Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ricflair
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 02-07-2020
Hoe realistisch is het om met enkel certificaten van CompTIA en Cisco een entry-level IT job te vinden in Nederland en omringende landen?

Ik heb geen HBO of MBO diploma en ben 27 jaar oud.

Ik heb in 2005 m'n Comptia A+ PC technician behaald. Ik wil hem echter opnieuw doen omdat ik er niet extreem veel mee gedaan heb sinds die tijd behalve een paar computers bouwen. Ook is het curriculum veranderd sinds toen.

Ik ben van plan om Network+ en Security+ te halen en daarna evt CCNA van Cisco om uiteindelijk iets in de cyber security richting te gaan doen.

Wat zijn de kansen om een IT helpdesk job te kunnen bemachtigen met dus enkel A+, Net+ en Sec+ ZONDER MBO/HBO papiertje?

Alle reacties

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Zeker voor 1e lijns helpdesk is technische kennis niet heel erg van belang, daar gaat het meer om communicatieve vaardigheden. Als je dan een baan zoekt bij een bedrijf dat ook andere disciplines in huis heeft, kun je daar na verloop van tijd naar doorgroeien. Als je eenmaal werkervaring hebt, wordt dat papiertje snel minder belangrijk.

https://www.socialcooling.com/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18:36

drooger

Falen is ook een kunst.

Gebruik voor de gein eens de zoekfunctie en dan zul je voldoende topics zien met de vraag om een switch naar IT te doen, met daarbij hun vertrekpunt, doel en de reacties van menig tweaker.

Bedenk dus dat je zeker niet de enige bent.
Zonder mbo of hbo papier en vermoedelijk geen relevante werkervaring zal je zeer overtuigend moeten zijn bij de sollicitaties, mits je daarvoor uitgenodigd wordt, want je concurrentie heeft in veel gevallen betere papieren.

Misschien dat je cyber security gekozen hebt omdat het op lijstjes-sites genoemd wordt als een van dé IT banen waarnaar veel vraag is, of veel poen krijgt, of omdat het je gewoon cool lijkt, maar ik zou het je eigenlijk willen afraden om daar zomaar in te beginnen of het te overwegen.

Je moet in (cyber) security de technieken die je moet verdedigen alsook de tools waarmee je verdedigd op dusdanig niveau kennen zodat anderen er geen misbruik van kunnen maken.
Anderen die mogelijk al jarenlang ervaring hebben in het vinden en gebruiken van exploits en diepe kennis hebben van de tools die jij en je werkgever gebruiken.

Succes daarmee als je enkel cursussen gevolgd hebt en enkele jaren helpdeskervaring.

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18:17
Niet Elk Woord Hoeft Met Een Hoofdletter ;)

Ik vrees wel dat MBO of HBO een snelle eerste selectie is die bedrijven doen bij potentieel kandidaten. Je kunt altijd grote detacheerders mailen met jouw vraag natuurlijk.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:09:
Niet Elk Woord Hoeft Met Een Hoofdletter ;)

Ik vrees wel dat MBO of HBO een snelle eerste selectie is die bedrijven doen bij potentieel kandidaten. Je kunt altijd grote detacheerders mailen met jouw vraag natuurlijk.
mbo en hbo moeten ook zonder hoofdletters heb ik laatst geleerd.

ot: Ik denk dat je best ergens een baan kan krijgen, maar dan zal je wel een aantal meer certificaten moeten hebben en echt kunnen laten zien wat je kan.
Vergeet ook de soft skills certificaten niet, daarmee kan je aantonen dat je een teamplayer bent of goed met conflicten om kan gaan.

Doe eens iets anders met je geld en doneer voor de kinderen op www.cliniclowns.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:39

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Let vooral op dat je geen papieren tijger bent, met alleen certificaten, en vervolgens vlak op je snufferd gaan als iemand je vraagt wat IPv6 is... Dan kom je wel langs HR (want certificaatjes), maar gaat een beetje manager je nooit aannemen. Zelf iets opzetten naast je cursus is heel erg nuttig als je niet met een opleiding of jaren ervaring kunt schermen.

Few weapons in the arsenal of freedom are more useful than the power to compel a government to disclose the evidence on which it seeks to forfeit the liberty of its citizens - Learned Hand

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:30
Dat kan zeker. Maar ik denk dat je wel alvast thuis met labs etc. aan de slag moet gaan. Zorg dat je communicatief sterk bent en snapt hoe je wat moet documenteren. Ook belangrijk voor een helpdesker (vind ik: wees betrouwbaar en kom altijd netjes op tijd).

Als je in de security aan de slag wil zou ik je aanraden wel wat breed kennis op te gaan bouwen. Leer hoe Linux en Windows werkt en kijk zoals je zelf ook al aangaf naar netwerken. Als je kunt programmeren (ik zou web development aanraden), is dat ook erg handig.

Mocht je niet de zin hebben om thuis te gaan oefenen in je eigen tijd dan gok ik dat het wat lastig zal worden voor je omdat je wel wat ervaring mist.

• Nogne
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23:03
ricflair schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 06:58:
Wat zijn de kansen om een IT helpdesk job te kunnen bemachtigen met dus enkel A+, Net+ en Sec+ ZONDER MBO/HBO papiertje?
Dat ligt geheel aan jezelf, en dan bedoel ik meer hoe je overkomt op je collega's wat je doet met nieuwe informatie en hoe jij je werk oppakt.

Zelf ben ik ook in de IT begonnen zonder certificaten en of vooropleiding, dit zorgt er voor dat je net wat harder moet knokken dan de mensen met een papiertje/certificaat. Maar zolang je laat zien dat je gemotiveerd bent, andere collega's helpt en assisteert zullen goeie werkgevers dat zien, en in jou willen investeren.

