Mysterieuze zwarte vlekken op de vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:01
Beste Tweakers,

Wij hebben een (voor ons) raaselachtig verschijnsel in ons huis. Sinds enkele weken ontstaan er in de gang op de eerste verdieping zwarte vlekken op de houten vloer. Inmiddels zijn het er drie, de laatste is er eigenlijk in de afgelopen 24 uur bij gekomen. Want ik weet zeker dat die er een paar dagen geleden nog niet zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Q8THAz8baRTx9z3DPg7mon8fE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecnrNC9dMx3wcjhfmEUnvwE8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlBSrhUGWV3Q_tguv4Czr9MRLA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNN52dGCBAOJFVHG5ko6Yf89.jpg?f=fotoalbum_large

Ze ontstaan dus vrij snel. Ze zijn niet schoon te maken, ze lijken ook niet vochtig. Heeft er iemand enig idee wat dit is, hoe het ontstaat en het belangrijkste: hoe we er van af komen?

Waar hebben we zelf aan gedacht?
- Vloerverwaring > die begint daar in de hoek onder de witte 'kap'. Maar we hebben die in de tijd dat deze vlekken er kwamen eigenlijk nooit aan gehad. Als die echt zou lekken zouden we dat ook aan de onderkant moeten zien? In de gang beneden.
- Brandplekken (door zon) > lijkt onwaarschijnlijk, want die laatste vlek is ontstaan toen er geen zon was in de afgelopen dagen.

Verder zijn we nog niet gekomen, dus nu doe ik een beroep op de kennis en hulp van jullie _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit lijkt me vochtschade. Kun je onder de vloer komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als ik google op 'black spots on wooden floor' zie ik bij images diverse gelijkwaardige foto's. Wellicht dat je zo de oorzaak kan vinden?

Zo lees ik dat vocht / verkeerd schoonmaken twee mogelijk oorzaken zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 16:52
Lijkt wel alsof er water vanaf die plant " lekt ",

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:20

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wordt die plant besproeid met een spuit? Of krijgt 'ie wel eens te veel water? Lekkende gieter?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyperActive
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:24
Of misschien vocht uit die bladeren. Ik weet niet wat voor plant het is. Maar bij sommige planten komt soms vocht uit de bladeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 18:46
zou dit niet looizuur kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-shGfZCbYQC8/WkuKRM11N9I/AAAAAAAACjg/Yo0i9Sy1mA8MFKIsv-RUXWxoqgpvl8wOACLcBGAs/s1600/IMG_20171214_114447-1.jpg

dit is natuurlijk een veel ergere situatie maar voor de beeldvorming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Is dat zo’n plant met druppeltjes aan de puntjes van de bladeren? Dat kan goed de oorzaak zijn.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vittok
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-05 15:34
Het is als ik het goed heb is het een rubberplant en die heeft "gelukkig" geen last van guttatie.
Deze plant lekt dus geen druppels van de bladeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Is het eikenhout? Zo ja, kan het een reactie zijn met looizuur. Als je een stalen spijker in een natte eikenplank slaat, krijg je ook dit soort blauwe/zwarte uitslag. Ik weet dat er een soort "neutralizer" voor bestaat maar heb daar geen ervaringen mee. Maar it's worth a try, zeker bij zo'n mooie vloer!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:29

NDF82

Doomed Space Marine

Is het een nieuwbouw woning en is de woning nog maar pas opgeleverd? Wellicht vocht uit de smeer/dek vloer...

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Sethro schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:04:
Dit lijkt me vochtschade. Kun je onder de vloer komen?
Niet op een andere manier dan de vloer er uit halen, wat ik het liefst natuurlijk niet doe. Vooral omdat ik geen briljante klusser ben en bang ben dat ik hem er niet netjes terug in krijg.

@MEN-O @DeBolle @_eLMo_ Nee de plant krijgt gewoon water uit een glas of gietertje, en daar zijn we heel voorzichtig mee. Hij heeft ook geen druppels aan de bladeren.
Widow schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:20:
Is het eikenhout? Zo ja, kan het een reactie zijn met looizuur. Als je een stalen spijker in een natte eikenplank slaat, krijg je ook dit soort blauwe/zwarte uitslag. Ik weet dat er een soort "neutralizer" voor bestaat maar heb daar geen ervaringen mee. Maar it's worth a try, zeker bij zo'n mooie vloer!
De vloer is een 'Parket Eiken toplaag 4mm' en volgens de aannemer is hij geschuurd en daarna gecoat met een monocoat. Ik ga wel even verder Googelen op looizuur en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:04
Wat ik hier mis zijn zaken zoals hoe lang ligt de vloer er al in; wat voor ondervloer is er gebruikt; heb je al contact gehad met de leverancier en/of vloerenlegger; hoe oud is het huis etc.

Vooral contact met de leverancier (als je die weet) zou mijn eerste optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:49

orf

Het moet bijna wel van onderop komen als de vloer is afgewerkt met monocoat. Met ontweringswater kun je deze zwarte vlekken in eiken vaak wel behandelen, maar doordat het is gelakt heeft dat hier geen zin.

Edit: monocoat is geen lak zie ik nu. Als het een olie is, kan het wellicht toch van bovenaf komen en kan ontweringswater wel helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door orf op 02-07-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
DasNieNix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:28:
Wat ik hier mis zijn zaken zoals hoe lang ligt de vloer er al in; wat voor ondervloer is er gebruikt; heb je al contact gehad met de leverancier en/of vloerenlegger; hoe oud is het huis etc.

Vooral contact met de leverancier (als je die weet) zou mijn eerste optie zijn.
De vloer is door degene gelegd die het huis verbouwd en verkocht heeft. Vloer ligt er iets meer dan een jaar in. Ondervloer zou ik even moeten vragen.

Heb wel contact met hem. Hij denkt dat het door de plant of door iets anders dat op de vloer gelekt is komt. Maar dat is vrijwel onmogelijk want de llant staat er al een jaar en de plekken zijn niet allemaal tegelijk ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:50
brainovic schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:33:
[...]

De vloer is door degene gelegd die het huis verbouwd en verkocht heeft. Vloer ligt er iets meer dan een jaar in. Ondervloer zou ik even moeten vragen.

Heb wel contact met hem. Hij denkt dat het door de plant of door iets anders dat op de vloer gelekt is komt. Maar dat is vrijwel onmogelijk want de llant staat er al een jaar en de plekken zijn niet allemaal tegelijk ontstaan.
Is die pot wel waterdicht?

Veel potten lijken waterdicht maar zijn licht poreus waardoor er ongemerkt toch water door de pot sijpelt. En als dat maar langzaam genoeg gaat dan zie je het niet, maar trekt het water wel in je vloer.

Wij hebben bij ons oude huis ook soort gelijke vlekken gehad en dit was ook precies op de plek van de plant. Plant verplaatsen leveren na maanden dezelfde vlekken op de andere plek.

Ik heb toen met een schuurpapiertje met lichte korrel de plekken opgeschuurd. Daarna weer in de olie gezet. In begin zag je het nog wel even. Ook omdat je het wist, maar naar verloop van tijd was bijna niet meer te zien.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-05 21:01
Als het alleen rondom die plant/pot is, zou ik deze toch verdenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]

Niet onmogelijk, tijdens zomer maanden is het wat vochtiger, overdag is je plant drook, maar s'nachts door temperatuur afkoeling slaat er condens op de plant, en die gaat dan "lekken".

Het is gewoon vocht. Had hetzelfde met een plant in de kamer, min of meer vloer "verpest" hoewel ik er na 10 jaar niet meer aan stoor. Een huis moet leven tenslotte.

Maar ik vraag mezelf wel af, waar is je laklaag/waslaag?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:41
vraagje loop je daar ook naartoe om wat te pakken ?
staat er bijvoorbeldt een boekenkast/heb je schoenen die afgeven etc.
ooit een zeil gehad met zwarte strepen. wat blijkt diverse schoenen gaven af.
uiteindelijk maar een nieuw zeil erin gelegdt. we waren elke dag stepen aan het poetsen.
(de kans is niet zo groot dat dit het is. maar niet geschoten is het altijd mis)

[ Voor 16% gewijzigd door miciel op 02-07-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ik denk toch ook vooral aan het zwart worden van eiken door looizuur. Zeker ook omdat het niet makkelijk te verwijderen is....

En dan heb je een probleem, het is echt niet te verwijderen behalve met een agressieve behandeling waar je heel de vloer mee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:19
Heb je nog een plankje over? Of een stukje uit het zicht? Knip een blad af, wrijf het er op en laat een paar dagen liggen. Dan weet je meer :)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• brainovic
Ok. Ik denk dat we de oorzaak gevonden hebben, na het nodige deduceerwerk met mijn vriendin.

Op die plek in de hoek stond eerst de kattenbak. Daar ging de kat altijd netjes in, dat was het probleem niet.
Maar die hebben we onlangs verplaatst naar een andere kamer. Ook dat leek geen probleem. Voor de kattenbak is een mandje in de plaats gekomen met een dekentje waar het beest vroeger in sliep. Dat mandje is door de kat gebruikt als toilet (misschien omdat de deur naar de andere kamer dicht was, misschien omdat het op dezelfde plek stond als z'n bak vroeger). Mijn vriendin had het mandje onlangs nog verplaatst en daar vonden we nu (op een andere verdieping) precies eenzelfde soort vlek. Kattenpis en houten vloer zijn geen goede combi.

Dank voor het meedenken. Ik ga nu met Woca Easy Neutralizer de boel proberen te herstellen. Als er iemand voor het repareren goede tips heeft: graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-05 21:01

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Mazzel dat je het alleen ziet, en niet ruikt...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:37
mmm.. als mijn kat een keer buiten de bak zijn behoefte heeft gedaan ruik je dat direct na een half uurtje. Die lucht is niet te harden. Maar mss neemt in jou geval de vloer het vocht zo snel op dat dat wel meevalt.

Ik zou in ieder geval er aan het werk gaan met Urine Off zodat de kat zijn eigen geur niet meer ruikt, anders blijft die daar terug komen ipv naar de kattenbak te gaan. ( https://www.zooplus.nl/sh...reinigingsmiddelen/453586 )

(het mandje van de kat zou ik weggooien, daar krijg je het nooit meer uit en de meeste katten blijven het dan als kattenbak zien)

[ Voor 11% gewijzigd door SunnieNL op 02-07-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:02
SunnieNL schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:13:
mmm.. als mijn kat een keer buiten de bak zijn behoefte heeft gedaan ruik je dat direct na een half uurtje. Die lucht is niet te harden. Maar mss neemt in jou geval de vloer het vocht zo snel op dat dat wel meevalt.

Ik zou in ieder geval er aan het werk gaan met Urine Off zodat de kat zijn eigen geur niet meer ruikt, anders blijft die daar terug komen ipv naar de kattenbak te gaan. ( https://www.zooplus.nl/sh...reinigingsmiddelen/453586 )

(het mandje van de kat zou ik weggooien, daar krijg je het nooit meer uit en de meeste katten blijven het dan als kattenbak zien)
Dit dus. Dit hebben wij gehad bij de wasmand (van stof). Die lucht is zo enorm dat zelfs na het wassen onder de douche dat nog licht te ruiken was. Gevolg? Ze bleef er terug gaan omdat het een bekende geur is.
Zorgen dus dat je echt de geur weghaalt anders blijven ze het doen (en ruiken goed!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SunnieNL schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:13:

Ik heb hier ook een kat met plasproblemen gehad en de enige manier om van de geur af te komen was een deel van de vloer schuren en opnieuw lakken...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik heb de kattenbak in het midden van een hele grote pvc vloerplaat staan. Dat zijn van die platen die je ook onder een bureaustoel legt. Mocht het katje morsen, dan droog je plas, en kan je de plaat in de douche reinigen met bijvoorbeeld water/zeep/chloor. De waterbakjes heb ik in een aparte bak staan met verhoogde rand zodat er geen water wordt gemorst.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
[...]Maar dat is vrijwel onmogelijk want de llant staat er al een jaar en de plekken zijn niet allemaal tegelijk ontstaan.
brainovic schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:05:
Ok. Ik denk dat we de oorzaak gevonden hebben, na het nodige deduceerwerk met mijn vriendin.

Op die plek in de hoek stond eerst de kattenbak.
Hoe kon de kattenbak er staan als de plant er al een jaar staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Cats are why we can't have nice things.

In ouderlijk huis ook gehad, daar had een voorgaande kat ooit in een hoekje geplast, kreeg die van ons bij heel specifiek soort weer 10 jaar later soms nog opeens die neiging, ondanks best efforts van m'n ouders. Meerdere keren geschilderd, nieuwe vloerbedekking etc, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
President schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:59:
[...]

[...]

Hoe kon de kattenbak er staan als de plant er al een jaar staat?
Nou meneer de detective, de plant stond eerst rechts (waar de twee vlekken zitten). De kattenbak er links naast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Misschien maar helemaal kaalschuren...

[ Voor 77% gewijzigd door Simba op 03-07-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Simba schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:10:
Misschien maar helemaal kaalschuren...
Ok. Voor de duidelijkheid: ze zijn niet allemaal tegelijk ontstaan. Eerst stond de kattenbak in de hoek links, de plant daarnaast. Toen ging alles goed. Daarna is de kattenbak verplaats naar andere kamer. Toen kwam de plant rechts (waar nu de vlekken zitten, toen nog niet) en het mandje links > vlek. Daarna zijn ze van plek gewisseld (mijn vriendin houdt van schuiven met meubels) en ontstonden de twee vlekken rechts.

Als we eerder hadden opgemerkt dat het het mandje was, hadden we dit uiteraard niet zo gedaan :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:17
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Twam schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:43:
Cats are why we can't have nice things.

In ouderlijk huis ook gehad, daar had een voorgaande kat ooit in een hoekje geplast, kreeg die van ons bij heel specifiek soort weer 10 jaar later soms nog opeens die neiging, ondanks best efforts van m'n ouders. Meerdere keren geschilderd, nieuwe vloerbedekking etc, maar toch.
Schoongemaakt met chloor misschien? Als je wilt dat een kat die plek voor eeuwig als toilet blijft zien moet je dat doen... Dus een tip voor als je kat niet op de bak wil: drupje chloor erin doen.
Pagina: 1