Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlo_tinker
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-04 19:36
Na lange tijd lurker zonder account te zijn geweest op dit subforum wilde ik eens polsen achter welke kasten jullie gebruiken voor jullie domotica-installaties.

Zelfs sta ik aan de vooravond van een volledige domotica-installatie met PLC's, maar ik geraak er niet uit welke kast ideaal is.

Kabelinvoer vanboven nodig, welke handgreep/sleutel, welke configuratiemogelijkheden, ... zoveel vragen, zoveel onduidelijkheden...

Kunnen jullie me wat tips geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat hangt van de hoeveelheid zooi af die je gebruikt om je hele installatie werkend te hebben.

Femme (1 van de opdrichters van Tweakers) heeft het zo opgelost:

video: Het slimste huis van de Achterhoek: op bezoek bij Tweakers-oprichter F...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlo_tinker
Leuk filmpje wel.

Wel de 'zooi' past net in een kast van 1m op 1,40m. Alles op een Siemens ET200S PLC met redundante voeding. En Openhab op een RPI4 voor de extra's zoals 1-wire, DMX sturen etc...

Twee zware 40A 24V voedingen voor de led verlichting. En allemaal hele compacte relais voor de verlichting.

https://www.digikey.be/pr...966265/277-2370-ND/349708

Daarmee moet het lukken.

Maar ik doel vooral op de technische kant van de kasten. Openingen maken wanneer ze er niet zijn, merken met voordelen en nadelen, doorvoerborstels ipv wartels of zelfs volledig open en de flex buizen rechtstreeks naar binnen... welke goten in de kast? Welke inbouwrails met welke voordelen... zo dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je vragen zijn juist niet zo heel spannend en vooral smaakgevoelig.
Kast: wil je een gesloten behuizing of niet? Zo ja: Eldon of rittal zijn heel bekend, maar er zijn er meer. Bij rittal zou je dan bijvoorbeeld bij de AX serie uitkomen. Kunststof kan ook, maar de nieuwere serie is (was?) niet goed leverbaar; dan moet je bij de oudere serie kijken.
Bij metalen kasten draai je ze gewoon ondersteboven. Dan heb je de opening voor de wartel plaat netjes bovenin zitten. Daar bestaan dan weer diverse varianten voor jouw wensen voor.
Kunststof is wel het makkelijkst te bewerken, ook als je er later nog een gaatje bij moet maken. Anders zit je weer met geleidende spanen in je kast.

Rails: gestandaardiseerd spul, 35/7,5 of 35/15 mm. Gebruik voorgeperforeerde rails zodat je er niet doorheen hoeft te boren.
Wel een tip: zet je plc zelf op 35/15 rails. Sommige systemen klikken niet helemaal lekker op een 7,5mm hoge rail als er een schroef of popnagel achter zit. Wago en beckhoff hebben dit vooral. Andere plc systemen krijg je er niet meer af geklikt als de rail te laag is.

Slotjes en handgrepen zijn gewoon als accessoires te vervangen. Ik zou een simpel draaihandgreepje erop zetten. De kast sleutel is namelijk altijd weg. (Al heb ik zelf wel altijd een loper op zak van rittal :P)

Aansluitklemmen: ik zou klemmen met push-in techniek gebruiken. Vrijwel alle diameters passen er in, klemkracht is altijd goed. Mijn persoonlijke voorkeur is Phoenix Contact, maar wago of weidmuller werkt net zo goed.
Je klemmenstrook op een 35graden montagebeugeltje plaatsen zodat die onder een hoek komt te staan, vereenvoudigt het aansluiten.

Draadkokers: wat jij wil. Hager (Tehalit), Rehau, maakt allemaal niet uit joh. Ik zou geen halogeenvrij pakken. Is iets breekbaarder en de breekrandjes zijn scherper.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat ik me net bedacht, die redundante voeding: hoe ga je dat doen? Waar komt die voeding uiteindelijk vandaan, en is het dus wel zo redundant?

Ook zou ik zeggen, als het nét in je kast past, pak dan minimaal een maatje groter. Geen reserve ruimte hebben levert bij de eerstvolgende nieuwe wensen alleen maar gedrochten van oplossingen op, omdat je inbouwruimte ontbreekt.

Ik ben wel benieuwd naar je project. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 06:18:
Wat ik me net bedacht, die redundante voeding: hoe ga je dat doen? Waar komt die voeding uiteindelijk vandaan, en is het dus wel zo redundant?
Phoenix Contact heeft o.a. een aanbod van redundancy modules. Ik gebruik zelf de Step Diode 5-24DC in combinatie met Meanwell voedingen voor mijn 5V, 12V en 24V gelijkstroomvoorziening. Voor 36 euro en de kosten van een extra voeding heb je je DC-stroomvoorziening dan redundant.

https://www.phoenixcontac...oducts/redundancy-modules
https://www.phoenixcontac...iode5-24dc2x51x10-2868606

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_sKH8aD_ziKZ2tGzKndkKay6YE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eEkwDPBJJ4mIDLgCEfJVyLBm.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Femme op 04-07-2020 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Snap ik, murr elektronik heeft ook goede redundancy diodemodules. Maar uiteindelijk komt dat ook weer waarschijnlijk van dezelfde netvoeding (230V) af. ;)

Beschermt dus alleen tegen uitval van één 24VDC voeding, mits het totaal maar niet meer dan 50% belast wordt. Nu zal dat met 40A voedingen wel goed zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door DrivinUCrazy op 05-07-2020 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlo_tinker
Wat een fijne replies, kan ik al meteen mee aan de slag! Hartelijk dank!

Ja uiteraard komt de voeding van dezelfde netspanning. Als die uitligt ligt toch het meeste uit. Buiten wat essentieel materiaal zoals de rpi, plc en de nas ofzo. Die zitten op een ups., Maar we dekken ons zoveel mogelijk in voor hardware defecten.

Als de kast vorm krijgt post ik pics :)

Zoveel beugels, rails etc voor in die kasten... Moeilijk te kiezen en te bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het fijne is dat dat allemaal grotendeels gestandaardiseerd is. Die rails voldoen gewoon aan bepaalde normen. Neem rails die voorgeperforeerd zijn, en je kunt ieder willekeurig merk pakken.
Het komt dus vooral aan op wat je het goedkoopst kunt krijgen. :)

Pagina: 1