Mijn advies is om een IT partij bij jou in de buurt aan te spreken en je verhaal te vertellen.

XBL: Nogne

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een helpdesk positie is vaak niet meer dan de juiste vragen weten te stellen (ervaring of een script afwerken) kijken of een standaard oplossing voor handen is, en zo niet de call door zetten naar een volgende lijn. Hoewel sommige HR en managers zich blind staren op een mbo of hbo papiertje (ook al is die decennia geleden behaald), zal het gros kijken naar wat je kan bieden. Bijvoorbeeld eerdere ervaring op de plek, en hoe jouw CV overkomt / hoe je zelf overkomt in een eerste telefonische gesprek.

Thuis aan de slag gaan klinkt leuk (en is ook aan te raden als je het leuk vind) maar voor een helpdesk positie is dat echt geen vereiste, je zit veel meer op het vlak van de communicatie van gebruiker naar IT, dan dat je diep technische problemen moet gaan oplossen.

HR zal voornamelijk ingaan op wat je gedaan hebt na de middelbare school, en waarom je niet gestart bent met een mbo of hbo (of andere opleiding) of waarom je die niet hebt af kunnen maken. Daar zijn legio redenen voor natuurlijk. En men gaat daar echt niet diep in graven.

Als je zelf positief overkomt, en aardig communicatief vaardig bent, dan moet een helpdesk positie echt geen probleem vormen.

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Strajk Kobiet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:58
ricflair schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 06:58:
Hoe realistisch is het om met enkel certificaten van CompTIA en Cisco een entry-level IT job te vinden in Nederland en omringende landen?

Ik heb geen HBO of MBO diploma en ben 27 jaar oud.

Ik heb in 2005 m'n Comptia A+ PC technician behaald. Ik wil hem echter opnieuw doen omdat ik er niet extreem veel mee gedaan heb sinds die tijd behalve een paar computers bouwen. Ook is het curriculum veranderd sinds toen.
Typefout waarschijnlijk, maar ik denk niet dat je in 2005 je certificaten gehaald hebt op 12 jarige leeftijd?
Enfin, ligt eraan wat je wil gaan doen. Supportdeskmedewerker kennisgebied ligt vaak op andere vlakken dan netwerk gebied, maar mogelijk heeft een integrator plek voor als mensen bellen met een probleem met cisco apparatuur. Vaak wordt er gekeken naar andere zaken en kennis. Communicatie skills is daar één van. Logisch denken mbt analyses is mooi meegenomen.
Is in de avond een mbo opleiding volgen geen optie?

Signature here?

• simcor55
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11-03 22:11
Voor cybersecurity zou ik je willen aanraden om ergens een oude PC vandaan te halen (ik had toevallig eentje bij het oud-vuil gevonden, moest enkel nog een harde schijf in). Installeer daarop een Linux distro naar keuze, installeer Metasploit en de Metasploitable 2 & 3 VMs. Oefen daarmee in je vrije tijd. Ook iets als overthewire is goed om je vaardigheden te ontwikkelen. En als allerbelangrijkste: maak van alles wat je doet notities, vooral als iets fout gaat (en dat gebeurd zeker, maar hiervan wordt je alleen maar beter).

Le root, c'est moi

Anoniem: 310408

Ik zou geen enkel probleem hebben om je aan te nemen, en de weg via Helpdesk is voor iemand die echt vooruit wil een prima weg. Net zoals veel andere werkgevers kijk ik eerst in de helpdesk als we iemand voor IT nodig hebben. Het is keihard daar maar de kanjers dobberen daarom snel naar boven. Een jaar helpdesk staat voor mij gelijk met heel wat papiertjes.

Het moge duidelijk zijn dat ik niet bijster onder de indruk ben van de huidige IT opleidingen. Of beter gezegd, niet van de mensen die er vandaan komen. Ze overschatten hun kunde nogal, snappen niet dat dingen in een bedrijf anders werken dan op hun zolderkamer en eisen meestal nogal wat. Meer dan ooit kijk ik (en veel anderen) naar wat we hebben en van wie we denken dat ie past. Daarom is binnenkomen gewoon belangrijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Unknownx09
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:47
Ik ben bang dat je zonder werkervaring / diploma's weinig kans hebt op de arbeidsmarkt. Ik ben al sinds februari aan het solliciteren voor een plek op de helpdesk. Tot op heden niks gevonden.. Sinds de corona epidemie leggen de werkgevers de lat zo hoog. Je hebt minimaal 1 jaar ervaring nodig in een soortgelijke functie en minimaal een MBO3/4 diploma op zak hebben. Dit heb ik vernomen van tientallen recruiters.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ricflair
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 02-07-2020
Bedankt voor de antwoorden!

Ik zat even te kijken naar MBO4 opleidingen en kwam deze tegen. Weliswaar een thuisstudie maar ik heb geen andere optie op dit moment.

https://www.loi.nl/n-5134-mbo-expert-it-systems-and-devices

Hoe wordt hier tegenaan gekeken? Lijkt wel goed te zijn qua inhoud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21-06 11:50
correctie

[Voor 98% gewijzigd door FFW op 06-07-2020 09:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:30
ricflair schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:43:

Ik zat even te kijken naar MBO4 opleidingen en kwam deze tegen. Weliswaar een thuisstudie maar ik heb geen andere optie op dit moment.

Heb je zelf al naar de inhoud gekeken en is dat waar je naar op zoek bent? Je leert in deze studie in ieder geval een aantal vakken die goed in de markt liggen. En aangezien je aangeeft dat thuisstudie noodzakelijk is: heb je gezien dat je ook stage moet lopen (640 uur) in deze opleiding?

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-06 22:59
ricflair schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:43:

Ben je hieraan begonnen, of toch nog wat anders?

...

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True