Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verbetering cooling Stream PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ray187
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 05-06 14:58
Oiiii \0

Paar maandjes terug ben ik gaan streamen en weer gamen op de PC. Ik had toen een PC in elkaar gefriemeld met de kast en CPU koeler die ik nog had liggen. Ik speelde op de monitor die ik nog had staan 24"1080p@75hz

Nu heb ik mezelf een mooi kadootje gegeven van het geld van donaties op twitch.

Ik merk nu wel dat mijn PC en onderdelen warmer worden, niet zo gek, maar ik hou niet van warmte mijn mijn elec. apparatuur, dus ik dacht kan ik de temp omlaag krijgen met niet belachelijk veel geld ENNNN is het wel nodig en zijn de temps vrij normaal.

Games:
  • Fortnite @ View distance far, effect en texture op medium. de rest off of low.
  • COD warzone - medium/high settings
  • Ori and the will of the wisps
  • Retro RPGs
Mijn huidige setup:
  • CPU - AMD Ryzen 7 3700x
  • GPU - Gbyte 2070 super @1950Mhz
  • RAM - 16GB @ 3000 Mhz
  • MOBO - steel legend
  • CPU cooler - Noctua NH U9S +CPU paste Arctic silver 5
  • SSD 1 - Kingston NVMe 1TB
  • SSD 2 - Samsung 760 250GB
  • SSD 3 - Samsung 760 120 GB
  • Monitor1 - (gaming) Predator 27" 1440@165Hz
  • Monitor - (streamlabs) Iyama XB 2483
FANs;:

• Alle system FANs blazen het lucht UIT de kast.
• CPU fan blaast lucht door de koelribben
[/list]

Afbeeldingen:

Zoals je kan zien is dit een HTPC kast de Silverstone ....

Zit zelf te denken aan:

Omdat warmte omhoog gaat, dacht ik zelf om een mini tower te kopen, zodat ik de FANs van onder en voor de kast in kan laten blazen en 2 FANs bovenop de lucht eruit te laten zuigen. Ook is de kast die ik leuk vind en binnen budget past ruimer van binnen, zodat er een betere airflow onstaat.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenLian Li LANCOOL II Zwart€ 96,01€ 96,01

Een betere CPU fan of er een 2e opzetten??

Vraag is dan wel, zou het echt schelen qua temp en dan 10gr verschil of moet ik dan rigoreuze aanpassingen doen, zoasl allemaal nieuwe FANs, CPU koeler(liquid)??

Ik lees graag je mening.

Thx :9B

Beste antwoord (via Ray187 op 25-07-2020 17:24)

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 00:01

Fordox

00101010

Begin eerst met het omdraaien van je fans. Alles naar buiten blazen heeft weinig nut voor je temperatuur gezien je een flow wilt creëren. Gezien je kast vrij veel gaten bevat, zou ik aanraden om de fans bij je cpu naar de cpu te laten blazen.
Zijn de 2 sloten achterop waar je fans kan plaatsen 80mm? Dan kun je die beter eerst gebruiken en er ventilatoren voor kopen.
De fan links onderin je foto doet nu trouwens ook weinig voor het koelen dus die mag je ook herpositioneren.
Een goede airflow kan al aardig verschil maken :) ook snelheid van ventilatoren maakt veel uit.
Soms zie je ook niet dat je componenten kouder draaien maar dat de fans van je componenten minder werk hoeven te doen als je een goeie airflow hebt.

Je kan ook je grafische kaart voorzien van nieuwe koelpasta, dat scheelt altijd wel aardig.

Zijn je temps opgenomen onder een zware load of wanneer je alleem maar gamed? Er is echt totaal niks mis met die temperaturen, ik zou ze zelfs heel goed noemen.

