag gegeven boven de Phantom Black. Koelprestaties lijken me ruim afdoende, zeker omdat we niet gaan overklokken.
pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4WL
RGB geheugen dat goed samenwerkt met de Rzyen 3600, Crucial geeft deze bankjes expliciet aan als compatibel met het moederbord.
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
Stil, voldoende wattage voor de 5700 XT, gold en prima bouwkwaliteit, helaas niet-modulair.
pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)
Zowel de Crucial P1 als de Kinston A2000 hebben bij sommige gebruikers last van problemen, daarom voor een zekerheidje m.2 gegaan.

Toetsenbord & muis ook gekozen op bang for buck, hij heeft nog kleine handen dus groot formaat gaming-muis was nog niet nodig.

In de toekomst zal hij misschien nog een Elgato Game Capture HD60s aan willen schaffen om via zijn pc ook te kunnen streamen vanaf de PS4.

Heel verhaal maar ik ben erg benieuwd naar jullie opmerkingen of aanvullingen!

*burp*

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17:13
Ik heb begrepen dat de B550 moederborden qua prijs niet veel verschillen, maar wel beter zijn.
Wellicht dat iemand anders dat nog kan ondersteunen of ontkrachten.
CPU is inderdaad een prima keuze.
GPU ook (ik heb zelf de Nitro+ en zweer bij Sapphire als merk).
Qua behuizing volgens mij wel prima. Ik heb zelf lang de Coolermaster Silencio 550 gehad en met de nieuwe pc vanwege stiekem toch wel de RGB kermis gekozen voor de huidige Silencio met venster, maar die is er ook zonder venster. Wat ik fijn vond is dat ik de bekabeling goed weg kan werken onder het venster. Maar zie dat je huidige behuizing dit ook heeft volgens mij. Mag ik vragen waarom je de CM RGB koeler hebt gekozen? Even terugkijkend naar je kermis uitspraak. ;) Zie het al. Ging om behuizing zonder RGB.

Al met al heb je volgens mij goed onderzoek gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P3TER_
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 15:18
Streamen met één monitor gaat niet heel makkelijk. Het handigste is om er nog een naast te zetten, bijvoorbeeld een 1080p of 1440p 60hz scherm, puur voor het opname programma en de chat of stream.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

• Doopy-X-
P3TER_ schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:46:
Streamen met één monitor gaat niet heel makkelijk. Het handigste is om er nog een naast te zetten, bijvoorbeeld een 1080p of 1440p 60hz scherm, puur voor het opname programma en de chat of stream.
Dat had ik idd ook al beetje bedacht....je wil eigenlijk fullscreen gamen en op je tweede scherm OBS draaien...aanrader qua inches en overige zaken voor dat tweede scherm? Het zal een budgetoptie moeten worden..

*burp*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:04
De 2e monitor mag inderdaad behoorlijk budget worden. Wat betreft de build heb ik eigenlijk niets om aan te merken. Jammer dat de webcam zo in prijs is gestegen. Die behuizing kende ik niet, maar is inderdaad mooi!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P3TER_
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 15:18
Doopy-X- schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:58:
Dat had ik idd ook al beetje bedacht....je wil eigenlijk fullscreen gamen en op je tweede scherm OBS draaien...aanrader qua inches en overige zaken voor dat tweede scherm? Het zal een budgetoptie moeten worden..
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAOC 24B1XH Zwart€ 99,-€ 99,-
1MonitorenPhilips E-line 245E1S Zwart€ 168,90€ 168,90
1MonitorenPhilips E-line 275E1S Zwart€ 199,41€ 199,41
1MonitorenSamsung 27F350FHU Zwart€ 145,32€ 145,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 612,63

Hier heb je wat keuze tussen 1080p en 1440p en 24" en 27", elk met z'n voor en nadelen (scherpte, absolute grootte, absolute werkruimte (pixels) en prijs)

Voor in hoogte verstelbaarheid moet je wat neer neerleggen.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:04
Die AOC van 100 piek hierboven heeft helaas geen VESA aansluiting. Misschien wel handig als je ooit beide schermen op een mooie ergonomische en verstelbare voet wil hebben. Wellicht is deze dan ook interessant als budget oplossing:

pricewatch: Philips 243V7QDSB/00 Zwart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Doopy-X- schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Tweedehands 24"? Het liefst een scherm dat je kan kantelen in portrait, anders een monitorarm die dat mogelijk maakt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Doopy-X-
Djarune schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:37:
Die AOC van 100 piek hierboven heeft helaas geen VESA aansluiting. Misschien wel handig als je ooit beide schermen op een mooie ergonomische en verstelbare voet wil hebben. Wellicht is deze dan ook interessant als budget oplossing:

pricewatch: Philips 243V7QDSB/00 Zwart
Dank voor de tip qua VESA!
Enige nadeel vond ik dat de voet niet in hoogte verstelbaar is, voor 20 euro meer deze gevonden:
pricewatch: Philips 243S7EHMB/00 Zwart

