Je vragen zijn juist niet zo heel spannend en vooral smaakgevoelig.
Kast: wil je een gesloten behuizing of niet? Zo ja: Eldon of rittal zijn heel bekend, maar er zijn er meer. Bij rittal zou je dan bijvoorbeeld bij de AX serie uitkomen. Kunststof kan ook, maar de nieuwere serie is (was?) niet goed leverbaar; dan moet je bij de oudere serie kijken.
Bij metalen kasten draai je ze gewoon ondersteboven. Dan heb je de opening voor de wartel plaat netjes bovenin zitten. Daar bestaan dan weer diverse varianten voor jouw wensen voor.
Kunststof is wel het makkelijkst te bewerken, ook als je er later nog een gaatje bij moet maken. Anders zit je weer met geleidende spanen in je kast.
Rails: gestandaardiseerd spul, 35/7,5 of 35/15 mm. Gebruik voorgeperforeerde rails zodat je er niet doorheen hoeft te boren.
Wel een tip: zet je plc zelf op 35/15 rails. Sommige systemen klikken niet helemaal lekker op een 7,5mm hoge rail als er een schroef of popnagel achter zit. Wago en beckhoff hebben dit vooral. Andere plc systemen krijg je er niet meer af geklikt als de rail te laag is.
Slotjes en handgrepen zijn gewoon als accessoires te vervangen. Ik zou een simpel draaihandgreepje erop zetten. De kast sleutel is namelijk altijd weg. (Al heb ik zelf wel altijd een loper op zak van rittal

)
Aansluitklemmen: ik zou klemmen met push-in techniek gebruiken. Vrijwel alle diameters passen er in, klemkracht is altijd goed. Mijn persoonlijke voorkeur is Phoenix Contact, maar wago of weidmuller werkt net zo goed.
Je klemmenstrook op een 35graden montagebeugeltje plaatsen zodat die onder een hoek komt te staan, vereenvoudigt het aansluiten.
Draadkokers: wat jij wil. Hager (Tehalit), Rehau, maakt allemaal niet uit joh. Ik zou geen halogeenvrij pakken. Is iets breekbaarder en de breekrandjes zijn scherper.