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Begin eerst met het omdraaien van je fans. Alles naar buiten blazen heeft weinig nut voor je temperatuur gezien je een flow wilt creëren. Gezien je kast vrij veel gaten bevat, zou ik aanraden om de fans bij je cpu naar de cpu te laten blazen.
Zijn de 2 sloten achterop waar je fans kan plaatsen 80mm? Dan kun je die beter eerst gebruiken en er ventilatoren voor kopen.
De fan links onderin je foto doet nu trouwens ook weinig voor het koelen dus die mag je ook herpositioneren.
Een goede airflow kan al aardig verschil maken :) ook snelheid van ventilatoren maakt veel uit.
Soms zie je ook niet dat je componenten kouder draaien maar dat de fans van je componenten minder werk hoeven te doen als je een goeie airflow hebt.

Je kan ook je grafische kaart voorzien van nieuwe koelpasta, dat scheelt altijd wel aardig.

Zijn je temps opgenomen onder een zware load of wanneer je alleem maar gamed? Er is echt totaal niks mis met die temperaturen, ik zou ze zelfs heel goed noemen.

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• Fordox

Fordox

00101010

Fordox schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:07:
Zijn de 2 sloten achterop waar je fans kan plaatsen 80mm? Dan kun je die beter eerst gebruiken en er ventilatoren voor kopen dan een geheel nieuwe kast.
De fan rechts onderin je foto doet nu trouwens ook weinig voor het koelen dus die mag je ook herpositioneren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ray187
@Fordox Thx 4 u r replay

Hier kan ik wat mee

Ik had de FANs al een x omgedraad en weer terug om te kijken wat het deed met de luchtstroom. Achter de CPU kwam er behoorlijk veel warme lucht uit de kast, dus ik dacht, dat is mooi, want warme lucht hoort niet in de kast.

Ik heb nu alle system FANs omgedraaid en ze blazen nu lucht naar binnen.

De FANs heb ik wat harder laten draaien, omdat de warme buiten wat toegenomen is. System FANs @1000rpm(Was eerst 600rpm) en CPU FAN@1200 a 1500rpm (C{U temp afhankelijk)

Die zijn me niet eerder opgevallen, achterin is idd ruimte voor 2x80mm FANs. Zou je deze ook lucht naar binnen laten blazen? Als ik ze naar buiten laat blazen, dan lijkt het me dat hij ook de koude lucht van de FAN die ernaast zit weer naar buiten blaast.

Ik heb bovenop de kast een open ruimte voor de warme lucht, ik heb deze ook maar vrij gemaakt door de monitor opzij te zetten. Kijkt alleen niet zo handig, omdat ik daar streamlabs op heb staan met de chat van de kijkers.

GPU is van sept 2019.Deze is nog niet uitgedroogd, maar zeg je vervangen, omdat de stock paste minder goed is dan de arctis silver 5?

De Temps die opgenomen zijn, heb ik tijdens het streamen, gamen en opnemen gedaan. De PC is voor mij dan in full load, want zwaarder dan dit wordt het niet.

Streamen:
Output 720p
Bitrate 5000
CBR

Opnemen:
bitrate 10000

Gamen:
1440
165FPS

Stresstest met Prima 95 doe ik niet, zolang ik niet ga OCen. Heeft ook weinig zin met deze CPU en te behalen winst.

Q:

De CPU FAN blaast nu lucht door de koelribben. Zou je zeggen dat de FAN aan de juiste kant zit of zou ik hem beter aan de kant van de FANs plaatsen?

Thanks

[Voor 5% gewijzigd door Ray187 op 03-07-2020 13:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ray187 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:05:
@Fordox Thx 4 u r replay

Hier kan ik wat mee

Ik had de FANs al een x omgedraad en weer terug om te kijken wat het deed met de luchtstroom. Achter de CPU kwam er behoorlijk veel warme lucht uit de kast, dus ik dacht, dat is mooi, want warme lucht hoort niet in de kast.
Dat is inderdaad een logische gedachtengang, maar je wil juist koud lucht tegen je blok aanblazen, dat werkt altijd net iets beter.
Ik heb nu alle system FANs omgedraaid en ze blazen nu lucht naar binnen.

De FANs heb ik wat harder laten draaien, omdat de warme buiten wat toegenomen is. System FANs @1000rpm(Was eerst 600rpm) en CPU FAN@1200 a 1500rpm (C{U temp afhankelijk)
Heeft dit geholpen? En is de extra geluidsproductie het waard t.o.v. je temperaturen? Je hoeft ze ook niet allemaal om te draaien, ik zou zeggen, experimenteer er een beetje mee.
Die zijn me niet eerder opgevallen, achterin is idd ruimte voor 2x80mm FANs. Zou je deze ook lucht naar binnen laten blazen? Als ik ze naar buiten laat blazen, dan lijkt het me dat hij ook de koude lucht van de FAN die ernaast zit weer naar buiten blaast.
Het zou leuk zijn om ze daar allemaal een intake te laten zijn en dat je fan naast je PSU naar buiten blaast, al krijg je wel een aardige overdruk. De kast heeft niet echt een logische indeling voor een flow gezien de voorkant dicht zit. Misschien kun je je voeding omdraaien zodat de ventilator van de voeding werkt als een outtake, dat zou het op kunnen lossen :) Dan is je flow van rechts naar links.
Ik heb bovenop de kast een open ruimte voor de warme lucht, ik heb deze ook maar vrij gemaakt door de monitor opzij te zetten. Kijkt alleen niet zo handig, omdat ik daar streamlabs op heb staan met de chat van de kijkers.
De omgeving van jee pc ventileren is ook belangrijk inderdaad. Maar vaak maakt dit niet veel uit,tenzij je pc in een kast staat.
GPU is van sept 2019.Deze is nog niet uitgedroogd, maar zeg je vervangen, omdat de stock paste minder goed is dan de arctis silver 5?
Standaard GPU pasta is inderdaad niet de beste, dus dat kan een graad of 3-5 schelen. AS5 zou ik niet gebruiken gezien de pasta elektrisch geleidend is. Pak een pasta die niet geleid, misschien de pasta die meegeleverd is met je CPU koeler. Volgens mij levert Noctua een fatsoenlijke pasta mee.
De Temps die opgenomen zijn, heb ik tijdens het streamen, gamen en opnemen gedaan. De PC is voor mij dan in full load, want zwaarder dan dit wordt het niet.

Streamen:
Output 720p
Bitrate 5000
CBR

Opnemen:
bitrate 10000

Gamen:
1440
165FPS

Stresstest met Prima 95 doe ik niet, zolang ik niet ga OCen. Heeft ook weinig zin met deze CPU en te behalen winst.
Een stresstest is inderdaad een niet reëele load, maar het geeft voor ons een indicatie hoe gelimiteerd je koeling eigenlijk is. Maar zoals ik al zei, met jouw streamload zijn de temperaturen gewoon goed en hoef je er weinig aan te doen. Je bent nu je koeling aan het tweaken een daar help ik je mee :)
Q:

De CPU FAN blaast nu lucht door de koelribben. Zou je zeggen dat de FAN aan de juiste kant zit of zou ik hem beter aan de kant van de FANs plaatsen?

Thanks
In dit geval zou je je hele koeler 90 graden moeten draaien, wat nog best een gedoe kan zijn. Maar je wil wel dat je ventilator meeblaast met de flow die je wil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-06 23:48

EMP

Krulloos!

Een hoop tips al, maar volgens mij vooral quick-fixes. Ik mis een beetje overzicht.

Ik raad je aan om eens het grote plaatje voor je proberen te zien, door bijvoorbeeld simpel tekeningetje te maken, en dan de basisprincipes toepassen.

1. Warmte wilt naar boven, dus bovenin je kast uitblazen en onderin je kast inblazen.
2. Probeer ongeveer even veel fans in als uit te laten blazen, heb je een ongelijk aantal fans, dan kun je er voor kiezen om er eentje meer naar binnen dan naar buiten te laten blazen, zo creëer je overdruk, en zorg je dat de stof uit alle naadjes geblazen wordt, in plaats van dat de naden van je kast juist vol stof gaan zitten.
3. Je voeding is ook een fan, teken die ook in
4. Je interne fans zoals de videokaart en CPU fan moeten mee blazen met de airflow in de kast.

Je krijgt dan bijvoorbeeld zoiets:

Met een plaatje als dit wordt het vanzelf duidelijk!

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

In dit geval gaat het over een HTPC, dit is een plat liggende kast waarbij de voor en bovenkant dicht zijn. Het tekenen van pijlen is inderdaad wel handig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ray187
Mooie zondag of even het een en ander uit te proberen.

@Fordox
Heeft dit geholpen? En is de extra geluidsproductie het waard t.o.v. je temperaturen? Je hoeft ze ook niet allemaal om te draaien, ik zou zeggen, experimenteer er een beetje mee.
Net gedaan.

De System Fans bij de CPU staan wel naar binnen te blazen, maar op lagere RPM ~750.
De CPU fan heb ik aan de andere kant van het blok gemonteerd, zodat de koele lucht door de 2 fans meteen het blok in worden geblazen.

CPU Idle temp schommelt van 40 tot 45

GPU idle is 46gr

Sys fan 3 bij de GPU heb ik weer omgedraaid, en de richting op als de GPU Blaast weer naar buiten dus.

Lucht wordt nu va nrechts naar binnen geblazen door 2 sys FANs en links door 1 fan eruit. GPU en CPU fan dezelfde richting op.

CPU temop is goed 55 tijdens gamen met cod en FN met resolutie op 2K en FN @165FPS en COD 130FPS.

2k resolutie en vrij hoge FPS zorgt natuurlijk voor meer performance en dus warmte.

Ik ga het even anakijken zo, want vraag me af of een andere kast en FANs alles 10gr laten zaken. 5gr is mij de moeite niet waard om 200e stuk te gooien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik weet dat je het in een andere kast niet 10 graden kouder krijgt.
Zoals ik al eerder zei, je temps zijn echt prima, er is niks dat je hoeft te veranderen.

Het enige dat een beetje sensible is, is om de standaard koelpasta van je gpu te vervangen. Maar zelfs dat is niet nodig.

• Ray187
Ben vandaag beetje wezen hobbyen.

GPU uit elkaar gehaald en andere pasta erop gedaan.

Temps vind ik wel hoog van de GPU 80gr bij full load met FANs dan op max draaien 2300rpm
streamen Nvenc(new), gamen @2k en 130FPS COD high settings.
CPU is 55gr

Als ik de resolutie van mijn monitor op 1080p zet dan zakt de tempt wel 10gr, mjah heb niet voor niks een leuke monitor gekocht.

Ik ben beetje aan het kijken naar GPU waterkoeling zou dat veel kunnen schelen? 15gr oid. Of moet ik dan naar custom koeling gaan kijken?

Nadeel is dat ik ook een andere kast moet kopen, die Lian cool II is ook weer 100pleuro. :+

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Ray187 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:43:

Lucht wordt nu van rechts naar binnen geblazen door 2 sys FANs en links door 1 fan eruit. GPU en CPU fan dezelfde richting op.
GPU blaast bij jou van links naar rechts dus eigenlijk moet je de luchtstroom in de behuizing ook die kant op doen. Dus links intake en rechts outtake. Ook de cpukoeler die kant op laten blazen. Andere mogelijkheid is links en rechts de intake en de outtake door twee 80mm fans boven het back I/O laten doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ray187
@Uszka
ZO heb ik de FAN nu ook staan. Probleem is met deze kleine kast dat de GPU kaart de luchtstroom blokkeert in het midden.
Maar de lucht komt er achter uit.
Ik wil verder geen geld uitgeven aan deze kast ivm kleine FANs oid. Dek liever maar een normale kast kopen en deze op zolder leggen, voor als ik weer een HTPC ga bouwen om aan de projector aan te sluiten.

Ik heb nu de FAN bij de GPU op 1000rpm staan en de andere 2 op 600rpm.

De nieuwe pasta op de GPU zorgt voor 2 gr in load lager.

GPU 74gr en CPU 55 gisteren.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True