*burp*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dilan33
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 08-09 20:45
Djarune schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:10:
De 2e monitor mag inderdaad behoorlijk budget worden. Wat betreft de build heb ik eigenlijk niets om aan te merken. Jammer dat de webcam zo in prijs is gestegen. Die behuizing kende ik niet, maar is inderdaad mooi!
Dit inderdaad, als het kan zou je een paar weken kunnen wachten met je webcam. Die webcam-mania kwam toch vooral door de thuiswerkers en thuisstudenten, wat alleen maar minder gaat worden lijkt me.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:07

spartacusNLD

This is Sparta!!

Doopy-X- schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:55:
[...]
Dank voor de tip qua VESA!
Enige nadeel vond ik dat de voet niet in hoogte verstelbaar is, voor 20 euro meer deze gevonden:
pricewatch: Philips 243S7EHMB/00 Zwart
Tip: voor je twee schermen gebruik deze: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Hoe je je niet druk te maken over hoogte verstelbaarheid. Ziet er ook nog eens een stuk netter uit op je bureau. Ik gebruik hem zelf. Mooi ding voor een super prijs.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Doopy-X-
Dilan33 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:28:
[...]

Dit inderdaad, als het kan zou je een paar weken kunnen wachten met je webcam. Die webcam-mania kwam toch vooral door de thuiswerkers en thuisstudenten, wat alleen maar minder gaat worden lijkt me.
Goede tip inderdaad, dank!
spartacusNLD schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Tip: voor je twee schermen gebruik deze: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Hoe je je niet druk te maken over hoogte verstelbaarheid. Ziet er ook nog eens een stuk netter uit op je bureau. Ik gebruik hem zelf. Mooi ding voor een super prijs.
Hoeveel inc schermen heb je daarop hangen? En zou een 27" aan de ene kant en een 24" aan de andere kant geen probleem zijn qua stabiliteit?

*burp*

Acties:
  • +2Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Doopy-X- schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:04:
[...]
Hoeveel inc schermen heb je daarop hangen? En zou een 27" aan de ene kant en een 24" aan de andere kant geen probleem zijn qua stabiliteit?
27 inch + 23 inch horizontaal ernaast is geen probleem. Beide verticaal moet ook geen probleem zijn trouwens.

Ik gebruik dit scherm: pricewatch: Dell P2319H Zwart als 2e scherm. voor 139 euro echt een heel fijn en mooi scherm. Ik heb daarnaast een vergelijkbaar 27 inch scherm van AOC en gebruik de zelfde 500DX kast.

Dus het zal er ook ongeveer zo uit komen te zien:

Je moet beide aansluitingen goed aandraaien met een imbus (die bijgeleverd is). Maar daarna hangt alles super strak :)

[Voor 23% gewijzigd door spartacusNLD op 03-07-2020 10:26]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpaceOdyssey
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:41
Als je wilt gaan streamen is het misschien interessant om te kijken naar een GPU met NVENC. Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien het onderzoeken waard ;)

Fujifilm TX-1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

spartacusNLD schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:59:
[...]

Ik zou deze aanraden: pricewatch: V7 Dual Monitor Mount Professional Touch Adjust
Iets duurder maar monitoren zijn beter in hoogte verstelbaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Tsurany schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:06:
[...]

Ik zou deze aanraden: pricewatch: V7 Dual Monitor Mount Professional Touch Adjust
Iets duurder maar monitoren zijn beter in hoogte verstelbaar.
Goed gevonden. Als dat belangrijk is voor hem dan idd deze pakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

spartacusNLD schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:30:
[...]

Goed gevonden. Als dat belangrijk is voor hem dan idd deze pakken.
Ja heb hem toevallig thuis staan, werkt prima om een 24" en 27" scherm te combineren.

• Doopy-X-
Dilan33 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:28:
[...]

Vandaag is ie weer 30 euro duurder geworden, bi-zar -O-

*burp*

• Doopy-X-
Dank voor de tips van monitorarmen, hij moet maar zelf beslissen of hij ze op een voet wil of ophangen!

*burp*

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee